Cestári prinútili autá jazdiť po rýchlostnej ceste zbytočne pomaly

Stačí, aby cestári nepoužili jednu dopravnú značku a na rýchlostnej ceste vás prinútia ísť 60-kou niekoľko kilometrov. Pritom sa ich pracovisko rozkladá na úseku niekoľkých desiatok metrov.

Lenže vodiči sú povinní riadiť sa dopravným značením. A tak každý, kto ide rýchlejšie, ako určili cestári, riskuje pokutu. František takú situáciu zažil na rýchlostnej ceste medzi Zvolenom a Žiarom na Hronom.

František: "Na R1 v smere zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sa cestári vybrali na údržbu. Blokovali ľavý pruh za odbočkou na Banskú Štiavnicu, prenosné dopravné značenie bolo prehľadné, v dostatočnej vzdialenosti, rýchlosť bola postupne obmedzená na 60 km/h prenosnou značkou, vozidlá boli presmerované do pravého pruhu.

Problém však nastal za miestom, kde sa údržba cesty vykonávala, pretože za týmto úsekom sa už nenachádzalo žiadne značenie, ktoré by rýchlosť upravovala na bežné podmienky rýchlostnej cesty.

01.jpgInak povedané, príkazová značka B 31a použitá ako prenosné dopravné značenie ostala v platnosti ďalších cca 18 km, pretože za miestom údržby nebola umiestnená značka B 31b. A najbližšia križovatka, ktorá ruší platnosť tejto príkazovej značky, je až cca 18 km. Je to križovatka s výjazdom na Kremnicu v Šášovskom Podhradí.

Na danom úseku sa nachádza len značka B 31b ako trvalá značka ukončujúca úsek s trvale obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h. Prenosné dopravné značenie je však nadradené trvalému, preto by vodič mal pokračovať v jazde maximálnou rýchlosťou upravenou prenosným značením, t.j. nasledujúcich 18 km ísť po rýchlostnej ceste rýchlosťou najviac 60 km/h, hoci na celom ďalšom úseku sa už údržba evidentne nevykonávala."

Tak, ako napísal František, prenosné dopravné značenie je nadradené trvalému dopravnému značeniu. Ak by teda na nejakom mieste malo dojsť k situácii, že by si významom odporovali trvalá a prenosná značka, treba sa riadiť významom prenosnej značky.

Častým faktom je aj to, že tí, ktorí rozhodujú o prenosnom dopravnom značení, nepoužívajú značku, ktorá dočasné obmedzenia ukončuje. Pritom technické predpisy vyžadujú použiť prenosné dopravné značenie v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

02.jpgNepoužitie značky Koniec všetkých zákazov alebo inej značky ukončujúcej zákaz obmedzuje plynulosť cestnej premávky viac, než je to nevyhnutné, ak za pracoviskom na ceste nie je iný spôsob ukončenia dopravného obmedzenia. Iným spôsobom je napríklad blízka križovatka.

V prípade, o ktorom nám napísal František, sa cestári na R1-ke pravdepodobne spoliehali na značku B 31b, ktorá ukončuje najvyššiu povolenú rýchlosť určenú značkou.

Na spomínanom úseku R1-ky bola trvalou značkou určená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h. Cestári ju postupne dočasným prenosným značením znížili na 60 km/h. Za ich pracoviskom sa nachádzala trvalá značka ukončujúca povolenú rýchlosť 110 km/h.

Značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (č. B 31b) končí platnosť obmedzenia vyznačeného značkou č. B 31a, ak nie je skôr skončené inak. Na značke č. B 31b sa v takom prípade použije zhodný významový symbol z použitej značky č. B 31a.

Ak vychádzame z definícií dopravných značiek, nemôžme počítať s tým, že by koniec 110-ky by ukončil aj maximálku 60-ku.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Chybou kompetentných, ktorí rozhodovali o dočasnom prenosnom značení, ktoré malo ochrániť pracovníkov na ceste, sa stalo, že obmedzili plynulosť cestnej premávky. Prinútili vodičov jazdiť 60-kou v mieste, kde to nebolo nevyhnutné.

Každý, kto tam šiel v úseku s platnou 60-kou rýchlejšie, porušil dopravné pravidlá a riskoval pokutu pre jednu chýbajúcu značku.

Dokonca ani prípadné ďalšie trvalé dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť by dočasnú 60-ku nezrušilo. Jednoducho, prenosné dopravné značky sú nadradené trvalým.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.