Keď niekto vletí do kruháča, radšej sa mu vyhnite

Kruhové objazdy na mnohých miestach postavili preto, aby sa prejazd bývalých križovatiek stal plynulejší a bezpečnejší. Lenže si to vyžaduje aj kooperáciu vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak sa vodič rozhodne, že cez kruháč "preletí", ostatným vodičom zostávajú dve možnosti - buď sa mu vyhnú alebo sa stane havária. Do podobnej situácie sa dostal aj Martin:

Martin: "Niektoré kruhové objazdy sú natoľko "neprívetivé", že niektorých vodičov nemotivujú ani spomaliť. Chcem sa preto spýtať, kto by bol vinníkom nehody v kruhovom objazde v nasledovnej situácii:

Bol som asi 10 m pred kruhovým objazdom, keď som ešte kontroloval, či zľava nejde iné vozidlo. Ja som ďalej pokračoval vpravo a mohol ísť rýchlosťou cca 25 km/h.

Zľava som uvidel auto, ktoré sa blížilo do kruhového objazdu dosť rýchlo (bolo to v meste a podla toho, ako rýchlo sa ku mne nakoniec priblížilo, odhadujem, že išlo okolo 70 km/h). Ale keďže mohlo byť asi 50 m od vjazdu do objazdu, tak som sa rozhodol nezastaviť a pokračovať.

Kruhový objazd bol pre tých, čo išli v smere, ako prichádzalo druhé auto, veľmi komfortný. Viem si predstaviť, že pri rýchlosti 50 km/h v meste sa dal v pohode prejsť iba s malým spomalením.

Už keď som vošiel do objazdu, tak som periférne videl, že auto za mnou vôbec nespomaľuje a aj keď vošlo do objazdu po mne, tak nám hrozila kolízia. Keďže bol objazd chvalabohu dosť široký, vedel som sa mu vyhnúť vpravo a zastaviť. Podľa potenciálneho nárazu by bolo vidno, že neprišiel zboku, ale takmer rovno odzadu. Kto by tu bol vinníkom?"

Ak by sa Martin zrazil s vozidlom, o ktorom napísal, vina by podľa predpisov nemala padnúť na Martina.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Podľa predpisov má pri vjazde do kruhového objazdu prednosť ten, kto do kruháča vchádza. Platí to však iba pre takého kruhové objazdy, v ktorých nie je riešená prednosť v jazde dopravným značením.

Na Slovensku v podstate ani nie sú kruhové objazdy, ktoré by nemali na vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde a vo vnútri značku Hlavná cesta. A tak v praxi dávajú prednosť tí, ktorí do kruhového objazdu vchádzajú.

Predpokladáme, že práve o "označkovanom" kruháči nám napísal Martin. V takom prípade, aj Martin a aj vodič rýchleho auta, boli povinní pri vchádzaní dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Prednosť v jazde

Prednosť pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Povinnosť dať prednosť sa pre oboch vodičov skončila, keď vošli do kruháča. Kruhový objazd je vo svojej podstate sústava viacerých križovatiek za sebou. A keďže platnosť značky Daj prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky, po jej prejdení už Martin nemusel dávať nikomu prednosť.

Pri kruhovom objazde je pritom vzdialenejšou hranicou križovatky kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Za hranicou križovatky mal prednosť už Martin a vodič vozidla za ním to mal rešpektovať. To by ale musel vchádzať do kruháča pomalšie.

Rýchlosť viedla k havárii

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že dopravné predpisy neporušil, keďže už bol za hranicou križovatky, keď sa k nemu prirútilo rýchle auto. Inak by nebolo možné, aby sa autá v kruhovom objazde zrazili tak, ako o tom napísal Martin.

Za prípadnú zrážku by bol zodpovedný vodič rýchleho auta a pravdepodobne by ho obvinili z neprispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Zatiaľ, čo druhý vodič pre porušenie najvyššej povolenej rýchlosti takmer spôsobil haváriu, Martin nielenže nespáchal priestupok, ale zabránil tomu, aby sa nestala dopravná nehoda. Pomohol tak človeku za volantom auta, ktorý sa rútil priamo k havárii.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 717
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 12 514
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 665
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 817
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 790
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 603
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 191
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 034
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 821
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 451

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

PLUS

Aký je život s ľuďmi, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou?

Pochopí len ten, kto to zažil, hovorí pán Dušan, ktorý opatruje chorú manželku.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.