Pre zákazy vjazdu kamiónov neplánujú nátlakové akcie

Združenie cestných dopravcov zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia je zásadne proti zákazu vjazdu nákladných automobilov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. S obmedzením využívania regionálnych ciest ťažkými kamiónmi počíta návrh novely zákona o cestnej premávke s navrhovanou platnosťou od 1. septembra.

Parlament posunul novelu cestného zákona, vypracovanú ministerstvom vnútra v spolupráci s rezortom dopravy, do druhého čítania. Česmad nesúhlasí ani s pripravovaným rozšírením platenia mýta na ďalších cestách 1. triedy a obáva sa aj plánovaného zavedenia nových mýtnych sadzieb od začiatku budúceho roka.

Česmad: dopravcovia nemali možnosť pripomienkovať zákaz

Prezident Česmadu Pavol Jančovič na stretnutí s médiami v stredu povedal, že združenie ostro protestovalo proti chystanému zákazu vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. "Je možné, že tento zákaz v konečnom dôsledku snáď nebude v tejto podobe, ale už jeho samotná formulácia je absolútne neprípustná," uviedol šéf Česmadu s tým, že už rokovanie o takomto zákaze je pre nich nemožné.

Dopravcovia kritizujú, že k návrhu novely cestného zákona nebolo štandardné pripomienkové konanie, kde by určite upozornili na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Domáci a zahraniční dopravcovia podľa Jančoviča pritom netušia, ktoré sú cesty 2. a 3. triedy.

Ako odlíšiť cesty 1. triedy od ciest 2. a 3. triedy?

"Častokrát sú cesty 2. a 3. triedy lepšie ako cesty 1. triedy, nevedú cez žiadne obce a idú celkom dobrými úsekmi. Ako príklad uvediem cestu Galanta - Dunajská Streda. Ak by zákaz platil, potom je alternatíva cez Komárno alebo cez Bratislavu a Šamorín po ceste, ktorá je absolútne plná a neviem si predstaviť, že by sme ju ešte viac zahustili," dodal Jančovič.

Všetky štáty, kde zaviedli mýtny systém, podľa Jančoviča poskytli dopravcom určité kompenzácie zvýšenia ich nákladov. Nie však na Slovensku. Dopravcovia márne čakali na zníženie dane z motorových vozidiel, o ktorej rozhodujú samosprávne kraje. Česmad tvrdí, že kraje používajú na rekonštrukciu regionálnych ciest vo vlastnej správe len okolo 70 % príjmov z tejto dane.

Česmad si sťažuje aj na mýto

Zavedenie mýta na Slovensku bolo podľa Česmadu vzhľadom na stav cestnej siete pomerne unáhlené. Cesty 1. triedy, tvrdia dopravcovia, sú v zlom stave, nezaslúžia si, aby po nich jazdili, nie to ešte za ne platili.

Zámer rezortu dopravy spoplatniť ďalších 1 400 kilometrov ciest 1. triedy je podľa Česmadu absolútne neprijateľný a v kombinácii so zákazom vjazdu kamiónov na regionálne cesty je smrteľný. "Budeme musieť trvať na tom, pretože žijeme na dlh, aby sa ceny navýšili, čím sa navýšia aj ceny tovarov," dodal Jančovič.

Pokiaľ ide o zmenu mýtnych sadzieb od budúceho roka, Česmad tvrdí, že súčasné sadzby sú vysoké a preferencia ekologických vozidiel je takmer nulová. "Trváme na tom, aby sa sadzby zmiernili a kto z pohľadu environmentu objednáva nové a drahé vozidlá, nech to má nejakým spôsobom zohľadnené. Obávame sa, že tu utŕžime ďalšiu ranu," uviedol Jančovič s tým, že sektor dopravy na Slovensku je tvrdo skúšaný.

Ako chce ministerstvo upraviť mýto

Ministerstvo dopravy plánuje od začiatku budúceho roka zmeniť sadzby mýta a rozšíriť spoplatnené úseky na ďalšie cesty 1. triedy. Od júla tohto roka chce pritom znížiť počet mýtnych úsekov z terajších 1 602 takmer o polovicu spájaním kratších úsekov s najväčším podielom tranzitných prejazdov.

Rozšírenie platenia mýta na cestách 1. triedy má podľa rezortu dopravy umožniť spravodlivejší výber mýta, zamedziť obchádzaniu spoplatnenej siete a minimalizovať dodatočné náklady Národnej diaľničnej spoločnosti.

Nákladná doprava sa nebude účelovo presúvať na nespoplatnené cesty 1. triedy. Cieľom zavedenia nových sadzieb je podľa rezortu dopravy spravodlivejšie uplatňovanie princípu, že užívateľ a znečisťovateľ ciest platí. Má sa tým zároveň zabezpečiť najmä podpora využívania ekologických vozidiel a zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Znížením počtu mýtnych úsekov od leta tohto roka chce ministerstvo dopravy znížiť náklady štátu na dodatočné mýtne transakcie a zároveň minimalizovať výpadky vo výbere mýta. "Optimalizácia počtu mýtnych úsekov znamená len zlúčenie existujúcich mýtnych úsekov, nie pridávanie nových, nespoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol rezort dopravy. Naďalej bude totiž platiť zásada, že vodič zaplatí za mýtny úsek len ak ho prejde celý.

Česmad zatiaľ neplánuje nátlakové akcie

Združenie sa chce vyhnúť nátlakovým akciám pri presadzovaní svojich požiadaviek. "Tomu by sme sa najradšej vyhli," informoval ďalej Jančovič.

Obmedzovanie verejnosti by bola podľa neho posledná možnosť. "Chceme využiť všetky dostupné prostriedky. Pokiaľ by sme mali byť takým tvrdým spôsobom atakovaní a nedôjde k ničomu zásadnému, tak akcia vyvoláva reakciu. A tá bude podobná," pokračoval šéf Česmadu. Členovia združenia podľa neho už dlho vyvíjajú tlak pre nespokojnosť s podmienkami pre dopravcov. "Už dnes sú na kolenách. Ďalšia rana, ktorú by dostali, je neprijateľná," dodal.

Česmad chce kvôli novele cestného zákona a zákazu vjazdu kamiónov na regionálne cesty osloviť premiérku, ministrov vnútra a dopravy, ako aj poslancov a jednotlivé poslanecké kluby. Podľa združenia by mal byť zákaz vjazdu z návrhu zákona vypustený, pretože je nezmyselný.

Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pred tlačovou besedou Česmadu telefonoval Jančovičovi. "Ubezpečoval ma, že tlak na cestnú dopravu nie je preto, aby sa pomohlo železničnej doprave," uviedol šéf Česmadu. Väčšina dopravných firiem je podľa neho zadlžená, žije z úverov a v červených číslach.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 074
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 541
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 267
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 078
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 957
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 810
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 747
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 473
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 059
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 742

Téma: Cesta pod Strečnom


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kauzy aj pomalosť. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.