Korčuľujete sa po ceste dvaja vedľa seba? Hrozí vám pokuta

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Ani chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach, ich nesmú porušovať. V opačnom prípade ohrozujú svoje zdravie a život.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Aj chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach ich nesmú porušovať.

Čo by ste povedali o korčuliaroch, ktorí obmedzujú plynulosť premávky na ceste, či úmyselne alebo z nevedomosti? Pritom by stačilo dodržať predpisy a nikto by sa na nich nehneval.

Martin: "Som vodičom motorového vozidla a teraz veľmi často šoférujem na trase PO-SP-SK-ML a na ceste stretávam korčuliarov na kolieskových korčuliach. Keďže cesta je v oboch smeroch úzka a oni nie sú vôbec označení, na ceste je ich za šera veľmi ťažko vidieť. Infarktujem, keď niekedy idú dvaja alebo aj traja vedľa seba, v ušiach mp3 a ani za svet sa uhnúť. Kto má v takomto prípade prednosť? Ja autom, alebo oni? Sú korčuliari na kolieskových korčuliach na ceste 2. triedy účastníkmi cestnej premávky, podobne ako cyklisti, alebo chodci? Môžem na nich použiť výstražné zvukové znamenie?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Každý, kto sa pohybuje po ceste alebo po chodníku, je účastníkom cestnej premávky. Nielen vodiči, ale aj chodci.

Korčuliari sú chodci na športovom vybavení

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z:

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Korčuliari sú z pohľadu zákona vnímaní ako chodci, ktorí sa pohybujú na športovom vybavení. V prípade, že sa korčuliari pohybujú na ceste, musia dodržiavať niektoré dopravné pravidlá.

Na ceste smú ísť po ľavej krajnici. V Martinovom prípade to tak zjavne nebolo.

Ak cesta nemá krajnicu, smú ísť chodci čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Chodci môžu byť aj dvaja vedľa seba, no nesmú tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky ohroziť alebo obmedziť cestnú premávku. Pre korčuliarov to ale neplatí.

Korčuliari alebo iní chodci pohybujúci sa na obdobnom športovom vybavení smú ísť len v jednom rade za sebou. Korčuliari, o ktorých písal Martin, porušili aj v tomto bode dopravné predpisy. Ak by ich pri tom prichytila polícia, mohla by im udeliť pokutu do výšky 60 euro.

Nedodržiavanie predpisov ohrozuje korčuliarov na ceste

Pokuta pritom nie je to najhoršie, čo sa mohlo prihodiť korčuliarom, o ktorých napísal Martin. Na úzkej ceste so zákrutami sa môžu ľahko dostať korčuliari do kolízie s autom. Najmä ak ich nevidno.

Či idete pešo alebo na korčuliar, ak ste na ceste mimo obce, za zníženej viditeľnosti majte na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Nielen preto, že musíte, ale najmä aby to zvýšilo vašu bezpečnosť.

Aj keď chodci či cyklisti nemajú zakázané mať v ušiach slúchadlá, je veľmi nebezpečné korčuľovať sa po ceste a počúvať pritom hudbu. Ich schopnosť počuť približujúce sa vozidlo sa tým výrazne znižuje. Následná reakcia môže byť nielen oneskorená ale aj zbrklá.

Preto by vodiči mali pri takýchto korčuliaroch zvýšiť pozornosť a byť viac opatrní ako obyčajne. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či sa korčuliar nezľakne auta, ktoré zaregistruje neskoro.

Vodiči by mali byť mimoriadne opatrní pri korčuliaroch na ceste

Martin sa spýtal, kto má mať prednosť: korčuliar, ktorý jazdí vedľa iného alebo auto za nimi? Na túto otázku sa ale nedá dobre odpovedať, keďže to nie je problém prednosti. Skôr otázka ohľaduplnosti. Tak, ako by korčuliar nemal obmedzovať a ohrozovať iných na ceste, nemal by to robiť ani vodič, ktorý sa priblíži ku korčuliarovi.

Vodičovi v Martinovom prípade nezostáva nič iné, len trpieť korčuliarov porušujúcich predpisy a buď ich bezpečne obísť alebo jazdiť za nimi. Taktiež môže na obmedzovanie premávky upozorniť aj políciu, no to mu nepomôže okamžite vyriešiť problém obmedzenia plynulosti cestnej premávky.

Aj keď je zrejmé, že korčuliari urobili v Martinovom prípade veľa toho, aby sa ohrozili, prípadná havária by mohla Martina mrzieť. Nielen pre to, že niekoho zrazil. Súdy na Slovensku už ukázali, že okrem dopravných predpisov posudzujú aj to, čo vodič spravil pre to, aby sa vyhol zrážke s chodcom. Stačí, aby toho podľa súdu neurobil dosť a vina padla na vodiča.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.