SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Čo si myslíte o pokutovaní na nepoužívanom železničnom priecestí?

Smú policajti vyberať pokuty na nepoužívanom železničnom priecestí? Smú si pýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto? Alebo smú jazdiť rýchlejšie aj bez majáka?

V súvislosti s oprávneniami policajtov sa v našej redakcii objavilo niekoľko otázok. Napríklad, či smú policajti vyberať pokuty na nepoužívanom železničnom priecestí, či si smú pýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto, alebo či smú jazdiť rýchlejšie aj bez majáka.

Smie polícia pokutovať na nepoužívanom železničnom priecestí

Palo: "Chcel by som sa opýtať, či je polícia oprávnená vyberať pokuty na mieste, ktoré je síce označené dopravnými značkami A25 a A26, čiže železničné priecestie, ale železnica ide z už nefungujúcej fabriky a navyše je aj chránená zamknutou bránou. Je aj v takomto prípade povolený prejazd len 30 kilometrovou rýchlosťou? Alebo 50-kou? Lebo koľajnice sa nachádzajú ešte v meste a nie sú vybavené svetelnou signalizáciou."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

03.jpg

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel. Do toho spadá aj kontrola rešpektovania dopravných značiek a vyplývajúcich dopravných pravidiel.

Môžme pochybovať o tom, či má zmysel kontrolovať rýchlosť na železničnom priecestí, ktoré sa vlakmi nepoužíva. Napriek tomu vodič musí rešpektovať dopravné značenie. A ak jeho význam ignoruje, musí počítať s prípadným trestom.

Ak je aj železnica na prvý pohľad nepoužívaná, no pretína cestu a označuje ho dopravné značenie, treba si pred ním počínať opatrne. Nikdy totiž neviete, či nebola železnica znovu sprevádzkovaná.

Takisto tiež platí, že vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní je vodič povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h. Ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h.

V každom prípade, na cestách existujú aj nebezpečnejšie miesta, ktoré by bolo vhodné kontrolovať, ako nepoužívané železničné priecestie. Na druhú stranu, ak si vodiči zvyknú na to, že sa budú orientovať len podľa toho značenia, ktoré sa im zdá byť zmysluplné a iné ignorovať, premávka na cestách bude veľmi nebezpečná.

Smie si policajt vypýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto?

Hermina: "Môže dopravák kontrolovať vodičský preukaz na súkromnom pozemku, keď sa opieram o svoje auto a fajčím?"

Policajt smie požadovať predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla v rámci jeho oprávnenia dohliadať nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Takéto doklady však potrebuje len vodič.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom,

Vodičom je človek, ktorý vedie vozidlo. Keďže sa ale Hermina opierala o auto, nedá sa o nej hovoriť ako o vodičovi. Bola by ním len vtedy, ak by policajt zastavil Herminu ako šoférku auta a až následne by sa stalo to, čo Hermina popisuje.

To, že si policajt vypýtal vodičský preukaz na súkromnou pozemku nemusí nič znamenať, ak je daný pozemok súčasťou ciest. Mimo ciest by si smel policajt vypýtať doklady potrebné na šoférovanie len vtedy, ak by to súviselo s kontrolou dodržiavania predpisov vodiča, ktorý krátko pred tým jazdil po cestách.

Ak policajt pristúpil k Hermine, ktorá sa opierala o auto mimo cesty a nemal dôvod považovať ju za vodiča vozidla, vodičský preukaz kontrolovať nesmel. A to aj z toho dôvodu, že to nemohlo súvisieť s dohľadom nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Jediný doklad, ktorý smel skontrolovať, je občiansky preukaz.

Smú ísť policajti rýchlejšie aj bez majáku?

Oliver: "Včera ma okolo obeda predbehli tri policajné Kia ceed. Všetky išli cca 140-150 km/h a doslova sa naháňali ako pubertiaci na favoritoch."

01.jpg

Zákon o cestnej premávke umožňuje policajtom jazdiť rýchlejšie ako to určujú predpisy alebo dopravné značky.

Na cestách, kde sa treba riadiť rýchlosťami určenými všeobecnými pravidlami cestnej premávky, smú ísť policajti rýchlejšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určil minister vnútra.

Tam, kde je rýchlosť určená značkami, smú ísť rýchlejšie v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Umožňuje im to výnimka zo značiek označujúcich zákaz.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  5. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 485
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 809
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 533
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 560
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 984
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 105
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 416
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


23 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Novej republike prišiel zablahoželať aj princ Charles.

Barbados získal nezávislosť v roku 1966, od utorka je republikou.


3 h
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


5 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 184
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 802
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 942
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 859
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 301
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 018
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 799
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu