Test: Leon ožil s novým motorom

Kompaktný Seat chytil približne rok pred nástupom novej generácie druhý dych. Okrem nedávnych drobných kozmetických zmien pomohlo vylepšenie motorovej palety o úsporný benzínový štvorvalec s turbom.

Nad Leonom druhej generácie sa pre jeho zvláštne skombinovaný dizajn zmráka už šesť rokov. K búrke nedošlo a teraz na konci kariéry dozrel cenou vlastnosťami a novými motormi k lepšiemu.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Konečne prišla odpoveď na častú čitateľskú otázku o novom prepĺňanom motore 1,2 TSI pod kapotou Seatu Leon. Automobilka nastavila lákavo cenu benzínovej verzie v porovnaní s naftovými motormi a spotreba nových benzínových motorov uvádzaná výrobcom láka.

Právom sa však motoristi pýtajú, či stačí kompaktnému autu malý štvorvalec s objemom iba 1.2 litra alebo si v rovnakej výbave kúpiť o 1600 eur drahší diesel 1,6 TDI s rovnakým výkonom, väčším krútiacim momentom, ale iba päťstupňovou prevodovkou.

Kým pri veľkom vane Alhambra je to otázne, Leonu benzínový pohon úplne vyhovuje.

Na diaľnici nehučí

Vďaka šesťstupňovej prevodovke motor na diaľnici nehučí a dosahuje prijateľnú spotrebu. Pri ustálenej stotridsiatke sa otáčky motora pohybujú okolo 2800 za minútu a spotreba od 6,4 do 6,6 litra.

Vďaka turbodúchadlu fakticky zmizla “achilova päta“ malých benzínových motorov, ktoré už pri diaľničnom tempe nevládali, mali vysoké otáčky aj spotrebu.

So štvorvalcom 1,2 TSI nebudete trpieť na diaľnici, čo dokazuje jazda na tempomate, kedy motor na šiestom stupni zvládne mierne diaľničné stúpania bez poklesu rýchlosti a nutnosti podradenia. Vodiča nečaká zbytočné radenie ani v meste.

SEAT_MOTOR.JPG
Turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec má objem iba 1,2 litra, ale výkon 105 koní. Bez problémov dokáže jazdiť pri spotrebe do šesť litrov benzínu a vďaka prevodovke neobťažuje hlukom.

Nižšie prevodové stupne sú bližšie pri sebe. Užívateľ teda nemá pocit, že motor nevládze a v podstate v každom režime jazdy sa nájde vhodný stupeň. Každodennému jazdeniu v hustej premávke totiž vyhovuje rozpätie maxima krútiaceho momentu od 1550 do približne 4100 otáčok. Ak auto pred vami spomalí a opäť pridá, obslúžite rýchlostné rozdiely bez radenia, prípadne s výmenou len dvoch stupňov.

Motor snáď poteší ženy, ktoré obyčajne nenávidia vyššie otáčky a malý štvorvalec potiahne výraznejšie už pri 2000 otáčkach. Leon 1,2 TSI dosiahol mimo mesta spotrebu 5,6 litra a priemer za celý test v zmiešanej premávke kolísal od 6,4 do 6,7 litra, pritom auto malo najazdených iba niečo cez 4000 kilometrov.

Kokpit zostarol

V interiéri nehľadajte módne výstrelky, ale ani podobu s inými autami, pretože Leon je už vyše šesť rokov sám sebou. Jedinečnosť dizajnu interiéru ukrýva dva základné neduhy a to masívny a dopredu natiahnutý stĺpik čelného skla, ktorý zhoršuje výhľad šikmo dopredu a nízko umiestnené autorádio.

Balík príplatkového vybavenia Copa síce zahŕňa multifunkčné ovládanie autorádia na volante, avšak displej je predsa trochu nízko.

SEAT_ZADOK.JPG

Zadná časť vyzerá športovo ale v princípe neobmedzuje miesto na sedenie vzadu a ešte ostal priestor na celkom slušný kufor. Nakladacia hrana je však poriadne vysoká.

