Po zime je väčšina slovenských ciest značne znečistená. Starostlivosť o jarné upratovanie prináleží podľa triedy cesty buď Slovenskej správe ciest, alebo priamo obci. Tí sa postarajú o odpratanie násypného materiálu i o opravu cesty.
No nielen po zime sú cesty špinavé. O upratanie cesty by sa potom mal postarať priamo ten, kto ju znečistil. Ak to nespraví podnikateľ, hrozí mu pokuta až 33 190 eur, ostatným do 330 eur.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ako sa starajú o cesty po zime?
§ 22a, zákon č. 135/1961 Zb.:
Cestný správny orgán a obec v rozsahu svojej pôsobnosti uložia pokutu do 33 190 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie podľa osobitných predpisov, ak
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,
§ 22c, zákon č. 135/1961 Zb.:
(1) Priestupku na úseku pozemných komunikácií sa dopustí ten, kto
c) znečistí alebo poškodí diaľnicu, cestu alebo miestnu komunikáciu tak, že spôsobí alebo môže spôsobiť chybu v zjazdnosti alebo v schodnosti pozemnej komunikácie,
(2) Za priestupok podľa odseku 1 písm. a) až f) a písm. h) možno uložiť pokutu do 330 eur.
Náš čitateľ Marián sa nás spýtal na čistenie cesty po zime. Zaujíma sa o cestu v obci: "Teraz po zime je na cestách veľa špiny, hlavne zvyšky posypových materiálov po zime. Chcem sa spýtať, kto má na starosti čistenie ciest 1. triedy v obci? Je to správca cesty, alebo obec? U nás to majú na starosti asi jarné dažde a obyvatelia, ktorí sa na ten neporiadok nemôžu pozerať a očistia si cestu pred svojim domom sami."
Cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. O ostatné cesty sa stará obec. To znamená, že ak je cesta 1. triedy vo vašej obci znečistená po zimnom období, mala by sa o jej upratanie postarať Slovenská správa ciest (SSC). Podľa vedúcej odboru organizačno-správneho odboru SSC Ivety Fedorovej sa s čistením ciest začína hlavne po skončení zimného obdobia, ktoré spravidla trvá až do 31. marca.
"V jarných mesiacoch, keď už sa počasie ustáli, sa začína s čistením vozoviek, v prvom rade sa čistí intravilán (zastavaná časť) miest a obcí a až potom extravilán," informovala Fedorová.
O stav cesty sa SSC stará aj v lete. V prípade, že je cesta znečistená napríklad nákladnou dopravou alebo poľnohospodárskymi strojmi nie je povinnosťou SSC tento úsek vyčistiť. "Očistiť znečistenú cestu je povinnosťou toho, kto ju znečistí," vysvetľuje Fedorová.
Zaujímalo nás taktiež ako sa o stav ciest starajú v dvoch najväčších mestách Slovenska.
Čistenie ciest v Košiciach
O čistenie ciest v Košiciach sa stará spoločnosť Kosit. Počas celého roka postupuje podľa harmonogramu uzatvorenej zmluvy. Aj tam platí, ž v prípade znečistenia nákladnou dopravou respektíve poľnohospodárskymi strojmi sa o ošetrenie stará sám znečisťovateľ.
"V prípade, že mesto zistí pôvodcu znečistenia komunikácie, tak naša spoločnosť na základe mimoriadnej objednávky od mesta Košice zrealizuje čistiace práce, alebo si tieto práce u nás objedná priamo súkromná spoločnosť, ktorá komunikáciu znečistila," vysvetľuje Roland Bánhegyi, PR manager spoločnosti Kosit.
Podľa čitateľov trvá údržba vo väčšine miest dlho hlavne po zime. Podľa Lindy Šnajdárovej z referátu pre styk s verejnosťou a médiami Magistrátu mesta Košice s tým v Košiciach problém nemajú. Po zimnom období sú cesty od posypového materiálu vyčistené približne po 6 až 7 týždňoch, informovala Šnajdárová.
Čistenie ciest v Bratislave
Aj v Bratislave sa v prípade znečistenia cesty musí o nápravu postarať znečisťovateľ. Ak sa tak nestane, komunikáciu vyčistí mesto. "Ak je komunikácia znečistená a nikto sa nenachádza na stavbe, dispečer fotodokumentáciou zadokumentuje znečistenie a požiada cestný správny orgán, aby začal správne konanie voči znečisťovateľovi," informoval hovorca bratislavského magistrátu Michal Stuška.
Letná údržba sa v Bratislave vykonáva podľa operačného plánu. Ten je rozdielny v závislosti od toho, či ide o obdobie počas Majstrovstiev sveta (MS) alebo obdobie mimo MS. O údržbu sa mesto stará viacerými spôsobmi: splachovaním ciest, zametaním a to buď ručne, alebo pomocou strojov.
Zametanie pomocou strojov je naplánované na dva až tri razy za týždeň. Počas MS sú však niektoré lokality mesta (Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka, Ružinov) zametali až sedemkrát za týždeň. Podobne je to aj s ručným zametaním. O miesta, kde je väčšia koncentrácia ľudí bolo počas MS postarané viackrát za týždeň (7-krát).
V zimnom období sa komunikácie podľa Stušku čistia pravidelne, ručne a mechanicky. "Na frekventovaných križovatkách a cestách odstraňovali pracovníci zimnej pohotovosti nečistoty aj v nočných hodinách," hovorí Stuška.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.