SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Keď niekto vletí do kruháča, radšej sa mu vyhnite

Kruhové objazdy na mnohých miestach postavili preto, aby sa prejazd bývalých križovatiek stal plynulejší a bezpečnejší. Lenže si to vyžaduje aj kooperáciu vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak sa vodič rozhodne, že cez kruháč "preletí", ostatným vodičom zostávajú dve možnosti - buď sa mu vyhnú alebo sa stane havária. Do podobnej situácie sa dostal aj Martin:

Martin: "Niektoré kruhové objazdy sú natoľko "neprívetivé", že niektorých vodičov nemotivujú ani spomaliť. Chcem sa preto spýtať, kto by bol vinníkom nehody v kruhovom objazde v nasledovnej situácii:

Bol som asi 10 m pred kruhovým objazdom, keď som ešte kontroloval, či zľava nejde iné vozidlo. Ja som ďalej pokračoval vpravo a mohol ísť rýchlosťou cca 25 km/h.

Zľava som uvidel auto, ktoré sa blížilo do kruhového objazdu dosť rýchlo (bolo to v meste a podla toho, ako rýchlo sa ku mne nakoniec priblížilo, odhadujem, že išlo okolo 70 km/h). Ale keďže mohlo byť asi 50 m od vjazdu do objazdu, tak som sa rozhodol nezastaviť a pokračovať.

Kruhový objazd bol pre tých, čo išli v smere, ako prichádzalo druhé auto, veľmi komfortný. Viem si predstaviť, že pri rýchlosti 50 km/h v meste sa dal v pohode prejsť iba s malým spomalením.

Už keď som vošiel do objazdu, tak som periférne videl, že auto za mnou vôbec nespomaľuje a aj keď vošlo do objazdu po mne, tak nám hrozila kolízia. Keďže bol objazd chvalabohu dosť široký, vedel som sa mu vyhnúť vpravo a zastaviť. Podľa potenciálneho nárazu by bolo vidno, že neprišiel zboku, ale takmer rovno odzadu. Kto by tu bol vinníkom?"

Ak by sa Martin zrazil s vozidlom, o ktorom napísal, vina by podľa predpisov nemala padnúť na Martina.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Podľa predpisov má pri vjazde do kruhového objazdu prednosť ten, kto do kruháča vchádza. Platí to však iba pre takého kruhové objazdy, v ktorých nie je riešená prednosť v jazde dopravným značením.

Na Slovensku v podstate ani nie sú kruhové objazdy, ktoré by nemali na vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde a vo vnútri značku Hlavná cesta. A tak v praxi dávajú prednosť tí, ktorí do kruhového objazdu vchádzajú.

Predpokladáme, že práve o "označkovanom" kruháči nám napísal Martin. V takom prípade, aj Martin a aj vodič rýchleho auta, boli povinní pri vchádzaní dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Prednosť v jazde

Prednosť pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Povinnosť dať prednosť sa pre oboch vodičov skončila, keď vošli do kruháča. Kruhový objazd je vo svojej podstate sústava viacerých križovatiek za sebou. A keďže platnosť značky Daj prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky, po jej prejdení už Martin nemusel dávať nikomu prednosť.

Pri kruhovom objazde je pritom vzdialenejšou hranicou križovatky kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Za hranicou križovatky mal prednosť už Martin a vodič vozidla za ním to mal rešpektovať. To by ale musel vchádzať do kruháča pomalšie.

Rýchlosť viedla k havárii

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že dopravné predpisy neporušil, keďže už bol za hranicou križovatky, keď sa k nemu prirútilo rýchle auto. Inak by nebolo možné, aby sa autá v kruhovom objazde zrazili tak, ako o tom napísal Martin.

Za prípadnú zrážku by bol zodpovedný vodič rýchleho auta a pravdepodobne by ho obvinili z neprispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Zatiaľ, čo druhý vodič pre porušenie najvyššej povolenej rýchlosti takmer spôsobil haváriu, Martin nielenže nespáchal priestupok, ale zabránil tomu, aby sa nestala dopravná nehoda. Pomohol tak človeku za volantom auta, ktorý sa rútil priamo k havárii.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 725
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 146
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 145
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 838
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 637
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 669
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 066
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 449
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 436
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 601
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Vo Francúzsku platí vysoká výstraha pred teroristickým útokmi.

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.