SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Pre zákazy vjazdu kamiónov neplánujú nátlakové akcie

Združenie cestných dopravcov zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti zákazu vjazdu nákladných automobilov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. S obmedzením využívania regionálnych ciest ťažkými kamiónmi počíta návrh novely zákona o cestnej premávke s navrhovanou platnosťou od 1. septembra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Parlament posunul novelu cestného zákona, vypracovanú ministerstvom vnútra v spolupráci s rezortom dopravy, do druhého čítania. Česmad nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

Česmad: dopravcovia nemali možnosť pripomienkovať zákaz

Prezident Česmadu Pavol Jančovič na stretnutí s médiami v stredu povedal, že združenie ostro protestovalo proti chystanému zákazu vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. "Je možné, že tento zákaz v konečnom dôsledku snáď nebude v tejto podobe, ale už jeho samotná formulácia je absolútne neprípustná," uviedol šéf Česmadu s tým, že už rokovanie o takomto zákaze je pre nich nemožné.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia kritizujú, že k návrhu novely cestného zákona nebolo štandardné pripomienkové konanie, kde by určite upozornili na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Domáci a zahraniční dopravcovia podľa Jančoviča pritom netušia, ktoré sú cesty 2. a 3. triedy.

Ako odlíšiť cesty 1. triedy od ciest 2. a 3. triedy?

"Častokrát sú cesty 2. a 3. triedy lepšie ako cesty 1. triedy, nevedú cez žiadne obce a idú celkom dobrými úsekmi. Ako príklad uvediem cestu Galanta - Dunajská Streda. Ak by zákaz platil, potom je alternatíva cez Komárno alebo cez Bratislavu a Šamorín po ceste, ktorá je absolútne plná a neviem si predstaviť, že by sme ju ešte viac zahustili," dodal Jančovič.

Všetky štáty, kde zaviedli mýtny systém, podľa Jančoviča poskytli dopravcom určité kompenzácie zvýšenia ich nákladov. Nie však na Slovensku. Dopravcovia márne čakali na zníženie dane z motorových vozidiel, o ktorej rozhodujú samosprávne kraje. Česmad tvrdí, že kraje používajú na rekonštrukciu regionálnych ciest vo vlastnej správe len okolo 70 % príjmov z tejto dane.

SkryťVypnúť reklamu

Česmad si sťažuje aj na mýto

Zavedenie mýta na Slovensku bolo podľa Česmadu vzhľadom na stav cestnej siete pomerne unáhlené. Cesty 1. triedy, tvrdia dopravcovia, sú v zlom stave, nezaslúžia si, aby po nich jazdili, nie to ešte za ne platili.

Zámer rezortu dopravy spoplatniť ďalších 1 400 kilometrov ciest 1. triedy je podľa Česmadu absolútne neprijateľný a v kombinácii so zákazom vjazdu kamiónov na regionálne cesty je smrteľný. "Budeme musieť trvať na tom, pretože žijeme na dlh, aby sa ceny navýšili, čím sa navýšia aj ceny tovarov," dodal Jančovič.

Pokiaľ ide o zmenu mýtnych sadzieb od budúceho roka, Česmad tvrdí, že súčasné sadzby sú vysoké a preferencia ekologických vozidiel je takmer nulová. "Trváme na tom, aby sa sadzby zmiernili a kto z pohľadu environmentu objednáva nové a drahé vozidlá, nech to má nejakým spôsobom zohľadnené. Obávame sa, že tu utŕžime ďalšiu ranu," uviedol Jančovič s tým, že sektor dopravy na Slovensku je tvrdo skúšaný.

SkryťVypnúť reklamu

Ako chce ministerstvo upraviť mýto

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty 1. triedy. Od júla tohto roka chce pritom znížiť počet mýtnych úsekov z terajších 1 602 takmer o polovicu spájaním kratších úsekov s najväčším podielom tranzitných prejazdov.

Rozšírenie platenia mýta na cestách 1. triedy má podľa rezortu dopravy umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty 1. triedy. Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

SkryťVypnúť reklamu

Znížením počtu mýtnych úsekov od leta tohto roka chce ministerstvo dopravy znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol rezort dopravy. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.

Česmad zatiaľ neplánuje nátlakové akcie

Združenie sa chce vyhnúť nátlakovým akciám pri presadzovaní svojich požiadaviek. "Tomu by sme sa najradšej vyhli," informoval ďalej Jančovič.

Obmedzovanie verejnosti by bola podľa neho posledná možnosť. "Chceme využiť všetky dostupné prostriedky. Pokiaľ by sme mali byť takým tvrdým spôsobom atakovaní a nedôjde k ničomu zásadnému, tak akcia vyvoláva reakciu. A tá bude podobná," pokračoval šéf Česmadu. Členovia združenia podľa neho už dlho vyvíjajú tlak pre nespokojnosť s podmienkami pre dopravcov. "Už dnes sú na kolenách. Ďalšia rana, ktorú by dostali, je neprijateľná," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Česmad chce kvôli novele cestného zákona a zákazu vjazdu kamiónov na regionálne cesty osloviť premiérku, ministrov vnútra a dopravy, ako aj poslancov a jednotlivé poslanecké kluby. Podľa združenia by mal byť zákaz vjazdu z návrhu zákona vypustený, pretože je nezmyselný.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pred tlačovou besedou Česmadu telefonoval Jančovičovi. "Ubezpečoval ma, že tlak na cestnú dopravu nie je preto, aby sa pomohlo železničnej doprave," uviedol šéf Česmadu. Väčšina dopravných firiem je podľa neho zadlžená, žije z úverov a v červených číslach.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  2. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  3. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  4. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  7. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 356
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 224
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 798
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 661
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 131
  6. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 785
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 717
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 696
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Budú lietať triesky, ale tak to pri robení poriadku chodí.


5. feb
Mikaela Shiffrinová vypadla v alpskej kombinácii.

Talianka je vo veku 32 rokov najstaršia víťazka alpskej kombinácie.


Nikola Baďová 27m
Ukrajinské ministerstvo obrany dostane nové vedenie.

Reznikov by mal skončiť vo funkcii.


3 h
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Šikanovanie SaS nemá konca-kraja.


2 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Juraj Jevin: A čo ste v nedeľu robili vy?
  2. Peter Štefãnik: Politika a čas.
  3. Magdaléna Cifrová: Hudobné vyučovanie inak
  4. Martin Pekár: Mýto na slovenský spôsob
  5. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  6. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  8. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 26 877
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 15 008
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 946
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 442
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 852
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 811
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 689
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 382
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu