TECHNOLÓGIE

Mazda 1,3 Skyactiv-G: nový motor so spotrebou 3,3 l/100 km

Malý zážihový štvorvalec disponuje priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom a niektorými zaujímavými technickými prvkami. Bežného zákazníka upúta najmä malým apetítom.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Automobilka z japonskej Hirošimy ešte vlani avizovala nástup nových poháňacích jednotiek, prevodoviek, skeletov karosérií a ďalších konštrukčných prvkov automobilov, ktoré majú jej modelom zabezpečiť nižšiu hmotnosť, spotrebu paliva i produkciu emisií.

Bez turba

Jedným z najnovších výsledkov práce konštruktérov Mazdy je atmosférický zážihový štvorvalec 1,3 Skyactiv-G. Pri pohľade do technickej špecifikácie tohto agregátu, okrem iného, zaujme vysoký kompresný pomer 14,0:1. Jeho vyššia hodnota býva často príčinou nepríjemného „klepania“ motora. Mazde sa údajne tomuto neduhu podarilo vyhnúť, napríklad aj optimalizovaným tvarom dutín v piestoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Samotné piesty dostali krúžky s povlakom, znižujúcim trenie. Nižšie straty spôsobené trením dosahuje aj kompaktnejší kľukový hriadeľ.

Palivo do valcov privádza systém priameho vstrekovania s viacotvorovými vstrekovačmi. Dvojité sekvenčné časovanie ventilov S-VT motoru dovolí pracovať v takzvanom Millerovom cykle, kedy sú sacie ventily uzatvárané o čosi neskôr ako zvyčajne a časť zmesi sa pri kompresii vráti späť do sacieho potrubia. Fáza kompresie je tak v porovnaní s expanziou relatívne dlhšia.

Výkonom neprekvapí

Bežného zákazníka však technické detaily zrejme zaujímať nebudú. Podstatnejšie sú preň čísla. Mazda uvádza, že jej agregát 1,3 Skyactiv-G produkuje výkon 62 kW (84 k) pri 5400 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 112 Nm pri otáčkach 4000/min. V porovnaní s konkurenciou nejde o žiadne šokujúce hodnoty.

Prioritou Japoncov bolo prekvapiť spotrebou benzínu. Technici ju merali japonským testom „10-15“ a dopracovali sa k 3,3 litrom na 100 kilometrov. Nápomocným pri snahe znížiť apetít agregátu na minimum je systém štart/stop.

Nový motor začnú montovať do Mazdy2. Predaj bude spustený najprv v Japonsku, kde ho skombinujú s bezstupňovou prevodovkou CVT. Automobilka presnejšie nešpecifikovala, kedy sa dostane aj k nám.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.