Mýtny test potvrdil pochybnosti dopravcov

Kontrolné meranie výberu mýta ukázalo, že systém je nepresný, tvrdí Únia autodopravcov. Prevádzkovateľ aj rezort dopravy systém obhajujú.

Na fungovanie mýta majú dopravcovia stále iný názor ako SkyToll.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

KOŠICE. Kontrola funkčnosti mýtneho systému potvrdila chyby pri účtovaní mýta. Vyplýva to z výsledkov testu, ktorý urobili Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a ministerstvo dopravy.

Rozdiely v meraniach

Kontrolné vozidlo s dvoma palubnými jednotkami a navigačným systémom GPS malo počas testu prejsť tri trasy so štrnástimi najproblémovejšími spoplatnenými úsekmi Košického a Prešovského kraja.

Výsledky z paralelného merania analyzovali a porovnali s faktúrami od firmy SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje.

Z analýzy vyplýva, že kontrolné vozidlo prešlo viac ako 213 kilometrov, z čoho bolo chybne účtovaných 8,494 kilometra, teda 3,924 percenta z celkovej dĺžky.

„Napriek tomu, že neprešlo podľa pripravenej metodiky päť kontrolovaných úsekov, v šiestich prípadoch sa deklarované rozdiely v neprospech autodopravcov potvrdili. K nim pribudli ďalšie dva prípady zlého účtovania. Test jednoznačne dokázal, že systém výberu mýta je nepresný a nespravodlivý,“ tvrdí predseda UNAS­u Jaroslav Polaček.

SkyToll test spochybnil

SkyToll výsledky testu spochybnil. Podľa hovorcu Antona Bódisa firma prijala vlani 2400 reklamácií, čo je pri 120-tisíc vozidlách, ktoré sú mesačne na cestách, menej ako 0,05 percenta.

„Oprávnených reklamácií je menej ako šesť tisícin percenta.“

UNAS poukazuje na chyby pri účtovaní mýta od jeho spustenia do prevádzky v januári minulého roku. Prečo teda SkyToll tieto informácie doteraz verejne nedementoval?

Podľa Bódisa sa majú riešiť návrhy dopravcov na pôde Komisie pre efektívnosť výberu mýta. „Všetky konštruktívne pripomienky a návrhy priebežne vyhodnocujeme.

Únia autodopravcov dáva prednosť vystúpeniam pred médiami a všeobecnými formuláciami ako – mýto nefunguje, treba ho zrušiť. Považujeme reakcie na tento druh vágnych obvinení za zbytočnú stratu času.“

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výsledky testu zodpovedajú tolerancii nepresností v zmluve medzi SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Koeficient rozpoznania mýtnych transakcií testovacích jázd bol 99,17 percenta. Ukazovateľ má byť podľa zmluvy plnený na minimálne 95 percent, takže bol splnený,“ vraví hovorca Ľubomír Tuchscher.

Komisia je nefunkčná?

Polaček podobné reakcie očakával. „Cieľom testu nebolo urobiť kompletný, celoplošný audit, ale potvrdiť naše dlhodobé zistenia, že mýtny systém vykazuje chybovosť. Z úsekov, ktoré sme označili ako problémové, sa všetky potvrdili.“

Spochybnil tiež údaj o počte reklamácií. SkyToll podľa neho neeviduje všetky, napríklad výmenu zlej palubnej jednotky za novú.

„Vyzvali sme SkyToll, aby nám predložil zoznam všetkých reklamácií. Nereagoval. Naopak, my máme dokazovať, že nie všetky reklamácie sú zaevidované. “

Komisia, na ktorú sa odvoláva SkyToll i ministerstvo, je podľa Polačeka nefunkčná. Od septembra minulého roka zasadala štyrikrát.

„Je to strata času, formálna záležitosť. Keby fungovala, cez ňu by mali ísť všetky legislatívne zmeny. Neviem o tom, že by o nejakých rokovala,“ vraví Polaček.

Únia naďalej trvá na celoplošnom audite mýta, ktoré by mal robiť nezávislý audítor. Nevylučuje, že keď nedôjde k náprave, siahne po radikálnejších protestoch.

„Stojí nás veľa námahy presvedčiť dopravcov, aby nešli štrajkovať už počas majstrovstiev sveta v hokeji,“ dodal Polaček.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 425
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 047
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 582
  4. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 502
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 418
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 256
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 831
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 678
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 619
  10. Splnený sen 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Robustné SUV Mitshubishi Outlander degraduje slabý motor (test)

Populárne japonské SUV vyniká v teréne, no začína sa na ňom odrážať jeho vek.