SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Prečo je lepšie vyhnúť sa ťažnému lanu

Na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu. Stále je však veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - tensionnot.com)

Napriek tomu, že na Slovensku pracuje množstvo firiem, ktoré sa profesionálne venujú odťahu, stále je veľa motoristov, ktorí sa snažia si odtiahnuť autá svojpomocne, napríklad ťažným lanom. A pritom je okolo toho toľko problémov.

Podľa Jaroslava Jaslovského, prezidenta združenia ASOS (Asociácia slovenských odťahových služieb) nemusí byť vhodné, ak pokazené auto chcete dať odtiahnuť iným vozidlom pomocou ťažného lana.

"Stále je v podvedomí ľudí, že treba všetko ťahať na nejakom špagáte, ktorý ani nie je na to určený. Často to ani nedokážu správne pripevniť k autu. O dĺžke lana alebo o tom, že lano je niekoľkokrát roztrhnuté či nadviazané, ani netreba spomínať," povedal Jaslovský.

Ak vodiči nie sú zohratí, ťažné lano môže byť nebezpečné

Šéf odťahovkárov tvrdí, že ťahanie lanom je v niektorých situáciách nielen nevhodné, ale aj nebezpečné.

"Ťahanie na lane je obzvlášť nebezpečné v tom, že tí dvaja - ťahač i ťahaný - sú málokedy zohratí. Oni lano buď vláčia po zemi, lebo nepribrzďuje zadný a nešponujú lano. Prípadne si po ňom aj prejdú kolesom. Alebo ten vzadu začne tak brzdiť, že lano roztrhnú. Lano sa trhá aj vtedy, ak ten, ktorý ťahá iné auto ako kamarátsku službu v časovej tiesni, sa niekam ponáhľa."

Ako nám povedal Jaslovský, "ďalší problém je, že kruhové objazdy nie sú na ťahanie lanom prispôsobené. A každý má pocit, že si má zapnúť všetky štyri smerovky ako výstrahu. Potom ani netušíte, kadiaľ pôjdu. Vľavo či vpravo?"

Pamätáte si dopravné predpisy týkajúce sa vlečenia vozidla?

  • Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
  • Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy; povinnosti podľa § 4 ods. 1 a 2 sa vzťahujú aj na vodiča vlečeného motorového vozidla. Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
  • Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
  • Vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom je zakázané; smie sa však vliecť motorové vozidlo s návesom. Za motorovým vozidlom s prívesom sa nesmie vliecť iné motorové vozidlo. Motorové vozidlo vlečené pomocou osobitného zariadenia a autobus sa smú vliecť len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie vliecť len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore. Motocykel bez postranného vozíka sa nesmie vliecť ani použiť ako vlečné vozidlo.

Je jednoduchšie, pohodlnejšie a niekedy aj lacnejšie použiť odťahovku

Ešte v nedávnej minulosti bolo ťažné lano súčasťou povinnej výbavy. Kým nebolo dosť odťahových služieb, malo to svoje opodstatnenie. Skôr sa k vám dostal niekto, kto mal lano a vedel auto odtiahnuť, ako vozidlo určené na odťah. Dnes je však situácia iná.

Odťahovka môže byť pri vás aj do niekoľkých minút s tým, že väčšina poisťovní prepláca odťah v rámci asistenčných služieb. Najčastejšie je to jeden odťah do určenej vzdialenosti za poisťovňou určené obdobie.

Úprimne, kto z vás by sa odvážil ťahať iné auto alebo sedieť v ťahanom aute? A ak by ste sa aj odvážili, vedeli by ste auto odšoférovať tak, aby ste sebe či iným nespôsobili problémy?

Havaroval dvakrát za deň

To, že nie každý zvládne ťahať či byť ťahaný, dokumentuje skúsenosť Jaroslava Jaslovského. Bol svedkom toho, ako z dvora odťahovky ťahali auto na lane a dokázali spraviť nehodu.

"Čiže, najprv si dali odtiahnuť do areálu k nám auto po nehode a potom, aby ušetrili, zohnali si známeho, ktorý mal havarované auto odtiahnuť lanom. Pri vychádzaní z dvora pozabudli na to, že aj ťahané auto musí mať kľúčik v spínacej skrinke, inak volantom neotočia. Ten, ktorý ťahal, o tom nevedel a ten, ktorého ťahali, zabudol zabrzdiť. Spínacím okom, na ktoré sa pripevňuje ťažné lano, následne ťahané auto prepichlo pneumatiku autu zaparkovanému vedľa brány. Musela sa volať nehodovka a s vodičom spisovali policajti už druhú nehodu za deň."

Ak sa zrazia ťahač s ťahaným, na zákonnú poistku môžete zabudnúť

Okrem toho, ak ešte stále uvažujete o tom, že by ste svoje auto nechali niekomu odtiahnuť alebo že by ste niekomu pomohli tým, že ho odtiahnete, na zákonnú poistku môžete zabudnúť, ak sa ťahaný s ťahajúcim omylom zrazia.

"Mrzuté je, že poisťovňa neprepláca škodu, keď ťahané auto narazí do toho, ktoré ťahá. Je to úplne vylúčené z krytia," dodal na záver Jaslovský, šéf združenia slovenských odťahovkárov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  10. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 435
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 12 922
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 734
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 966
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 219
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 198
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 796
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 694
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 046
  10. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 1 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovníčky Regionálneho úradu verejného zdravotníctva s políciou počas kontroly.

Od pondelka platí na pracoviskách OTP režim.


23 h
Zuzana Kepplová.

Nebude to ako počas druhej vlny, dušujú sa koaličníci. Vírus odpovedá.


1 h
Milan Lučanský na archívnej snímke.

Stíhanie vedú pre päť trestných činov.


23 h
Dole vodou so Samom Marcom

Potrebovali sme lockdown spolu s intenzívnym očkovaním, dostali sme toto.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


4 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  2. INESS: Cena zamestnanca
  3. Ivan R. V. Rumánek: Brnenskí "obri" - Kelti? (Keltika 5)
  4. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  5. Marcel Horacek: Život je fajn
  6. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  7. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  8. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 445
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 402
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 679
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 234
  5. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 970
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 915
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 674
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 133
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu