SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Čo si myslíte o pokutovaní na nepoužívanom železničnom priecestí?

Smú policajti vyberať pokuty na nepoužívanom železničnom priecestí? Smú si pýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto? Alebo smú jazdiť rýchlejšie aj bez majáka?

V súvislosti s oprávneniami policajtov sa v našej redakcii objavilo niekoľko otázok. Napríklad, či smú policajti vyberať pokuty na nepoužívanom železničnom priecestí, či si smú pýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto, alebo či smú jazdiť rýchlejšie aj bez majáka.

Smie polícia pokutovať na nepoužívanom železničnom priecestí

Palo: "Chcel by som sa opýtať, či je polícia oprávnená vyberať pokuty na mieste, ktoré je síce označené dopravnými značkami A25 a A26, čiže železničné priecestie, ale železnica ide z už nefungujúcej fabriky a navyše je aj chránená zamknutou bránou. Je aj v takomto prípade povolený prejazd len 30 kilometrovou rýchlosťou? Alebo 50-kou? Lebo koľajnice sa nachádzajú ešte v meste a nie sú vybavené svetelnou signalizáciou."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

03.jpg

Policajti sú oprávnení kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel. Do toho spadá aj kontrola rešpektovania dopravných značiek a vyplývajúcich dopravných pravidiel.

Môžme pochybovať o tom, či má zmysel kontrolovať rýchlosť na železničnom priecestí, ktoré sa vlakmi nepoužíva. Napriek tomu vodič musí rešpektovať dopravné značenie. A ak jeho význam ignoruje, musí počítať s prípadným trestom.

Ak je aj železnica na prvý pohľad nepoužívaná, no pretína cestu a označuje ho dopravné značenie, treba si pred ním počínať opatrne. Nikdy totiž neviete, či nebola železnica znovu sprevádzkovaná.

Takisto tiež platí, že vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní je vodič povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h. Ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h.

V každom prípade, na cestách existujú aj nebezpečnejšie miesta, ktoré by bolo vhodné kontrolovať, ako nepoužívané železničné priecestie. Na druhú stranu, ak si vodiči zvyknú na to, že sa budú orientovať len podľa toho značenia, ktoré sa im zdá byť zmysluplné a iné ignorovať, premávka na cestách bude veľmi nebezpečná.

Smie si policajt vypýtať vodičák od človeka, ktorý sa opiera o auto?

Hermina: "Môže dopravák kontrolovať vodičský preukaz na súkromnom pozemku, keď sa opieram o svoje auto a fajčím?"

Policajt smie požadovať predloženie dokladov ustanovených na vedenie a premávku vozidla v rámci jeho oprávnenia dohliadať nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Takéto doklady však potrebuje len vodič.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
u) vodičom osoba, ktorá vedie vozidlo,

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
b) mať pri sebe platné doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitným predpisom,

Vodičom je človek, ktorý vedie vozidlo. Keďže sa ale Hermina opierala o auto, nedá sa o nej hovoriť ako o vodičovi. Bola by ním len vtedy, ak by policajt zastavil Herminu ako šoférku auta a až následne by sa stalo to, čo Hermina popisuje.

To, že si policajt vypýtal vodičský preukaz na súkromnou pozemku nemusí nič znamenať, ak je daný pozemok súčasťou ciest. Mimo ciest by si smel policajt vypýtať doklady potrebné na šoférovanie len vtedy, ak by to súviselo s kontrolou dodržiavania predpisov vodiča, ktorý krátko pred tým jazdil po cestách.

Ak policajt pristúpil k Hermine, ktorá sa opierala o auto mimo cesty a nemal dôvod považovať ju za vodiča vozidla, vodičský preukaz kontrolovať nesmel. A to aj z toho dôvodu, že to nemohlo súvisieť s dohľadom nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Jediný doklad, ktorý smel skontrolovať, je občiansky preukaz.

Smú ísť policajti rýchlejšie aj bez majáku?

Oliver: "Včera ma okolo obeda predbehli tri policajné Kia ceed. Všetky išli cca 140-150 km/h a doslova sa naháňali ako pubertiaci na favoritoch."

01.jpg

Zákon o cestnej premávke umožňuje policajtom jazdiť rýchlejšie ako to určujú predpisy alebo dopravné značky.

Na cestách, kde sa treba riadiť rýchlosťami určenými všeobecnými pravidlami cestnej premávky, smú ísť policajti rýchlejšie, ak to vyžaduje plnenie osobitných úloh, ktorých okruh určil minister vnútra.

Tam, kde je rýchlosť určená značkami, smú ísť rýchlejšie v mimoriadnych a nevyhnutných prípadoch a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Umožňuje im to výnimka zo značiek označujúcich zákaz.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 313
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 074
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 410
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 017
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 756
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 340
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan
Volkswagen Polo GTI

Automat je príjemný na každý deň, no pri ostrej jazde manuál chýba.


24. jan
Hyundai i30

Rastú aj predaje nových elektromobilov.


20. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (27.1. - 2.2.1923)
  2. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  3. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  4. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  6. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  7. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  8. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 822
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 842
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 848
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 855
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 491
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 267
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 060
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu