SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Kde majú byť v aute reflexné vesty

V poradni Natankuj.sk sa objavilo niekoľko otázok, ktoré súvisia s reflexnými vestami. Zaujímalo vás napríklad aj to, koľko viest má byť v aute alebo kde sa majú vo vozidle nachádzať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Motoristi sa tiež často pýtajú, akej farby má byť reflexná vesta. Ak nie je zameniteľná s bezpečnostnými odevmi používanými ozbrojenými silami alebo ozbrojenými bezpečnostnými zbormi, potom môže mať akúkoľvek farbu. Podmienkou však je, aby bola reflexná.

Kde má mať vodič reflexnú vestu?

Dejvo: "Je presne zadefinované, kde vo vnútri vozidla sa má nachádzať reflexná vesta? Je mi jasné, že musí byť tak, aby som si v prípade nutnosti vestu vzal/obliekol pred tým, ako vstúpim na vozovku. Ale či zákon ukladá povinnosť mať ju napríklad v kastlíku alebo podobne.

Stalo sa mi totiž, že som mal reflexnú vestu v kufri, za zadnými sedadlami a policajti mi už už chceli dať pokutu, nakoľko vraveli, že by som vystúpil z auta bez nej. Ja som ale argumentoval, že si dokážem sklopiť sedadlo a hneď si ju z kufra vybrať.

Nakoniec sa to skončilo upozornením a odvtedy ju mám za sedadlom vodiča."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:

b) bezpečnostný reflexný odev, napríklad vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka; bezpečnostný reflexný odev sa umiestňuje v dosahu zo sedadla vodiča vozidla,

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla, ktoré je povinne vybavené bezpečnostným odevom,je povinný mať bezpečnostný odev oblečený, ak sa zdržiava na vozovke mimo vozidla počas núdzového státia,

Ak sa budete riadiť predpismi, tak reflexný odev môžte mať kdekoľvek, ak je v dosahu zo sedadla vodiča vozidla. Otázkou ale zostáva, čo to konkrétne znamená.

Podľa niektorých stačí, ak je reflexná vesta napríklad aj v kufri auta, no s podmienkou, že sa k nej vodič dostane bez toho, aby z auta vystúpil. Nie vždy sa to však dá spraviť tak, ako to vyžaduje predpis.

Mať vestu v dosahu zo sedadla vodiča vozidla znamená, že vodič musí byť fyzicky na sedadle. Teoreticky by sa to dalo vyriešiť sklopením operadla, ktoré sa dá chápať ako súčasť sedadla. A ak sa vodič presunie na operadlo a z neho dočiahne do kufra z vnútra auta, všetko by malo byť podľa predpisov.

Lenže, význam ustanovenia je v tom, aby si vodič mohol v prípade nutnosti zobrať reflexnú vestu na seba okamžite. A to sa nedá, ak sa bude musieť dostať vnútrom auta pracne do kufra po vestu a potom späť cez miesto vodiča von z vozidla.

Jednoduchšie a aj pohodlnejšie pre vás bude, ak budete mať vestu skutočne v dosahu z miesta, na ktorom sedíte, ak ste za volantom. Napríklad v úložnom priestore vo dverách.

Policajti v Dejvovom prípade podľa nás postupovali správne a korektne. Pokuta by nebola spravodlivá a pravdepodobne to uznali aj policajti, keď chcel Dejvo ukázať, ako sa vie rýchlo dostať k reflexnej veste skôr, ako sa dostane von z auta.

Koľko reflexných viest má byť v aute

Fero: Koľko reflexných viest je vodič povinný mať vo vozidle? Otázka súvisí s tým, čo sa stane, ak v prípade napr. nehody vystúpia z auta pasažieri, a tí nebudú mať reflexnú vestu - kto bude pokutovaný?

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Vo vozidle musí byť minimálne jeden bezpečnostný reflexný odev, ktorý je určený vodičovi. Nie je však na škodu, ak sa v aute nachádza viac reflexných odevov alebo reflexných prvkov, ktoré by si v prípade potreby mohli na seba zobrať pasažieri vozidla.

Ak totiž vystúpia z auta von, stávajú sa z nich chodci. Za zníženej viditeľnosti musia mať chodci na ceste mimo obce na sebe aspoň nejaký reflexný prvok.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 347
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 432
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 417
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 330
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 587
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 557
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 511
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikuláš Dzurinda a Ivan Mikloš v roku 2014 odchádzali z SDKÚ. Teraz Dzurinda plánuje niečo väčšie.

Dzurindov návrat pripomína kauzy.


12 h
Ilustračná snímka

Situácia sa na trhu zmenila, investori na to musia reagovať.


26. jan

Exilový spravodajský web v Rusku obmedzia.


14 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


16 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


20 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  2. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  3. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  4. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  5. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  6. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  7. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  8. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 247
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 022
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 936
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 773
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 724
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 694
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 391
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu