SME

Zastávku autobusom zakázali. Kde majú nastupovať ľudia?

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone je chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone o cestnej premávke je totiž chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

V poradni natankuj.sme.sk sme našli jednoduchú otázku. Na prvý pohľad má aj jednoduchú odpoveď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vladimir: môže na zastávke pre autobusy dlhodobo parkovať autobus ?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť

f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,
v) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,

Viacerí z vás si asi povedia: prečo by nemohol, ak nikomu nezavadzia? Dalo by sa s tým súhlasiť a nie je to ani proti logike. Zákon o cestnej premávke, ktorý problematiku upravuje, však tvrdí niečo úplne iné.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon zakazuje akémukoľvek vodičovi čo i len zastaviť na zastávke. Nelogicky aj vodičovi autobusu. Ako je to možné?

Podľa predpisov je vodičom človek, ktorý vedie akékoľvek vozidlo - auto, bicykel, motorku, nákladiak, či električku. Vodičom je aj šofér autobusu MHD alebo SAD. A keďže zákon v zákaze zastavenia alebo státia na zastávke nerozlišuje medzi vodičmi, zákaz platí aj pre vodičov autobusov. A aj pre vodičov električiek či trolejbusov.

Zjavne ide o chybu v zákone. Veď, kto by už chcel brániť autobusom, trolejbusom alebo električkám zastavovať na zastávkach? Najmä keď práve zastávky sú určené na nastupovanie či vystupovanie.

Okrem toho, ten istý zákon, ktorý nelogicky zakazuje vodičom autobusov zastaviť na zastávke, naznačuje vo viacerých ustanoveniach, že zastávka je určená na zastavenie vozidiel verejnej dopravy osôb, na nastúpenie ľudí či ich vystúpenie.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom je, že priamy zákaz má väčšiu právnu silu ako naznačovanie. Napriek tomu, aj keď vodiči autobusov, trolejbusov, či električiek podľa zákona o cestnej premávke porušujú predpisy, bolo by nezmyslom trestať ich za zastavenie na zastávke.

Situáciu by ešte mohli zachrániť dopravné značky. Tie sú ale určené "len" na označenie zastávok (autobusov, trolejbusov, električiek). Z názvu a aj ich definícií nič ďalšie nevyplýva. Nemajú nič spoločné s tým, či vodič smie alebo nesmie zastaviť na zastávke.

Dopravné značky označujúce zastávku (vodorovné alebo zvislé) tak nedokážu "prelomiť" jasne určený zákaz zastavenia či státia na zastávke každému vodičovi - aj vodičovi autobusu, trolejbusu alebo električky.

Ak by to nebolo zakázané, mohol by autobus parkovať na zastávke?

Predstavme si teda situáciu, že zákonodarcovia opravia zjavnú chybu v zákone a vodiči vozidiel verejnej dopravy osôb budú môcť na zastávke zastaviť. Teraz skúsme odpovedať na otázku Vladimira.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by parkovanie na zastávke nebolo vyslovene zakázané, čo ale teraz je, potom by sa vodič autobusu musel riadiť všeobecnými pravidlami parkovania. Tie napríklad vyžadujú, aby pri parkovaní na kraji vozovky zostal pre každý smer jazdy aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Viaceré zastávky sú napríklad na križovatkách alebo v ich tesnej blízkosti. Tam by autobusy nesmeli parkovať, ak by to nemali vyslovene povolené. Rovnako to platí pre tesnú blízkosť priechodu pre chodcov, pripájací alebo odbočovací pruh a podobne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 832
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 628
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 526
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 185
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 134
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 837
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 756
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 733
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 130
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 477
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 598
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 344
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 210
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 695
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 740
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu