Šéfdizajnér Peter Schreyer: „Kia nám dáva slobodu“

Od svojho príchodu do Kia Motors urobil z lacnej značky bez imidžu takzvaný „design brand“. Značku, ktorá sa vie predať dizajnom a ktorá má štýl za prijateľné peniaze. Kto je za tým? Šéfdizajnér Peter Schreyer.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Podieľal sa na vývoji všetkých aktuálnych predajných hitov Kia Motors. Zákazníkov naučil kupovať automobily tejto značky aj pre ich dizajn.

Na trh uvádzate dva nové modely, nadupané dynamikou a emóciami. Ktorý z nich je Vám osobne bližší?

Ťažko povedať. Obe sú to nové a pre nás veľmi dôležité autá. Ani o jednom nemôžem povedať, že by som ho mal radšej. Je to ako s deťmi. Dobrý rodič má rád všetky rovnako, nemôže mať jedno radšej. Každé auto si odo mňa vyžaduje iné nasadenie a prístup.

Keď porovnávam exteriér modelov Rio a Picanto s interiérom, kabína sa mi zdá byť podstatne menej emotívna než karoséria (interiér navrhovalo dizajnérske štúdio Kia v USA, zatiaľ čo exteriér vznikol v Európe – pozn. redakcie). Bol to zámer?

11_male_kia_big.jpgJa si naopak myslím, že interiér je veľmi emotívny. Oba kokpity, Rio aj Picanto sú tvarovo aj ergonomicky orientované na vodiča. Zvlášť v Riu sme sa snažili navodiť atmosféru športového.

Podľa mňa sú oba interiéry dostatočne emotívne a exteriér s interiérom oboch áut pekne ladia spolu. Interiér musí byť v prvom rade praktický, a oba sú nielen praktické. Dokonca aj také Picanto má už veľmi hodnotný interiér s množstvom pekných dekoratívnych detailov. Môžete si vybrať z viacerých farebných prevedení.

Palubná doska sa dodáva v dvoch základných odtieňoch, ktoré je možné kombinovať až so štyrmi farebnými prevedeniami textilného čalúnenia. Už to nie je lacná plastová škatuľa ako doposiaľ. Jeho vývoj prešiel radikálnou zmenou k lepšiemu.

Po vašom príchode do Kia Motors ste dostali voľné ruky a možnosť prerobiť vizuál značky podľa svojich predstáv. Ste spokojný so súčasnou úrovňou dizajnu? Má sa Kia ešte kam posunúť a zlepšovať?

Momentálne sme dosiahli veľmi slušnú úroveň s modelmi ako Sportage, Rio, Picanto a ostatnými. Máme skvelé modelové portfólio, keď sa pozriete na naše modely ako na rodinu. Pre mňa je ale vždy najväčšou výzvou nasledujúce auto.

Som spokojný s tým ako dnes vyzerá naša modelová paleta, ale aby som bol schopný napredovať so svojim tímom, nemôžem byť nikdy spokojný úplne. Vždy chcem ísť o krok ďalej, napredovať a ďalšie auto urobiť ešte lepšie. To je pre mňa najväčšia motivácia.

Keby ste si mohli vybrať, aké auto by bolo to ďalšie?

V budúcnosti bude Kia potrebovať trochu viac emocionálne autá, nielen po dizajnovej stránke, ale tiež charakterom. Viem si napríklad predstaviť krásny Convertible alebo niečo na tento spôsob.

Ako sa vám, kreatívnemu človeku spolupracuje s konzervatívnym kórejským vedením?

Konzervatívnych šéfov nájdete aj v Európe, ale musím povedať, že Kórejci sú viac otvorení novým myšlienkam ako sa13_male_kia_big.jpg na prvý pohľad zdá. Samozrejme, že čiastočne musia byť konzervatívni, pretože robia dôležité strategické rozhodnutia a to si vyžaduje byť opatrný a zvažovať veľa aspektov.

Keď ale pozriete späť, čo sme spolu urobili, uvedomíte si že nie sú ani zďaleka tak konzervatívni, ale skôr otvorení novým veciam a impulzom.

Pri pohľade na nové Rio a Picanto sa mi zdá, že v porovnaní s ostatnými modelmi majú modifikovanú masku chladiča. Je to ďalšia evolúcia typického tigrieho grilu?

Vždy sa snažíme aspoň čiastočne o evolúciu. To je vývoj a ten nikdy nekončí. Aj identifikačné prvky je potrebné neustále meniť, vylepšovať. Picanto je malé a Rio viac športové a elegantné auto, preto dostalo aj v tomto duchu odlišnú masku chladiča.

Kia nemá históriu, čo nám na jednej strane dáva slobodu, ale na strane druhej musíme identitu značky vyvinúť. Stále sa potrebujeme učiť ako to robiť lepšie a ako napredovať.

Máte radšej malé alebo veľké autá?

Z pohľadu vodiča preferujem veľké pohodlné autá, ale v navrhovaní dizajnu je každé auto pre mňa výzvou. Asi najťažšie je ale navrhnúť pekný dynamický sedan.

Vedeli by ste špecifikovať kompromis medzi koncepčným autom, vašou víziou a sériovým modelom?

12_male_kia_big.jpgNa koncepte môžete robiť, čo vám napadne. Môžete byť viac kreatívny, máte väčšiu slobodu. Je to podobné ako v módnom priemysle. Veci prezentované na módnej prehliadke by ste nikdy nepredali v obchode, ale pri vývoji produkčnej verzie musíte robiť kompromisy v dobrom slova zmysle úplne všade – v cene, výzore, produkcii, aerodynamike.

Musíte brať do úvahy veľa vecí. Napríklad rôzne predpisy, bezpečnostné štandardy. Jednoducho pri sériovom aute musí dizajnér myslieť na všetkých svojich kolegov, ktorí sa na vývoji auta podieľajú.

Picanto je prvý model vo svoje triede s LED dennými svetlami. Dostane aj Kia charakteristickú líniu, tvar diódových svetiel ako má napríklad Audi?

Áno, v budúcnosti budú naše modely jasne rozoznateľné aj v noci. LED svetlá sú veľmi milý prvok – efektný, opticky rozširujú prednú časť, zvlášť na Picante a dávajú tiež priestor tvoriť. LED svetlá mám rád. Dobre sa mi s nimi pracuje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 651
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 701
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 869
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 478
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 344
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 920
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 889
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 369
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 651
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 141

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

KOMENTÁRE

Keď slová slúžia ako strely

Falošné správy často pritiahnu väčšie masy ako dôveryhodné médiá.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.