SME

Odťahovka má problém so zákonom

Bratislavské Staré Mesto hrozí súkromnej firme založením vlastnej odťahovej služby. Právnici spochybňujú odťahovanie áut súkromnou firmou a jednotný poplatok, ktorý nezohľadňuje kilometre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskom Starom Meste niekedy stačí pár minút a zaparkované auto zrazu nestojí na svojom mieste. Len za prvý štvrťrok tohto roku odtiahli v tejto mestskej časti vyše tisíc áut. Viacerí právnici sa zhodujú, že pri tom mestská časť aj odťahová firma porušujú zákony.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kto smie odtiahnuť zle parkujúce auto?

Odtiahnuť auto môže len "správca komunikácie, alebo právnická osoba ňou na tento účel založená alebo zriadená," hovorí Paulína Ondrášiková z advokátskej kancelárie ULC Čarnogurský. V centre teda na to má nárok mestská časť, alebo jej spoločnosť. Podobný názor má aj Matej Kačaljak, pedagóg z Právnickej fakulty Univerzity Komenského. Opierajú sa aj o rozsudok Najvyššieho súdu z roku 2003.

SkryťVypnúť reklamu

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ...

Mestská časť sa bráni, že toto rozhodnutie padlo v inom prípade a súdy sa vo výklade zákona rozchádzajú.

Autá v bratislavskom Starom Meste odťahuje súkromná firma Car Towing, v ktorej mesto nemá žiaden podiel.

Právnička samospráve vytýka aj to, že "správca nemôže právomoci zmluvne previesť na iný podnikateľský subjekt, a to ani po technickej stránke".

Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán odpovedá, že mestská časť svoju právomoc na nikoho nedeleguje. Samotný odťah podľa neho môže robiť aj súkromná firma.

SkryťVypnúť reklamu

Pokuta pri odtiahnutí môže byť až 60 eur.

Kilometer ako päť

Vodič navyše zaplatí vyšší poplatok za odtiahnutie, ktorý ide súkromnej firme – 93 eur. Jeho výška je rovnaká bez ohľadu na to, ako ďaleko odtiahnuté auto vezú. To je ďalší právny problém.

"Správca komunikácie môže požadovať iba náklady, ktoré boli skutočne, preukázateľne a priamo vynaložené na odstránenie vozidla v konkrétnom prípade," stojí v zákone o cestnej premávke.

Po viacerých otázkach SME Halán povedal, že paušálny poplatok chcú zmeniť a rokujú už o tom aj s odťahovou službou – na základe právnej analýzy a podnetov od občanov. Nová cena má podľa neho už odrážať náklady za odťah.

"V prípade, ak firma nebude ochotná akceptovať požiadavky mestskej časti, bude mestská časť uvažovať o založení vlastnej odťahovej služby," povedal Halán.

SkryťVypnúť reklamu

Stanovisko odťahovky sa nám ani po týždni nepodarilo získať.

Akciová spoločnosť Car Towing vykonáva nútené odťahy v Bratislave od roku 2010. Vtedy nahradila spoločnosť Aster, ktorá prehrala niekoľko súdnych sporov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 77 936
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 385
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 090
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 023
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 210
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 202
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 274
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  3. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  4. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  5. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  6. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  7. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  8. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 604
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 554
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 54 098
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 399
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 337
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 949
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 619
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 419
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu