Keď niekto vletí do kruháča, radšej sa mu vyhnite

Kruhové objazdy na mnohých miestach postavili preto, aby sa prejazd bývalých križovatiek stal plynulejší a bezpečnejší. Lenže si to vyžaduje aj kooperáciu vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak sa vodič rozhodne, že cez kruháč "preletí", ostatným vodičom zostávajú dve možnosti - buď sa mu vyhnú alebo sa stane havária. Do podobnej situácie sa dostal aj Martin:

Martin: "Niektoré kruhové objazdy sú natoľko "neprívetivé", že niektorých vodičov nemotivujú ani spomaliť. Chcem sa preto spýtať, kto by bol vinníkom nehody v kruhovom objazde v nasledovnej situácii:

Bol som asi 10 m pred kruhovým objazdom, keď som ešte kontroloval, či zľava nejde iné vozidlo. Ja som ďalej pokračoval vpravo a mohol ísť rýchlosťou cca 25 km/h.

Zľava som uvidel auto, ktoré sa blížilo do kruhového objazdu dosť rýchlo (bolo to v meste a podla toho, ako rýchlo sa ku mne nakoniec priblížilo, odhadujem, že išlo okolo 70 km/h). Ale keďže mohlo byť asi 50 m od vjazdu do objazdu, tak som sa rozhodol nezastaviť a pokračovať.

Kruhový objazd bol pre tých, čo išli v smere, ako prichádzalo druhé auto, veľmi komfortný. Viem si predstaviť, že pri rýchlosti 50 km/h v meste sa dal v pohode prejsť iba s malým spomalením.

Už keď som vošiel do objazdu, tak som periférne videl, že auto za mnou vôbec nespomaľuje a aj keď vošlo do objazdu po mne, tak nám hrozila kolízia. Keďže bol objazd chvalabohu dosť široký, vedel som sa mu vyhnúť vpravo a zastaviť. Podľa potenciálneho nárazu by bolo vidno, že neprišiel zboku, ale takmer rovno odzadu. Kto by tu bol vinníkom?"

Ak by sa Martin zrazil s vozidlom, o ktorom napísal, vina by podľa predpisov nemala padnúť na Martina.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Podľa predpisov má pri vjazde do kruhového objazdu prednosť ten, kto do kruháča vchádza. Platí to však iba pre takého kruhové objazdy, v ktorých nie je riešená prednosť v jazde dopravným značením.

Na Slovensku v podstate ani nie sú kruhové objazdy, ktoré by nemali na vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde a vo vnútri značku Hlavná cesta. A tak v praxi dávajú prednosť tí, ktorí do kruhového objazdu vchádzajú.

Predpokladáme, že práve o "označkovanom" kruháči nám napísal Martin. V takom prípade, aj Martin a aj vodič rýchleho auta, boli povinní pri vchádzaní dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Prednosť v jazde

Prednosť pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Povinnosť dať prednosť sa pre oboch vodičov skončila, keď vošli do kruháča. Kruhový objazd je vo svojej podstate sústava viacerých križovatiek za sebou. A keďže platnosť značky Daj prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky, po jej prejdení už Martin nemusel dávať nikomu prednosť.

Pri kruhovom objazde je pritom vzdialenejšou hranicou križovatky kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Za hranicou križovatky mal prednosť už Martin a vodič vozidla za ním to mal rešpektovať. To by ale musel vchádzať do kruháča pomalšie.

Rýchlosť viedla k havárii

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že dopravné predpisy neporušil, keďže už bol za hranicou križovatky, keď sa k nemu prirútilo rýchle auto. Inak by nebolo možné, aby sa autá v kruhovom objazde zrazili tak, ako o tom napísal Martin.

Za prípadnú zrážku by bol zodpovedný vodič rýchleho auta a pravdepodobne by ho obvinili z neprispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Zatiaľ, čo druhý vodič pre porušenie najvyššej povolenej rýchlosti takmer spôsobil haváriu, Martin nielenže nespáchal priestupok, ale zabránil tomu, aby sa nestala dopravná nehoda. Pomohol tak človeku za volantom auta, ktorý sa rútil priamo k havárii.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 505
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 162
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 4 860
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 943
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 114
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 080
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 002
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 631
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 379

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.