Test: Leon ožil s novým motorom

Kompaktný Seat chytil približne rok pred nástupom novej generácie druhý dych. Okrem nedávnych drobných kozmetických zmien pomohlo vylepšenie motorovej palety o úsporný benzínový štvorvalec s turbom.

Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Konečne prišla odpoveď na častú čitateľskú otázku o novom prepĺňanom motore 1,2 TSI pod kapotou Seatu Leon. Automobilka nastavila lákavo cenu benzínovej verzie v porovnaní s naftovými motormi a spotreba nových benzínových motorov uvádzaná výrobcom láka.

Právom sa však motoristi pýtajú, či stačí kompaktnému autu malý štvorvalec s objemom iba 1.2 litra alebo si v rovnakej výbave kúpiť o 1600 eur drahší diesel 1,6 TDI s rovnakým výkonom, väčším krútiacim momentom, ale iba päťstupňovou prevodovkou.

Kým pri veľkom vane Alhambra je to otázne, Leonu benzínový pohon úplne vyhovuje.

Na diaľnici nehučí

Vďaka šesťstupňovej prevodovke motor na diaľnici nehučí a dosahuje prijateľnú spotrebu. Pri ustálenej stotridsiatke sa otáčky motora pohybujú okolo 2800 za minútu a spotreba od 6,4 do 6,6 litra.

Vďaka turbodúchadlu fakticky zmizla “achilova päta“ malých benzínových motorov, ktoré už pri diaľničnom tempe nevládali, mali vysoké otáčky aj spotrebu.

So štvorvalcom 1,2 TSI nebudete trpieť na diaľnici, čo dokazuje jazda na tempomate, kedy motor na šiestom stupni zvládne mierne diaľničné stúpania bez poklesu rýchlosti a nutnosti podradenia. Vodiča nečaká zbytočné radenie ani v meste.

SEAT_MOTOR.JPG
Turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec má objem iba 1,2 litra, ale výkon 105 koní. Bez problémov dokáže jazdiť pri spotrebe do šesť litrov benzínu a vďaka prevodovke neobťažuje hlukom.

Nižšie prevodové stupne sú bližšie pri sebe. Užívateľ teda nemá pocit, že motor nevládze a v podstate v každom režime jazdy sa nájde vhodný stupeň. Každodennému jazdeniu v hustej premávke totiž vyhovuje rozpätie maxima krútiaceho momentu od 1550 do približne 4100 otáčok. Ak auto pred vami spomalí a opäť pridá, obslúžite rýchlostné rozdiely bez radenia, prípadne s výmenou len dvoch stupňov.

Motor snáď poteší ženy, ktoré obyčajne nenávidia vyššie otáčky a malý štvorvalec potiahne výraznejšie už pri 2000 otáčkach. Leon 1,2 TSI dosiahol mimo mesta spotrebu 5,6 litra a priemer za celý test v zmiešanej premávke kolísal od 6,4 do 6,7 litra, pritom auto malo najazdených iba niečo cez 4000 kilometrov.

Kokpit zostarol

V interiéri nehľadajte módne výstrelky, ale ani podobu s inými autami, pretože Leon je už vyše šesť rokov sám sebou. Jedinečnosť dizajnu interiéru ukrýva dva základné neduhy a to masívny a dopredu natiahnutý stĺpik čelného skla, ktorý zhoršuje výhľad šikmo dopredu a nízko umiestnené autorádio.

Balík príplatkového vybavenia Copa síce zahŕňa multifunkčné ovládanie autorádia na volante, avšak displej je predsa trochu nízko.

SEAT_ZADOK.JPG

Zadná časť vyzerá športovo ale v princípe neobmedzuje miesto na sedenie vzadu a ešte ostal priestor na celkom slušný kufor. Nakladacia hrana je však poriadne vysoká.

Posed vodiča a kvalita radenia prevodových stupňov poteší, pretože je to jedna zo silných stránok, spolu s miestom na zadných sedadlách. Paradoxne na rozdiel od deklarovanej športovosti Leonu, pasažieri sedia pomerne vysoko s nohami spustenými na nízku podlahu.

Pri nastupovaní môže trochu prekážať vyšší prah, avšak sedenie je dostatočne komfortné.

Láka výbavou

Kým príde nová a už tretia generácia Leonu, automobilka hľadá priestor na zlepšenie v motoroch a výbave. K druhému stupňu Reference pribudol akčný balík, ktorý za 300 eur pre dva vybrané motory 1,2 Tsi a 1,6 TDI ponúka disky z ľahkých zliatin, výškové nastavovanie oboch predných sedadiel s nastaviteľnou bedrovou opierkou, multifunkčný volant, vstup USB a pestrejšie poťahy sedadiel a ….

Namiesto niektorej z drobností by však výbave Reference-Copa pristal stabilizačný systém ESP v cene. Čim ďalej, tým viac malých áut ponúka ESP v štandardnej výbave všetkých verzií a Seatu, ktorý by mal zaujať výbavou v tejto verzii chýba.

SEAT_JAZDA_1.JPG
Šestnásťpalcové disky a pneumatiky s vyšším profilovým číslom sú vhodné aj na naše zlé cesty. Nevedno aké zmeny sú na podvozku, avšak zdá sa nám lepšie odhlučnený, než kedysi.

Je však v ponuke príplatkového vybavenia, preto na tento dôležitý doplnok za 454 eur nezabudnite alebo si objednajte Leon vo vyššom stupni vybavenia.

Benzín mu pristane

Počas redakčného testu sa benzínová novinka ukázala v najlepšom svetle, pretože pomer výkonu, ticha a spotreby bol naozaj výborný. Navyše ani cena testovaného auta za 13 010 eur nie je premrštená a veľmi konkurencieschopná. Kto nebaží po novinkách v triede kompaktov, bude spokojný.

Jediným negatívom môže byť zložitá technika, ktorú motor využíva, pretože až po rokoch sa ukáže, aké sú malé preplňované motory spoľahlivé a náročné na údržbu.

SME spokojní SME nespokojní
spotreba paliva výhľad šikmo dopredu
miesto na sedenie verzia Reference-Copa bez ESP
kvalita jazdy plastový veniec volantu
kvalita radenia displej autorádia je nízko
posed vodiča -
Kupujem-nekupujem
Dizajn karosérie mi síce nič nehovorí a zvyknúť si treba na masívny predný stĺpik, avšak pre jeho jazdné vlastnosti a výbornú spotrebu benzínového motora kupujem. Namiesto zľavy by som chcel ESP. (Rasťo Chvála)

Technické údaje - Seat Leon 1,2 TSI Copa

Cena modelu od 10 694 eur
Cena testovanej verzie 13 010 eur
Motor 1,2 TSI
Výkon 77 kW (105k)
Krútiaci moment 175 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,9 s
Spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
Spotreba v teste 6,6 l/100 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 599
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 532
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 761
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.