SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Cyklisti nesmú jazdiť po chodníku, aby sa chodci mohli cítiť bezpečne

Cyklisti na Slovensku sú nespokojní. Veľa možností, kde jazdiť bezpečne na bicykli, nemajú. Prenášať svoj problém na chodcov však nie je riešením.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Tak, ako sa oni na ceste môžu cítiť ohrození autami, môžu sa cítiť aj chodci na chodníku ohrození cyklistami.

František: "Som cyklista a súhlasím s pokutami, keď je cyklista bez prilby, pod vplyvom alkoholu, nemá reflexné prvky a podobne. Ale nesúhlasím s pokutami za jazdu na chodníku za 60 eur.

Bol som dlhšie v Nemecku a tam nie je žiaden problém s jazdou na chodníku. Skúste ísť v Bratislave napríklad z Rače od konečnej električiek na Račianske mýto. Však krajnice sú v katastrofálnom stave, zvlnený asfalt, diery, kanalizačné poklopy majú otvory v smere jazdy, bezohľadní šoféri. To aby som si rovno napísal závet. Túto pokutu mohol vymyslieť len nejaký úradníček, čo v živote na bicykli nesedel.

Ale, čo už, zvykám si, že toto mesto je nepriateľské voči bicyklistom. Ja, keď idem po chodníku, idem maximálne opatrne.

Inak je zaujímavé, že o pokutách pre korčuliarov, ktorí jazdia na chodníku, som sa nedočítal. Možno mi to ušlo, neviem. Ale korčuliari si na chodníkoch veselo jazdia."

Podľa dopravných predpisov, aj cyklista je vodič vozidla. Bicykel je podľa zákona o cestnej premávke nemotorové vozidlo.

Aj keď si cyklisti nemusia robiť vodičák, ich povinnosťou je rešpektovať dopravné predpisy. Každý účastník cestnej premávky, či chodec alebo vodič, je povinný dodržiavať dopravné pravidlá.

Jedným z dopravných pravidiel je aj to, že chodník je určený chodcom. V zákone sa píše, že "iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať". Výnimkou sú napríklad situácie, keď dopravné značky prípadne policajti určia iné. Výnimku majú aj vozidlá, ktoré smú zastaviť prípadne stáť na chodníku, ak nechajú chodcom 1,5 metrovú voľnú šírku chodníka.

Značky, ktoré umožňujú jazdiť na bicykli tam, kde chodia chodci
01.jpg 02.jpg

Pokuta 60 eur sa zdá byť vysoká

O každom dopravnom pravidle sa dá polemizovať. O jeho správnosti, zmysluplnosti, užitočnosti. Vždy to ale treba robiť komplexne, nielen s ohľadom na vlastné potreby.

Napriek tomu sa dá povedať, že pokuta 60 eur za jazdu na bicykli po chodníku, ak na ňom neboli chodci, sa zdá byť vysoká a nezohľadňuje všetky okolnosti. Policajti totiž smú dať cyklistovi najviac 60-eurovú pokutu za jazdu po chodníku. Možno to bol exemplárny príklad, ktorý mal Františka odradiť od ďalšej jazdy po chodníku.

Chodník je pre chodcov

Chodník (bez spomínaných výnimiek) je určený len chodcom preto, že sú to najzraniteľnejší účastníci cestnej premávky. Aj vo vzťahu k cyklistom. Nie každý cyklista je dostatočne ohľaduplný do takej miery, aby sa chodci mohli cítiť bezpečne, keď popri nich ide cyklista.

Predstavme si situáciu, že sa cyklistom povolí jazdiť po chodníkoch. Kde nájdu útočisko chodci, ktorých je nepomerne viac ako cyklistov, ak sa popri nich budú "preháňať" cyklisti nepomerne väčšou rýchlosťou a niektorí z nich sa nebudú správať ohľaduplne?

Cyklisti majú cestičky alebo jazdia na kraji cesty

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m.

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici vozovky.

Pre bicykle sú určené cestičky pre cyklistov. Tých však na Slovensku veľa nie je. Preto smú jazdiť pri pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici (ak neohrozia chodcov).

Tak, ako sa cyklisti cítia ohrozene vo vzťahu k motorovým vozidlám a treba dodať, že oprávnene (keďže vodiči áut často ohrozujú cyklistov), tak sa aj chodci cítia ohrozene vo vzťahu k cyklistom.

Na miestach, kde sú chodníky široké, nemá zmysel vyháňať cyklistov na cesty. Dobré značenie vie dať všetko do súladu s predpismi a spokojní môžu byť všetci. Ale nie je problém vidieť cyklistov na úzkych chodníkoch, ako sa predierajú medzi chodcami. Veď si len predstavte, že idete po chodníku a zavadí o vás bicykel so všetkými následkami.

Videli ste už niekedy cyklistu, ktorý by vyznával bezpečnosť nad potrebou sa previezť a zároveň by bol ohľaduplný, slušný a tolerantný? Napríklad, že by pri chodcoch zišiel z bicykla, prešiel popri nich a až keby mal voľný smer, šliapol by do pedálov?

Cyklisti na chodníku znižujú úroveň bezpečnosti premávky

Preto je pochopiteľné, že cyklisti na chodníku, ak to nie je povolené značkami, nemajú čo robiť. Ideálny stav nie je ani ten, ak majú cyklisti jazdiť spolu s autami na tej istej ceste. Ale kde inde im jazdu umožniť? Historicky je dané, že cyklisti spolu s ďalšími typmi vozidiel jazdia po cestách.

To, že kvalita niektorých ciest pri kraji nie je vhodná na pohodlné bicyklovanie, je známe. Na mnohých krajniciach sa nenachádza len štrk, ale aj rôzne črepy, ktoré dokážu poškodiť bicykel. Neznamená to ale, že problém cyklistov s nedostatkom bezpečných úsekov na presun bicyklom treba presunúť na chodcov tak, že ich budeme ohrozovať.

Jedným z riešení je vychovávať vodičov motorových vozidiel k väčšej ohľaduplnosti voči ostatným účastníkom cestnej premávke. Zároveň je vhodné budovať cestičky pre cyklistov.

Korčuliari sú chodci

§ 52, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na lyžiach, korčuliach alebo na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, smie použiť chodník, len ak neohrozí ani neobmedzí chodcov; inak musí použiť pravú krajnicu alebo pravý okraj vozovky.

František sa spýtal aj na korčuliarov. Tí sú z hľadiska predpisov vnímaní ako chodci. Preto je ich miesto na chodníku. Zároveň je však ich povinnosťou neohroziť peších chodcov. Ak teda vidíte korčuliara na chodníku a neohrozuje pritom iných, nie je dôvod, aby dostal pokutu.

Dá sa však súhlasiť s tým, že svojim charakterom (rýchlosť, potreba priestoru) korčuliari nie sú chodci. Sú skôr niekde medzi cyklistami a chodcami. Viete si ale predstaviť, že by sa museli vytvárať cestičky aj pre korčuliarov či lyžiarov alebo "skejtbordistov"?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 188
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 652
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 521
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 305
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 879
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 815
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 243
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 115
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan