Vedeli ste, že autobusári denne porušujú dopravné predpisy? A pravdepodobne o tom ani nevedia. V zákone o cestnej premávke je totiž chyba, ktorá zakazuje aj im zastavovať na zastávkach.
V poradni natankuj.sme.sk sme našli jednoduchú otázku. Na prvý pohľad má aj jednoduchú odpoveď.
Vladimir: môže na zastávke pre autobusy dlhodobo parkovať autobus ?
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,
v) vozidlom motorové vozidlo, nemotorové vozidlo a električka,
Viacerí z vás si asi povedia: prečo by nemohol, ak nikomu nezavadzia? Dalo by sa s tým súhlasiť a nie je to ani proti logike. Zákon o cestnej premávke, ktorý problematiku upravuje, však tvrdí niečo úplne iné.
Zákon zakazuje akémukoľvek vodičovi čo i len zastaviť na zastávke. Nelogicky aj vodičovi autobusu. Ako je to možné?
Podľa predpisov je vodičom človek, ktorý vedie akékoľvek vozidlo - auto, bicykel, motorku, nákladiak, či električku. Vodičom je aj šofér autobusu MHD alebo SAD. A keďže zákon v zákaze zastavenia alebo státia na zastávke nerozlišuje medzi vodičmi, zákaz platí aj pre vodičov autobusov. A aj pre vodičov električiek či trolejbusov.
Zjavne ide o chybu v zákone. Veď, kto by už chcel brániť autobusom, trolejbusom alebo električkám zastavovať na zastávkach? Najmä keď práve zastávky sú určené na nastupovanie či vystupovanie.
Okrem toho, ten istý zákon, ktorý nelogicky zakazuje vodičom autobusov zastaviť na zastávke, naznačuje vo viacerých ustanoveniach, že zastávka je určená na zastavenie vozidiel verejnej dopravy osôb, na nastúpenie ľudí či ich vystúpenie.
Problémom je, že priamy zákaz má väčšiu právnu silu ako naznačovanie. Napriek tomu, aj keď vodiči autobusov, trolejbusov, či električiek podľa zákona o cestnej premávke porušujú predpisy, bolo by nezmyslom trestať ich za zastavenie na zastávke.
Situáciu by ešte mohli zachrániť dopravné značky. Tie sú ale určené "len" na označenie zastávok (autobusov, trolejbusov, električiek). Z názvu a aj ich definícií nič ďalšie nevyplýva. Nemajú nič spoločné s tým, či vodič smie alebo nesmie zastaviť na zastávke.
Dopravné značky označujúce zastávku (vodorovné alebo zvislé) tak nedokážu "prelomiť" jasne určený zákaz zastavenia či státia na zastávke každému vodičovi - aj vodičovi autobusu, trolejbusu alebo električky.
Ak by to nebolo zakázané, mohol by autobus parkovať na zastávke?
Predstavme si teda situáciu, že zákonodarcovia opravia zjavnú chybu v zákone a vodiči vozidiel verejnej dopravy osôb budú môcť na zastávke zastaviť. Teraz skúsme odpovedať na otázku Vladimira.
Ak by parkovanie na zastávke nebolo vyslovene zakázané, čo ale teraz je, potom by sa vodič autobusu musel riadiť všeobecnými pravidlami parkovania. Tie napríklad vyžadujú, aby pri parkovaní na kraji vozovky zostal pre každý smer jazdy aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre.
Viaceré zastávky sú napríklad na križovatkách alebo v ich tesnej blízkosti. Tam by autobusy nesmeli parkovať, ak by to nemali vyslovene povolené. Rovnako to platí pre tesnú blízkosť priechodu pre chodcov, pripájací alebo odbočovací pruh a podobne.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.