SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Cestári prinútili autá jazdiť po rýchlostnej ceste zbytočne pomaly

Stačí, aby cestári nepoužili jednu dopravnú značku a na rýchlostnej ceste vás prinútia ísť 60-kou niekoľko kilometrov. Pritom sa ich pracovisko rozkladá na úseku niekoľkých desiatok metrov.

Lenže vodiči sú povinní riadiť sa dopravným značením. A tak každý, kto ide rýchlejšie, ako určili cestári, riskuje pokutu. František takú situáciu zažil na rýchlostnej ceste medzi Zvolenom a Žiarom na Hronom.

František: "Na R1 v smere zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sa cestári vybrali na údržbu. Blokovali ľavý pruh za odbočkou na Banskú Štiavnicu, prenosné dopravné značenie bolo prehľadné, v dostatočnej vzdialenosti, rýchlosť bola postupne obmedzená na 60 km/h prenosnou značkou, vozidlá boli presmerované do pravého pruhu.

Problém však nastal za miestom, kde sa údržba cesty vykonávala, pretože za týmto úsekom sa už nenachádzalo žiadne značenie, ktoré by rýchlosť upravovala na bežné podmienky rýchlostnej cesty.

01.jpgInak povedané, príkazová značka B 31a použitá ako prenosné dopravné značenie ostala v platnosti ďalších cca 18 km, pretože za miestom údržby nebola umiestnená značka B 31b. A najbližšia križovatka, ktorá ruší platnosť tejto príkazovej značky, je až cca 18 km. Je to križovatka s výjazdom na Kremnicu v Šášovskom Podhradí.

Na danom úseku sa nachádza len značka B 31b ako trvalá značka ukončujúca úsek s trvale obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h. Prenosné dopravné značenie je však nadradené trvalému, preto by vodič mal pokračovať v jazde maximálnou rýchlosťou upravenou prenosným značením, t.j. nasledujúcich 18 km ísť po rýchlostnej ceste rýchlosťou najviac 60 km/h, hoci na celom ďalšom úseku sa už údržba evidentne nevykonávala."

Tak, ako napísal František, prenosné dopravné značenie je nadradené trvalému dopravnému značeniu. Ak by teda na nejakom mieste malo dojsť k situácii, že by si významom odporovali trvalá a prenosná značka, treba sa riadiť významom prenosnej značky.

Častým faktom je aj to, že tí, ktorí rozhodujú o prenosnom dopravnom značení, nepoužívajú značku, ktorá dočasné obmedzenia ukončuje. Pritom technické predpisy vyžadujú použiť prenosné dopravné značenie v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

02.jpgNepoužitie značky Koniec všetkých zákazov alebo inej značky ukončujúcej zákaz obmedzuje plynulosť cestnej premávky viac, než je to nevyhnutné, ak za pracoviskom na ceste nie je iný spôsob ukončenia dopravného obmedzenia. Iným spôsobom je napríklad blízka križovatka.

V prípade, o ktorom nám napísal František, sa cestári na R1-ke pravdepodobne spoliehali na značku B 31b, ktorá ukončuje najvyššiu povolenú rýchlosť určenú značkou.

Na spomínanom úseku R1-ky bola trvalou značkou určená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h. Cestári ju postupne dočasným prenosným značením znížili na 60 km/h. Za ich pracoviskom sa nachádzala trvalá značka ukončujúca povolenú rýchlosť 110 km/h.

Značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (č. B 31b) končí platnosť obmedzenia vyznačeného značkou č. B 31a, ak nie je skôr skončené inak. Na značke č. B 31b sa v takom prípade použije zhodný významový symbol z použitej značky č. B 31a.

Ak vychádzame z definícií dopravných značiek, nemôžme počítať s tým, že by koniec 110-ky by ukončil aj maximálku 60-ku.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Chybou kompetentných, ktorí rozhodovali o dočasnom prenosnom značení, ktoré malo ochrániť pracovníkov na ceste, sa stalo, že obmedzili plynulosť cestnej premávky. Prinútili vodičov jazdiť 60-kou v mieste, kde to nebolo nevyhnutné.

Každý, kto tam šiel v úseku s platnou 60-kou rýchlejšie, porušil dopravné pravidlá a riskoval pokutu pre jednu chýbajúcu značku.

Dokonca ani prípadné ďalšie trvalé dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť by dočasnú 60-ku nezrušilo. Jednoducho, prenosné dopravné značky sú nadradené trvalým.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 466
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 289
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 767
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 621
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 283
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 089
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 542
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 407
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.