Traja poslanci nesúhlasia s novými dopravnými predpismi

Parlament posunul vládnu novelu zákona o cestnej premávke do druhého čítania. 17-roční by sa tak mohli dostať k vodičáku a tresty za alkohol by boli prísnejšie.

Alkohol za volantom sa má stať trestným činom – ak sa šofér pustí na cestu s jedným promile (0,476 mg/l) alkoholu v krvi alebo pod vplyvom návykovej látky, bude mu hroziť rok väzenia.

BRATISLAVA. Rovnako prísne sa budú posudzovať prípady tých, čo odmietnu dychovú skúšku, respektíve vyšetrenie na zistenie návykovej látky. Toto sprísnenie prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú včera parlament posunul do druhého čítania.

"Ak si šofér sadne za volant pod vplyvom alkoholu, tak sa z auta stáva nebezpečná zbraň, zabíjajúca nevinných ľudí," myslí si predkladateľ zákona, minister vnútra Daniel Lipšic (KDH).

Novela prináša sprísnenie trestov za alkohol a aj šoférovanie 17-ročných

Pre alkohol za volantom chcú zaviesť aj zásadu trikrát a dosť. Ak bude vodič tretíkrát prichytený pod vplyvom alkoholu, doživotne príde o vodičský preukaz. Podstatnou novinkou je aj plánované zavedenie možnosti, že aj sedemnásťroční budú môcť získať vodičský preukaz. Zmenou je aj zámer zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov na priechodoch.

Novela sa dotýka aj vodičov kamiónov nad 12 ton, ktorí budú mať právo použiť nevyhnutné úseky ciest druhej a tretej triedy len v prípadoch, ak sa pri nich nachádza miesto nakládky alebo vykládky tovaru alebo vtedy, ak by sa na danom úseku nenachádzala cesta prvej triedy a využitie zvyšných ciest by predstavovalo veľké predĺženie trasy.

Ako sa k novele postavili poslanci

Traja poslanci za SNS hlasovali proti (Ján Slota, Rafael Rafaj a Igor Štefanov), ďalší z národniarov a poslanci za stranu Smer sa zdržali. Za hlasovali poslanci vládnej koalície.

Poslanec za KDH Július Stanko si myslí, že novela zákona o cestnej premávke z dielne ministra vnútra zavádza štátny teror.

"Úplne chápem snahu o elimináciu alkoholu na cestách, avšak myslím si, že tento návrh obsahuje niekoľko bodov, ktoré sú minimálne diskutabilné. Spomeniem napríklad ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že prekročenie rýchlosti o 20 až 30 km má byť obzvlášť závažné porušenie zákona. To, si myslím, už nie je šikanovanie občanov, ale priam štátny teror," povedal v rozprave k návrhu Stanko. Dodal, že novelu bude treba v druhom čítaní upraviť.

Hrušovský a Gál novelu vítajú

Podpredseda parlamentu a šéf klubu KDH Pavol Hrušovský víta Lipšicov návrh, no žiada ešte prísnejšie tresty pre vodičov, ktorí spôsobia dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu. Tvrdí, že "ak niekto spôsobí nehodu pod vplyvom alkoholu, následkom ktorej budú trvalé ťažké následky na zdraví či smrť, tak nestačí princíp trikrát a dosť, ale navždy a dosť". Hrušovský sa domnieva, že taká zmena je žiaduca.

Lipšicovu novelu víta aj poslanec za Most-Híd Gábor Gál. Nevidí v nej ale "zázračný liek" na bezpečnosť na cestách. Potrestanie vodiča, ktorý spôsobí nehodu pod vplyvom alkoholu, podľa Gála nestačí. "Malo by nám ísť o to, aby k nehode nedošlo," vyhlásil.

Minister sa nebráni diskusii o úpravách novely zákona

Minister vnútra pripomenul, že podľa novely vodičské oprávnenie už nikdy neuvidia tí, ktorí za posledných desať rokov trikrát požili pred jazdou alkohol či návykovú látku, alebo sa odmietli podrobiť vyšetreniu na ich zistenie. "Dva pokusy stačili. Ak niekto sústavne ohrozuje životy nevinných, nemáme dôvod mu dať možnosť v tom pokračovať," zdôvodnil.

Lipšic považuje za dobré zavedenie možnosti získania vodičského preukazu pre záujemcov od 17 rokov. Šoférovať do svojej plnoletosti však môžu iba pod dozorom skúseného vodiča. Poznamenal, že tým získajú také návyky, ktoré z nich v budúcnosti spravia bezpečnejších vodičov. Poukázal na prípady, keď si za volant prvýkrát sadne plnoletý vodič, pričom jeho spolujazdcom je kamarát z diskotéky, ktorý ho skôr povzbudzuje k porušovaniu predpisov. "To sú práve tie najnebezpečnejšie typy vodičov," dodal.

V súvislosti s výhradami a návrhmi, ktoré odzneli v rozprave, uviedol, že sa nebráni diskusii o ďalších úpravách predloženej novely.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 310
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 414
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 219
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 947
  5. Kam do tepla v januári? 1 700
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 666
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 370
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 186
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 896
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.