SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Šéfdizajnér Peter Schreyer: „Kia nám dáva slobodu“

Od svojho príchodu do Kia Motors urobil z lacnej značky bez imidžu takzvaný „design brand“. Značku, ktorá sa vie predať dizajnom a ktorá má štýl za prijateľné peniaze. Kto je za tým? Šéfdizajnér Peter Schreyer.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Podieľal sa na vývoji všetkých aktuálnych predajných hitov Kia Motors. Zákazníkov naučil kupovať automobily tejto značky aj pre ich dizajn.

Na trh uvádzate dva nové modely, nadupané dynamikou a emóciami. Ktorý z nich je Vám osobne bližší?

Ťažko povedať. Obe sú to nové a pre nás veľmi dôležité autá. Ani o jednom nemôžem povedať, že by som ho mal radšej. Je to ako s deťmi. Dobrý rodič má rád všetky rovnako, nemôže mať jedno radšej. Každé auto si odo mňa vyžaduje iné nasadenie a prístup.

Keď porovnávam exteriér modelov Rio a Picanto s interiérom, kabína sa mi zdá byť podstatne menej emotívna než karoséria (interiér navrhovalo dizajnérske štúdio Kia v USA, zatiaľ čo exteriér vznikol v Európe – pozn. redakcie). Bol to zámer?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

11_male_kia_big.jpgJa si naopak myslím, že interiér je veľmi emotívny. Oba kokpity, Rio aj Picanto sú tvarovo aj ergonomicky orientované na vodiča. Zvlášť v Riu sme sa snažili navodiť atmosféru športového.

Podľa mňa sú oba interiéry dostatočne emotívne a exteriér s interiérom oboch áut pekne ladia spolu. Interiér musí byť v prvom rade praktický, a oba sú nielen praktické. Dokonca aj také Picanto má už veľmi hodnotný interiér s množstvom pekných dekoratívnych detailov. Môžete si vybrať z viacerých farebných prevedení.

Palubná doska sa dodáva v dvoch základných odtieňoch, ktoré je možné kombinovať až so štyrmi farebnými prevedeniami textilného čalúnenia. Už to nie je lacná plastová škatuľa ako doposiaľ. Jeho vývoj prešiel radikálnou zmenou k lepšiemu.

Po vašom príchode do Kia Motors ste dostali voľné ruky a možnosť prerobiť vizuál značky podľa svojich predstáv. Ste spokojný so súčasnou úrovňou dizajnu? Má sa Kia ešte kam posunúť a zlepšovať?

Skryť Vypnúť reklamu

Momentálne sme dosiahli veľmi slušnú úroveň s modelmi ako Sportage, Rio, Picanto a ostatnými. Máme skvelé modelové portfólio, keď sa pozriete na naše modely ako na rodinu. Pre mňa je ale vždy najväčšou výzvou nasledujúce auto.

Som spokojný s tým ako dnes vyzerá naša modelová paleta, ale aby som bol schopný napredovať so svojim tímom, nemôžem byť nikdy spokojný úplne. Vždy chcem ísť o krok ďalej, napredovať a ďalšie auto urobiť ešte lepšie. To je pre mňa najväčšia motivácia.

Keby ste si mohli vybrať, aké auto by bolo to ďalšie?

V budúcnosti bude Kia potrebovať trochu viac emocionálne autá, nielen po dizajnovej stránke, ale tiež charakterom. Viem si napríklad predstaviť krásny Convertible alebo niečo na tento spôsob.

Ako sa vám, kreatívnemu človeku spolupracuje s konzervatívnym kórejským vedením?

Skryť Vypnúť reklamu

Konzervatívnych šéfov nájdete aj v Európe, ale musím povedať, že Kórejci sú viac otvorení novým myšlienkam ako sa13_male_kia_big.jpg na prvý pohľad zdá. Samozrejme, že čiastočne musia byť konzervatívni, pretože robia dôležité strategické rozhodnutia a to si vyžaduje byť opatrný a zvažovať veľa aspektov.

Keď ale pozriete späť, čo sme spolu urobili, uvedomíte si že nie sú ani zďaleka tak konzervatívni, ale skôr otvorení novým veciam a impulzom.

Pri pohľade na nové Rio a Picanto sa mi zdá, že v porovnaní s ostatnými modelmi majú modifikovanú masku chladiča. Je to ďalšia evolúcia typického tigrieho grilu?

Vždy sa snažíme aspoň čiastočne o evolúciu. To je vývoj a ten nikdy nekončí. Aj identifikačné prvky je potrebné neustále meniť, vylepšovať. Picanto je malé a Rio viac športové a elegantné auto, preto dostalo aj v tomto duchu odlišnú masku chladiča.

Skryť Vypnúť reklamu

Kia nemá históriu, čo nám na jednej strane dáva slobodu, ale na strane druhej musíme identitu značky vyvinúť. Stále sa potrebujeme učiť ako to robiť lepšie a ako napredovať.

Máte radšej malé alebo veľké autá?

Z pohľadu vodiča preferujem veľké pohodlné autá, ale v navrhovaní dizajnu je každé auto pre mňa výzvou. Asi najťažšie je ale navrhnúť pekný dynamický sedan.

Vedeli by ste špecifikovať kompromis medzi koncepčným autom, vašou víziou a sériovým modelom?

12_male_kia_big.jpgNa koncepte môžete robiť, čo vám napadne. Môžete byť viac kreatívny, máte väčšiu slobodu. Je to podobné ako v módnom priemysle. Veci prezentované na módnej prehliadke by ste nikdy nepredali v obchode, ale pri vývoji produkčnej verzie musíte robiť kompromisy v dobrom slova zmysle úplne všade – v cene, výzore, produkcii, aerodynamike.

Skryť Vypnúť reklamu

Musíte brať do úvahy veľa vecí. Napríklad rôzne predpisy, bezpečnostné štandardy. Jednoducho pri sériovom aute musí dizajnér myslieť na všetkých svojich kolegov, ktorí sa na vývoji auta podieľajú.

Picanto je prvý model vo svoje triede s LED dennými svetlami. Dostane aj Kia charakteristickú líniu, tvar diódových svetiel ako má napríklad Audi?

Áno, v budúcnosti budú naše modely jasne rozoznateľné aj v noci. LED svetlá sú veľmi milý prvok – efektný, opticky rozširujú prednú časť, zvlášť na Picante a dávajú tiež priestor tvoriť. LED svetlá mám rád. Dobre sa mi s nimi pracuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 270
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 881
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 161
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 458
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 305
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 077
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 375
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 255
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 112
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.