SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Znečistili ste cestu? Čaká vás nielen upratovanie, ale aj pokuta

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Po traktoroch a nákladiakoch ale nečistia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Tí sa postarajú o odpratanie násypného materiálu i o opravu cesty.

No nielen po zime sú cesty špinavé. O upratanie cesty by sa potom mal postarať priamo ten, kto ju znečistil. Ak to nespraví podnikateľ, hrozí mu pokuta až 33 190 eur, ostatným do 330 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ako sa starajú o cesty po zime?

§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:

Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

§ 22c, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až f) a písm. h) možno uložiť pokutu do 330 eur.

Náš čitateľ Marián sa nás spýtal na čistenie cesty po zime. Zaujíma sa o cestu v obci: "Teraz po zime je na cestách veľa špiny, hlavne zvyšky posypových materiálov po zime. Chcem sa spýtať, kto má na starosti čistenie ciest 1. triedy v obci? Je to správca cesty, alebo obec? U nás to majú na starosti asi jarné dažde a obyvatelia, ktorí sa na ten neporiadok nemôžu pozerať a očistia si cestu pred svojim domom sami."

Cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. O ostatné cesty sa stará obec. To znamená, že ak je cesta 1. triedy vo vašej obci znečistená po zimnom období, mala by sa o jej upratanie postarať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho odboru SSC Ivety Fedorovej sa s čistením ciest začína hlavne po skončení zimného obdobia, ktoré spravidla trvá až do 31. marca.

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek, v prvom rade sa čistí intravilán (zastavaná časť) miest a obcí a až potom extravilán," informovala Fedorová.

O stav cesty sa SSC stará aj v lete. V prípade, že je cesta znečistená napríklad nákladnou dopravou alebo poľnohospodárskymi strojmi nie je povinnosťou SSC tento úsek vyčistiť. "Očistiť znečistenú cestu je povinnosťou toho, kto ju znečistí," vysvetľuje Fedorová.

Zaujímalo nás taktiež ako sa o stav ciest starajú v dvoch najväčších mestách Slovenska.

Čistenie ciest v Košiciach

O čistenie ciest v Košiciach sa stará spoločnosť Kosit. Počas celého roka postupuje podľa harmonogramu uzatvorenej zmluvy. Aj tam platí, ž v prípade znečistenia nákladnou dopravou respektíve poľnohospodárskymi strojmi sa o ošetrenie stará sám znečisťovateľ.

"V prípade, že mesto zistí pôvodcu znečistenia komunikácie, tak naša spoločnosť na základe mimoriadnej objednávky od mesta Košice zrealizuje čistiace práce, alebo si tieto práce u nás objedná priamo súkromná spoločnosť, ktorá komunikáciu znečistila," vysvetľuje Roland Bánhegyi, PR manager spoločnosti Kosit.

Podľa čitateľov trvá údržba vo väčšine miest dlho hlavne po zime. Podľa Lindy Šnajdárovej z referátu pre styk s verejnosťou a médiami Magistrátu mesta Košice s tým v Košiciach problém nemajú. Po zimnom období sú cesty od posypového materiálu vyčistené približne po 6 až 7 týždňoch, informovala Šnajdárová.

Čistenie ciest v Bratislave

Aj v Bratislave sa v prípade znečistenia cesty musí o nápravu postarať znečisťovateľ. Ak sa tak nestane, komunikáciu vyčistí mesto. "Ak je komunikácia znečistená a nikto sa nenachádza na stavbe, dispečer fotodokumentáciou zadokumentuje znečistenie a požiada cestný správny orgán, aby začal správne konanie voči znečisťovateľovi," informoval hovorca bratislavského magistrátu Michal Stuška.

Letná údržba sa v Bratislave vykonáva podľa operačného plánu. Ten je rozdielny v závislosti od toho, či ide o obdobie počas Majstrovstiev sveta (MS) alebo obdobie mimo MS. O údržbu sa mesto stará viacerými spôsobmi: splachovaním ciest, zametaním a to buď ručne, alebo pomocou strojov.

Zametanie pomocou strojov je naplánované na dva až tri razy za týždeň. Počas MS sú však niektoré lokality mesta (Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Ružinov) zametali až sedemkrát za týždeň. Podobne je to aj s ručným zametaním. O miesta, kde je väčšia koncentrácia ľudí bolo počas MS postarané viackrát za týždeň (7-krát).

V zimnom období sa komunikácie podľa Stušku čistia pravidelne, ručne a mechanicky. "Na frekventovaných križovatkách a cestách odstraňovali pracovníci zimnej pohotovosti nečistoty aj v nočných hodinách," hovorí Stuška.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 326
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 920
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 194
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 884
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 545
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 307
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


12 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 8 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 169
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 113
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 247
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 484
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu