Keď niekto vletí do kruháča, radšej sa mu vyhnite

Kruhové objazdy na mnohých miestach postavili preto, aby sa prejazd bývalých križovatiek stal plynulejší a bezpečnejší. Lenže si to vyžaduje aj kooperáciu vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak sa vodič rozhodne, že cez kruháč "preletí", ostatným vodičom zostávajú dve možnosti - buď sa mu vyhnú alebo sa stane havária. Do podobnej situácie sa dostal aj Martin:

Martin: "Niektoré kruhové objazdy sú natoľko "neprívetivé", že niektorých vodičov nemotivujú ani spomaliť. Chcem sa preto spýtať, kto by bol vinníkom nehody v kruhovom objazde v nasledovnej situácii:

Bol som asi 10 m pred kruhovým objazdom, keď som ešte kontroloval, či zľava nejde iné vozidlo. Ja som ďalej pokračoval vpravo a mohol ísť rýchlosťou cca 25 km/h.

Zľava som uvidel auto, ktoré sa blížilo do kruhového objazdu dosť rýchlo (bolo to v meste a podla toho, ako rýchlo sa ku mne nakoniec priblížilo, odhadujem, že išlo okolo 70 km/h). Ale keďže mohlo byť asi 50 m od vjazdu do objazdu, tak som sa rozhodol nezastaviť a pokračovať.

Kruhový objazd bol pre tých, čo išli v smere, ako prichádzalo druhé auto, veľmi komfortný. Viem si predstaviť, že pri rýchlosti 50 km/h v meste sa dal v pohode prejsť iba s malým spomalením.

Už keď som vošiel do objazdu, tak som periférne videl, že auto za mnou vôbec nespomaľuje a aj keď vošlo do objazdu po mne, tak nám hrozila kolízia. Keďže bol objazd chvalabohu dosť široký, vedel som sa mu vyhnúť vpravo a zastaviť. Podľa potenciálneho nárazu by bolo vidno, že neprišiel zboku, ale takmer rovno odzadu. Kto by tu bol vinníkom?"

Ak by sa Martin zrazil s vozidlom, o ktorom napísal, vina by podľa predpisov nemala padnúť na Martina.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Podľa predpisov má pri vjazde do kruhového objazdu prednosť ten, kto do kruháča vchádza. Platí to však iba pre takého kruhové objazdy, v ktorých nie je riešená prednosť v jazde dopravným značením.

Na Slovensku v podstate ani nie sú kruhové objazdy, ktoré by nemali na vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde a vo vnútri značku Hlavná cesta. A tak v praxi dávajú prednosť tí, ktorí do kruhového objazdu vchádzajú.

Predpokladáme, že práve o "označkovanom" kruháči nám napísal Martin. V takom prípade, aj Martin a aj vodič rýchleho auta, boli povinní pri vchádzaní dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Prednosť v jazde

Prednosť pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Povinnosť dať prednosť sa pre oboch vodičov skončila, keď vošli do kruháča. Kruhový objazd je vo svojej podstate sústava viacerých križovatiek za sebou. A keďže platnosť značky Daj prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky, po jej prejdení už Martin nemusel dávať nikomu prednosť.

Pri kruhovom objazde je pritom vzdialenejšou hranicou križovatky kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Za hranicou križovatky mal prednosť už Martin a vodič vozidla za ním to mal rešpektovať. To by ale musel vchádzať do kruháča pomalšie.

Rýchlosť viedla k havárii

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že dopravné predpisy neporušil, keďže už bol za hranicou križovatky, keď sa k nemu prirútilo rýchle auto. Inak by nebolo možné, aby sa autá v kruhovom objazde zrazili tak, ako o tom napísal Martin.

Za prípadnú zrážku by bol zodpovedný vodič rýchleho auta a pravdepodobne by ho obvinili z neprispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Zatiaľ, čo druhý vodič pre porušenie najvyššej povolenej rýchlosti takmer spôsobil haváriu, Martin nielenže nespáchal priestupok, ale zabránil tomu, aby sa nestala dopravná nehoda. Pomohol tak človeku za volantom auta, ktorý sa rútil priamo k havárii.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 8 795
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 3 561
  3. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 179
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 823
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 360
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 898
  7. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 662
  8. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 515
  9. Energetici predávajú nevyužívaný majetok 997
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 962

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

DOMOV

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa neho výsledkom súťaže.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia ST je konečne veľké auto aj zvnútra (test)

Ako manažérske auto a mobilná kancelária obstála dobre.

Pozrite si najspoľahlivejšie a najmenej spoľahlivé autá roka 2017

Organizácia Consumer Reports zverejnila svoj rebríček.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.