Šéfdizajnér Peter Schreyer: „Kia nám dáva slobodu“

Od svojho príchodu do Kia Motors urobil z lacnej značky bez imidžu takzvaný „design brand“. Značku, ktorá sa vie predať dizajnom a ktorá má štýl za prijateľné peniaze. Kto je za tým? Šéfdizajnér Peter Schreyer.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Podieľal sa na vývoji všetkých aktuálnych predajných hitov Kia Motors. Zákazníkov naučil kupovať automobily tejto značky aj pre ich dizajn.

Na trh uvádzate dva nové modely, nadupané dynamikou a emóciami. Ktorý z nich je Vám osobne bližší?

Ťažko povedať. Obe sú to nové a pre nás veľmi dôležité autá. Ani o jednom nemôžem povedať, že by som ho mal radšej. Je to ako s deťmi. Dobrý rodič má rád všetky rovnako, nemôže mať jedno radšej. Každé auto si odo mňa vyžaduje iné nasadenie a prístup.

Keď porovnávam exteriér modelov Rio a Picanto s interiérom, kabína sa mi zdá byť podstatne menej emotívna než karoséria (interiér navrhovalo dizajnérske štúdio Kia v USA, zatiaľ čo exteriér vznikol v Európe – pozn. redakcie). Bol to zámer?

11_male_kia_big.jpgJa si naopak myslím, že interiér je veľmi emotívny. Oba kokpity, Rio aj Picanto sú tvarovo aj ergonomicky orientované na vodiča. Zvlášť v Riu sme sa snažili navodiť atmosféru športového.

Podľa mňa sú oba interiéry dostatočne emotívne a exteriér s interiérom oboch áut pekne ladia spolu. Interiér musí byť v prvom rade praktický, a oba sú nielen praktické. Dokonca aj také Picanto má už veľmi hodnotný interiér s množstvom pekných dekoratívnych detailov. Môžete si vybrať z viacerých farebných prevedení.

Palubná doska sa dodáva v dvoch základných odtieňoch, ktoré je možné kombinovať až so štyrmi farebnými prevedeniami textilného čalúnenia. Už to nie je lacná plastová škatuľa ako doposiaľ. Jeho vývoj prešiel radikálnou zmenou k lepšiemu.

Po vašom príchode do Kia Motors ste dostali voľné ruky a možnosť prerobiť vizuál značky podľa svojich predstáv. Ste spokojný so súčasnou úrovňou dizajnu? Má sa Kia ešte kam posunúť a zlepšovať?

Momentálne sme dosiahli veľmi slušnú úroveň s modelmi ako Sportage, Rio, Picanto a ostatnými. Máme skvelé modelové portfólio, keď sa pozriete na naše modely ako na rodinu. Pre mňa je ale vždy najväčšou výzvou nasledujúce auto.

Som spokojný s tým ako dnes vyzerá naša modelová paleta, ale aby som bol schopný napredovať so svojim tímom, nemôžem byť nikdy spokojný úplne. Vždy chcem ísť o krok ďalej, napredovať a ďalšie auto urobiť ešte lepšie. To je pre mňa najväčšia motivácia.

Keby ste si mohli vybrať, aké auto by bolo to ďalšie?

V budúcnosti bude Kia potrebovať trochu viac emocionálne autá, nielen po dizajnovej stránke, ale tiež charakterom. Viem si napríklad predstaviť krásny Convertible alebo niečo na tento spôsob.

Ako sa vám, kreatívnemu človeku spolupracuje s konzervatívnym kórejským vedením?

Konzervatívnych šéfov nájdete aj v Európe, ale musím povedať, že Kórejci sú viac otvorení novým myšlienkam ako sa13_male_kia_big.jpg na prvý pohľad zdá. Samozrejme, že čiastočne musia byť konzervatívni, pretože robia dôležité strategické rozhodnutia a to si vyžaduje byť opatrný a zvažovať veľa aspektov.

Keď ale pozriete späť, čo sme spolu urobili, uvedomíte si že nie sú ani zďaleka tak konzervatívni, ale skôr otvorení novým veciam a impulzom.

Pri pohľade na nové Rio a Picanto sa mi zdá, že v porovnaní s ostatnými modelmi majú modifikovanú masku chladiča. Je to ďalšia evolúcia typického tigrieho grilu?

Vždy sa snažíme aspoň čiastočne o evolúciu. To je vývoj a ten nikdy nekončí. Aj identifikačné prvky je potrebné neustále meniť, vylepšovať. Picanto je malé a Rio viac športové a elegantné auto, preto dostalo aj v tomto duchu odlišnú masku chladiča.

Kia nemá históriu, čo nám na jednej strane dáva slobodu, ale na strane druhej musíme identitu značky vyvinúť. Stále sa potrebujeme učiť ako to robiť lepšie a ako napredovať.

Máte radšej malé alebo veľké autá?

Z pohľadu vodiča preferujem veľké pohodlné autá, ale v navrhovaní dizajnu je každé auto pre mňa výzvou. Asi najťažšie je ale navrhnúť pekný dynamický sedan.

Vedeli by ste špecifikovať kompromis medzi koncepčným autom, vašou víziou a sériovým modelom?

12_male_kia_big.jpgNa koncepte môžete robiť, čo vám napadne. Môžete byť viac kreatívny, máte väčšiu slobodu. Je to podobné ako v módnom priemysle. Veci prezentované na módnej prehliadke by ste nikdy nepredali v obchode, ale pri vývoji produkčnej verzie musíte robiť kompromisy v dobrom slova zmysle úplne všade – v cene, výzore, produkcii, aerodynamike.

Musíte brať do úvahy veľa vecí. Napríklad rôzne predpisy, bezpečnostné štandardy. Jednoducho pri sériovom aute musí dizajnér myslieť na všetkých svojich kolegov, ktorí sa na vývoji auta podieľajú.

Picanto je prvý model vo svoje triede s LED dennými svetlami. Dostane aj Kia charakteristickú líniu, tvar diódových svetiel ako má napríklad Audi?

Áno, v budúcnosti budú naše modely jasne rozoznateľné aj v noci. LED svetlá sú veľmi milý prvok – efektný, opticky rozširujú prednú časť, zvlášť na Picante a dávajú tiež priestor tvoriť. LED svetlá mám rád. Dobre sa mi s nimi pracuje.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.