Mýtny test potvrdil pochybnosti dopravcov

Kontrolné meranie výberu mýta ukázalo, že systém je nepresný, tvrdí Únia autodopravcov. Prevádzkovateľ aj rezort dopravy systém obhajujú.

Na fungovanie mýta majú dopravcovia stále iný názor ako SkyToll.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

KOŠICE. Kontrola funkčnosti mýtneho systému potvrdila chyby pri účtovaní mýta. Vyplýva to z výsledkov testu, ktorý urobili Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a ministerstvo dopravy.

Rozdiely v meraniach

Kontrolné vozidlo s dvoma palubnými jednotkami a navigačným systémom GPS malo počas testu prejsť tri trasy so štrnástimi najproblémovejšími spoplatnenými úsekmi Košického a Prešovského kraja.

Výsledky z paralelného merania analyzovali a porovnali s faktúrami od firmy SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje.

Z analýzy vyplýva, že kontrolné vozidlo prešlo viac ako 213 kilometrov, z čoho bolo chybne účtovaných 8,494 kilometra, teda 3,924 percenta z celkovej dĺžky.

„Napriek tomu, že neprešlo podľa pripravenej metodiky päť kontrolovaných úsekov, v šiestich prípadoch sa deklarované rozdiely v neprospech autodopravcov potvrdili. K nim pribudli ďalšie dva prípady zlého účtovania. Test jednoznačne dokázal, že systém výberu mýta je nepresný a nespravodlivý,“ tvrdí predseda UNAS­u Jaroslav Polaček.

SkyToll test spochybnil

SkyToll výsledky testu spochybnil. Podľa hovorcu Antona Bódisa firma prijala vlani 2400 reklamácií, čo je pri 120-tisíc vozidlách, ktoré sú mesačne na cestách, menej ako 0,05 percenta.

„Oprávnených reklamácií je menej ako šesť tisícin percenta.“

UNAS poukazuje na chyby pri účtovaní mýta od jeho spustenia do prevádzky v januári minulého roku. Prečo teda SkyToll tieto informácie doteraz verejne nedementoval?

Podľa Bódisa sa majú riešiť návrhy dopravcov na pôde Komisie pre efektívnosť výberu mýta. „Všetky konštruktívne pripomienky a návrhy priebežne vyhodnocujeme.

Únia autodopravcov dáva prednosť vystúpeniam pred médiami a všeobecnými formuláciami ako – mýto nefunguje, treba ho zrušiť. Považujeme reakcie na tento druh vágnych obvinení za zbytočnú stratu času.“

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výsledky testu zodpovedajú tolerancii nepresností v zmluve medzi SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Koeficient rozpoznania mýtnych transakcií testovacích jázd bol 99,17 percenta. Ukazovateľ má byť podľa zmluvy plnený na minimálne 95 percent, takže bol splnený,“ vraví hovorca Ľubomír Tuchscher.

Komisia je nefunkčná?

Polaček podobné reakcie očakával. „Cieľom testu nebolo urobiť kompletný, celoplošný audit, ale potvrdiť naše dlhodobé zistenia, že mýtny systém vykazuje chybovosť. Z úsekov, ktoré sme označili ako problémové, sa všetky potvrdili.“

Spochybnil tiež údaj o počte reklamácií. SkyToll podľa neho neeviduje všetky, napríklad výmenu zlej palubnej jednotky za novú.

„Vyzvali sme SkyToll, aby nám predložil zoznam všetkých reklamácií. Nereagoval. Naopak, my máme dokazovať, že nie všetky reklamácie sú zaevidované. “

Komisia, na ktorú sa odvoláva SkyToll i ministerstvo, je podľa Polačeka nefunkčná. Od septembra minulého roka zasadala štyrikrát.

„Je to strata času, formálna záležitosť. Keby fungovala, cez ňu by mali ísť všetky legislatívne zmeny. Neviem o tom, že by o nejakých rokovala,“ vraví Polaček.

Únia naďalej trvá na celoplošnom audite mýta, ktoré by mal robiť nezávislý audítor. Nevylučuje, že keď nedôjde k náprave, siahne po radikálnejších protestoch.

„Stojí nás veľa námahy presvedčiť dopravcov, aby nešli štrajkovať už počas majstrovstiev sveta v hokeji,“ dodal Polaček.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 315
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 639
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 573
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 258
  5. Kam do tepla v januári? 1 876
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 829
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 715
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 629
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 480
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 922

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.