SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Cestári prinútili autá jazdiť po rýchlostnej ceste zbytočne pomaly

Stačí, aby cestári nepoužili jednu dopravnú značku a na rýchlostnej ceste vás prinútia ísť 60-kou niekoľko kilometrov. Pritom sa ich pracovisko rozkladá na úseku niekoľkých desiatok metrov.

Lenže vodiči sú povinní riadiť sa dopravným značením. A tak každý, kto ide rýchlejšie, ako určili cestári, riskuje pokutu. František takú situáciu zažil na rýchlostnej ceste medzi Zvolenom a Žiarom na Hronom.

František: "Na R1 v smere zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sa cestári vybrali na údržbu. Blokovali ľavý pruh za odbočkou na Banskú Štiavnicu, prenosné dopravné značenie bolo prehľadné, v dostatočnej vzdialenosti, rýchlosť bola postupne obmedzená na 60 km/h prenosnou značkou, vozidlá boli presmerované do pravého pruhu.

Problém však nastal za miestom, kde sa údržba cesty vykonávala, pretože za týmto úsekom sa už nenachádzalo žiadne značenie, ktoré by rýchlosť upravovala na bežné podmienky rýchlostnej cesty.

01.jpgInak povedané, príkazová značka B 31a použitá ako prenosné dopravné značenie ostala v platnosti ďalších cca 18 km, pretože za miestom údržby nebola umiestnená značka B 31b. A najbližšia križovatka, ktorá ruší platnosť tejto príkazovej značky, je až cca 18 km. Je to križovatka s výjazdom na Kremnicu v Šášovskom Podhradí.

Na danom úseku sa nachádza len značka B 31b ako trvalá značka ukončujúca úsek s trvale obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h. Prenosné dopravné značenie je však nadradené trvalému, preto by vodič mal pokračovať v jazde maximálnou rýchlosťou upravenou prenosným značením, t.j. nasledujúcich 18 km ísť po rýchlostnej ceste rýchlosťou najviac 60 km/h, hoci na celom ďalšom úseku sa už údržba evidentne nevykonávala."

Tak, ako napísal František, prenosné dopravné značenie je nadradené trvalému dopravnému značeniu. Ak by teda na nejakom mieste malo dojsť k situácii, že by si významom odporovali trvalá a prenosná značka, treba sa riadiť významom prenosnej značky.

Častým faktom je aj to, že tí, ktorí rozhodujú o prenosnom dopravnom značení, nepoužívajú značku, ktorá dočasné obmedzenia ukončuje. Pritom technické predpisy vyžadujú použiť prenosné dopravné značenie v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

02.jpgNepoužitie značky Koniec všetkých zákazov alebo inej značky ukončujúcej zákaz obmedzuje plynulosť cestnej premávky viac, než je to nevyhnutné, ak za pracoviskom na ceste nie je iný spôsob ukončenia dopravného obmedzenia. Iným spôsobom je napríklad blízka križovatka.

V prípade, o ktorom nám napísal František, sa cestári na R1-ke pravdepodobne spoliehali na značku B 31b, ktorá ukončuje najvyššiu povolenú rýchlosť určenú značkou.

Na spomínanom úseku R1-ky bola trvalou značkou určená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h. Cestári ju postupne dočasným prenosným značením znížili na 60 km/h. Za ich pracoviskom sa nachádzala trvalá značka ukončujúca povolenú rýchlosť 110 km/h.

Značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (č. B 31b) končí platnosť obmedzenia vyznačeného značkou č. B 31a, ak nie je skôr skončené inak. Na značke č. B 31b sa v takom prípade použije zhodný významový symbol z použitej značky č. B 31a.

Ak vychádzame z definícií dopravných značiek, nemôžme počítať s tým, že by koniec 110-ky by ukončil aj maximálku 60-ku.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Chybou kompetentných, ktorí rozhodovali o dočasnom prenosnom značení, ktoré malo ochrániť pracovníkov na ceste, sa stalo, že obmedzili plynulosť cestnej premávky. Prinútili vodičov jazdiť 60-kou v mieste, kde to nebolo nevyhnutné.

Každý, kto tam šiel v úseku s platnou 60-kou rýchlejšie, porušil dopravné pravidlá a riskoval pokutu pre jednu chýbajúcu značku.

Dokonca ani prípadné ďalšie trvalé dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť by dočasnú 60-ku nezrušilo. Jednoducho, prenosné dopravné značky sú nadradené trvalým.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 849
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 370
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 838
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 683
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 527
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 483
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 848
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 377
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu