SME
reklama

Šéfdizajnér Peter Schreyer: „Kia nám dáva slobodu“

Od svojho príchodu do Kia Motors urobil z lacnej značky bez imidžu takzvaný „design brand“. Značku, ktorá sa vie predať dizajnom a ktorá má štýl za prijateľné peniaze. Kto je za tým? Šéfdizajnér Peter Schreyer.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Podieľal sa na vývoji všetkých aktuálnych predajných hitov Kia Motors. Zákazníkov naučil kupovať automobily tejto značky aj pre ich dizajn.

Na trh uvádzate dva nové modely, nadupané dynamikou a emóciami. Ktorý z nich je Vám osobne bližší?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ťažko povedať. Obe sú to nové a pre nás veľmi dôležité autá. Ani o jednom nemôžem povedať, že by som ho mal radšej. Je to ako s deťmi. Dobrý rodič má rád všetky rovnako, nemôže mať jedno radšej. Každé auto si odo mňa vyžaduje iné nasadenie a prístup.

Keď porovnávam exteriér modelov Rio a Picanto s interiérom, kabína sa mi zdá byť podstatne menej emotívna než karoséria (interiér navrhovalo dizajnérske štúdio Kia v USA, zatiaľ čo exteriér vznikol v Európe – pozn. redakcie). Bol to zámer?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

11_male_kia_big.jpgJa si naopak myslím, že interiér je veľmi emotívny. Oba kokpity, Rio aj Picanto sú tvarovo aj ergonomicky orientované na vodiča. Zvlášť v Riu sme sa snažili navodiť atmosféru športového.

Podľa mňa sú oba interiéry dostatočne emotívne a exteriér s interiérom oboch áut pekne ladia spolu. Interiér musí byť v prvom rade praktický, a oba sú nielen praktické. Dokonca aj také Picanto má už veľmi hodnotný interiér s množstvom pekných dekoratívnych detailov. Môžete si vybrať z viacerých farebných prevedení.

Palubná doska sa dodáva v dvoch základných odtieňoch, ktoré je možné kombinovať až so štyrmi farebnými prevedeniami textilného čalúnenia. Už to nie je lacná plastová škatuľa ako doposiaľ. Jeho vývoj prešiel radikálnou zmenou k lepšiemu.

Po vašom príchode do Kia Motors ste dostali voľné ruky a možnosť prerobiť vizuál značky podľa svojich predstáv. Ste spokojný so súčasnou úrovňou dizajnu? Má sa Kia ešte kam posunúť a zlepšovať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Momentálne sme dosiahli veľmi slušnú úroveň s modelmi ako Sportage, Rio, Picanto a ostatnými. Máme skvelé modelové portfólio, keď sa pozriete na naše modely ako na rodinu. Pre mňa je ale vždy najväčšou výzvou nasledujúce auto.

Som spokojný s tým ako dnes vyzerá naša modelová paleta, ale aby som bol schopný napredovať so svojim tímom, nemôžem byť nikdy spokojný úplne. Vždy chcem ísť o krok ďalej, napredovať a ďalšie auto urobiť ešte lepšie. To je pre mňa najväčšia motivácia.

Keby ste si mohli vybrať, aké auto by bolo to ďalšie?

V budúcnosti bude Kia potrebovať trochu viac emocionálne autá, nielen po dizajnovej stránke, ale tiež charakterom. Viem si napríklad predstaviť krásny Convertible alebo niečo na tento spôsob.

Ako sa vám, kreatívnemu človeku spolupracuje s konzervatívnym kórejským vedením?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konzervatívnych šéfov nájdete aj v Európe, ale musím povedať, že Kórejci sú viac otvorení novým myšlienkam ako sa13_male_kia_big.jpg na prvý pohľad zdá. Samozrejme, že čiastočne musia byť konzervatívni, pretože robia dôležité strategické rozhodnutia a to si vyžaduje byť opatrný a zvažovať veľa aspektov.

Keď ale pozriete späť, čo sme spolu urobili, uvedomíte si že nie sú ani zďaleka tak konzervatívni, ale skôr otvorení novým veciam a impulzom.

Pri pohľade na nové Rio a Picanto sa mi zdá, že v porovnaní s ostatnými modelmi majú modifikovanú masku chladiča. Je to ďalšia evolúcia typického tigrieho grilu?

Vždy sa snažíme aspoň čiastočne o evolúciu. To je vývoj a ten nikdy nekončí. Aj identifikačné prvky je potrebné neustále meniť, vylepšovať. Picanto je malé a Rio viac športové a elegantné auto, preto dostalo aj v tomto duchu odlišnú masku chladiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kia nemá históriu, čo nám na jednej strane dáva slobodu, ale na strane druhej musíme identitu značky vyvinúť. Stále sa potrebujeme učiť ako to robiť lepšie a ako napredovať.

Máte radšej malé alebo veľké autá?

Z pohľadu vodiča preferujem veľké pohodlné autá, ale v navrhovaní dizajnu je každé auto pre mňa výzvou. Asi najťažšie je ale navrhnúť pekný dynamický sedan.

Vedeli by ste špecifikovať kompromis medzi koncepčným autom, vašou víziou a sériovým modelom?

12_male_kia_big.jpgNa koncepte môžete robiť, čo vám napadne. Môžete byť viac kreatívny, máte väčšiu slobodu. Je to podobné ako v módnom priemysle. Veci prezentované na módnej prehliadke by ste nikdy nepredali v obchode, ale pri vývoji produkčnej verzie musíte robiť kompromisy v dobrom slova zmysle úplne všade – v cene, výzore, produkcii, aerodynamike.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musíte brať do úvahy veľa vecí. Napríklad rôzne predpisy, bezpečnostné štandardy. Jednoducho pri sériovom aute musí dizajnér myslieť na všetkých svojich kolegov, ktorí sa na vývoji auta podieľajú.

Picanto je prvý model vo svoje triede s LED dennými svetlami. Dostane aj Kia charakteristickú líniu, tvar diódových svetiel ako má napríklad Audi?

Áno, v budúcnosti budú naše modely jasne rozoznateľné aj v noci. LED svetlá sú veľmi milý prvok – efektný, opticky rozširujú prednú časť, zvlášť na Picante a dávajú tiež priestor tvoriť. LED svetlá mám rád. Dobre sa mi s nimi pracuje.

Autor: Zhováral sa Michal Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 235
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 552
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 004
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 849
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 280
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 654
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 063
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 200
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 351
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 318
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
reklama
SkryťZatvoriť reklamu