SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Znečistili ste cestu? Čaká vás nielen upratovanie, ale aj pokuta

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Po traktoroch a nákladiakoch ale nečistia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Tí sa postarajú o odpratanie násypného materiálu i o opravu cesty.

No nielen po zime sú cesty špinavé. O upratanie cesty by sa potom mal postarať priamo ten, kto ju znečistil. Ak to nespraví podnikateľ, hrozí mu pokuta až 33 190 eur, ostatným do 330 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ako sa starajú o cesty po zime?

§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:

Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

§ 22c, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až f) a písm. h) možno uložiť pokutu do 330 eur.

Náš čitateľ Marián sa nás spýtal na čistenie cesty po zime. Zaujíma sa o cestu v obci: "Teraz po zime je na cestách veľa špiny, hlavne zvyšky posypových materiálov po zime. Chcem sa spýtať, kto má na starosti čistenie ciest 1. triedy v obci? Je to správca cesty, alebo obec? U nás to majú na starosti asi jarné dažde a obyvatelia, ktorí sa na ten neporiadok nemôžu pozerať a očistia si cestu pred svojim domom sami."

Cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. O ostatné cesty sa stará obec. To znamená, že ak je cesta 1. triedy vo vašej obci znečistená po zimnom období, mala by sa o jej upratanie postarať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho odboru SSC Ivety Fedorovej sa s čistením ciest začína hlavne po skončení zimného obdobia, ktoré spravidla trvá až do 31. marca.

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek, v prvom rade sa čistí intravilán (zastavaná časť) miest a obcí a až potom extravilán," informovala Fedorová.

O stav cesty sa SSC stará aj v lete. V prípade, že je cesta znečistená napríklad nákladnou dopravou alebo poľnohospodárskymi strojmi nie je povinnosťou SSC tento úsek vyčistiť. "Očistiť znečistenú cestu je povinnosťou toho, kto ju znečistí," vysvetľuje Fedorová.

Zaujímalo nás taktiež ako sa o stav ciest starajú v dvoch najväčších mestách Slovenska.

Čistenie ciest v Košiciach

O čistenie ciest v Košiciach sa stará spoločnosť Kosit. Počas celého roka postupuje podľa harmonogramu uzatvorenej zmluvy. Aj tam platí, ž v prípade znečistenia nákladnou dopravou respektíve poľnohospodárskymi strojmi sa o ošetrenie stará sám znečisťovateľ.

"V prípade, že mesto zistí pôvodcu znečistenia komunikácie, tak naša spoločnosť na základe mimoriadnej objednávky od mesta Košice zrealizuje čistiace práce, alebo si tieto práce u nás objedná priamo súkromná spoločnosť, ktorá komunikáciu znečistila," vysvetľuje Roland Bánhegyi, PR manager spoločnosti Kosit.

Podľa čitateľov trvá údržba vo väčšine miest dlho hlavne po zime. Podľa Lindy Šnajdárovej z referátu pre styk s verejnosťou a médiami Magistrátu mesta Košice s tým v Košiciach problém nemajú. Po zimnom období sú cesty od posypového materiálu vyčistené približne po 6 až 7 týždňoch, informovala Šnajdárová.

Čistenie ciest v Bratislave

Aj v Bratislave sa v prípade znečistenia cesty musí o nápravu postarať znečisťovateľ. Ak sa tak nestane, komunikáciu vyčistí mesto. "Ak je komunikácia znečistená a nikto sa nenachádza na stavbe, dispečer fotodokumentáciou zadokumentuje znečistenie a požiada cestný správny orgán, aby začal správne konanie voči znečisťovateľovi," informoval hovorca bratislavského magistrátu Michal Stuška.

Letná údržba sa v Bratislave vykonáva podľa operačného plánu. Ten je rozdielny v závislosti od toho, či ide o obdobie počas Majstrovstiev sveta (MS) alebo obdobie mimo MS. O údržbu sa mesto stará viacerými spôsobmi: splachovaním ciest, zametaním a to buď ručne, alebo pomocou strojov.

Zametanie pomocou strojov je naplánované na dva až tri razy za týždeň. Počas MS sú však niektoré lokality mesta (Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Ružinov) zametali až sedemkrát za týždeň. Podobne je to aj s ručným zametaním. O miesta, kde je väčšia koncentrácia ľudí bolo počas MS postarané viackrát za týždeň (7-krát).

V zimnom období sa komunikácie podľa Stušku čistia pravidelne, ručne a mechanicky. "Na frekventovaných križovatkách a cestách odstraňovali pracovníci zimnej pohotovosti nečistoty aj v nočných hodinách," hovorí Stuška.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 155
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 15 043
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 267
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 811
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 822
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 939
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 428
  8. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 423
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 179
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Peter Schutz.

Prečo by mala byť vakcína nebezpečnejšia ženám v druhom stave než „v prvom“?


3. dec
Ilustračné foto.

Merajte si saturáciu kyslíka.


3. dec
Jazda dvoch cyklistov vedľa seba bude povolená v skupinách od šiestich cyklistov

Parkovanie na chodníkoch chce štát ukončiť.


19 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 19 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


20 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  2. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  3. Zuzana Cascino: Živoriaci živnostník versus boj o život.
  4. Adam Puškár: Nový trestný čin šírenia nepravdivej informácie – cesta k totalite
  5. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (19.diel) - Hrad Branč
  6. Vladimír Benčík: Ako Valné zhromaždenie OSN poprelo kresťanské a židovské väzby na Chrámovú horu
  7. Juraj Kumičák: Úvaha o reforme
  8. Roland Ondrus: Quo Vadis?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 319
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 075
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 799
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 642
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 271
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 146
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 523
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 130
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu