Život človeka, ktorý jazdí vozidlom odťahovej služby, nie je jednoduchý. Meno im kazia niektorí odťahovkári, ktorí svoju prácu nerobia poctivo. Zároveň je medzi ľuďmi zafixovaný aj mýtus, že odťahová služba je drahá.
A tak sa autá ľudia odťahujú svojpomocne. Často je to neštandardne až nebezpečne. Zvyčajne neskoro a tak plynulosť premávky trpí.
Čo je drahšie? Odťah alebo škody pri svojpomoci?
"Smutné je, že všetci si po havárii myslia, že chudákovi motoristovi sa niečo stalo a tak ten chudák motorista si predsa nebude platiť odťahovku. Tak si nejako pomôže. Ale keď si to všetko spočítate, koľko stojí taká kamarátska pomoc: zašpinené oblečenie, palivo pre auto, ktoré akože odťahuje, čas, ktorý na to kamaráti minúť, peniaze na nejaké to pozvanie za pomoc, prípadná škoda z neopatrného nakladania auta, alebo aj zranenie," povedal Jaroslav Jaslovský, prezident združenia odťahových služieb ASOS.
Podľa Jaslovského pritom regulárny odťah za 100 eur je úplný luxus. Bežná cena je okolo 35 eur. "A to nehovorím o ohrození bezpečnosti všetkých na okolo, keď sa tá kvázi odťahovka pohne ďalej."
Poisťovne ponúkajú asistenčné služby s odťahom v cene poistky
Každé vozidlo musí byť poistené zákonným poistením. Niektoré poisťovacie spoločnosti pritom poskytujú v cene poistenia aj asistenčné služby. Pri havarijných poistkách je to dokonca zvyčajne pravidlom. Súčasťou asistenčných služieb je možnosť využiť v cene poistenia profesionálny odťah v prípade problémov.
Vodiči tak obyčajne nemusia platiť za odťah vozidla. Pred využitím asistenčných služieb je však dobré informovať sa v poisťovni, či ich máte v cene poistenia. Motoristi však často o tejto možnosti nevedia.
"Mnohí majú zafixované, že profesionálna odťahovka je drahá. A tak si volajú rôznych ľudí, ktorí ale nemajú dostatočnú techniku a potom je ten odťah náročný, lebo až pri odťahu zistia, že im niečo chýba, aby to mohli urobiť rýchlo a jednoducho. A tak sa neraz stáva, že improvizácia v odťahu prinesie aj zranenia. A nakoniec aj tak zistia, že bez profesionálnej odťahovky to aj tak nepôjde a tak ich to vyjde oveľa drahšie, ako keby si rovno zavolali profesionálov. Nehovoriac o tom, že veľa vecí platia poisťovne v rámci asistenčných služieb," tvrdí Jaslovský.
Každý odťah musí spĺňať predpisy
Napriek všetkým možnostiam, ktoré majú vodiči alebo prevádzkovatelia vozidiel k dispozícii, komplikujú si život.
"Videl som, ako partia chlapov po fošniach nakladá Feliciu do plachtovej 1203-ky. Policajti na to hľadeli, ako keby sa nič nedialo. A to pritom dvaja chlapi stáli na prednom nárazníku Felicie, aby preklopili auto na plochu 1203-ky. Robili to na ceste neosvetlení v úplnej tme za premávky," uviedlo šéf odťahovkárskeho združenia.
Každý odťah pritom musí spĺňať viaceré požiadavky určené predpismi. Napríklad na spôsob nakladania vozidla, na nosnosť vozidla, ktoré iné auto odváža a podobne. Nie vždy sú predpisy, ktoré majú zaistiť bezpečnosť, dodržané.
"Nepochopím, ako môžu Hummera, auto, ktoré váži cez 3 tony, s odtrhnutým kolesom, nakladať po lyžinách opačne, zadkom ku kabíne na vozidlo, ktoré má nosnosť 2,5 tony. A to sa mu ešte vzpriečila odtrhnutá časť do perforovanej korby. Ani netreba hovoriť, že za normálnych okolností niekoľkominútový odťah spôsobil zápchu na frekventovanej ceste, pretože si s tým Hummerom nedokázali dobre poradiť," povedal Jaslovský.
Profesionálna odťahovka znamená menej problémov v budúcnosti
Ak sa vám na ceste pokazí auto, alebo máte nehodu, nemusíte sa obávať profesionálnej odťahovky. Svojpomoc vám niekedy môže priniesť viac problémov ako úžitku.
Pritom stačí zavolať na telefónne číslo, ktoré máte od svojej poisťovne pre prípad núdze a s veľkou pravdepodobnosťou budete mať aj možnosť využiť núdzový odťah vozidla profesionálnou odťahovkou na miesto, kde si poviete. Bez toho, aby si volali priamo odťahovke.
Nebudete tak riskovať väčšie poškodenie vášho vozidla, vaše zranenie. No a pri profesionálnom odťahu bude mať aj poisťovňa väčšiu istotu, že sa ju nesnažíte podviesť.
Zároveň pomôžete rýchlejšie odstrániť prekážku z cesty, aby mohla byť zabezpečená plynulosť cestnej premávky.
Dohodnutý odťah skomplikovali traktory z družstva
Stalo sa nám, že sme boli dohodnutí na vyprosťovaní kamiónu, ktorý skončil v poli. Dohodli sme sa na taký čas, aby sme čo najmenej blokovali premávku, dohodla sa polícia, aby to tam regulovala, vybavili sme správcu komunikácie so šípkami, aby vodiči už z diaľky videli, že sa niečo deje na ceste, aby boli opatrní.
Keď sme prišli na miesto, videli sme, ako dva traktory z družstva ťahajú kamión po oráčine preč od cesty. Vraj na miesto, kde je nejaká cesta na konci poľa. Nejak sme sa tam dostali a pýtali sme sa traktoristov, či ten kamión kradnú. Odpoveďou bolo, že šéf družstva ich tam poslal. Nakoniec to dopadlo tak, že tie traktory ho na tú cestu na druhom konci poľa aj tak nevedeli dostať.
Na jednej strane nám družstevníci nadávajú, že sme im zničili kus poľa, keď tam potrebujeme postaviť techniku kvôli vyprosťovaniu, čo môže byť tak 50 štvorcových metrov a na druhej strane sú schopní si spraviť brázdu krížom cez celé pole a vtedy bojujú a ukazujú, aký majú silný traktor.
Jaroslav Jaslovský
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.