Prečo je lepšie vyhnúť sa ťažnému lanu

Na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu. Stále je však veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - tensionnot.com)

Napriek tomu, že na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu, stále je veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom. A pritom je okolo toho toľko problémov.

Podľa Jaroslava Jaslovského, prezidenta združenia ASOS (Asociácia slovenských odťahových služieb) nemusí byť vhodné, ak pokazené auto chcete dať odtiahnuť iným vozidlom pomocou ťažného lana.

"Stále je v podvedomí ľudí, že treba všetko ťahať na nejakom špagáte, ktorý ani nie je na to určený. Často to ani nedokážu správne pripevniť k autu. O dĺžke lana alebo o tom, že lano je niekoľkokrát roztrhnuté či nadviazané, ani netreba spomínať," povedal Jaslovský.

Ak vodiči nie sú zohratí, ťažné lano môže byť nebezpečné

Šéf odťahovkárov tvrdí, že ťahanie lanom je v niektorých situáciách nielen nevhodné, ale aj nebezpečné.

"Ťahanie na lane je obzvlášť nebezpečné v tom, že tí dvaja - ťahač i ťahaný - sú málokedy zohratí. Oni lano buď vláčia po zemi, lebo nepribrzďuje zadný a nešponujú lano. Prípadne si po ňom aj prejdú kolesom. Alebo ten vzadu začne tak brzdiť, že lano roztrhnú. Lano sa trhá aj vtedy, ak ten, ktorý ťahá iné auto ako kamarátsku službu v časovej tiesni, sa niekam ponáhľa."

Ako nám povedal Jaslovský, "ďalší problém je, že kruhové objazdy nie sú na ťahanie lanom prispôsobené. A každý má pocit, že si má zapnúť všetky štyri smerovky ako výstrahu. Potom ani netušíte, kadiaľ pôjdu. Vľavo či vpravo?"

Pamätáte si dopravné predpisy týkajúce sa vlečenia vozidla?

  • Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
  • Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; povinnosti podľa § 4 ods. 1 a 2 sa vzťahujú aj na vodiča vlečeného motorového vozidla. Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
  • Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
  • Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia a autobus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo.

Je jednoduchšie, pohodlnejšie a niekedy aj lacnejšie použiť odťahovku

Ešte v nedávnej minulosti bolo ťažné lano súčasťou povinnej výbavy. Kým nebolo dosť odťahových služieb, malo to svoje opodstatnenie. Skôr sa k vám dostal niekto, kto mal lano a vedel auto odtiahnuť, ako vozidlo určené na odťah. Dnes je však situácia iná.

Odťahovka môže byť pri vás aj do niekoľkých minút s tým, že väčšina poisťovní prepláca odťah v rámci asistenčných služieb. Najčastejšie je to jeden odťah do určenej vzdialenosti za poisťovňou určené obdobie.

Úprimne, kto z vás by sa odvážil ťahať iné auto alebo sedieť v ťahanom aute? A ak by ste sa aj odvážili, vedeli by ste auto odšoférovať tak, aby ste sebe či iným nespôsobili problémy?

Havaroval dvakrát za deň

To, že nie každý zvládne ťahať či byť ťahaný, dokumentuje skúsenosť Jaroslava Jaslovského. Bol svedkom toho, ako z dvora odťahovky ťahali auto na lane a dokázali spraviť nehodu.

"Čiže, najprv si dali odtiahnuť do areálu k nám auto po nehode a potom, aby ušetrili, zohnali si známeho, ktorý mal havarované auto odtiahnuť lanom. Pri vychádzaní z dvora pozabudli na to, že aj ťahané auto musí mať kľúčik v spínacej skrinke, inak volantom neotočia. Ten, ktorý ťahal, o tom nevedel a ten, ktorého ťahali, zabudol zabrzdiť. Spínacím okom, na ktoré sa pripevňuje ťažné lano, následne ťahané auto prepichlo pneumatiku autu zaparkovanému vedľa brány. Musela sa volať nehodovka a s vodičom spisovali policajti už druhú nehodu za deň."

Ak sa zrazia ťahač s ťahaným, na zákonnú poistku môžete zabudnúť

Okrem toho, ak ešte stále uvažujete o tom, že by ste svoje auto nechali niekomu odtiahnuť alebo že by ste niekomu pomohli tým, že ho odtiahnete, na zákonnú poistku môžete zabudnúť, ak sa ťahaný s ťahajúcim omylom zrazia.

"Mrzuté je, že poisťovňa neprepláca škodu, keď ťahané auto narazí do toho, ktoré ťahá. Je to úplne vylúčené z krytia," dodal na záver Jaslovský, šéf združenia slovenských odťahovkárov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 866
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 456
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 432
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 247
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 778
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 668
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 133
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 051
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 601
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 551

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

VšZP pri tendri lieku na rakovinu porušila zákon. Postup jej schválil Drucker

Poisťovňa protizákonne znížila cenu zákazky na liek imbruvica, aby sa vyhla súťaži s prísnejšími pravidlami, zistili kontrolóri.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.