SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Smú zastaviť dve autá vedľa seba v jednom pruhu?

Jazdné pruhy sú zvyčajne široké pre jedno auto. Čo však vtedy, ak sa do pruhu zmestia pohodlne aj dve?

Jazdné pruhy sú zvyčajne vyznačené tak, aby sa do nich zmestilo na šírku najviac jedno celé vozidlo, ktoré má aspoň 3 kolesá. Občas sú však vyznačené jazdné pruhy také široké, že bezpečne v nich môžu jazdiť aj dve autá vedľa seba. Je ale takáto jazda v poriadku?

V autoškolách zvyčajne učia, že jeden jazdný pruh je určený len pre jeden prúd vozidiel. Je to pochopiteľné, keďže je to bezpečnejšie. Ale čo na to dopravné predpisy, ktorými sa musí riadiť každý vodič?

Marek: "Na križovatke Zlaté Moravce - ZM Prílepy nad Zlatými Moravcami došlo minulý rok k stavebným úpravám. Výsledok je taký, že zo smeru Zlaté Moravce a zo smeru ZM Prílepy je možné odbočiť vpravo v samostatnom jazdnom pruhu a potom sa na každom z týchto smerov nachádza ešte jazdný pruh pre odbočenie vľavo a pokračovanie rovno.

Pred križovatkou je na týchto vjazdoch do križovatky značka C 25 (prvý pruh vľavo a rovno, druhý pruh vpravo). Značkou C 25 je tak určený prvý jazdný pruh na odbočenie vľavo a pokračovanie rovno. Tento jazdný pruh je ale tak široký, že sa bez problémov doňho zmestia 2 osobné autá vedľa seba.

Chcem sa teda spýtať, môže polícia udeliť pokutu, ak budú vedľa seba 2 vozidlá alebo naopak 2 vozidlá vedľa seba majú byť a ten, čo bude zbytočne zaradený za vozidlom odbočujúcim vľavo, hoci bude pokračovať rovno a pred sebou bude mať voľnú cestu by mal dostať pokutu, že brzdí premávku?

krizovatka.jpg

Čiže ešte raz podľa náčrtku: Ak vozidlo X odbočuje vľavo, má byť vozidlo pokračujúce rovno na mieste označenom A alebo B? Vozidlo sa v každom prípade zmestí vedľa vozidla X, pretože vzdialenosť medzi ostrovčekmi na križovatke je minimálne 5 metrov, možno viac."

Na otázku je jednoznačná odpoveď: vozidlá, ktoré idú rovno a odbočujú vľavo, nesmú stáť vedľa seba v načrtnutej križovatke. Dôvodom je predovšetkým zvislé dopravné značenie.

Bez čiar či značiek by ste si vy určili, čo je jazdný pruh

Predstavte si situáciu, že by tam nebolo žiadne dopravné značenie, ktoré by určovalo, kde sú aké jazdné pruhy. Potom by sa vodiči museli riadiť pravidlom, podľa ktorého je jazdným pruhom časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

V takom prípade, ak by dve autá mohli bez ohrozenia bezpečnosti alebo obmedzenia plynulosti cestnej premávky stáť či jazdiť vedľa seba, nebolo by to porušenie predpisov, pretože každý z nich by bol vo svojom jazdnom pruhu.

Ak na ceste pribudnú vodorovné čiary, ktoré na vozovke vyznačujú jazdné pruhy, už sa nedá jednoznačne povedať, či vozidlá smú byť vedľa seba v rámci jedného jazdného pruhu.

Vyznačené jazdné pruhy sami o sebe nezakazujú stáť autám vedľa seba

Zákon o cestnej premávke len nepriamo naznačuje, že v každom jazdnom pruhu smie jazdiť len jeden prúd vozidiel. Šikovný právnik by však vedel relatívne ľahko obhájiť situáciu z náčrtu, kde dve autá stoja vedľa seba v jednom jazdnom pruhu. Nikde totiž nie je jednoznačne uvedené, či je jeden jazdný pruh určený len pre jeden prúd vozidiel alebo aj pre viac prúdov.

