Benzín FuelSave Natural 95 a nafta FuelSave Diesel nahradia na čerpacích staniciach Shell štandardné pohonné látky a budú sa predávať popri existujúcich prémiových.
Podľa toho, čo nám povedal Andreas Schäfer, šéf vývoja pohonných látok spoločnosti Shell, každých 50 natankovaných litrov by malo pomôcť ušetriť 1 liter paliva. Tento údaj zistili, keď porovnávali v mestskej premávke spotrebu doteraz predávanej 95-ky prípadne nafty s novými palivami.
"Urobili sme rozsiahli prieskum medzi zákazníkmi a zistili sme, že si želajú palivá, ktoré by pomohli znížiť spotrebu. Nechcú platiť navyše za prémiové palivo," uviedol Schäfer.
Ako nám povedal Andreas Schäfer, v porovnaní s prémiovými palivami má nový benzín a nafta menej prísad a aj iné zloženie. Zatiaľ, čo prémiové palivá sú orientované na zvýšenie výkonu motora napríklad vo vzťahu k maximálnej rýchlosti alebo k zrýchleniu, pohonné látky s označením FuelSave sa zameriavajú na zvyšovanie efektívnosti pohonu vo vzťahu k šetreniu palív.
Ako by malo palivo šetriť palivo
Nový benzín v sebe obsahuje aditíva, ktoré by mali pomôcť udržiavať nasávacie ventily čisté a tým pomáhať efektívnejšiemu spaľovaniu.
Ďalšia súčasť benzínu by podľa Schäfera mala znižovať straty energie v motore tým, že premazáva časti, kde nie je motorový olej tak účinný - napríklad horný piestový krúžok. Znížením trenia sa môže viac energie použiť na poháňanie kolies auta.
Do novej nafty pridali prísady, ktoré by mali umožniť efektívnejšie vznietenie a spaľovanie oproti bežnej nafte. Mali by znížiť oneskorenie vznietenia nafty Zároveň sa časť aditív stará o usadené nečistoty tak, že ich odstraňuje.
Čo pomôže viac - viac paliva alebo aditíva?
Toto všetko by malo zvyšovať účinnosť motora a teda znižovať spotrebu. Lenže autá jazdia na pohonnú látku a nie na prísady v nej. Teoreticky by teda menej benzínu v pohonnej látke malo znižovať výkon.
"Odpoveď je nepochybne áno, no testovali sme palivá v nezávislom laboratóriu, ktoré preukázateľne zistilo na každom testovanom aute, že pridaním aditív sa efektívnosť motora zvýšila. A to sa prejavilo ušetrením 1 litra paliva na 50 natankovaných. Testovali sa pritom na rôznych typoch vozidiel. Preto môžem povedať, že nedochádza k strate efektivity paliva," povedal Schäfer.
V súvislosti s uvedením nových pohonných látok na Slovensku za cenu predchádzajúcej generácie, sa vynára otázka, či je to ekonomicky zmysluplné pre spoločnosť postupovať takýmto spôsobom. Najmä, keď prezentovaným benefitom pre motoristov je znižovanie spotreby motorových palív.
Andreas Schäfer k tomu povedal, že si to uvedomujú, Na druhej strane, podľa jeho slov, znižovanie spotreby palív samotnými palivami má byť ich konkurenčná výhoda, ktorá by im mala vykryť straty z nižšej spotreby nových palív.
Prieskum: vodiči chcú tankovať palivá, ktoré znižujú spotrebu
Podľa prieskumu agentúry GfK, ktorý bol realizovaný v mesiacoch apríl a máj na reprezentatívnej vzorke viac ako 1 000 aktívnych šoférov, 95 % slovenských vodičov si myslí, že úsporná jazda je dôležitý faktor pri šetrení peňazí.
Viac ako 66 % opýtaných realizuje aktivity na zníženie spotreby paliva. Medzi týmito aktivitami sa najčastejšie nachádzali plynulá jazda, dodržiavanie rýchlostných limitov a kontrolovanie tlaku v pneumatikách.
Takmer 54 % vodičov uviedlo, že aktuálna ekonomická situácia vôbec neovplyvnila počet ich jázd, viac ako 40 % jazdí o málo menej. Len 6 % opýtaných výrazne obmedzilo používanie svojho auta.
Prieskum tiež ukázal, že takmer 98 % opýtaných by privítalo možnosť tankovať palivo, ktoré by im pomohlo znižovať spotrebu. 10 % opýtaných by tak urobilo aj v prípade, že by si za nové palivo museli priplatiť.
Nové palivá sú od dnešného dňa k dispozícií slovenským vodičom na 93% čerpacích staníc Shell. Na zvyšných siedmych budú k dispozícií najneskôr v stredu 25. mája.