Pre zákazy vjazdu kamiónov neplánujú nátlakové akcie

Združenie cestných dopravcov zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti zákazu vjazdu nákladných automobilov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. S obmedzením využívania regionálnych ciest ťažkými kamiónmi počíta návrh novely zákona o cestnej premávke s navrhovanou platnosťou od 1. septembra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Parlament posunul novelu cestného zákona, vypracovanú ministerstvom vnútra v spolupráci s rezortom dopravy, do druhého čítania. Česmad nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

Česmad: dopravcovia nemali možnosť pripomienkovať zákaz

Prezident Česmadu Pavol Jančovič na stretnutí s médiami v stredu povedal, že združenie ostro protestovalo proti chystanému zákazu vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. "Je možné, že tento zákaz v konečnom dôsledku snáď nebude v tejto podobe, ale už jeho samotná formulácia je absolútne neprípustná," uviedol šéf Česmadu s tým, že už rokovanie o takomto zákaze je pre nich nemožné.

Dopravcovia kritizujú, že k návrhu novely cestného zákona nebolo štandardné pripomienkové konanie, kde by určite upozornili na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Domáci a zahraniční dopravcovia podľa Jančoviča pritom netušia, ktoré sú cesty 2. a 3. triedy.

Ako odlíšiť cesty 1. triedy od ciest 2. a 3. triedy?

"Častokrát sú cesty 2. a 3. triedy lepšie ako cesty 1. triedy, nevedú cez žiadne obce a idú celkom dobrými úsekmi. Ako príklad uvediem cestu Galanta - Dunajská Streda. Ak by zákaz platil, potom je alternatíva cez Komárno alebo cez Bratislavu a Šamorín po ceste, ktorá je absolútne plná a neviem si predstaviť, že by sme ju ešte viac zahustili," dodal Jančovič.

Všetky štáty, kde zaviedli mýtny systém, podľa Jančoviča poskytli dopravcom určité kompenzácie zvýšenia ich nákladov. Nie však na Slovensku. Dopravcovia márne čakali na zníženie dane z motorových vozidiel, o ktorej rozhodujú samosprávne kraje. Česmad tvrdí, že kraje používajú na rekonštrukciu regionálnych ciest vo vlastnej správe len okolo 70 % príjmov z tejto dane.

Česmad si sťažuje aj na mýto

Zavedenie mýta na Slovensku bolo podľa Česmadu vzhľadom na stav cestnej siete pomerne unáhlené. Cesty 1. triedy, tvrdia dopravcovia, sú v zlom stave, nezaslúžia si, aby po nich jazdili, nie to ešte za ne platili.

Zámer rezortu dopravy spoplatniť ďalších 1 400 kilometrov ciest 1. triedy je podľa Česmadu absolútne neprijateľný a v kombinácii so zákazom vjazdu kamiónov na regionálne cesty je smrteľný. "Budeme musieť trvať na tom, pretože žijeme na dlh, aby sa ceny navýšili, čím sa navýšia aj ceny tovarov," dodal Jančovič.

Pokiaľ ide o zmenu mýtnych sadzieb od budúceho roka, Česmad tvrdí, že súčasné sadzby sú vysoké a preferencia ekologických vozidiel je takmer nulová. "Trváme na tom, aby sa sadzby zmiernili a kto z pohľadu environmentu objednáva nové a drahé vozidlá, nech to má nejakým spôsobom zohľadnené. Obávame sa, že tu utŕžime ďalšiu ranu," uviedol Jančovič s tým, že sektor dopravy na Slovensku je tvrdo skúšaný.

Ako chce ministerstvo upraviť mýto

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty 1. triedy. Od júla tohto roka chce pritom znížiť počet mýtnych úsekov z terajších 1 602 takmer o polovicu spájaním kratších úsekov s najväčším podielom tranzitných prejazdov.

Rozšírenie platenia mýta na cestách 1. triedy má podľa rezortu dopravy umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty 1. triedy. Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Znížením počtu mýtnych úsekov od leta tohto roka chce ministerstvo dopravy znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol rezort dopravy. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.

Česmad zatiaľ neplánuje nátlakové akcie

Združenie sa chce vyhnúť nátlakovým akciám pri presadzovaní svojich požiadaviek. "Tomu by sme sa najradšej vyhli," informoval ďalej Jančovič.

Obmedzovanie verejnosti by bola podľa neho posledná možnosť. "Chceme využiť všetky dostupné prostriedky. Pokiaľ by sme mali byť takým tvrdým spôsobom atakovaní a nedôjde k ničomu zásadnému, tak akcia vyvoláva reakciu. A tá bude podobná," pokračoval šéf Česmadu. Členovia združenia podľa neho už dlho vyvíjajú tlak pre nespokojnosť s podmienkami pre dopravcov. "Už dnes sú na kolenách. Ďalšia rana, ktorú by dostali, je neprijateľná," dodal.

Česmad chce kvôli novele cestného zákona a zákazu vjazdu kamiónov na regionálne cesty osloviť premiérku, ministrov vnútra a dopravy, ako aj poslancov a jednotlivé poslanecké kluby. Podľa združenia by mal byť zákaz vjazdu z návrhu zákona vypustený, pretože je nezmyselný.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pred tlačovou besedou Česmadu telefonoval Jančovičovi. "Ubezpečoval ma, že tlak na cestnú dopravu nie je preto, aby sa pomohlo železničnej doprave," uviedol šéf Česmadu. Väčšina dopravných firiem je podľa neho zadlžená, žije z úverov a v červených číslach.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 252
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 638
  3. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 15 118
  4. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 12 778
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 124
  6. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 6 367
  7. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 5 621
  8. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 082
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 4 219
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 255

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Smer sa nechal obkľúčiť ľuďmi, na ktorých už nemá vplyv (píše Michal Havran)

Nemusíte hľadať, máte ho tam, zachráňte nás pred prevratom a neistotou.

ŠPORT

Sagan zarába na Saganovi. Stretnutie stojí 150 eur

Majster sveta spolupracuje s fanklubom, za ktorým stojí jeho brat.

KOMENTÁRE

Fico sa vracia. Vyzerá ako Sulík

Keď príde na Maďarsko, Poľsko, mimovládky či Rusko, Sulík hovorí ako Fico.

Neprehliadnite tiež

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, no všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.

Aká je ponuka veľkých SUV do 30-tisíc eur? Predajom kraľujú japonské značky

Minulý rok išlo o najrýchlejšie rastúci segment áut na európskom trhu.