SME

Mazda 1,3 Skyactiv-G: nový motor so spotrebou 3,3 l/100 km

Malý zážihový štvorvalec disponuje priamym vstrekovaním paliva, vysokým kompresným pomerom a niektorými zaujímavými technickými prvkami. Bežného zákazníka upúta najmä malým apetítom.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Automobilka z japonskej Hirošimy ešte vlani avizovala nástup nových poháňacích jednotiek, prevodoviek, skeletov karosérií a ďalších konštrukčných prvkov automobilov, ktoré majú jej modelom zabezpečiť nižšiu hmotnosť, spotrebu paliva i produkciu emisií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bez turba

Jedným z najnovších výsledkov práce konštruktérov Mazdy je atmosférický zážihový štvorvalec 1,3 Skyactiv-G. Pri pohľade do technickej špecifikácie tohto agregátu, okrem iného, zaujme vysoký kompresný pomer 14,0:1. Jeho vyššia hodnota býva často príčinou nepríjemného „klepania“ motora. Mazde sa údajne tomuto neduhu podarilo vyhnúť, napríklad aj optimalizovaným tvarom dutín v piestoch.

SkryťVypnúť reklamu

Samotné piesty dostali krúžky s povlakom, znižujúcim trenie. Nižšie straty spôsobené trením dosahuje aj kompaktnejší kľukový hriadeľ.

Palivo do valcov privádza systém priameho vstrekovania s viacotvorovými vstrekovačmi. Dvojité sekvenčné časovanie ventilov S-VT motoru dovolí pracovať v takzvanom Millerovom cykle, kedy sú sacie ventily uzatvárané o čosi neskôr ako zvyčajne a časť zmesi sa pri kompresii vráti späť do sacieho potrubia. Fáza kompresie je tak v porovnaní s expanziou relatívne dlhšia.

Výkonom neprekvapí

Bežného zákazníka však technické detaily zrejme zaujímať nebudú. Podstatnejšie sú preň čísla. Mazda uvádza, že jej agregát 1,3 Skyactiv-G produkuje výkon 62 kW (84 k) pri 5400 ot./min. a najvyšší krútiaci moment 112 Nm pri otáčkach 4000/min. V porovnaní s konkurenciou nejde o žiadne šokujúce hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu

Prioritou Japoncov bolo prekvapiť spotrebou benzínu. Technici ju merali japonským testom „10-15“ a dopracovali sa k 3,3 litrom na 100 kilometrov. Nápomocným pri snahe znížiť apetít agregátu na minimum je systém štart/stop.

Nový motor začnú montovať do Mazdy2. Predaj bude spustený najprv v Japonsku, kde ho skombinujú s bezstupňovou prevodovkou CVT. Automobilka presnejšie nešpecifikovala, kedy sa dostane aj k nám.

Autor: fg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 729
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 928
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 311
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 343
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 141
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 889
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 855
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 465
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  3. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  4. Štefan Šturdzík: Rakovina
  5. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  6. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  8. Marcel Karvay: Bohovia kapitalizmu [Varovanie: nečítajte ak ste náchylní k existenciálnej depresii]
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 885
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 100
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 854
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 479
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 974
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 527
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 276
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu