Ministerstvo vnútra pripravilo novelu zákona o cestnej premávke, ktorá je zameraná najmä na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Táto novela prešla rezortným aj mimorezortným pripomienkovým konaním, bola schválená aj vládou a teraz ju čaká prerokovanie v Národnej rade.
Okolo novelizácie tohto zákona je však horúco. Ani nie z toho, že robí razantný poriadok s jazdou pod vplyvom alkoholu a omamných látok, alebo umožňuje rodičom vychovávať svoje deti aj za volantom od 17 rokov. Problémy vyvoláva paušálny zákaz jazdy nákladným vozidlám nad 12 ton po cestách II. a III. triedy.
Niektorým dopravcom ani výnimka nepomôže
Proti paušálnemu zákazu vystúpili viacerí zástupcovia rôznych združení autodopravcov.
Návrh zákona č. 8/2009 Z.z.:
V § 39 sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 a 5, ktoré znejú:
„(4) Na ceste II. triedy a III. triedy je zakázaná jazda motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg, okrem motorových vozidiel, ktoré majú nakládku alebo vykládku nákladu alebo výkon činnosti na mieste, ku ktorému je prístup len po ceste II. triedy alebo III. triedy. Vodič vozidla je povinný na príjazd na miesto nakládky alebo vykládky nákladu alebo na miesto výkonu činnosti a na odjazd z tohto miesta použiť len nevyhnutný úsek cesty II. triedy alebo III. triedy.
(5) Zákaz jazdy podľa odseku 4 neplatí aj pre vozidlá a prepravu uvedené v odseku 3 písm. a), b), d) a f) až l).“.
Podľa návrhu zákona by mali vozidlá nad 12 ton povolenú jazdu len na tých cestách II. a III. triedy, ktoré smerujú na miesto vyloženia alebo naloženia nákladu a inými cestami by sa tam dostať nemohli.
Problém je v tom, že vodič často nemá možnosť dokázať, že v danom mieste má nakládku alebo vykládku. Jednoducho sa to dokazuje pri dodávke tovaru, kde má vodič zo sebou dodacie listy k tovaru. Ale dokazovanie pri ostatných úkonoch je veľmi problematické.
Dnes aj pokyny na nakládku alebo výkon činnosti dostávajú vodiči často elektronicky. Takisto, na opakovanú dopravu (napríklad vozenie štrku, alebo aj poľnohospodárske práce), nie je individuálny dodací doklad ku každému nákladu alebo každému úkonu.
Zavedenie administratívnej byrokracie v tom, že pred každou jazdou by mal vodič zájsť na Úrad pre dopravu pre povoľovací list jazdy po cestách II. a III. triedy, považujem za nezmyselný.
Treba si uvedomiť aj to, že priemyselné parky a sídla firiem neústia na cesty I. triedy, ale práve na cesty II. a III. triedy. Doslovné znenie zákona by im zakázalo po skončení výkonu návrat do materskej organizácie. To ani nehovorím o vodičoch zahraničných kamiónov, ktorým trasu jazdy generuje satelitná a bez osadeného dopravného značenia zakazujúceho prejazd, by netušili, že sa dostali do zákazu.
Pomohla by úprava mýta, ale to je nereálne
Ideálne by bolo odstrániť príčinu toho, prečo dopravcovia začali uprednostňovať tranzit po cestách II. a III. triedy pred diaľnicami, rýchlostnými cestami a cestami I. triedy. Príčinou je zavedenia mýta a spoplatnenia len niektorých druhov komunikácií.
Problém by sa dal vyriešiť vtedy, ak by sa spoplatnili aj cesty II. a III. triedy s tým, že výťažok z mýta by išiel ich správcom.
Lenže toto z dôvodu zle postavených zmlúv o mýte je neriešiteľné. Začlenenie veľkého počtu ciest II. a III. triedy by niekoľkonásobne zvýšilo počet mýtnych úsekov. Elektronika by toto síce zvládla, ale cena za službu je stanovená práve od počtu mýtnych úsekov. Preto by sa pravdepodobne stalo to, že za výber mýta by Slovensko viac platilo než získalo.
Dopravné značky, ktoré určí ministerstvo alebo vláda, by mohli byť riešením
Keďže je potrebné akceptovať aj deformáciu trhu a aj to, že na niektorých úsekoch skutočne dochádza k využívaniu ciest nižšej triedy k obchádzaniu spoplatnených úsekov, som za nasledovnú úpravu návrhu zákona:
V § 39 sa za odsek 3 vkladajú nové odseky 4 a 5, ktoré znejú:
Na určených cestách II. triedy a III. triedy je zakázaná jazda motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg; okruh ciest II a III. triedy na ktoré sa vzťahuje tento zákaz ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
Úseky ciest, na ktoré sa takýto zákaz vzťahuje musia byť označené príslušným dopravným značením. Zákaz jazdy neplatí aj pre vozidlá a prepravu uvedené v odseku 3 písm. a), b), d) a f) až l) a vozidlá autoškoly.“.
Takým všeobecne záväzným právnym predpisom by mohlo byť napríklad nariadenie vlády a vykonané by bolo inštaláciou dopravného značenia. Dopravným značením by mohol byť napríklad
- zákaz vjazdu nákladným vozidlám nad 12 ton s vypísanými výnimkami, alebo aj
- prejazd zakázaný pre vozidlo nad 12 ton, ku konkrétnemu cieľu.
Týmto spôsobom by sa dosiahlo to, že tranzitná doprava by sa vrátila na cesty vyšších tried, kam aj patrí. Lokálna doprava by nebola blokovaná a zahraniční dopravcovia, ktorí neovládajú slovenské špecifiká, by neboli šikanovaní, lebo by sa riadili dopravným značením v zmysle medzinárodných konvencií.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.