Znečistili ste cestu? Čaká vás nielen upratovanie, ale aj pokuta

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Po traktoroch a nákladiakoch ale nečistia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Tí sa postarajú o odpratanie násypného materiálu i o opravu cesty.

No nielen po zime sú cesty špinavé. O upratanie cesty by sa potom mal postarať priamo ten, kto ju znečistil. Ak to nespraví podnikateľ, hrozí mu pokuta až 33 190 eur, ostatným do 330 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ako sa starajú o cesty po zime?

§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:

Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

§ 22c, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až f) a písm. h) možno uložiť pokutu do 330 eur.

Náš čitateľ Marián sa nás spýtal na čistenie cesty po zime. Zaujíma sa o cestu v obci: "Teraz po zime je na cestách veľa špiny, hlavne zvyšky posypových materiálov po zime. Chcem sa spýtať, kto má na starosti čistenie ciest 1. triedy v obci? Je to správca cesty, alebo obec? U nás to majú na starosti asi jarné dažde a obyvatelia, ktorí sa na ten neporiadok nemôžu pozerať a očistia si cestu pred svojim domom sami."

Cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. O ostatné cesty sa stará obec. To znamená, že ak je cesta 1. triedy vo vašej obci znečistená po zimnom období, mala by sa o jej upratanie postarať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho odboru SSC Ivety Fedorovej sa s čistením ciest začína hlavne po skončení zimného obdobia, ktoré spravidla trvá až do 31. marca.

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek, v prvom rade sa čistí intravilán (zastavaná časť) miest a obcí a až potom extravilán," informovala Fedorová.

O stav cesty sa SSC stará aj v lete. V prípade, že je cesta znečistená napríklad nákladnou dopravou alebo poľnohospodárskymi strojmi nie je povinnosťou SSC tento úsek vyčistiť. "Očistiť znečistenú cestu je povinnosťou toho, kto ju znečistí," vysvetľuje Fedorová.

Zaujímalo nás taktiež ako sa o stav ciest starajú v dvoch najväčších mestách Slovenska.

Čistenie ciest v Košiciach

O čistenie ciest v Košiciach sa stará spoločnosť Kosit. Počas celého roka postupuje podľa harmonogramu uzatvorenej zmluvy. Aj tam platí, ž v prípade znečistenia nákladnou dopravou respektíve poľnohospodárskymi strojmi sa o ošetrenie stará sám znečisťovateľ.

"V prípade, že mesto zistí pôvodcu znečistenia komunikácie, tak naša spoločnosť na základe mimoriadnej objednávky od mesta Košice zrealizuje čistiace práce, alebo si tieto práce u nás objedná priamo súkromná spoločnosť, ktorá komunikáciu znečistila," vysvetľuje Roland Bánhegyi, PR manager spoločnosti Kosit.

Podľa čitateľov trvá údržba vo väčšine miest dlho hlavne po zime. Podľa Lindy Šnajdárovej z referátu pre styk s verejnosťou a médiami Magistrátu mesta Košice s tým v Košiciach problém nemajú. Po zimnom období sú cesty od posypového materiálu vyčistené približne po 6 až 7 týždňoch, informovala Šnajdárová.

Čistenie ciest v Bratislave

Aj v Bratislave sa v prípade znečistenia cesty musí o nápravu postarať znečisťovateľ. Ak sa tak nestane, komunikáciu vyčistí mesto. "Ak je komunikácia znečistená a nikto sa nenachádza na stavbe, dispečer fotodokumentáciou zadokumentuje znečistenie a požiada cestný správny orgán, aby začal správne konanie voči znečisťovateľovi," informoval hovorca bratislavského magistrátu Michal Stuška.

Letná údržba sa v Bratislave vykonáva podľa operačného plánu. Ten je rozdielny v závislosti od toho, či ide o obdobie počas Majstrovstiev sveta (MS) alebo obdobie mimo MS. O údržbu sa mesto stará viacerými spôsobmi: splachovaním ciest, zametaním a to buď ručne, alebo pomocou strojov.

Zametanie pomocou strojov je naplánované na dva až tri razy za týždeň. Počas MS sú však niektoré lokality mesta (Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Ružinov) zametali až sedemkrát za týždeň. Podobne je to aj s ručným zametaním. O miesta, kde je väčšia koncentrácia ľudí bolo počas MS postarané viackrát za týždeň (7-krát).

V zimnom období sa komunikácie podľa Stušku čistia pravidelne, ručne a mechanicky. "Na frekventovaných križovatkách a cestách odstraňovali pracovníci zimnej pohotovosti nečistoty aj v nočných hodinách," hovorí Stuška.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 704
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 424
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 417
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 995
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 262
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 041
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 852
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.