. Výrobca ho ponúka v troch karosárskych vyhotoveniach: ako päťdverový hatchback, štvordverovú limuzínu a päťdverové kombi. Široký výber poskytuje aj množstvo pohonných jednotiek.
K dispozícii sú okrem dieselových a štvorvalcových benzínových aj výkonné šesťvalce Zetec (od roku 1994). Trochu vyššiu hlučnosť kompenzujú akceptovateľnou spotrebou. Veľký dôraz je u Mondea kladený na aktívnu a pasívnu bezpečnosť. Ako prvý mal hneď od začiatku výroby v sériovej výbave airbagy pre vodiča a spolujazdca a ABS. V prvých rokoch výroby vzbudzoval rozpaky iba trochu neurčito a trochu japonsky pôsobiaci dizajn, na ktorom nebolo nič výnimočného. V roku 1996 absolvoval Mondeo facelift, ktorým získal svoju „tvár“. Bezpečnosť posilnili väčšie airbagy.
V roku 1998 prešla inováciou brzdová sústava a súčasťou výbavy sa stali bočné airbagy. Pri vymenúvaní nedostatkov ide skôr o drobnosti, ktoré postihujú hlavne najstaršie exempláre a u nových sa s nimi takmer nestretávame. Na počiatku výroby to bola najmä priemerná kvalita spracovania, nepresný palivomer, opotrebované tlmiče, či kmitajúca ručička tachometra.
U mladších automobilov sa s nimi už prakticky nestretávame. Občas sa môžu prejaviť poruchy elektroinštalácie a pri nešetrnom zaobchádzaní začne hnevať prevodovka. Výsledkom snaženia výrobcu je po všetkých stránkach spoľahlivý automobil. Karoséria s atraktívnym dizajnom má okrem robustnej konštrukcie aj kvalitnú protikoróznu ochranu. Úžitkovú hodnotu automobilu zvyšuje veľmi veľký a variabilný batožinový priestor a nízke vedľajšie výdavky. Od roku 2000 je na trhu úplne nové Mondeo, čím sa rozšírila ponuka zaujímavých kusov medzi ojazdenými automobilmi.
Typické slabé miesta
zavesenie predných kolies, tesnenie pod hlavou valcov, netesný systém klimatizácie
+
veľmi dobré jazdné vlastnosti
bohatá sériová výbava
veľký a variabilný batožinový priestor
bohatá bezpečnostná výbava
dostatok miesta vo vnútri karosérie
presné riadenie
-
kvalita spracovania (začiatok výroby do roku 1997)
vyššia spotreba šesťvalcových motorov
horší výhľad dozadu
Odporúčané druhy motorov
1,6 l benzínový s výkonom 90/95 k. Základný motor, menej kultivovaný chod. Spotreba 9-10 l/100 km.
1,8 l benzínový s výkonom 115 k. Temperamentnejší ako základný motor. Spotreba 10,5 l/100 km.
1,8 l turbodiesel s výkonom 88/90 k. Menej kultivovaný, ale silný a úsporný. Spotreba 8 l/100 km.
Ceny
Ceny Ford Mondo zodpovedajú základnému modelu v rámci jednotlivých generácií:
R. v. 2001 - 651 200,- Sk
R. v 2000 - 529 100,- Sk
R. v. 1999 - 431 700,- Sk
R. v. 1998 - 352 500,-Sk
R. v. 1997 - 287 600,- Sk
R. v. 1996 - 233 500,- Sk
R. v. 1995 - 200 500,- Sk
R. v. 1994 - 171 200,- Sk
R. v. 1993 - 146 600,- Sk
Uvedené ceny platia pre model so základným motorom a výbavou, stavom primeraným veku a počtu najazdených kilometrov zodpovedajúcim triede automobilov. Ceny sú platné za predpokladu, že automobil nie je po havárii, absolvoval predpísané prehliadky, má kompletnú servisnú knižku a bol zakúpený u autorizovaného predajcu značky. Cenu možno zvýšiť o príplatkovú výbavu, ktorej hodnotu však tiež treba amortizovať.
Autor: Martina Skurkovál, pripravené v spolupráci s www.eurotax.sk