TECHNOLÓGIE

Mazda 1,3 Skyactiv-G: nový motor so spotrebou 3,3 l/100 km

Malý zážihový štvorvalec disponuje priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom a niektorými zaujímavými technickými prvkami. Bežného zákazníka upúta najmä malým apetítom.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Automobilka z japonskej Hirošimy ešte vlani avizovala nástup nových poháňacích jednotiek, prevodoviek, skeletov karosérií a ďalších konštrukčných prvkov automobilov, ktoré majú jej modelom zabezpečiť nižšiu hmotnosť, spotrebu paliva i produkciu emisií.

Bez turba

Jedným z najnovších výsledkov práce konštruktérov Mazdy je atmosférický zážihový štvorvalec 1,3 Skyactiv-G. Pri pohľade do technickej špecifikácie tohto agregátu, okrem iného, zaujme vysoký kompresný pomer 14,0:1. Jeho vyššia hodnota býva často príčinou nepríjemného „klepania“ motora. Mazde sa údajne tomuto neduhu podarilo vyhnúť, napríklad aj optimalizovaným tvarom dutín v piestoch.

Samotné piesty dostali krúžky s povlakom, znižujúcim trenie. Nižšie straty spôsobené trením dosahuje aj kompaktnejší kľukový hriadeľ.

Palivo do valcov privádza systém priameho vstrekovania s viacotvorovými vstrekovačmi. Dvojité sekvenčné časovanie ventilov S-VT motoru dovolí pracovať v takzvanom Millerovom cykle, kedy sú sacie ventily uzatvárané o čosi neskôr ako zvyčajne a časť zmesi sa pri kompresii vráti späť do sacieho potrubia. Fáza kompresie je tak v porovnaní s expanziou relatívne dlhšia.

Výkonom neprekvapí

Bežného zákazníka však technické detaily zrejme zaujímať nebudú. Podstatnejšie sú preň čísla. Mazda uvádza, že jej agregát 1,3 Skyactiv-G produkuje výkon 62 kW (84 k) pri 5400 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 112 Nm pri otáčkach 4000/min. V porovnaní s konkurenciou nejde o žiadne šokujúce hodnoty.

Prioritou Japoncov bolo prekvapiť spotrebou benzínu. Technici ju merali japonským testom „10-15“ a dopracovali sa k 3,3 litrom na 100 kilometrov. Nápomocným pri snahe znížiť apetít agregátu na minimum je systém štart/stop.

Nový motor začnú montovať do Mazdy2. Predaj bude spustený najprv v Japonsku, kde ho skombinujú s bezstupňovou prevodovkou CVT. Automobilka presnejšie nešpecifikovala, kedy sa dostane aj k nám.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  2. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  3. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  7. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  10. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 060
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 336
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 182
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 182
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 034
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 089
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 970
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 910
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 644
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 469

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik PETER WILFLING.

DOMOV

Lunter: Strava pomohla matke z rakoviny, no šarlatánov neuznávam

Šarlatánov neuznáva, strava rakovinu nelieči.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému?

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.