Korčuľujete sa po ceste dvaja vedľa seba? Hrozí vám pokuta

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Ani chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach, ich nesmú porušovať. V opačnom prípade ohrozujú svoje zdravie a život.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Aj chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach ich nesmú porušovať.

Čo by ste povedali o korčuliaroch, ktorí obmedzujú plynulosť premávky na ceste, či úmyselne alebo z nevedomosti? Pritom by stačilo dodržať predpisy a nikto by sa na nich nehneval.

Martin: "Som vodičom motorového vozidla a teraz veľmi často šoférujem na trase PO-SP-SK-ML a na ceste stretávam korčuliarov na kolieskových korčuliach. Keďže cesta je v oboch smeroch úzka a oni nie sú vôbec označení, na ceste je ich za šera veľmi ťažko vidieť. Infarktujem, keď niekedy idú dvaja alebo aj traja vedľa seba, v ušiach mp3 a ani za svet sa uhnúť. Kto má v takomto prípade prednosť? Ja autom, alebo oni? Sú korčuliari na kolieskových korčuliach na ceste 2. triedy účastníkmi cestnej premávky, podobne ako cyklisti, alebo chodci? Môžem na nich použiť výstražné zvukové znamenie?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Každý, kto sa pohybuje po ceste alebo po chodníku, je účastníkom cestnej premávky. Nielen vodiči, ale aj chodci.

Korčuliari sú chodci na športovom vybavení

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z:

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Korčuliari sú z pohľadu zákona vnímaní ako chodci, ktorí sa pohybujú na športovom vybavení. V prípade, že sa korčuliari pohybujú na ceste, musia dodržiavať niektoré dopravné pravidlá.

Na ceste smú ísť po ľavej krajnici. V Martinovom prípade to tak zjavne nebolo.

Ak cesta nemá krajnicu, smú ísť chodci čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Chodci môžu byť aj dvaja vedľa seba, no nesmú tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky ohroziť alebo obmedziť cestnú premávku. Pre korčuliarov to ale neplatí.

Korčuliari alebo iní chodci pohybujúci sa na obdobnom športovom vybavení smú ísť len v jednom rade za sebou. Korčuliari, o ktorých písal Martin, porušili aj v tomto bode dopravné predpisy. Ak by ich pri tom prichytila polícia, mohla by im udeliť pokutu do výšky 60 euro.

Nedodržiavanie predpisov ohrozuje korčuliarov na ceste

Pokuta pritom nie je to najhoršie, čo sa mohlo prihodiť korčuliarom, o ktorých napísal Martin. Na úzkej ceste so zákrutami sa môžu ľahko dostať korčuliari do kolízie s autom. Najmä ak ich nevidno.

Či idete pešo alebo na korčuliar, ak ste na ceste mimo obce, za zníženej viditeľnosti majte na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Nielen preto, že musíte, ale najmä aby to zvýšilo vašu bezpečnosť.

Aj keď chodci či cyklisti nemajú zakázané mať v ušiach slúchadlá, je veľmi nebezpečné korčuľovať sa po ceste a počúvať pritom hudbu. Ich schopnosť počuť približujúce sa vozidlo sa tým výrazne znižuje. Následná reakcia môže byť nielen oneskorená ale aj zbrklá.

Preto by vodiči mali pri takýchto korčuliaroch zvýšiť pozornosť a byť viac opatrní ako obyčajne. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či sa korčuliar nezľakne auta, ktoré zaregistruje neskoro.

Vodiči by mali byť mimoriadne opatrní pri korčuliaroch na ceste

Martin sa spýtal, kto má mať prednosť: korčuliar, ktorý jazdí vedľa iného alebo auto za nimi? Na túto otázku sa ale nedá dobre odpovedať, keďže to nie je problém prednosti. Skôr otázka ohľaduplnosti. Tak, ako by korčuliar nemal obmedzovať a ohrozovať iných na ceste, nemal by to robiť ani vodič, ktorý sa priblíži ku korčuliarovi.

Vodičovi v Martinovom prípade nezostáva nič iné, len trpieť korčuliarov porušujúcich predpisy a buď ich bezpečne obísť alebo jazdiť za nimi. Taktiež môže na obmedzovanie premávky upozorniť aj políciu, no to mu nepomôže okamžite vyriešiť problém obmedzenia plynulosti cestnej premávky.

Aj keď je zrejmé, že korčuliari urobili v Martinovom prípade veľa toho, aby sa ohrozili, prípadná havária by mohla Martina mrzieť. Nielen pre to, že niekoho zrazil. Súdy na Slovensku už ukázali, že okrem dopravných predpisov posudzujú aj to, čo vodič spravil pre to, aby sa vyhol zrážke s chodcom. Stačí, aby toho podľa súdu neurobil dosť a vina padla na vodiča.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 22 757
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 093
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 15 967
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 819
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 797
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 439
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 142
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 282
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 350
  10. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 071

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu.

EKONOMIKA

Google dostal od Komisie pokutu v rekordnej výške 4,3 miliardy

Google mal zneužívať dominantné postavenie systému Android.

Neprehliadnite tiež

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.