SME

Smú zastaviť dve autá vedľa seba v jednom pruhu?

Jazdné pruhy sú zvyčajne široké pre jedno auto. Čo však vtedy, ak sa do pruhu zmestia pohodlne aj dve?

Jazdné pruhy sú zvyčajne vyznačené tak, aby sa do nich zmestilo na šírku najviac jedno celé vozidlo, ktoré má aspoň 3 kolesá. Občas sú však vyznačené jazdné pruhy také široké, že bezpečne v nich môžu jazdiť aj dve autá vedľa seba. Je ale takáto jazda v poriadku?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V autoškolách zvyčajne učia, že jeden jazdný pruh je určený len pre jeden prúd vozidiel. Je to pochopiteľné, keďže je to bezpečnejšie. Ale čo na to dopravné predpisy, ktorými sa musí riadiť každý vodič?

Marek: "Na križovatke Zlaté Moravce - ZM Prílepy nad Zlatými Moravcami došlo minulý rok k stavebným úpravám. Výsledok je taký, že zo smeru Zlaté Moravce a zo smeru ZM Prílepy je možné odbočiť vpravo v samostatnom jazdnom pruhu a potom sa na každom z týchto smerov nachádza ešte jazdný pruh pre odbočenie vľavo a pokračovanie rovno.

SkryťVypnúť reklamu

Pred križovatkou je na týchto vjazdoch do križovatky značka C 25 (prvý pruh vľavo a rovno, druhý pruh vpravo). Značkou C 25 je tak určený prvý jazdný pruh na odbočenie vľavo a pokračovanie rovno. Tento jazdný pruh je ale tak široký, že sa bez problémov doňho zmestia 2 osobné autá vedľa seba.

Chcem sa teda spýtať, môže polícia udeliť pokutu, ak budú vedľa seba 2 vozidlá alebo naopak 2 vozidlá vedľa seba majú byť a ten, čo bude zbytočne zaradený za vozidlom odbočujúcim vľavo, hoci bude pokračovať rovno a pred sebou bude mať voľnú cestu by mal dostať pokutu, že brzdí premávku?

krizovatka.jpg

Čiže ešte raz podľa náčrtku: Ak vozidlo X odbočuje vľavo, má byť vozidlo pokračujúce rovno na mieste označenom A alebo B? Vozidlo sa v každom prípade zmestí vedľa vozidla X, pretože vzdialenosť medzi ostrovčekmi na križovatke je minimálne 5 metrov, možno viac."

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku je jednoznačná odpoveď: vozidlá, ktoré idú rovno a odbočujú vľavo, nesmú stáť vedľa seba v načrtnutej križovatke. Dôvodom je predovšetkým zvislé dopravné značenie.

Bez čiar či značiek by ste si vy určili, čo je jazdný pruh

Predstavte si situáciu, že by tam nebolo žiadne dopravné značenie, ktoré by určovalo, kde sú aké jazdné pruhy. Potom by sa vodiči museli riadiť pravidlom, podľa ktorého je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

V takom prípade, ak by dve autá mohli bez ohrozenia bezpečnosti alebo obmedzenia plynulosti cestnej premávky stáť či jazdiť vedľa seba, nebolo by to porušenie predpisov, pretože každý z nich by bol vo svojom jazdnom pruhu.

Ak na ceste pribudnú vodorovné čiary, ktoré na vozovke vyznačujú jazdné pruhy, už sa nedá jednoznačne povedať, či vozidlá smú byť vedľa seba v rámci jedného jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyznačené jazdné pruhy sami o sebe nezakazujú stáť autám vedľa seba

Zákon o cestnej premávke len nepriamo naznačuje, že v každom jazdnom pruhu smie jazdiť len jeden prúd vozidiel. Šikovný právnik by však vedel relatívne ľahko obhájiť situáciu z náčrtu, kde dve autá stoja vedľa seba v jednom jazdnom pruhu. Nikde totiž nie je jednoznačne uvedené, či je jeden jazdný pruh určený len pre jeden prúd vozidiel alebo aj pre viac prúdov.

Môžme tušiť, že z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je ideálnym stavom situácia, keď v jednom jazdnom pruhu jazdí len jeden prúd vozidiel. Zákon však nevylučuje ani možnosť, aby dve autá (bez presahu do iných jazdných pruhov) boli v jednom vyznačenom jazdnom pruhu vedľa seba, ak neohrozia bezpečnosť cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bez zvislých značiek smiete, ale nemusíte zastaviť auto vedľa iného

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. ...

Situácia z náčrtu nie je podľa nášho názoru v rozpore s dopravnými pravidlami. No takisto nie je ani povinnosťou vodičov postaviť sa v križovatke tak, ako je to naznačené v náčrte (vozidlá A a X).

Vozidlo X odbočuje vľavo a tak je jeho povinnosťou ísť čo najviac pri ľavom okraji jazdného pruhu. Vozidlo A zas musí byť pri pravom okraji jazdného pruhu, keďže tak sa má správne jazdiť. A tak ľahko vznikne situácia, kedy sa pri dostatočne širokom jazdnom pruhu dostane auto odbočujúce vľavo bezpečne vedľa auta idúceho rovno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie je však povinnosťou žiadneho z vodičov áut X a A postaviť sa vedľa seba, ak dopravné pravidlá neurčujú (stopka spolu s vodorovnou značkou s nápisom Stop), ako ďaleko od hranice križovatky treba dávať prednosť iným vozidlám.

Ani Viedenský dohovor nedáva odpoveď

Ani medzinárodné predpisy, ku ktorým sa Slovensko prihlásilo, nepomáhajú rozriešiť situáciu.

Viedenský dohovor, ktorý určuje dopravné pravidlá na medzinárodnej úrovni a je predlohou pre náš zákon o cestnej premávke, určuje že jazdným pruhom je ktorýkoľvek z pozdĺžnych pruhov, na ktoré sa môže vozovka rozdeliť, vytvorených alebo nevytvorených pozdĺžnymi vodorovnými značkami, majúc však dostatočnú šírku dovoľujúcu jazdu prúdu motorových vozidiel iných než motocyklov. Toto ustanovenie, no ani žiadne ďalšie nedáva jednoznačnú odpoveď na náš problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všeobecné predpisy neurčujú, že v jednom vyznačenom jazdnom pruhu nesmú jazdiť dve a viac vozidiel vedľa seba.

Dopravná značka dovoľuje byť len v rade

V Marekovej situácii je však ešte aj zvislá dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Táto značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

Až značka C 25 teda dáva odpoveď na Marekovu otázku. Vozidlá sa nesmú pred križovatkou stavať vedľa seba v jednom jazdnom pruhu. Značka jednoznačne vyznačuje spôsob radenia vozidiel do jazdných pruhov: jedno auto na šírku jedného jazdného pruhu. Nie je pritom podstatné, ktorým smerom sa autá vyberú cez križovatku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 525
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 915
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 441
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 438
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 540
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu