Prečo je lepšie vyhnúť sa ťažnému lanu

Na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu. Stále je však veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - tensionnot.com)

Napriek tomu, že na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu, stále je veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom. A pritom je okolo toho toľko problémov.

Podľa Jaroslava Jaslovského, prezidenta združenia ASOS (Asociácia slovenských odťahových služieb) nemusí byť vhodné, ak pokazené auto chcete dať odtiahnuť iným vozidlom pomocou ťažného lana.

"Stále je v podvedomí ľudí, že treba všetko ťahať na nejakom špagáte, ktorý ani nie je na to určený. Často to ani nedokážu správne pripevniť k autu. O dĺžke lana alebo o tom, že lano je niekoľkokrát roztrhnuté či nadviazané, ani netreba spomínať," povedal Jaslovský.

Ak vodiči nie sú zohratí, ťažné lano môže byť nebezpečné

Šéf odťahovkárov tvrdí, že ťahanie lanom je v niektorých situáciách nielen nevhodné, ale aj nebezpečné.

"Ťahanie na lane je obzvlášť nebezpečné v tom, že tí dvaja - ťahač i ťahaný - sú málokedy zohratí. Oni lano buď vláčia po zemi, lebo nepribrzďuje zadný a nešponujú lano. Prípadne si po ňom aj prejdú kolesom. Alebo ten vzadu začne tak brzdiť, že lano roztrhnú. Lano sa trhá aj vtedy, ak ten, ktorý ťahá iné auto ako kamarátsku službu v časovej tiesni, sa niekam ponáhľa."

Ako nám povedal Jaslovský, "ďalší problém je, že kruhové objazdy nie sú na ťahanie lanom prispôsobené. A každý má pocit, že si má zapnúť všetky štyri smerovky ako výstrahu. Potom ani netušíte, kadiaľ pôjdu. Vľavo či vpravo?"

Pamätáte si dopravné predpisy týkajúce sa vlečenia vozidla?

  • Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
  • Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; povinnosti podľa § 4 ods. 1 a 2 sa vzťahujú aj na vodiča vlečeného motorového vozidla. Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
  • Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
  • Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia a autobus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo.

Je jednoduchšie, pohodlnejšie a niekedy aj lacnejšie použiť odťahovku

Ešte v nedávnej minulosti bolo ťažné lano súčasťou povinnej výbavy. Kým nebolo dosť odťahových služieb, malo to svoje opodstatnenie. Skôr sa k vám dostal niekto, kto mal lano a vedel auto odtiahnuť, ako vozidlo určené na odťah. Dnes je však situácia iná.

Odťahovka môže byť pri vás aj do niekoľkých minút s tým, že väčšina poisťovní prepláca odťah v rámci asistenčných služieb. Najčastejšie je to jeden odťah do určenej vzdialenosti za poisťovňou určené obdobie.

Úprimne, kto z vás by sa odvážil ťahať iné auto alebo sedieť v ťahanom aute? A ak by ste sa aj odvážili, vedeli by ste auto odšoférovať tak, aby ste sebe či iným nespôsobili problémy?

Havaroval dvakrát za deň

To, že nie každý zvládne ťahať či byť ťahaný, dokumentuje skúsenosť Jaroslava Jaslovského. Bol svedkom toho, ako z dvora odťahovky ťahali auto na lane a dokázali spraviť nehodu.

"Čiže, najprv si dali odtiahnuť do areálu k nám auto po nehode a potom, aby ušetrili, zohnali si známeho, ktorý mal havarované auto odtiahnuť lanom. Pri vychádzaní z dvora pozabudli na to, že aj ťahané auto musí mať kľúčik v spínacej skrinke, inak volantom neotočia. Ten, ktorý ťahal, o tom nevedel a ten, ktorého ťahali, zabudol zabrzdiť. Spínacím okom, na ktoré sa pripevňuje ťažné lano, následne ťahané auto prepichlo pneumatiku autu zaparkovanému vedľa brány. Musela sa volať nehodovka a s vodičom spisovali policajti už druhú nehodu za deň."

Ak sa zrazia ťahač s ťahaným, na zákonnú poistku môžete zabudnúť

Okrem toho, ak ešte stále uvažujete o tom, že by ste svoje auto nechali niekomu odtiahnuť alebo že by ste niekomu pomohli tým, že ho odtiahnete, na zákonnú poistku môžete zabudnúť, ak sa ťahaný s ťahajúcim omylom zrazia.

"Mrzuté je, že poisťovňa neprepláca škodu, keď ťahané auto narazí do toho, ktoré ťahá. Je to úplne vylúčené z krytia," dodal na záver Jaslovský, šéf združenia slovenských odťahovkárov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 959
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 887
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 770
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 395
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 273
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 735
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 263
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 073
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 845
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 005
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 795
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 742