SME

Test: Leon ožil s novým motorom

Kompaktný Seat chytil približne rok pred nástupom novej generácie druhý dych. Okrem nedávnych drobných kozmetických zmien pomohlo vylepšenie motorovej palety o úsporný benzínový štvorvalec s turbom.

Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu.Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Konečne prišla odpoveď na častú čitateľskú otázku o novom prepĺňanom motore 1,2 TSI pod kapotou Seatu Leon. Automobilka nastavila lákavo cenu benzínovej verzie v porovnaní s naftovými motormi a spotreba nových benzínových motorov uvádzaná výrobcom láka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Právom sa však motoristi pýtajú, či stačí kompaktnému autu malý štvorvalec s objemom iba 1.2 litra alebo si v rovnakej výbave kúpiť o 1600 eur drahší diesel 1,6 TDI s rovnakým výkonom, väčším krútiacim momentom, ale iba päťstupňovou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Kým pri veľkom vane Alhambra je to otázne, Leonu benzínový pohon úplne vyhovuje.

Na diaľnici nehučí

Vďaka šesťstupňovej prevodovke motor na diaľnici nehučí a dosahuje prijateľnú spotrebu. Pri ustálenej stotridsiatke sa otáčky motora pohybujú okolo 2800 za minútu a spotreba od 6,4 do 6,6 litra.

Vďaka turbodúchadlu fakticky zmizla “achilova päta“ malých benzínových motorov, ktoré už pri diaľničnom tempe nevládali, mali vysoké otáčky aj spotrebu.

So štvorvalcom 1,2 TSI nebudete trpieť na diaľnici, čo dokazuje jazda na tempomate, kedy motor na šiestom stupni zvládne mierne diaľničné stúpania bez poklesu rýchlosti a nutnosti podradenia. Vodiča nečaká zbytočné radenie ani v meste.

seat_motor.jpg
Turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec má objem iba 1,2 litra, ale výkon 105 koní. Bez problémov dokáže jazdiť pri spotrebe do šesť litrov benzínu a vďaka prevodovke neobťažuje hlukom.

Nižšie prevodové stupne sú bližšie pri sebe. Užívateľ teda nemá pocit, že motor nevládze a v podstate v každom režime jazdy sa nájde vhodný stupeň. Každodennému jazdeniu v hustej premávke totiž vyhovuje rozpätie maxima krútiaceho momentu od 1550 do približne 4100 otáčok. Ak auto pred vami spomalí a opäť pridá, obslúžite rýchlostné rozdiely bez radenia, prípadne s výmenou len dvoch stupňov.

SkryťVypnúť reklamu

Motor snáď poteší ženy, ktoré obyčajne nenávidia vyššie otáčky a malý štvorvalec potiahne výraznejšie už pri 2000 otáčkach. Leon 1,2 TSI dosiahol mimo mesta spotrebu 5,6 litra a priemer za celý test v zmiešanej premávke kolísal od 6,4 do 6,7 litra, pritom auto malo najazdených iba niečo cez 4000 kilometrov.

Kokpit zostarol

V interiéri nehľadajte módne výstrelky, ale ani podobu s inými autami, pretože Leon je už vyše šesť rokov sám sebou. Jedinečnosť dizajnu interiéru ukrýva dva základné neduhy a to masívny a dopredu natiahnutý stĺpik čelného skla, ktorý zhoršuje výhľad šikmo dopredu a nízko umiestnené autorádio.

Balík príplatkového vybavenia Copa síce zahŕňa multifunkčné ovládanie autorádia na volante, avšak displej je predsa trochu nízko.

SkryťVypnúť reklamu
seat_zadok.jpg

Zadná časť vyzerá športovo ale v princípe neobmedzuje miesto na sedenie vzadu a ešte ostal priestor na celkom slušný kufor. Nakladacia hrana je však poriadne vysoká.

Posed vodiča a kvalita radenia prevodových stupňov poteší, pretože je to jedna zo silných stránok, spolu s miestom na zadných sedadlách. Paradoxne na rozdiel od deklarovanej športovosti Leonu, pasažieri sedia pomerne vysoko s nohami spustenými na nízku podlahu.

Pri nastupovaní môže trochu prekážať vyšší prah, avšak sedenie je dostatočne komfortné.

Láka výbavou

Kým príde nová a už tretia generácia Leonu, automobilka hľadá priestor na zlepšenie v motoroch a výbave. K druhému stupňu Reference pribudol akčný balík, ktorý za 300 eur pre dva vybrané motory 1,2 Tsi a 1,6 TDI ponúka disky z ľahkých zliatin, výškové nastavovanie oboch predných sedadiel s nastaviteľnou bedrovou opierkou, multifunkčný volant, vstup USB a pestrejšie poťahy sedadiel a ….

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Namiesto niektorej z drobností by však výbave Reference-Copa pristal stabilizačný systém ESP v cene. Čim ďalej, tým viac malých áut ponúka ESP v štandardnej výbave všetkých verzií a Seatu, ktorý by mal zaujať výbavou v tejto verzii chýba.

seat_jazda_1.jpg
Šestnásťpalcové disky a pneumatiky s vyšším profilovým číslom sú vhodné aj na naše zlé cesty. Nevedno aké zmeny sú na podvozku, avšak zdá sa nám lepšie odhlučnený, než kedysi.

Je však v ponuke príplatkového vybavenia, preto na tento dôležitý doplnok za 454 eur nezabudnite alebo si objednajte Leon vo vyššom stupni vybavenia.

Benzín mu pristane

Počas redakčného testu sa benzínová novinka ukázala v najlepšom svetle, pretože pomer výkonu, ticha a spotreby bol naozaj výborný. Navyše ani cena testovaného auta za 13 010 eur nie je premrštená a veľmi konkurencieschopná. Kto nebaží po novinkách v triede kompaktov, bude spokojný.

Jediným negatívom môže byť zložitá technika, ktorú motor využíva, pretože až po rokoch sa ukáže, aké sú malé preplňované motory spoľahlivé a náročné na údržbu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SME spokojní SME nespokojní
spotreba paliva výhľad šikmo dopredu
miesto na sedenie verzia Reference-Copa bez ESP
kvalita jazdy plastový veniec volantu
kvalita radenia displej autorádia je nízko
posed vodiča -
Kupujem-nekupujem
Dizajn karosérie mi síce nič nehovorí a zvyknúť si treba na masívny predný stĺpik, avšak pre jeho jazdné vlastnosti a výbornú spotrebu benzínového motora kupujem. Namiesto zľavy by som chcel ESP. (Rasťo Chvála)

Technické údaje - Seat Leon 1,2 TSI Copa

Cena modelu od 10 694 eur
Cena testovanej verzie 13 010 eur
Motor 1,2 TSI
Výkon 77 kW (105k)
Krútiaci moment 175 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,9 s
Spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
Spotreba v teste 6,6 l/100 km
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 153
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 10 301
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 357
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 153
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 992
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 696
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 395
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 328
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 145
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 26 114
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 559
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 700
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 652
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 885
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 380
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 686
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu