SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Pre zákazy vjazdu kamiónov neplánujú nátlakové akcie

Združenie cestných dopravcov zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti zákazu vjazdu nákladných automobilov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. S obmedzením využívania regionálnych ciest ťažkými kamiónmi počíta návrh novely zákona o cestnej premávke s navrhovanou platnosťou od 1. septembra.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Parlament posunul novelu cestného zákona, vypracovanú ministerstvom vnútra v spolupráci s rezortom dopravy, do druhého čítania. Česmad nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

Česmad: dopravcovia nemali možnosť pripomienkovať zákaz

Prezident Česmadu Pavol Jančovič na stretnutí s médiami v stredu povedal, že združenie ostro protestovalo proti chystanému zákazu vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. "Je možné, že tento zákaz v konečnom dôsledku snáď nebude v tejto podobe, ale už jeho samotná formulácia je absolútne neprípustná," uviedol šéf Česmadu s tým, že už rokovanie o takomto zákaze je pre nich nemožné.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravcovia kritizujú, že k návrhu novely cestného zákona nebolo štandardné pripomienkové konanie, kde by určite upozornili na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Domáci a zahraniční dopravcovia podľa Jančoviča pritom netušia, ktoré sú cesty 2. a 3. triedy.

Ako odlíšiť cesty 1. triedy od ciest 2. a 3. triedy?

"Častokrát sú cesty 2. a 3. triedy lepšie ako cesty 1. triedy, nevedú cez žiadne obce a idú celkom dobrými úsekmi. Ako príklad uvediem cestu Galanta - Dunajská Streda. Ak by zákaz platil, potom je alternatíva cez Komárno alebo cez Bratislavu a Šamorín po ceste, ktorá je absolútne plná a neviem si predstaviť, že by sme ju ešte viac zahustili," dodal Jančovič.

Všetky štáty, kde zaviedli mýtny systém, podľa Jančoviča poskytli dopravcom určité kompenzácie zvýšenia ich nákladov. Nie však na Slovensku. Dopravcovia márne čakali na zníženie dane z motorových vozidiel, o ktorej rozhodujú samosprávne kraje. Česmad tvrdí, že kraje používajú na rekonštrukciu regionálnych ciest vo vlastnej správe len okolo 70 % príjmov z tejto dane.

Skryť Vypnúť reklamu

Česmad si sťažuje aj na mýto

Zavedenie mýta na Slovensku bolo podľa Česmadu vzhľadom na stav cestnej siete pomerne unáhlené. Cesty 1. triedy, tvrdia dopravcovia, sú v zlom stave, nezaslúžia si, aby po nich jazdili, nie to ešte za ne platili.

Zámer rezortu dopravy spoplatniť ďalších 1 400 kilometrov ciest 1. triedy je podľa Česmadu absolútne neprijateľný a v kombinácii so zákazom vjazdu kamiónov na regionálne cesty je smrteľný. "Budeme musieť trvať na tom, pretože žijeme na dlh, aby sa ceny navýšili, čím sa navýšia aj ceny tovarov," dodal Jančovič.

Pokiaľ ide o zmenu mýtnych sadzieb od budúceho roka, Česmad tvrdí, že súčasné sadzby sú vysoké a preferencia ekologických vozidiel je takmer nulová. "Trváme na tom, aby sa sadzby zmiernili a kto z pohľadu environmentu objednáva nové a drahé vozidlá, nech to má nejakým spôsobom zohľadnené. Obávame sa, že tu utŕžime ďalšiu ranu," uviedol Jančovič s tým, že sektor dopravy na Slovensku je tvrdo skúšaný.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako chce ministerstvo upraviť mýto

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty 1. triedy. Od júla tohto roka chce pritom znížiť počet mýtnych úsekov z terajších 1 602 takmer o polovicu spájaním kratších úsekov s najväčším podielom tranzitných prejazdov.

Rozšírenie platenia mýta na cestách 1. triedy má podľa rezortu dopravy umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty 1. triedy. Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Znížením počtu mýtnych úsekov od leta tohto roka chce ministerstvo dopravy znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol rezort dopravy. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.

Česmad zatiaľ neplánuje nátlakové akcie

Združenie sa chce vyhnúť nátlakovým akciám pri presadzovaní svojich požiadaviek. "Tomu by sme sa najradšej vyhli," informoval ďalej Jančovič.

Obmedzovanie verejnosti by bola podľa neho posledná možnosť. "Chceme využiť všetky dostupné prostriedky. Pokiaľ by sme mali byť takým tvrdým spôsobom atakovaní a nedôjde k ničomu zásadnému, tak akcia vyvoláva reakciu. A tá bude podobná," pokračoval šéf Česmadu. Členovia združenia podľa neho už dlho vyvíjajú tlak pre nespokojnosť s podmienkami pre dopravcov. "Už dnes sú na kolenách. Ďalšia rana, ktorú by dostali, je neprijateľná," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Česmad chce kvôli novele cestného zákona a zákazu vjazdu kamiónov na regionálne cesty osloviť premiérku, ministrov vnútra a dopravy, ako aj poslancov a jednotlivé poslanecké kluby. Podľa združenia by mal byť zákaz vjazdu z návrhu zákona vypustený, pretože je nezmyselný.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pred tlačovou besedou Česmadu telefonoval Jančovičovi. "Ubezpečoval ma, že tlak na cestnú dopravu nie je preto, aby sa pomohlo železničnej doprave," uviedol šéf Česmadu. Väčšina dopravných firiem je podľa neho zadlžená, žije z úverov a v červených číslach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 739
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 521
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 418
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 387
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 251
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 745
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 857
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 773
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 670
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Zmena dopravných pravidiel 2011, Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.

Neprehliadnite tiež

Kia do roku 2027 uvedie sedem elektromobilov

Prvým bude elektrický crossover CV.

Prvá Kia z rodiny novej generácie elektromobilov nadviaže na koncept Imagine.
Dacia Bigster Concept
Ilustračné foto.
Renault 5 Concept