Môžme tušiť, že z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je ideálnym stavom situácia, keď v jednom jazdnom pruhu jazdí len jeden prúd vozidiel. Zákon však nevylučuje ani možnosť, aby dve autá (bez presahu do iných jazdných pruhov) boli v jednom vyznačenom jazdnom pruhu vedľa seba, ak neohrozia bezpečnosť cestnej premávky.

Bez zvislých značiek smiete, ale nemusíte zastaviť auto vedľa iného

§ 9, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný na vozovke alebo v jazdnom pruhu jazdiť vpravo pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu; to neplatí pri obchádzaní, predchádzaní, otáčaní alebo odbočovaní.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. ...

Situácia z náčrtu nie je podľa nášho názoru v rozpore s dopravnými pravidlami. No takisto nie je ani povinnosťou vodičov postaviť sa v križovatke tak, ako je to naznačené v náčrte (vozidlá A a X).

Vozidlo X odbočuje vľavo a tak je jeho povinnosťou ísť čo najviac pri ľavom okraji jazdného pruhu. Vozidlo A zas musí byť pri pravom okraji jazdného pruhu, keďže tak sa má správne jazdiť. A tak ľahko vznikne situácia, kedy sa pri dostatočne širokom jazdnom pruhu dostane auto odbočujúce vľavo bezpečne vedľa auta idúceho rovno.

Nie je však povinnosťou žiadneho z vodičov áut X a A postaviť sa vedľa seba, ak dopravné pravidlá neurčujú (stopka spolu s vodorovnou značkou s nápisom Stop), ako ďaleko od hranice križovatky treba dávať prednosť iným vozidlám.

Ani Viedenský dohovor nedáva odpoveď

Ani medzinárodné predpisy, ku ktorým sa Slovensko prihlásilo, nepomáhajú rozriešiť situáciu.

Viedenský dohovor, ktorý určuje dopravné pravidlá na medzinárodnej úrovni a je predlohou pre náš zákon o cestnej premávke, určuje že jazdným pruhom je ktorýkoľvek z pozdĺžnych pruhov, na ktoré sa môže vozovka rozdeliť, vytvorených alebo nevytvorených pozdĺžnymi vodorovnými značkami, majúc však dostatočnú šírku dovoľujúcu jazdu prúdu motorových vozidiel iných než motocyklov. Toto ustanovenie, no ani žiadne ďalšie nedáva jednoznačnú odpoveď na náš problém.

Všeobecné predpisy neurčujú, že v jednom vyznačenom jazdnom pruhu nesmú jazdiť dve a viac vozidiel vedľa seba.

Dopravná značka dovoľuje byť len v rade

V Marekovej situácii je však ešte aj zvislá dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25). Táto značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

Až značka C 25 teda dáva odpoveď na Marekovu otázku. Vozidlá sa nesmú pred križovatkou stavať vedľa seba v jednom jazdnom pruhu. Značka jednoznačne vyznačuje spôsob radenia vozidiel do jazdných pruhov: jedno auto na šírku jedného jazdného pruhu. Nie je pritom podstatné, ktorým smerom sa autá vyberú cez križovatku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 749
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 188
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 849
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 608
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 602
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 687
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 624
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 932
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 614
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák oznámil vzdanie sa mandátu 9. júna 2021.

Herák v OĽaNO ďalej pracuje.


11 h
Cestujúci z južnej Afriky čakajú na letisku na výsledok testu na prítomnosť koronavírusu.

Karanténa platí pre všetkých, bez ohľadu na očkovanie či prekonanie ochorenia.


a 5 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


20 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Ako prišla armáda o majetok a občania o verejný záujem
  2. INEKO: Vláda v ostatnom čase nerešpektuje výsledky výberových konaní. Verejné inštitúcie sa nezávislejšími stále nestávajú
  3. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  4. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  5. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  8. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 365
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 870
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 7 150
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 984
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 958
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 389
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 069
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 824
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu