Prečo je lepšie vyhnúť sa ťažnému lanu

Na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu. Stále je však veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - tensionnot.com)

Napriek tomu, že na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu, stále je veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom. A pritom je okolo toho toľko problémov.

Podľa Jaroslava Jaslovského, prezidenta združenia ASOS (Asociácia slovenských odťahových služieb) nemusí byť vhodné, ak pokazené auto chcete dať odtiahnuť iným vozidlom pomocou ťažného lana.

"Stále je v podvedomí ľudí, že treba všetko ťahať na nejakom špagáte, ktorý ani nie je na to určený. Často to ani nedokážu správne pripevniť k autu. O dĺžke lana alebo o tom, že lano je niekoľkokrát roztrhnuté či nadviazané, ani netreba spomínať," povedal Jaslovský.

Ak vodiči nie sú zohratí, ťažné lano môže byť nebezpečné

Šéf odťahovkárov tvrdí, že ťahanie lanom je v niektorých situáciách nielen nevhodné, ale aj nebezpečné.

"Ťahanie na lane je obzvlášť nebezpečné v tom, že tí dvaja - ťahač i ťahaný - sú málokedy zohratí. Oni lano buď vláčia po zemi, lebo nepribrzďuje zadný a nešponujú lano. Prípadne si po ňom aj prejdú kolesom. Alebo ten vzadu začne tak brzdiť, že lano roztrhnú. Lano sa trhá aj vtedy, ak ten, ktorý ťahá iné auto ako kamarátsku službu v časovej tiesni, sa niekam ponáhľa."

Ako nám povedal Jaslovský, "ďalší problém je, že kruhové objazdy nie sú na ťahanie lanom prispôsobené. A každý má pocit, že si má zapnúť všetky štyri smerovky ako výstrahu. Potom ani netušíte, kadiaľ pôjdu. Vľavo či vpravo?"

Pamätáte si dopravné predpisy týkajúce sa vlečenia vozidla?

  • Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
  • Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; povinnosti podľa § 4 ods. 1 a 2 sa vzťahujú aj na vodiča vlečeného motorového vozidla. Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
  • Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
  • Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia a autobus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo.

Je jednoduchšie, pohodlnejšie a niekedy aj lacnejšie použiť odťahovku

Ešte v nedávnej minulosti bolo ťažné lano súčasťou povinnej výbavy. Kým nebolo dosť odťahových služieb, malo to svoje opodstatnenie. Skôr sa k vám dostal niekto, kto mal lano a vedel auto odtiahnuť, ako vozidlo určené na odťah. Dnes je však situácia iná.

Odťahovka môže byť pri vás aj do niekoľkých minút s tým, že väčšina poisťovní prepláca odťah v rámci asistenčných služieb. Najčastejšie je to jeden odťah do určenej vzdialenosti za poisťovňou určené obdobie.

Úprimne, kto z vás by sa odvážil ťahať iné auto alebo sedieť v ťahanom aute? A ak by ste sa aj odvážili, vedeli by ste auto odšoférovať tak, aby ste sebe či iným nespôsobili problémy?

Havaroval dvakrát za deň

To, že nie každý zvládne ťahať či byť ťahaný, dokumentuje skúsenosť Jaroslava Jaslovského. Bol svedkom toho, ako z dvora odťahovky ťahali auto na lane a dokázali spraviť nehodu.

"Čiže, najprv si dali odtiahnuť do areálu k nám auto po nehode a potom, aby ušetrili, zohnali si známeho, ktorý mal havarované auto odtiahnuť lanom. Pri vychádzaní z dvora pozabudli na to, že aj ťahané auto musí mať kľúčik v spínacej skrinke, inak volantom neotočia. Ten, ktorý ťahal, o tom nevedel a ten, ktorého ťahali, zabudol zabrzdiť. Spínacím okom, na ktoré sa pripevňuje ťažné lano, následne ťahané auto prepichlo pneumatiku autu zaparkovanému vedľa brány. Musela sa volať nehodovka a s vodičom spisovali policajti už druhú nehodu za deň."

Ak sa zrazia ťahač s ťahaným, na zákonnú poistku môžete zabudnúť

Okrem toho, ak ešte stále uvažujete o tom, že by ste svoje auto nechali niekomu odtiahnuť alebo že by ste niekomu pomohli tým, že ho odtiahnete, na zákonnú poistku môžete zabudnúť, ak sa ťahaný s ťahajúcim omylom zrazia.

"Mrzuté je, že poisťovňa neprepláca škodu, keď ťahané auto narazí do toho, ktoré ťahá. Je to úplne vylúčené z krytia," dodal na záver Jaslovský, šéf združenia slovenských odťahovkárov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 218
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 999
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 510
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 519
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 016
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 521
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 055
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 209
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 963
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.