Nesúhlasil s pokutou za rýchlosť, lebo sa ponáhľal za tehotnou priateľkou

Mnohí vodiči pri prekročení povolenej rýchlosti vysvetľujú dôvody, prečo museli ísť rýchlo. Väčšina dôvodov je však len subjektívnou potrebou vodiča.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Väčšina vodičov sa na cestách ponáhľa. Dokladom toho je aj vnímanie najvyššej dovolenej rýchlosti. Dokážu tolerovať vyššiu rýchlosť, ak ale niekto ide pomalšie, hromžia.

A ak ich niekto prichytí pri prekročení povolenej rýchlosti, nastupuje vysvetľovanie dôvodov, prečo museli ísť rýchlejšie. Napríklad, ponáhľanie sa do nemocnice za tehotnou priateľkou.

Boris: "Na diaľnici D2, v úseku kde je 100 km/h, som prekročil rýchlosť o 33 km/h. Prekročil som ju preto, že priateľka je tehotná a mala komplikácie a bolo potrebné ju rýchlo dopraviť do nemocnice - ponáhľal som sa za ňou.

Policajti na S4 boli zaparkovaní v odstavnom pruhu bez štvorbliku, bez výstražného trojuholníka.

Vyfotili ma, zastavili ma, odmietali mi vydať doklady, pýtali odo mňa pokutu "bez bločka" a odmietol som. Dal som to na priestupkové konanie. Takisto žiadali odo mňa vysvetlenie bez predchádzajúceho poučenia o nemožnosti vypovedať.

Policajti boli arogantní a nezaujímala ich moja situácia. Som predvolaný na dopravný inšpektorát v mieste bydliska na riešenie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Boris sa priznal, že šiel na diaľnici rýchlejšie ako mal. Podľa sadzobníka pokút mu s veľkou pravdepodobnosťou dali pokutu 120 eur. Podľa zákona mohli až do výšky 650 eur, prípadne mu mohli rovno zadržať vodičský preukaz.

Boris s pokutou nesúhlasil a tak jeho problém bude riešiť dopravný inšpektorát. Odtiaľ ho môžu poslať s pokutou vo výške až 800 eur a so zákazom šoférovania až na 3 roky.

Tehotná priateľka nie je vždy dôvodom na rýchlu jazdu

§ 2, zákon č. 372/1990 Zb.:

(1) Priestupkom je zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok výslovne označené v tomto alebo v inom zákone, ak nejde o iný správny delikt postihnuteľný podľa osobitných právnych predpisov, alebo o trestný čin.

(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.

Je pochopiteľné, že pre Borisa je ponáhľanie sa za tehotnou priateľkou do nemocnice dôvodom na porušenie predpisov. Zákony to však za dôvod nepovažujú. Ani keby sa za ňou ponáhľal domov, aby ju mohol do nemocnice odviesť.

Ak by Boris napríklad viezol tehotnú priateľku do nemocnice, lebo by nebola k dispozícii žiadna sanitka, potom by sa priestupok nestal. Pomáhal by chrániť záujem chránený zákonom pred priamo hroziacim nebezpečenstvom.

Porušenie predpisov nie je priestupkom vtedy, ak by napríklad porušenie predpisov bol jediný spôsob, ako zachrániť človeka. To však v Borisovom prípade neplatí. Dokonca sa ani nemusel ponáhľať takou rýchlosťou, ako písal, pretože ponáhľaním sa by veľa času nenašetril.

Ponáhľaním sa môžete čas aj stratiť

Veď si len predstavte, že by ste šli od hraníc s Českom po diaľnici D2 do Bratislavy do nemocnice a smeli by ste ísť celou cestou 100-kou. Do Bratislavy by ste dorazili približne za 36 minút. Ak by ste šli 130-kou, ušetrili by ste asi 8 minút. Pri 150-ke by sa vám cesta oproti stovke skrátila o 12 minút.

Je pravda, že riziko toho, že vás pri prekročení rýchlosti odhalia policajti, je malé. Ak sa tak ale stane, nielenže čas neušetríte, ale do cieľa prídete o dosť neskôr. Možno vám tiež zadržia vodičák a nedovolia pokračovať v šoférovaní. Ak teda vezmeme do úvahy dôvod ponáhľania sa, spomínané riziko a množstvo ušetreného času, Borisovo riskovanie bolo nezmyselné.

A čo policajti?

Policajné auto smelo stáť na krajnici, ak šlo o núdzové státie. Alebo, ak si policajti udelili výnimku z dopravných predpisov. Na to však majú oprávnenie, ak neohrozia bezpečnosť cestnej premávky.

Bezpečnosť ale policajti mohli ohroziť. Napríklad, ak by sa niekto potreboval vyhnúť náhlej prekážke na úrovni miesta, kde stálo policajné auto. Bezpečnejšie by teda bolo, ak by policajné auto stálo napríklad na odpočívadle.

To, že policajti pýtali pokutu bez bločka je veľký problém, ktorý naznačuje korupciu.

Doklady môžu mať pri sebe dovtedy, kým je na to dôvod.

Policajti však s veľkou pravdepodobnosťou od Borisa nežiadali vysvetlenie. Na to majú oprávnenie len v prípade, ak je vysvetlenie potrebné a ak ten, od koho vysvetlenie požadujú, "môže prispieť k objasneniu skutočností dôležitých pre odhalenie priestupku".

Priestupok však už bol odhalený policajným radarom, a preto nebolo potrebné žiadne vysvetlenie, ktoré by smerovalo k jeho odhaleniu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.