SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Test: Leon ožil s novým motorom

Kompaktný Seat chytil približne rok pred nástupom novej generácie druhý dych. Okrem nedávnych drobných kozmetických zmien pomohlo vylepšenie motorovej palety o úsporný benzínový štvorvalec s turbom.

Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu.Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Konečne prišla odpoveď na častú čitateľskú otázku o novom prepĺňanom motore 1,2 TSI pod kapotou Seatu Leon. Automobilka nastavila lákavo cenu benzínovej verzie v porovnaní s naftovými motormi a spotreba nových benzínových motorov uvádzaná výrobcom láka.

Právom sa však motoristi pýtajú, či stačí kompaktnému autu malý štvorvalec s objemom iba 1.2 litra alebo si v rovnakej výbave kúpiť o 1600 eur drahší diesel 1,6 TDI s rovnakým výkonom, väčším krútiacim momentom, ale iba päťstupňovou prevodovkou.

Kým pri veľkom vane Alhambra je to otázne, Leonu benzínový pohon úplne vyhovuje.

Na diaľnici nehučí

Vďaka šesťstupňovej prevodovke motor na diaľnici nehučí a dosahuje prijateľnú spotrebu. Pri ustálenej stotridsiatke sa otáčky motora pohybujú okolo 2800 za minútu a spotreba od 6,4 do 6,6 litra.

Vďaka turbodúchadlu fakticky zmizla “achilova päta“ malých benzínových motorov, ktoré už pri diaľničnom tempe nevládali, mali vysoké otáčky aj spotrebu.

So štvorvalcom 1,2 TSI nebudete trpieť na diaľnici, čo dokazuje jazda na tempomate, kedy motor na šiestom stupni zvládne mierne diaľničné stúpania bez poklesu rýchlosti a nutnosti podradenia. Vodiča nečaká zbytočné radenie ani v meste.

SEAT_MOTOR.JPG
Turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec má objem iba 1,2 litra, ale výkon 105 koní. Bez problémov dokáže jazdiť pri spotrebe do šesť litrov benzínu a vďaka prevodovke neobťažuje hlukom.

Nižšie prevodové stupne sú bližšie pri sebe. Užívateľ teda nemá pocit, že motor nevládze a v podstate v každom režime jazdy sa nájde vhodný stupeň. Každodennému jazdeniu v hustej premávke totiž vyhovuje rozpätie maxima krútiaceho momentu od 1550 do približne 4100 otáčok. Ak auto pred vami spomalí a opäť pridá, obslúžite rýchlostné rozdiely bez radenia, prípadne s výmenou len dvoch stupňov.

Motor snáď poteší ženy, ktoré obyčajne nenávidia vyššie otáčky a malý štvorvalec potiahne výraznejšie už pri 2000 otáčkach. Leon 1,2 TSI dosiahol mimo mesta spotrebu 5,6 litra a priemer za celý test v zmiešanej premávke kolísal od 6,4 do 6,7 litra, pritom auto malo najazdených iba niečo cez 4000 kilometrov.

Kokpit zostarol

V interiéri nehľadajte módne výstrelky, ale ani podobu s inými autami, pretože Leon je už vyše šesť rokov sám sebou. Jedinečnosť dizajnu interiéru ukrýva dva základné neduhy a to masívny a dopredu natiahnutý stĺpik čelného skla, ktorý zhoršuje výhľad šikmo dopredu a nízko umiestnené autorádio.

Balík príplatkového vybavenia Copa síce zahŕňa multifunkčné ovládanie autorádia na volante, avšak displej je predsa trochu nízko.

SEAT_ZADOK.JPG

Zadná časť vyzerá športovo ale v princípe neobmedzuje miesto na sedenie vzadu a ešte ostal priestor na celkom slušný kufor. Nakladacia hrana je však poriadne vysoká.

Posed vodiča a kvalita radenia prevodových stupňov poteší, pretože je to jedna zo silných stránok, spolu s miestom na zadných sedadlách. Paradoxne na rozdiel od deklarovanej športovosti Leonu, pasažieri sedia pomerne vysoko s nohami spustenými na nízku podlahu.

Pri nastupovaní môže trochu prekážať vyšší prah, avšak sedenie je dostatočne komfortné.

Láka výbavou

Kým príde nová a už tretia generácia Leonu, automobilka hľadá priestor na zlepšenie v motoroch a výbave. K druhému stupňu Reference pribudol akčný balík, ktorý za 300 eur pre dva vybrané motory 1,2 Tsi a 1,6 TDI ponúka disky z ľahkých zliatin, výškové nastavovanie oboch predných sedadiel s nastaviteľnou bedrovou opierkou, multifunkčný volant, vstup USB a pestrejšie poťahy sedadiel a ….

Namiesto niektorej z drobností by však výbave Reference-Copa pristal stabilizačný systém ESP v cene. Čim ďalej, tým viac malých áut ponúka ESP v štandardnej výbave všetkých verzií a Seatu, ktorý by mal zaujať výbavou v tejto verzii chýba.

SEAT_JAZDA_1.JPG
Šestnásťpalcové disky a pneumatiky s vyšším profilovým číslom sú vhodné aj na naše zlé cesty. Nevedno aké zmeny sú na podvozku, avšak zdá sa nám lepšie odhlučnený, než kedysi.

Je však v ponuke príplatkového vybavenia, preto na tento dôležitý doplnok za 454 eur nezabudnite alebo si objednajte Leon vo vyššom stupni vybavenia.

Benzín mu pristane

Počas redakčného testu sa benzínová novinka ukázala v najlepšom svetle, pretože pomer výkonu, ticha a spotreby bol naozaj výborný. Navyše ani cena testovaného auta za 13 010 eur nie je premrštená a veľmi konkurencieschopná. Kto nebaží po novinkách v triede kompaktov, bude spokojný.

Jediným negatívom môže byť zložitá technika, ktorú motor využíva, pretože až po rokoch sa ukáže, aké sú malé preplňované motory spoľahlivé a náročné na údržbu.

SME spokojní SME nespokojní
spotreba paliva výhľad šikmo dopredu
miesto na sedenie verzia Reference-Copa bez ESP
kvalita jazdy plastový veniec volantu
kvalita radenia displej autorádia je nízko
posed vodiča -
Kupujem-nekupujem
Dizajn karosérie mi síce nič nehovorí a zvyknúť si treba na masívny predný stĺpik, avšak pre jeho jazdné vlastnosti a výbornú spotrebu benzínového motora kupujem. Namiesto zľavy by som chcel ESP. (Rasťo Chvála)

Technické údaje - Seat Leon 1,2 TSI Copa

Cena modelu od 10 694 eur
Cena testovanej verzie 13 010 eur
Motor 1,2 TSI
Výkon 77 kW (105k)
Krútiaci moment 175 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,9 s
Spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
Spotreba v teste 6,6 l/100 km
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 501
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 078
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 818
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 640
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 368
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 092
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 992
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 117
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Kate Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


6 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov
Truls Möregard hrá s hranatou raketou.

Majstrom sveta v stolnom tenise sa stal Fan Čen-tung.


6 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


7 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  2. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  5. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  6. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  7. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  8. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 221
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 823
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 143
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 896
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 037
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 878
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu