SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ako by sa dal vyriešiť problém s kamiónmi na lokálnych cestách

Po tom, čo sa novela zákona o cestnej premávky dostala do rúk ministerstva dopravy, presadilo v ňom zákaz jazdy nákladiakov na cestách nižších tried. To sa ale viacerým vodičom nepáči. Najmä, keď to môže spôsobiť oveľa viac komplikácií ako dobrého.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ministerstvo vnútra pripravilo novelu zákona o cestnej premávke, ktorá je zameraná najmä na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Táto novela prešla rezortným aj mimorezortným pripomienkovým konaním, bola schválená aj vládou a teraz ju čaká prerokovanie v Národnej rade.

Okolo novelizácie tohto zákona je však horúco. Ani nie z toho, že robí razantný poriadok s jazdou pod vplyvom alkoholu a omamných látok, alebo umožňuje rodičom vychovávať svoje deti aj za volantom od 17 rokov. Problémy vyvoláva paušálny zákaz jazdy nákladným vozidlám nad 12 ton po cestách II. a III. triedy.

Niektorým dopravcom ani výnimka nepomôže

Proti paušálnemu zákazu vystúpili viacerí zástupcovia rôznych združení autodopravcov.

Návrh zákona č. 8/2009 Z.z.:

V § 39 sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 a 5, ktoré znejú:

„(4) Na ceste II. triedy a III. triedy je zakázaná jazda motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg, okrem motorových vozidiel, ktoré majú nakládku alebo vykládku nákladu alebo výkon činnosti na mieste, ku ktorému je prístup len po ceste II. triedy alebo III. triedy. Vodič vozidla je povinný na príjazd na miesto nakládky alebo vykládky nákladu alebo na miesto výkonu činnosti a na odjazd z tohto miesta použiť len nevyhnutný úsek cesty II. triedy alebo III. triedy.

(5) Zákaz jazdy podľa odseku 4 neplatí aj pre vozidlá a prepravu uvedené v odseku 3 písm. a), b), d) a f) až l).“.

Podľa návrhu zákona by mali vozidlá nad 12 ton povolenú jazdu len na tých cestách II. a III. triedy, ktoré smerujú na miesto vyloženia alebo naloženia nákladu a inými cestami by sa tam dostať nemohli.

Problém je v tom, že vodič často nemá možnosť dokázať, že v danom mieste má nakládku alebo vykládku. Jednoducho sa to dokazuje pri dodávke tovaru, kde má vodič zo sebou dodacie listy k tovaru. Ale dokazovanie pri ostatných úkonoch je veľmi problematické.

Dnes aj pokyny na nakládku alebo výkon činnosti dostávajú vodiči často elektronicky. Takisto, na opakovanú dopravu (napríklad vozenie štrku, alebo aj poľnohospodárske práce), nie je individuálny dodací doklad ku každému nákladu alebo každému úkonu.

Zavedenie administratívnej byrokracie v tom, že pred každou jazdou by mal vodič zájsť na Úrad pre dopravu pre povoľovací list jazdy po cestách II. a III. triedy, považujem za nezmyselný.

Treba si uvedomiť aj to, že priemyselné parky a sídla firiem neústia na cesty I. triedy, ale práve na cesty II. a III. triedy. Doslovné znenie zákona by im zakázalo po skončení výkonu návrat do materskej organizácie. To ani nehovorím o vodičoch zahraničných kamiónov, ktorým trasu jazdy generuje satelitná a bez osadeného dopravného značenia zakazujúceho prejazd, by netušili, že sa dostali do zákazu.

Pomohla by úprava mýta, ale to je nereálne

Ideálne by bolo odstrániť príčinu toho, prečo dopravcovia začali uprednostňovať tranzit po cestách II. a III. triedy pred diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy. Príčinou je zavedenia mýta a spoplatnenia len niektorých druhov komunikácií.

Problém by sa dal vyriešiť vtedy, ak by sa spoplatnili aj cesty II. a III. triedy s tým, že výťažok z mýta by išiel ich správcom.

Lenže toto z dôvodu zle postavených zmlúv o mýte je neriešiteľné. Začlenenie veľkého počtu ciest II. a III. triedy by niekoľkonásobne zvýšilo počet mýtnych úsekov. Elektronika by toto síce zvládla, ale cena za službu je stanovená práve od počtu mýtnych úsekov. Preto by sa pravdepodobne stalo to, že za výber mýta by Slovensko viac platilo než získalo.

Dopravné značky, ktoré určí ministerstvo alebo vláda, by mohli byť riešením

Keďže je potrebné akceptovať aj deformáciu trhu a aj to, že na niektorých úsekoch skutočne dochádza k využívaniu ciest nižšej triedy k obchádzaniu spoplatnených úsekov, som za nasledovnú úpravu návrhu zákona:

V § 39 sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 a 5, ktoré znejú:

Na určených cestách II. triedy a III. triedy je zakázaná jazda motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg; okruh ciest II a III. triedy na ktoré sa vzťahuje tento zákaz ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.

Úseky ciest, na ktoré sa takýto zákaz vzťahuje musia byť označené príslušným dopravným značením. Zákaz jazdy neplatí aj pre vozidlá a prepravu uvedené v odseku 3 písm. a), b), d) a f) až l) a vozidlá autoškoly.“.

Takým všeobecne záväzným právnym predpisom by mohlo byť napríklad nariadenie vlády a vykonané by bolo inštaláciou dopravného značenia. Dopravným značením by mohol byť napríklad

  • zákaz vjazdu nákladným vozidlám nad 12 ton s vypísanými výnimkami, alebo aj
  • prejazd zakázaný pre vozidlo nad 12 ton, ku konkrétnemu cieľu.

Týmto spôsobom by sa dosiahlo to, že tranzitná doprava by sa vrátila na cesty vyšších tried, kam aj patrí. Lokálna doprava by nebola blokovaná a zahraniční dopravcovia, ktorí neovládajú slovenské špecifiká, by neboli šikanovaní, lebo by sa riadili dopravným značením v zmysle medzinárodných konvencií.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 535
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 107
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 795
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 580
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 667
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 121
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 701
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


12 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 319
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 853
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 232
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 956
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  6. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 4 944
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 366
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu