TECHNOLÓGIE

Mazda 1,3 Skyactiv-G: nový motor so spotrebou 3,3 l/100 km

Malý zážihový štvorvalec disponuje priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom a niektorými zaujímavými technickými prvkami. Bežného zákazníka upúta najmä malým apetítom.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Automobilka z japonskej Hirošimy ešte vlani avizovala nástup nových poháňacích jednotiek, prevodoviek, skeletov karosérií a ďalších konštrukčných prvkov automobilov, ktoré majú jej modelom zabezpečiť nižšiu hmotnosť, spotrebu paliva i produkciu emisií.

Bez turba

Jedným z najnovších výsledkov práce konštruktérov Mazdy je atmosférický zážihový štvorvalec 1,3 Skyactiv-G. Pri pohľade do technickej špecifikácie tohto agregátu, okrem iného, zaujme vysoký kompresný pomer 14,0:1. Jeho vyššia hodnota býva často príčinou nepríjemného „klepania“ motora. Mazde sa údajne tomuto neduhu podarilo vyhnúť, napríklad aj optimalizovaným tvarom dutín v piestoch.

Samotné piesty dostali krúžky s povlakom, znižujúcim trenie. Nižšie straty spôsobené trením dosahuje aj kompaktnejší kľukový hriadeľ.

Palivo do valcov privádza systém priameho vstrekovania s viacotvorovými vstrekovačmi. Dvojité sekvenčné časovanie ventilov S-VT motoru dovolí pracovať v takzvanom Millerovom cykle, kedy sú sacie ventily uzatvárané o čosi neskôr ako zvyčajne a časť zmesi sa pri kompresii vráti späť do sacieho potrubia. Fáza kompresie je tak v porovnaní s expanziou relatívne dlhšia.

Výkonom neprekvapí

Bežného zákazníka však technické detaily zrejme zaujímať nebudú. Podstatnejšie sú preň čísla. Mazda uvádza, že jej agregát 1,3 Skyactiv-G produkuje výkon 62 kW (84 k) pri 5400 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 112 Nm pri otáčkach 4000/min. V porovnaní s konkurenciou nejde o žiadne šokujúce hodnoty.

Prioritou Japoncov bolo prekvapiť spotrebou benzínu. Technici ju merali japonským testom „10-15“ a dopracovali sa k 3,3 litrom na 100 kilometrov. Nápomocným pri snahe znížiť apetít agregátu na minimum je systém štart/stop.

Nový motor začnú montovať do Mazdy2. Predaj bude spustený najprv v Japonsku, kde ho skombinujú s bezstupňovou prevodovkou CVT. Automobilka presnejšie nešpecifikovala, kedy sa dostane aj k nám.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 022
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 545
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 293
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 948
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 753
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 744
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 477
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 458
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 225
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.