Prečo je lepšie vyhnúť sa ťažnému lanu

Na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu. Stále je však veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - tensionnot.com)

Napriek tomu, že na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu, stále je veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom. A pritom je okolo toho toľko problémov.

Podľa Jaroslava Jaslovského, prezidenta združenia ASOS (Asociácia slovenských odťahových služieb) nemusí byť vhodné, ak pokazené auto chcete dať odtiahnuť iným vozidlom pomocou ťažného lana.

"Stále je v podvedomí ľudí, že treba všetko ťahať na nejakom špagáte, ktorý ani nie je na to určený. Často to ani nedokážu správne pripevniť k autu. O dĺžke lana alebo o tom, že lano je niekoľkokrát roztrhnuté či nadviazané, ani netreba spomínať," povedal Jaslovský.

Ak vodiči nie sú zohratí, ťažné lano môže byť nebezpečné

Šéf odťahovkárov tvrdí, že ťahanie lanom je v niektorých situáciách nielen nevhodné, ale aj nebezpečné.

"Ťahanie na lane je obzvlášť nebezpečné v tom, že tí dvaja - ťahač i ťahaný - sú málokedy zohratí. Oni lano buď vláčia po zemi, lebo nepribrzďuje zadný a nešponujú lano. Prípadne si po ňom aj prejdú kolesom. Alebo ten vzadu začne tak brzdiť, že lano roztrhnú. Lano sa trhá aj vtedy, ak ten, ktorý ťahá iné auto ako kamarátsku službu v časovej tiesni, sa niekam ponáhľa."

Ako nám povedal Jaslovský, "ďalší problém je, že kruhové objazdy nie sú na ťahanie lanom prispôsobené. A každý má pocit, že si má zapnúť všetky štyri smerovky ako výstrahu. Potom ani netušíte, kadiaľ pôjdu. Vľavo či vpravo?"

Pamätáte si dopravné predpisy týkajúce sa vlečenia vozidla?

  • Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
  • Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; povinnosti podľa § 4 ods. 1 a 2 sa vzťahujú aj na vodiča vlečeného motorového vozidla. Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
  • Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
  • Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia a autobus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo.

Je jednoduchšie, pohodlnejšie a niekedy aj lacnejšie použiť odťahovku

Ešte v nedávnej minulosti bolo ťažné lano súčasťou povinnej výbavy. Kým nebolo dosť odťahových služieb, malo to svoje opodstatnenie. Skôr sa k vám dostal niekto, kto mal lano a vedel auto odtiahnuť, ako vozidlo určené na odťah. Dnes je však situácia iná.

Odťahovka môže byť pri vás aj do niekoľkých minút s tým, že väčšina poisťovní prepláca odťah v rámci asistenčných služieb. Najčastejšie je to jeden odťah do určenej vzdialenosti za poisťovňou určené obdobie.

Úprimne, kto z vás by sa odvážil ťahať iné auto alebo sedieť v ťahanom aute? A ak by ste sa aj odvážili, vedeli by ste auto odšoférovať tak, aby ste sebe či iným nespôsobili problémy?

Havaroval dvakrát za deň

To, že nie každý zvládne ťahať či byť ťahaný, dokumentuje skúsenosť Jaroslava Jaslovského. Bol svedkom toho, ako z dvora odťahovky ťahali auto na lane a dokázali spraviť nehodu.

"Čiže, najprv si dali odtiahnuť do areálu k nám auto po nehode a potom, aby ušetrili, zohnali si známeho, ktorý mal havarované auto odtiahnuť lanom. Pri vychádzaní z dvora pozabudli na to, že aj ťahané auto musí mať kľúčik v spínacej skrinke, inak volantom neotočia. Ten, ktorý ťahal, o tom nevedel a ten, ktorého ťahali, zabudol zabrzdiť. Spínacím okom, na ktoré sa pripevňuje ťažné lano, následne ťahané auto prepichlo pneumatiku autu zaparkovanému vedľa brány. Musela sa volať nehodovka a s vodičom spisovali policajti už druhú nehodu za deň."

Ak sa zrazia ťahač s ťahaným, na zákonnú poistku môžete zabudnúť

Okrem toho, ak ešte stále uvažujete o tom, že by ste svoje auto nechali niekomu odtiahnuť alebo že by ste niekomu pomohli tým, že ho odtiahnete, na zákonnú poistku môžete zabudnúť, ak sa ťahaný s ťahajúcim omylom zrazia.

"Mrzuté je, že poisťovňa neprepláca škodu, keď ťahané auto narazí do toho, ktoré ťahá. Je to úplne vylúčené z krytia," dodal na záver Jaslovský, šéf združenia slovenských odťahovkárov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 27 704
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 391
  3. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 528
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 098
  5. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 022
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 821
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 101
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 044
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 255
  10. Baktérie vyhrávajú nad antibiotikami a môžeme si za to sami 1 829

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štátny nominant na žilinskom letisku nedbá na predpisy

Výkonný riaditeľ štátneho žilinského letiska Miroslav Kunsch sa správa, ako keby mu patrilo.

KOMENTÁRE

Na populizmus musí Európa reagovať skutkami

Môžeme premýšľať nad našimi chybami, nad tým, čo treba zlepšiť.

Neprehliadnite tiež

Test: S modernizovaným BMW 3 GT sme driftovali na snehu

Jazda na zasneženom Slovakia ringu nám ukázala prednosti pohonu xDrive.

F1: V prvej Veľkej cene zvíťazil Vettel, jazdcov trápila technika

Kvôli finančným problémom z kalendáru vypadla Veľká cena Nemecka aj tím Manor.

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop