Cestári prinútili autá jazdiť po rýchlostnej ceste zbytočne pomaly

Stačí, aby cestári nepoužili jednu dopravnú značku a na rýchlostnej ceste vás prinútia ísť 60-kou niekoľko kilometrov. Pritom sa ich pracovisko rozkladá na úseku niekoľkých desiatok metrov.

Lenže vodiči sú povinní riadiť sa dopravným značením. A tak každý, kto ide rýchlejšie, ako určili cestári, riskuje pokutu. František takú situáciu zažil na rýchlostnej ceste medzi Zvolenom a Žiarom na Hronom.

František: "Na R1 v smere zo Zvolena do Žiaru nad Hronom sa cestári vybrali na údržbu. Blokovali ľavý pruh za odbočkou na Banskú Štiavnicu, prenosné dopravné značenie bolo prehľadné, v dostatočnej vzdialenosti, rýchlosť bola postupne obmedzená na 60 km/h prenosnou značkou, vozidlá boli presmerované do pravého pruhu.

Problém však nastal za miestom, kde sa údržba cesty vykonávala, pretože za týmto úsekom sa už nenachádzalo žiadne značenie, ktoré by rýchlosť upravovala na bežné podmienky rýchlostnej cesty.

01.jpgInak povedané, príkazová značka B 31a použitá ako prenosné dopravné značenie ostala v platnosti ďalších cca 18 km, pretože za miestom údržby nebola umiestnená značka B 31b. A najbližšia križovatka, ktorá ruší platnosť tejto príkazovej značky, je až cca 18 km. Je to križovatka s výjazdom na Kremnicu v Šášovskom Podhradí.

Na danom úseku sa nachádza len značka B 31b ako trvalá značka ukončujúca úsek s trvale obmedzenou rýchlosťou na 110 km/h. Prenosné dopravné značenie je však nadradené trvalému, preto by vodič mal pokračovať v jazde maximálnou rýchlosťou upravenou prenosným značením, t.j. nasledujúcich 18 km ísť po rýchlostnej ceste rýchlosťou najviac 60 km/h, hoci na celom ďalšom úseku sa už údržba evidentne nevykonávala."

Tak, ako napísal František, prenosné dopravné značenie je nadradené trvalému dopravnému značeniu. Ak by teda na nejakom mieste malo dojsť k situácii, že by si významom odporovali trvalá a prenosná značka, treba sa riadiť významom prenosnej značky.

Častým faktom je aj to, že tí, ktorí rozhodujú o prenosnom dopravnom značení, nepoužívajú značku, ktorá dočasné obmedzenia ukončuje. Pritom technické predpisy vyžadujú použiť prenosné dopravné značenie v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.

02.jpgNepoužitie značky Koniec všetkých zákazov alebo inej značky ukončujúcej zákaz obmedzuje plynulosť cestnej premávky viac, než je to nevyhnutné, ak za pracoviskom na ceste nie je iný spôsob ukončenia dopravného obmedzenia. Iným spôsobom je napríklad blízka križovatka.

V prípade, o ktorom nám napísal František, sa cestári na R1-ke pravdepodobne spoliehali na značku B 31b, ktorá ukončuje najvyššiu povolenú rýchlosť určenú značkou.

Na spomínanom úseku R1-ky bola trvalou značkou určená najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h. Cestári ju postupne dočasným prenosným značením znížili na 60 km/h. Za ich pracoviskom sa nachádzala trvalá značka ukončujúca povolenú rýchlosť 110 km/h.

Značka Koniec najvyššej dovolenej rýchlosti (č. B 31b) končí platnosť obmedzenia vyznačeného značkou č. B 31a, ak nie je skôr skončené inak. Na značke č. B 31b sa v takom prípade použije zhodný významový symbol z použitej značky č. B 31a.

Ak vychádzame z definícií dopravných značiek, nemôžme počítať s tým, že by koniec 110-ky by ukončil aj maximálku 60-ku.

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sú nadradené trvalým dopravným značkám a dopravným zariadeniam. Prenosné dopravné značky a prenosné dopravné zariadenia sa smú používať len v nevyhnutne potrebnom čase.

Chybou kompetentných, ktorí rozhodovali o dočasnom prenosnom značení, ktoré malo ochrániť pracovníkov na ceste, sa stalo, že obmedzili plynulosť cestnej premávky. Prinútili vodičov jazdiť 60-kou v mieste, kde to nebolo nevyhnutné.

Každý, kto tam šiel v úseku s platnou 60-kou rýchlejšie, porušil dopravné pravidlá a riskoval pokutu pre jednu chýbajúcu značku.

Dokonca ani prípadné ďalšie trvalé dopravné značenie obmedzujúce rýchlosť by dočasnú 60-ku nezrušilo. Jednoducho, prenosné dopravné značky sú nadradené trvalým.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.