Zastávku autobusom zakázali. Kde majú nastupovať ľudia?

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone je chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone o cestnej premávke je totiž chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.

V poradni natankuj.sme.sk sme našli jednoduchú otázku. Na prvý pohľad má aj jednoduchú odpoveď.

Vladimir: môže na zastávke pre autobusy dlhodobo parkovať autobus ?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť

f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,
v) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,

Viacerí z vás si asi povedia: prečo by nemohol, ak nikomu nezavadzia? Dalo by sa s tým súhlasiť a nie je to ani proti logike. Zákon o cestnej premávke, ktorý problematiku upravuje, však tvrdí niečo úplne iné.

Zákon zakazuje akémukoľvek vodičovi čo i len zastaviť na zastávke. Nelogicky aj vodičovi autobusu. Ako je to možné?

Podľa predpisov je vodičom človek, ktorý vedie akékoľvek vozidlo - auto, bicykel, motorku, nákladiak, či električku. Vodičom je aj šofér autobusu MHD alebo SAD. A keďže zákon v zákaze zastavenia alebo státia na zastávke nerozlišuje medzi vodičmi, zákaz platí aj pre vodičov autobusov. A aj pre vodičov električiek či trolejbusov.

Zjavne ide o chybu v zákone. Veď, kto by už chcel brániť autobusom, trolejbusom alebo električkám zastavovať na zastávkach? Najmä keď práve zastávky sú určené na nastupovanie či vystupovanie.

Okrem toho, ten istý zákon, ktorý nelogicky zakazuje vodičom autobusov zastaviť na zastávke, naznačuje vo viacerých ustanoveniach, že zastávka je určená na zastavenie vozidiel verejnej dopravy osôb, na nastúpenie ľudí či ich vystúpenie.

Problémom je, že priamy zákaz má väčšiu právnu silu ako naznačovanie. Napriek tomu, aj keď vodiči autobusov, trolejbusov, či električiek podľa zákona o cestnej premávke porušujú predpisy, bolo by nezmyslom trestať ich za zastavenie na zastávke.

Situáciu by ešte mohli zachrániť dopravné značky. Tie sú ale určené "len" na označenie zastávok (autobusov, trolejbusov, električiek). Z názvu a aj ich definícií nič ďalšie nevyplýva. Nemajú nič spoločné s tým, či vodič smie alebo nesmie zastaviť na zastávke.

Dopravné značky označujúce zastávku (vodorovné alebo zvislé) tak nedokážu "prelomiť" jasne určený zákaz zastavenia či státia na zastávke každému vodičovi - aj vodičovi autobusu, trolejbusu alebo električky.

Ak by to nebolo zakázané, mohol by autobus parkovať na zastávke?

Predstavme si teda situáciu, že zákonodarcovia opravia zjavnú chybu v zákone a vodiči vozidiel verejnej dopravy osôb budú môcť na zastávke zastaviť. Teraz skúsme odpovedať na otázku Vladimira.

Ak by parkovanie na zastávke nebolo vyslovene zakázané, čo ale teraz je, potom by sa vodič autobusu musel riadiť všeobecnými pravidlami parkovania. Tie napríklad vyžadujú, aby pri parkovaní na kraji vozovky zostal pre každý smer jazdy aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.

Viaceré zastávky sú napríklad na križovatkách alebo v ich tesnej blízkosti. Tam by autobusy nesmeli parkovať, ak by to nemali vyslovene povolené. Rovnako to platí pre tesnú blízkosť priechodu pre chodcov, pripájací alebo odbočovací pruh a podobne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 211
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 022
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 607
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 061
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 329
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 989
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 865
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 621
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 763
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 308

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.