Korčuľujete sa po ceste dvaja vedľa seba? Hrozí vám pokuta

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Ani chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach, ich nesmú porušovať. V opačnom prípade ohrozujú svoje zdravie a život.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nielen vodiči áut musia dodržiavať dopravné predpisy. Aj chodci, či sa pohybujú pešo alebo na korčuliach ich nesmú porušovať.

Čo by ste povedali o korčuliaroch, ktorí obmedzujú plynulosť premávky na ceste, či úmyselne alebo z nevedomosti? Pritom by stačilo dodržať predpisy a nikto by sa na nich nehneval.

Martin: "Som vodičom motorového vozidla a teraz veľmi často šoférujem na trase PO-SP-SK-ML a na ceste stretávam korčuliarov na kolieskových korčuliach. Keďže cesta je v oboch smeroch úzka a oni nie sú vôbec označení, na ceste je ich za šera veľmi ťažko vidieť. Infarktujem, keď niekedy idú dvaja alebo aj traja vedľa seba, v ušiach mp3 a ani za svet sa uhnúť. Kto má v takomto prípade prednosť? Ja autom, alebo oni? Sú korčuliari na kolieskových korčuliach na ceste 2. triedy účastníkmi cestnej premávky, podobne ako cyklisti, alebo chodci? Môžem na nich použiť výstražné zvukové znamenie?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Každý, kto sa pohybuje po ceste alebo po chodníku, je účastníkom cestnej premávky. Nielen vodiči, ale aj chodci.

Korčuliari sú chodci na športovom vybavení

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z:

(3) Chodci smú ísť po krajnici alebo po okraji vozovky najviac dvaja vedľa seba, ak tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky neohrozia alebo neobmedzia cestnú premávku; to neplatí pre osoby, ktoré sa pohybujú po krajnici alebo po okraji vozovky na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, ktoré sa môžu pohybovať len v rade za sebou. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Korčuliari sú z pohľadu zákona vnímaní ako chodci, ktorí sa pohybujú na športovom vybavení. V prípade, že sa korčuliari pohybujú na ceste, musia dodržiavať niektoré dopravné pravidlá.

Na ceste smú ísť po ľavej krajnici. V Martinovom prípade to tak zjavne nebolo.

Ak cesta nemá krajnicu, smú ísť chodci čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Chodci môžu byť aj dvaja vedľa seba, no nesmú tým najmä za zníženej viditeľnosti alebo za zvýšenej premávky ohroziť alebo obmedziť cestnú premávku. Pre korčuliarov to ale neplatí.

Korčuliari alebo iní chodci pohybujúci sa na obdobnom športovom vybavení smú ísť len v jednom rade za sebou. Korčuliari, o ktorých písal Martin, porušili aj v tomto bode dopravné predpisy. Ak by ich pri tom prichytila polícia, mohla by im udeliť pokutu do výšky 60 euro.

Nedodržiavanie predpisov ohrozuje korčuliarov na ceste

Pokuta pritom nie je to najhoršie, čo sa mohlo prihodiť korčuliarom, o ktorých napísal Martin. Na úzkej ceste so zákrutami sa môžu ľahko dostať korčuliari do kolízie s autom. Najmä ak ich nevidno.

Či idete pešo alebo na korčuliar, ak ste na ceste mimo obce, za zníženej viditeľnosti majte na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Nielen preto, že musíte, ale najmä aby to zvýšilo vašu bezpečnosť.

Aj keď chodci či cyklisti nemajú zakázané mať v ušiach slúchadlá, je veľmi nebezpečné korčuľovať sa po ceste a počúvať pritom hudbu. Ich schopnosť počuť približujúce sa vozidlo sa tým výrazne znižuje. Následná reakcia môže byť nielen oneskorená ale aj zbrklá.

Preto by vodiči mali pri takýchto korčuliaroch zvýšiť pozornosť a byť viac opatrní ako obyčajne. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či sa korčuliar nezľakne auta, ktoré zaregistruje neskoro.

Vodiči by mali byť mimoriadne opatrní pri korčuliaroch na ceste

Martin sa spýtal, kto má mať prednosť: korčuliar, ktorý jazdí vedľa iného alebo auto za nimi? Na túto otázku sa ale nedá dobre odpovedať, keďže to nie je problém prednosti. Skôr otázka ohľaduplnosti. Tak, ako by korčuliar nemal obmedzovať a ohrozovať iných na ceste, nemal by to robiť ani vodič, ktorý sa priblíži ku korčuliarovi.

Vodičovi v Martinovom prípade nezostáva nič iné, len trpieť korčuliarov porušujúcich predpisy a buď ich bezpečne obísť alebo jazdiť za nimi. Taktiež môže na obmedzovanie premávky upozorniť aj políciu, no to mu nepomôže okamžite vyriešiť problém obmedzenia plynulosti cestnej premávky.

Aj keď je zrejmé, že korčuliari urobili v Martinovom prípade veľa toho, aby sa ohrozili, prípadná havária by mohla Martina mrzieť. Nielen pre to, že niekoho zrazil. Súdy na Slovensku už ukázali, že okrem dopravných predpisov posudzujú aj to, čo vodič spravil pre to, aby sa vyhol zrážke s chodcom. Stačí, aby toho podľa súdu neurobil dosť a vina padla na vodiča.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 387
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 799
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 488
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 8 928
  5. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 8 185
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 871
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 940
  8. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 4 526
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 428
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 390

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Budúcnosť poslancov Fica a Kaliňáka je v parlamente neistá. Zatiaľ nemajú ani asistentov

Ficovi kedysi asistoval Határ z údajného spisu SIS Gorila.

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KOMENTÁRE

Pelle robí inventúru

Zodpovedná politika sa dnes volá manažovanie.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.