Traja poslanci nesúhlasia s novými dopravnými predpismi

Parlament posunul vládnu novelu zákona o cestnej premávke do druhého čítania. 17-roční by sa tak mohli dostať k vodičáku a tresty za alkohol by boli prísnejšie.

Alkohol za volantom sa má stať trestným činom – ak sa šofér pustí na cestu s jedným promile (0,476 mg/l) alkoholu v krvi alebo pod vplyvom návykovej látky, bude mu hroziť rok väzenia.

BRATISLAVA. Rovnako prísne sa budú posudzovať prípady tých, čo odmietnu dychovú skúšku, respektíve vyšetrenie na zistenie návykovej látky. Toto sprísnenie prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú včera parlament posunul do druhého čítania.

"Ak si šofér sadne za volant pod vplyvom alkoholu, tak sa z auta stáva nebezpečná zbraň, zabíjajúca nevinných ľudí," myslí si predkladateľ zákona, minister vnútra Daniel Lipšic (KDH).

Článok pokračuje pod video reklamou

Novela prináša sprísnenie trestov za alkohol a aj šoférovanie 17-ročných

Pre alkohol za volantom chcú zaviesť aj zásadu trikrát a dosť. Ak bude vodič tretíkrát prichytený pod vplyvom alkoholu, doživotne príde o vodičský preukaz. Podstatnou novinkou je aj plánované zavedenie možnosti, že aj sedemnásťroční budú môcť získať vodičský preukaz. Zmenou je aj zámer zvýšiť ochranu chodcov a cyklistov na priechodoch.

Novela sa dotýka aj vodičov kamiónov nad 12 ton, ktorí budú mať právo použiť nevyhnutné úseky ciest druhej a tretej triedy len v prípadoch, ak sa pri nich nachádza miesto nakládky alebo vykládky tovaru alebo vtedy, ak by sa na danom úseku nenachádzala cesta prvej triedy a využitie zvyšných ciest by predstavovalo veľké predĺženie trasy.

Ako sa k novele postavili poslanci

Traja poslanci za SNS hlasovali proti (Ján Slota, Rafael Rafaj a Igor Štefanov), ďalší z národniarov a poslanci za stranu Smer sa zdržali. Za hlasovali poslanci vládnej koalície.

Poslanec za KDH Július Stanko si myslí, že novela zákona o cestnej premávke z dielne ministra vnútra zavádza štátny teror.

"Úplne chápem snahu o elimináciu alkoholu na cestách, avšak myslím si, že tento návrh obsahuje niekoľko bodov, ktoré sú minimálne diskutabilné. Spomeniem napríklad ustanovenie, ktoré hovorí o tom, že prekročenie rýchlosti o 20 až 30 km má byť obzvlášť závažné porušenie zákona. To, si myslím, už nie je šikanovanie občanov, ale priam štátny teror," povedal v rozprave k návrhu Stanko. Dodal, že novelu bude treba v druhom čítaní upraviť.

Hrušovský a Gál novelu vítajú

Podpredseda parlamentu a šéf klubu KDH Pavol Hrušovský víta Lipšicov návrh, no žiada ešte prísnejšie tresty pre vodičov, ktorí spôsobia dopravnú nehodu pod vplyvom alkoholu. Tvrdí, že "ak niekto spôsobí nehodu pod vplyvom alkoholu, následkom ktorej budú trvalé ťažké následky na zdraví či smrť, tak nestačí princíp trikrát a dosť, ale navždy a dosť". Hrušovský sa domnieva, že taká zmena je žiaduca.

Lipšicovu novelu víta aj poslanec za Most-Híd Gábor Gál. Nevidí v nej ale "zázračný liek" na bezpečnosť na cestách. Potrestanie vodiča, ktorý spôsobí nehodu pod vplyvom alkoholu, podľa Gála nestačí. "Malo by nám ísť o to, aby k nehode nedošlo," vyhlásil.

Minister sa nebráni diskusii o úpravách novely zákona

Minister vnútra pripomenul, že podľa novely vodičské oprávnenie už nikdy neuvidia tí, ktorí za posledných desať rokov trikrát požili pred jazdou alkohol či návykovú látku, alebo sa odmietli podrobiť vyšetreniu na ich zistenie. "Dva pokusy stačili. Ak niekto sústavne ohrozuje životy nevinných, nemáme dôvod mu dať možnosť v tom pokračovať," zdôvodnil.

Lipšic považuje za dobré zavedenie možnosti získania vodičského preukazu pre záujemcov od 17 rokov. Šoférovať do svojej plnoletosti však môžu iba pod dozorom skúseného vodiča. Poznamenal, že tým získajú také návyky, ktoré z nich v budúcnosti spravia bezpečnejších vodičov. Poukázal na prípady, keď si za volant prvýkrát sadne plnoletý vodič, pričom jeho spolujazdcom je kamarát z diskotéky, ktorý ho skôr povzbudzuje k porušovaniu predpisov. "To sú práve tie najnebezpečnejšie typy vodičov," dodal.

V súvislosti s výhradami a návrhmi, ktoré odzneli v rozprave, uviedol, že sa nebráni diskusii o ďalších úpravách predloženej novely.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  2. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  3. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  7. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  8. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  9. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  10. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 926
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 330
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 028
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 981
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 148
  6. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 10 212
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 078
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 5 754
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 315
  10. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 143

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí