Šéfdizajnér Peter Schreyer: „Kia nám dáva slobodu“

Od svojho príchodu do Kia Motors urobil z lacnej značky bez imidžu takzvaný „design brand“. Značku, ktorá sa vie predať dizajnom a ktorá má štýl za prijateľné peniaze. Kto je za tým? Šéfdizajnér Peter Schreyer.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Podieľal sa na vývoji všetkých aktuálnych predajných hitov Kia Motors. Zákazníkov naučil kupovať automobily tejto značky aj pre ich dizajn.

Na trh uvádzate dva nové modely, nadupané dynamikou a emóciami. Ktorý z nich je Vám osobne bližší?

Ťažko povedať. Obe sú to nové a pre nás veľmi dôležité autá. Ani o jednom nemôžem povedať, že by som ho mal radšej. Je to ako s deťmi. Dobrý rodič má rád všetky rovnako, nemôže mať jedno radšej. Každé auto si odo mňa vyžaduje iné nasadenie a prístup.

Keď porovnávam exteriér modelov Rio a Picanto s interiérom, kabína sa mi zdá byť podstatne menej emotívna než karoséria (interiér navrhovalo dizajnérske štúdio Kia v USA, zatiaľ čo exteriér vznikol v Európe – pozn. redakcie). Bol to zámer?

11_male_kia_big.jpgJa si naopak myslím, že interiér je veľmi emotívny. Oba kokpity, Rio aj Picanto sú tvarovo aj ergonomicky orientované na vodiča. Zvlášť v Riu sme sa snažili navodiť atmosféru športového.

Podľa mňa sú oba interiéry dostatočne emotívne a exteriér s interiérom oboch áut pekne ladia spolu. Interiér musí byť v prvom rade praktický, a oba sú nielen praktické. Dokonca aj také Picanto má už veľmi hodnotný interiér s množstvom pekných dekoratívnych detailov. Môžete si vybrať z viacerých farebných prevedení.

Palubná doska sa dodáva v dvoch základných odtieňoch, ktoré je možné kombinovať až so štyrmi farebnými prevedeniami textilného čalúnenia. Už to nie je lacná plastová škatuľa ako doposiaľ. Jeho vývoj prešiel radikálnou zmenou k lepšiemu.

Po vašom príchode do Kia Motors ste dostali voľné ruky a možnosť prerobiť vizuál značky podľa svojich predstáv. Ste spokojný so súčasnou úrovňou dizajnu? Má sa Kia ešte kam posunúť a zlepšovať?

Momentálne sme dosiahli veľmi slušnú úroveň s modelmi ako Sportage, Rio, Picanto a ostatnými. Máme skvelé modelové portfólio, keď sa pozriete na naše modely ako na rodinu. Pre mňa je ale vždy najväčšou výzvou nasledujúce auto.

Som spokojný s tým ako dnes vyzerá naša modelová paleta, ale aby som bol schopný napredovať so svojim tímom, nemôžem byť nikdy spokojný úplne. Vždy chcem ísť o krok ďalej, napredovať a ďalšie auto urobiť ešte lepšie. To je pre mňa najväčšia motivácia.

Keby ste si mohli vybrať, aké auto by bolo to ďalšie?

V budúcnosti bude Kia potrebovať trochu viac emocionálne autá, nielen po dizajnovej stránke, ale tiež charakterom. Viem si napríklad predstaviť krásny Convertible alebo niečo na tento spôsob.

Ako sa vám, kreatívnemu človeku spolupracuje s konzervatívnym kórejským vedením?

Konzervatívnych šéfov nájdete aj v Európe, ale musím povedať, že Kórejci sú viac otvorení novým myšlienkam ako sa13_male_kia_big.jpg na prvý pohľad zdá. Samozrejme, že čiastočne musia byť konzervatívni, pretože robia dôležité strategické rozhodnutia a to si vyžaduje byť opatrný a zvažovať veľa aspektov.

Keď ale pozriete späť, čo sme spolu urobili, uvedomíte si že nie sú ani zďaleka tak konzervatívni, ale skôr otvorení novým veciam a impulzom.

Pri pohľade na nové Rio a Picanto sa mi zdá, že v porovnaní s ostatnými modelmi majú modifikovanú masku chladiča. Je to ďalšia evolúcia typického tigrieho grilu?

Vždy sa snažíme aspoň čiastočne o evolúciu. To je vývoj a ten nikdy nekončí. Aj identifikačné prvky je potrebné neustále meniť, vylepšovať. Picanto je malé a Rio viac športové a elegantné auto, preto dostalo aj v tomto duchu odlišnú masku chladiča.

Kia nemá históriu, čo nám na jednej strane dáva slobodu, ale na strane druhej musíme identitu značky vyvinúť. Stále sa potrebujeme učiť ako to robiť lepšie a ako napredovať.

Máte radšej malé alebo veľké autá?

Z pohľadu vodiča preferujem veľké pohodlné autá, ale v navrhovaní dizajnu je každé auto pre mňa výzvou. Asi najťažšie je ale navrhnúť pekný dynamický sedan.

Vedeli by ste špecifikovať kompromis medzi koncepčným autom, vašou víziou a sériovým modelom?

12_male_kia_big.jpgNa koncepte môžete robiť, čo vám napadne. Môžete byť viac kreatívny, máte väčšiu slobodu. Je to podobné ako v módnom priemysle. Veci prezentované na módnej prehliadke by ste nikdy nepredali v obchode, ale pri vývoji produkčnej verzie musíte robiť kompromisy v dobrom slova zmysle úplne všade – v cene, výzore, produkcii, aerodynamike.

Musíte brať do úvahy veľa vecí. Napríklad rôzne predpisy, bezpečnostné štandardy. Jednoducho pri sériovom aute musí dizajnér myslieť na všetkých svojich kolegov, ktorí sa na vývoji auta podieľajú.

Picanto je prvý model vo svoje triede s LED dennými svetlami. Dostane aj Kia charakteristickú líniu, tvar diódových svetiel ako má napríklad Audi?

Áno, v budúcnosti budú naše modely jasne rozoznateľné aj v noci. LED svetlá sú veľmi milý prvok – efektný, opticky rozširujú prednú časť, zvlášť na Picante a dávajú tiež priestor tvoriť. LED svetlá mám rád. Dobre sa mi s nimi pracuje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 811
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 795
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 780
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 003
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 942
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 666
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 079
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 938
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 692
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

KULTÚRA

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop