Znečistili ste cestu? Čaká vás nielen upratovanie, ale aj pokuta

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Po traktoroch a nákladiakoch ale nečistia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Tí sa postarajú o odpratanie násypného materiálu i o opravu cesty.

No nielen po zime sú cesty špinavé. O upratanie cesty by sa potom mal postarať priamo ten, kto ju znečistil. Ak to nespraví podnikateľ, hrozí mu pokuta až 33 190 eur, ostatným do 330 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ako sa starajú o cesty po zime?

§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:

Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

§ 22c, zákon č. 135/1961 Zb.:

(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,

(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až f) a písm. h) možno uložiť pokutu do 330 eur.

Náš čitateľ Marián sa nás spýtal na čistenie cesty po zime. Zaujíma sa o cestu v obci: "Teraz po zime je na cestách veľa špiny, hlavne zvyšky posypových materiálov po zime. Chcem sa spýtať, kto má na starosti čistenie ciest 1. triedy v obci? Je to správca cesty, alebo obec? U nás to majú na starosti asi jarné dažde a obyvatelia, ktorí sa na ten neporiadok nemôžu pozerať a očistia si cestu pred svojim domom sami."

Cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. O ostatné cesty sa stará obec. To znamená, že ak je cesta 1. triedy vo vašej obci znečistená po zimnom období, mala by sa o jej upratanie postarať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho odboru SSC Ivety Fedorovej sa s čistením ciest začína hlavne po skončení zimného obdobia, ktoré spravidla trvá až do 31. marca.

"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek, v prvom rade sa čistí intravilán (zastavaná časť) miest a obcí a až potom extravilán," informovala Fedorová.

O stav cesty sa SSC stará aj v lete. V prípade, že je cesta znečistená napríklad nákladnou dopravou alebo poľnohospodárskymi strojmi nie je povinnosťou SSC tento úsek vyčistiť. "Očistiť znečistenú cestu je povinnosťou toho, kto ju znečistí," vysvetľuje Fedorová.

Zaujímalo nás taktiež ako sa o stav ciest starajú v dvoch najväčších mestách Slovenska.

Čistenie ciest v Košiciach

O čistenie ciest v Košiciach sa stará spoločnosť Kosit. Počas celého roka postupuje podľa harmonogramu uzatvorenej zmluvy. Aj tam platí, ž v prípade znečistenia nákladnou dopravou respektíve poľnohospodárskymi strojmi sa o ošetrenie stará sám znečisťovateľ.

"V prípade, že mesto zistí pôvodcu znečistenia komunikácie, tak naša spoločnosť na základe mimoriadnej objednávky od mesta Košice zrealizuje čistiace práce, alebo si tieto práce u nás objedná priamo súkromná spoločnosť, ktorá komunikáciu znečistila," vysvetľuje Roland Bánhegyi, PR manager spoločnosti Kosit.

Podľa čitateľov trvá údržba vo väčšine miest dlho hlavne po zime. Podľa Lindy Šnajdárovej z referátu pre styk s verejnosťou a médiami Magistrátu mesta Košice s tým v Košiciach problém nemajú. Po zimnom období sú cesty od posypového materiálu vyčistené približne po 6 až 7 týždňoch, informovala Šnajdárová.

Čistenie ciest v Bratislave

Aj v Bratislave sa v prípade znečistenia cesty musí o nápravu postarať znečisťovateľ. Ak sa tak nestane, komunikáciu vyčistí mesto. "Ak je komunikácia znečistená a nikto sa nenachádza na stavbe, dispečer fotodokumentáciou zadokumentuje znečistenie a požiada cestný správny orgán, aby začal správne konanie voči znečisťovateľovi," informoval hovorca bratislavského magistrátu Michal Stuška.

Letná údržba sa v Bratislave vykonáva podľa operačného plánu. Ten je rozdielny v závislosti od toho, či ide o obdobie počas Majstrovstiev sveta (MS) alebo obdobie mimo MS. O údržbu sa mesto stará viacerými spôsobmi: splachovaním ciest, zametaním a to buď ručne, alebo pomocou strojov.

Zametanie pomocou strojov je naplánované na dva až tri razy za týždeň. Počas MS sú však niektoré lokality mesta (Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Ružinov) zametali až sedemkrát za týždeň. Podobne je to aj s ručným zametaním. O miesta, kde je väčšia koncentrácia ľudí bolo počas MS postarané viackrát za týždeň (7-krát).

V zimnom období sa komunikácie podľa Stušku čistia pravidelne, ručne a mechanicky. "Na frekventovaných križovatkách a cestách odstraňovali pracovníci zimnej pohotovosti nečistoty aj v nočných hodinách," hovorí Stuška.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 938
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 657
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 248
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 838
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 10 596
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 8 482
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 098
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 317
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 242

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.