Keď niekto vletí do kruháča, radšej sa mu vyhnite

Kruhové objazdy na mnohých miestach postavili preto, aby sa prejazd bývalých križovatiek stal plynulejší a bezpečnejší. Lenže si to vyžaduje aj kooperáciu vodičov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak sa vodič rozhodne, že cez kruháč "preletí", ostatným vodičom zostávajú dve možnosti - buď sa mu vyhnú alebo sa stane havária. Do podobnej situácie sa dostal aj Martin:

Martin: "Niektoré kruhové objazdy sú natoľko "neprívetivé", že niektorých vodičov nemotivujú ani spomaliť. Chcem sa preto spýtať, kto by bol vinníkom nehody v kruhovom objazde v nasledovnej situácii:

Bol som asi 10 m pred kruhovým objazdom, keď som ešte kontroloval, či zľava nejde iné vozidlo. Ja som ďalej pokračoval vpravo a mohol ísť rýchlosťou cca 25 km/h.

Zľava som uvidel auto, ktoré sa blížilo do kruhového objazdu dosť rýchlo (bolo to v meste a podla toho, ako rýchlo sa ku mne nakoniec priblížilo, odhadujem, že išlo okolo 70 km/h). Ale keďže mohlo byť asi 50 m od vjazdu do objazdu, tak som sa rozhodol nezastaviť a pokračovať.

Kruhový objazd bol pre tých, čo išli v smere, ako prichádzalo druhé auto, veľmi komfortný. Viem si predstaviť, že pri rýchlosti 50 km/h v meste sa dal v pohode prejsť iba s malým spomalením.

Už keď som vošiel do objazdu, tak som periférne videl, že auto za mnou vôbec nespomaľuje a aj keď vošlo do objazdu po mne, tak nám hrozila kolízia. Keďže bol objazd chvalabohu dosť široký, vedel som sa mu vyhnúť vpravo a zastaviť. Podľa potenciálneho nárazu by bolo vidno, že neprišiel zboku, ale takmer rovno odzadu. Kto by tu bol vinníkom?"

Ak by sa Martin zrazil s vozidlom, o ktorom napísal, vina by podľa predpisov nemala padnúť na Martina.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak.

Podľa predpisov má pri vjazde do kruhového objazdu prednosť ten, kto do kruháča vchádza. Platí to však iba pre takého kruhové objazdy, v ktorých nie je riešená prednosť v jazde dopravným značením.

Na Slovensku v podstate ani nie sú kruhové objazdy, ktoré by nemali na vjazde dopravnú značku Daj prednosť v jazde a vo vnútri značku Hlavná cesta. A tak v praxi dávajú prednosť tí, ktorí do kruhového objazdu vchádzajú.

Predpokladáme, že práve o "označkovanom" kruháči nám napísal Martin. V takom prípade, aj Martin a aj vodič rýchleho auta, boli povinní pri vchádzaní dať prednosť vozidlám v kruhovom objazde.

Prednosť v jazde

Prednosť pritom znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Povinnosť dať prednosť sa pre oboch vodičov skončila, keď vošli do kruháča. Kruhový objazd je vo svojej podstate sústava viacerých križovatiek za sebou. A keďže platnosť značky Daj prednosť v jazde končí na vzdialenejšej hranici križovatky, po jej prejdení už Martin nemusel dávať nikomu prednosť.

Pri kruhovom objazde je pritom vzdialenejšou hranicou križovatky kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku končí zakrivenie vozovky.

Za hranicou križovatky mal prednosť už Martin a vodič vozidla za ním to mal rešpektovať. To by ale musel vchádzať do kruháča pomalšie.

Rýchlosť viedla k havárii

Z toho, čo napísal Martin, vyplýva, že dopravné predpisy neporušil, keďže už bol za hranicou križovatky, keď sa k nemu prirútilo rýchle auto. Inak by nebolo možné, aby sa autá v kruhovom objazde zrazili tak, ako o tom napísal Martin.

Za prípadnú zrážku by bol zodpovedný vodič rýchleho auta a pravdepodobne by ho obvinili z neprispôsobenia rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

Zatiaľ, čo druhý vodič pre porušenie najvyššej povolenej rýchlosti takmer spôsobil haváriu, Martin nielenže nespáchal priestupok, ale zabránil tomu, aby sa nestala dopravná nehoda. Pomohol tak človeku za volantom auta, ktorý sa rútil priamo k havárii.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 458
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 443
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 357
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 617
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 413
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 527
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 239
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 136
  9. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 4 044
  10. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 3 425

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

KOMENTÁRE

Eurofederácia sa nateraz odkladá

Pellegrini by mohol prehodiť výhybku z Visegrádu.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.