Pre zákazy vjazdu kamiónov neplánujú nátlakové akcie

Združenie cestných dopravcov zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti zákazu vjazdu nákladných automobilov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. S obmedzením využívania regionálnych ciest ťažkými kamiónmi počíta návrh novely zákona o cestnej premávke s navrhovanou platnosťou od 1. septembra.

Parlament posunul novelu cestného zákona, vypracovanú ministerstvom vnútra v spolupráci s rezortom dopravy, do druhého čítania. Česmad nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

Česmad: dopravcovia nemali možnosť pripomienkovať zákaz

Prezident Česmadu Pavol Jančovič na stretnutí s médiami v stredu povedal, že združenie ostro protestovalo proti chystanému zákazu vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. "Je možné, že tento zákaz v konečnom dôsledku snáď nebude v tejto podobe, ale už jeho samotná formulácia je absolútne neprípustná," uviedol šéf Česmadu s tým, že už rokovanie o takomto zákaze je pre nich nemožné.

Dopravcovia kritizujú, že k návrhu novely cestného zákona nebolo štandardné pripomienkové konanie, kde by určite upozornili na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Domáci a zahraniční dopravcovia podľa Jančoviča pritom netušia, ktoré sú cesty 2. a 3. triedy.

Ako odlíšiť cesty 1. triedy od ciest 2. a 3. triedy?

"Častokrát sú cesty 2. a 3. triedy lepšie ako cesty 1. triedy, nevedú cez žiadne obce a idú celkom dobrými úsekmi. Ako príklad uvediem cestu Galanta - Dunajská Streda. Ak by zákaz platil, potom je alternatíva cez Komárno alebo cez Bratislavu a Šamorín po ceste, ktorá je absolútne plná a neviem si predstaviť, že by sme ju ešte viac zahustili," dodal Jančovič.

Všetky štáty, kde zaviedli mýtny systém, podľa Jančoviča poskytli dopravcom určité kompenzácie zvýšenia ich nákladov. Nie však na Slovensku. Dopravcovia márne čakali na zníženie dane z motorových vozidiel, o ktorej rozhodujú samosprávne kraje. Česmad tvrdí, že kraje používajú na rekonštrukciu regionálnych ciest vo vlastnej správe len okolo 70 % príjmov z tejto dane.

Česmad si sťažuje aj na mýto

Zavedenie mýta na Slovensku bolo podľa Česmadu vzhľadom na stav cestnej siete pomerne unáhlené. Cesty 1. triedy, tvrdia dopravcovia, sú v zlom stave, nezaslúžia si, aby po nich jazdili, nie to ešte za ne platili.

Zámer rezortu dopravy spoplatniť ďalších 1 400 kilometrov ciest 1. triedy je podľa Česmadu absolútne neprijateľný a v kombinácii so zákazom vjazdu kamiónov na regionálne cesty je smrteľný. "Budeme musieť trvať na tom, pretože žijeme na dlh, aby sa ceny navýšili, čím sa navýšia aj ceny tovarov," dodal Jančovič.

Pokiaľ ide o zmenu mýtnych sadzieb od budúceho roka, Česmad tvrdí, že súčasné sadzby sú vysoké a preferencia ekologických vozidiel je takmer nulová. "Trváme na tom, aby sa sadzby zmiernili a kto z pohľadu environmentu objednáva nové a drahé vozidlá, nech to má nejakým spôsobom zohľadnené. Obávame sa, že tu utŕžime ďalšiu ranu," uviedol Jančovič s tým, že sektor dopravy na Slovensku je tvrdo skúšaný.

Ako chce ministerstvo upraviť mýto

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty 1. triedy. Od júla tohto roka chce pritom znížiť počet mýtnych úsekov z terajších 1 602 takmer o polovicu spájaním kratších úsekov s najväčším podielom tranzitných prejazdov.

Rozšírenie platenia mýta na cestách 1. triedy má podľa rezortu dopravy umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty 1. triedy. Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Znížením počtu mýtnych úsekov od leta tohto roka chce ministerstvo dopravy znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol rezort dopravy. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.

Česmad zatiaľ neplánuje nátlakové akcie

Združenie sa chce vyhnúť nátlakovým akciám pri presadzovaní svojich požiadaviek. "Tomu by sme sa najradšej vyhli," informoval ďalej Jančovič.

Obmedzovanie verejnosti by bola podľa neho posledná možnosť. "Chceme využiť všetky dostupné prostriedky. Pokiaľ by sme mali byť takým tvrdým spôsobom atakovaní a nedôjde k ničomu zásadnému, tak akcia vyvoláva reakciu. A tá bude podobná," pokračoval šéf Česmadu. Členovia združenia podľa neho už dlho vyvíjajú tlak pre nespokojnosť s podmienkami pre dopravcov. "Už dnes sú na kolenách. Ďalšia rana, ktorú by dostali, je neprijateľná," dodal.

Česmad chce kvôli novele cestného zákona a zákazu vjazdu kamiónov na regionálne cesty osloviť premiérku, ministrov vnútra a dopravy, ako aj poslancov a jednotlivé poslanecké kluby. Podľa združenia by mal byť zákaz vjazdu z návrhu zákona vypustený, pretože je nezmyselný.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pred tlačovou besedou Česmadu telefonoval Jančovičovi. "Ubezpečoval ma, že tlak na cestnú dopravu nie je preto, aby sa pomohlo železničnej doprave," uviedol šéf Česmadu. Väčšina dopravných firiem je podľa neho zadlžená, žije z úverov a v červených číslach.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 626
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 746
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 134
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 768
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 632
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 525
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 252
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 887
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 046
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 033

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

ŽENA

Voda či klepanie na čelo. Ako rýchlo poraziť chuť na sladké

Maškrteniu sa dá odolať vedecky overenými krokmi.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.