Mýtny test potvrdil pochybnosti dopravcov

Kontrolné meranie výberu mýta ukázalo, že systém je nepresný, tvrdí Únia autodopravcov. Prevádzkovateľ aj rezort dopravy systém obhajujú.

Na fungovanie mýta majú dopravcovia stále iný názor ako SkyToll.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

KOŠICE. Kontrola funkčnosti mýtneho systému potvrdila chyby pri účtovaní mýta. Vyplýva to z výsledkov testu, ktorý urobili Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a ministerstvo dopravy.

Rozdiely v meraniach

Kontrolné vozidlo s dvoma palubnými jednotkami a navigačným systémom GPS malo počas testu prejsť tri trasy so štrnástimi najproblémovejšími spoplatnenými úsekmi Košického a Prešovského kraja.

Výsledky z paralelného merania analyzovali a porovnali s faktúrami od firmy SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje.

Z analýzy vyplýva, že kontrolné vozidlo prešlo viac ako 213 kilometrov, z čoho bolo chybne účtovaných 8,494 kilometra, teda 3,924 percenta z celkovej dĺžky.

„Napriek tomu, že neprešlo podľa pripravenej metodiky päť kontrolovaných úsekov, v šiestich prípadoch sa deklarované rozdiely v neprospech autodopravcov potvrdili. K nim pribudli ďalšie dva prípady zlého účtovania. Test jednoznačne dokázal, že systém výberu mýta je nepresný a nespravodlivý,“ tvrdí predseda UNAS­u Jaroslav Polaček.

SkyToll test spochybnil

SkyToll výsledky testu spochybnil. Podľa hovorcu Antona Bódisa firma prijala vlani 2400 reklamácií, čo je pri 120-tisíc vozidlách, ktoré sú mesačne na cestách, menej ako 0,05 percenta.

„Oprávnených reklamácií je menej ako šesť tisícin percenta.“

UNAS poukazuje na chyby pri účtovaní mýta od jeho spustenia do prevádzky v januári minulého roku. Prečo teda SkyToll tieto informácie doteraz verejne nedementoval?

Podľa Bódisa sa majú riešiť návrhy dopravcov na pôde Komisie pre efektívnosť výberu mýta. „Všetky konštruktívne pripomienky a návrhy priebežne vyhodnocujeme.

Únia autodopravcov dáva prednosť vystúpeniam pred médiami a všeobecnými formuláciami ako – mýto nefunguje, treba ho zrušiť. Považujeme reakcie na tento druh vágnych obvinení za zbytočnú stratu času.“

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výsledky testu zodpovedajú tolerancii nepresností v zmluve medzi SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Koeficient rozpoznania mýtnych transakcií testovacích jázd bol 99,17 percenta. Ukazovateľ má byť podľa zmluvy plnený na minimálne 95 percent, takže bol splnený,“ vraví hovorca Ľubomír Tuchscher.

Komisia je nefunkčná?

Polaček podobné reakcie očakával. „Cieľom testu nebolo urobiť kompletný, celoplošný audit, ale potvrdiť naše dlhodobé zistenia, že mýtny systém vykazuje chybovosť. Z úsekov, ktoré sme označili ako problémové, sa všetky potvrdili.“

Spochybnil tiež údaj o počte reklamácií. SkyToll podľa neho neeviduje všetky, napríklad výmenu zlej palubnej jednotky za novú.

„Vyzvali sme SkyToll, aby nám predložil zoznam všetkých reklamácií. Nereagoval. Naopak, my máme dokazovať, že nie všetky reklamácie sú zaevidované. “

Komisia, na ktorú sa odvoláva SkyToll i ministerstvo, je podľa Polačeka nefunkčná. Od septembra minulého roka zasadala štyrikrát.

„Je to strata času, formálna záležitosť. Keby fungovala, cez ňu by mali ísť všetky legislatívne zmeny. Neviem o tom, že by o nejakých rokovala,“ vraví Polaček.

Únia naďalej trvá na celoplošnom audite mýta, ktoré by mal robiť nezávislý audítor. Nevylučuje, že keď nedôjde k náprave, siahne po radikálnejších protestoch.

„Stojí nás veľa námahy presvedčiť dopravcov, aby nešli štrajkovať už počas majstrovstiev sveta v hokeji,“ dodal Polaček.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.