Cestári prinútili autá jazdiť po rýchlostnej ceste zbytočne pomaly

Stačí, aby cestári nepoužili jednu dopravnú značku a na rýchlostnej ceste vás prinútia ísť 60-kou niekoľko kilometrov. Pritom sa ich pracovisko rozkladá na úseku niekoľkých desiatok metrov.

Lenže vodiči sú povinní riadiť sa dopravným značením. A tak každý, kto ide rýchlejšie, ako určili cestári, riskuje pokutu. František takú situáciu zažil na rýchlostnej ceste medzi Zvolenom a Žiarom na Hronom.

František: "Na R1 v smere zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sa cestári vybrali na údržbu. Blokovali ľavý pruh za odbočkou na Banskú Štiavnicu, prenosné dopravné značenie bolo prehľadné, v dostatočnej vzdialenosti, rýchlosť bola postupne obmedzená na 60 km/h prenosnou značkou, vozidlá boli presmerované do pravého pruhu.

Problém však nastal za miestom, kde sa údržba cesty vykonávala, pretože za týmto úsekom sa už nenachádzalo žiadne značenie, ktoré by rýchlosť upravovala na bežné podmienky rýchlostnej cesty.

01.jpgInak povedané, príkazová značka B 31a použitá ako prenosné dopravné značenie ostala v platnosti ďalších cca 18 km, pretože za miestom údržby nebola umiestnená značka B 31b. A najbližšia križovatka, ktorá ruší platnosť tejto príkazovej značky, je až cca 18 km. Je to križovatka s výjazdom na Kremnicu v Šášovskom Podhradí.

Na danom úseku sa nachádza len značka B 31b ako trvalá značka ukončujúca úsek s trvale obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h. Prenosné dopravné značenie je však nadradené trvalému, preto by vodič mal pokračovať v jazde maximálnou rýchlosťou upravenou prenosným značením, t.j. nasledujúcich 18 km ísť po rýchlostnej ceste rýchlosťou najviac 60 km/h, hoci na celom ďalšom úseku sa už údržba evidentne nevykonávala."

Tak, ako napísal František, prenosné dopravné značenie je nadradené trvalému dopravnému značeniu. Ak by teda na nejakom mieste malo dojsť k situácii, že by si významom odporovali trvalá a prenosná značka, treba sa riadiť významom prenosnej značky.

Častým faktom je aj to, že tí, ktorí rozhodujú o prenosnom dopravnom značení, nepoužívajú značku, ktorá dočasné obmedzenia ukončuje. Pritom technické predpisy vyžadujú použiť prenosné dopravné značenie v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

02.jpgNepoužitie značky Koniec všetkých zákazov alebo inej značky ukončujúcej zákaz obmedzuje plynulosť cestnej premávky viac, než je to nevyhnutné, ak za pracoviskom na ceste nie je iný spôsob ukončenia dopravného obmedzenia. Iným spôsobom je napríklad blízka križovatka.

V prípade, o ktorom nám napísal František, sa cestári na R1-ke pravdepodobne spoliehali na značku B 31b, ktorá ukončuje najvyššiu povolenú rýchlosť určenú značkou.

Na spomínanom úseku R1-ky bola trvalou značkou určená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h. Cestári ju postupne dočasným prenosným značením znížili na 60 km/h. Za ich pracoviskom sa nachádzala trvalá značka ukončujúca povolenú rýchlosť 110 km/h.

Značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (č. B 31b) končí platnosť obmedzenia vyznačeného značkou č. B 31a, ak nie je skôr skončené inak. Na značke č. B 31b sa v takom prípade použije zhodný významový symbol z použitej značky č. B 31a.

Ak vychádzame z definícií dopravných značiek, nemôžme počítať s tým, že by koniec 110-ky by ukončil aj maximálku 60-ku.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Chybou kompetentných, ktorí rozhodovali o dočasnom prenosnom značení, ktoré malo ochrániť pracovníkov na ceste, sa stalo, že obmedzili plynulosť cestnej premávky. Prinútili vodičov jazdiť 60-kou v mieste, kde to nebolo nevyhnutné.

Každý, kto tam šiel v úseku s platnou 60-kou rýchlejšie, porušil dopravné pravidlá a riskoval pokutu pre jednu chýbajúcu značku.

Dokonca ani prípadné ďalšie trvalé dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť by dočasnú 60-ku nezrušilo. Jednoducho, prenosné dopravné značky sú nadradené trvalým.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 526
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 457
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 278
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 832
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 681
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 880
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 802
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 804

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vydýchaný vzduch v kabíne môže byť nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.