Posed vodiča a kvalita radenia prevodových stupňov poteší, pretože je to jedna zo silných stránok, spolu s miestom na zadných sedadlách. Paradoxne na rozdiel od deklarovanej športovosti Leonu, pasažieri sedia pomerne vysoko s nohami spustenými na nízku podlahu.

Pri nastupovaní môže trochu prekážať vyšší prah, avšak sedenie je dostatočne komfortné.

Láka výbavou

Kým príde nová a už tretia generácia Leonu, automobilka hľadá priestor na zlepšenie v motoroch a výbave. K druhému stupňu Reference pribudol akčný balík, ktorý za 300 eur pre dva vybrané motory 1,2 Tsi a 1,6 TDI ponúka disky z ľahkých zliatin, výškové nastavovanie oboch predných sedadiel s nastaviteľnou bedrovou opierkou, multifunkčný volant, vstup USB a pestrejšie poťahy sedadiel a ….

Namiesto niektorej z drobností by však výbave Reference-Copa pristal stabilizačný systém ESP v cene. Čim ďalej, tým viac malých áut ponúka ESP v štandardnej výbave všetkých verzií a Seatu, ktorý by mal zaujať výbavou v tejto verzii chýba.

SEAT_JAZDA_1.JPG
Šestnásťpalcové disky a pneumatiky s vyšším profilovým číslom sú vhodné aj na naše zlé cesty. Nevedno aké zmeny sú na podvozku, avšak zdá sa nám lepšie odhlučnený, než kedysi.

Je však v ponuke príplatkového vybavenia, preto na tento dôležitý doplnok za 454 eur nezabudnite alebo si objednajte Leon vo vyššom stupni vybavenia.

Benzín mu pristane

Počas redakčného testu sa benzínová novinka ukázala v najlepšom svetle, pretože pomer výkonu, ticha a spotreby bol naozaj výborný. Navyše ani cena testovaného auta za 13 010 eur nie je premrštená a veľmi konkurencieschopná. Kto nebaží po novinkách v triede kompaktov, bude spokojný.

Jediným negatívom môže byť zložitá technika, ktorú motor využíva, pretože až po rokoch sa ukáže, aké sú malé preplňované motory spoľahlivé a náročné na údržbu.

SME spokojní SME nespokojní
spotreba paliva výhľad šikmo dopredu
miesto na sedenie verzia Reference-Copa bez ESP
kvalita jazdy plastový veniec volantu
kvalita radenia displej autorádia je nízko
posed vodiča -
Kupujem-nekupujem
Dizajn karosérie mi síce nič nehovorí a zvyknúť si treba na masívny predný stĺpik, avšak pre jeho jazdné vlastnosti a výbornú spotrebu benzínového motora kupujem. Namiesto zľavy by som chcel ESP. (Rasťo Chvála)

Technické údaje - Seat Leon 1,2 TSI Copa

Cena modelu od 10 694 eur
Cena testovanej verzie 13 010 eur
Motor 1,2 TSI
Výkon 77 kW (105k)
Krútiaci moment 175 Nm
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,9 s
Spotreba podľa výrobcu 5,7 l/100 km
Spotreba v teste 6,6 l/100 km

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  2. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 468
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 658
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 194
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 441
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 896
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 3 849
  7. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 732
  8. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 168
  9. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 908
  10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 732

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

ŠPORT

Dúbravkova cena rapídne stúpla. Môže skončiť v Liverpoole?

Slovenský brankár splnil všetky očakávania vysoko nad plán.

DOMOV

Bol fekálny fantóm jeden či dvaja? Súd sa stále nerozhodol

Generál Macko je presvedčený, že útoky pripísané synovi ho mali pošpiniť.

Neprehliadnite tiež

Z Dacie Duster sa stala praktická dodávka do terénu

Dacia Duster Fiskal sa vracia aj v druhej generácii modelu, vymenila zadné sedadlá za nákladný priestor.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.