
. Výrobca ním vyplnil medzeru medzi menším Saxom a väčšou Xsarou.
Spojitosť medzi kačiatkom a moderným päťdverovým hatchbackom však môže byť v tom, že ten starý citroën bol vo svojej dobe veľkým miláčikom predovšetkým mladých, zatiaľ čo posledná novinka francúzskeho výrobcu sa ním môže stať. Francúzski konštruktéri značky dvojitého šípa postavili moderný automobil s technickými vymoženosťami zo začiatku tretieho tisícročia. A tak C3 ako malý automobil určený cenovo širším vrstvám zákazníkov prináša špičkové technické prvky a najmodernejšie technológie.
Zvláštnosťou u C3-ky preto nie je ani elektronický stabilizačný systém, protipreklzový systém, tempomat, dažďový snímač, samočinné rozsvecovanie varovných svetiel, samočinný spúšťač stieračov - čo testovaný automobil nemal, zato ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom bolo príplatkovou výbavou testovaného automobilu. Aj svetlomety s čírym sklom, až šesť airbagov, manuálna klimatizácia, velúrové čalúnenie sedadiel, disky kolies z ľahkých zliatin, metalíza, autorádio s CD prehrávačom a šesť reproduktorov, ktoré však značne zvyšujú cenu. Testovaný C3 mal strednú výbavu Pack, nižšia je Plus, vyššia Max.
Cétrojka zaujme už na prvý pohľad zaujímavou a dizajnérsky veľmi vydarenou karosériou. Kdekoľvek na ňu siahnete, všade samý oblúk, žiadna hrana. Nové kačiatko napriek svojim neveľkým rozmerom, dĺžke 385 cm, šírke takmer 167 cm i nadpriemernej výške 152 cm ponúka veľmi priestranný interiér a batožinový priestor - s 305 litrami najväčší vo svojej kategórii. Interiér pôsobí prívetivo, dizajnom i farebným riešením. Vpredu je dostatok miesta pre nohy, nad hlavou i okolo ramien, vzadu menej len pre nohy cestujúcich vyššieho vzrastu. Prístrojová doska je elegantná, dosť netradične riešená.
Na kombináciu digitálnych (rýchlomer) a analógových (otáčkomer) ukazovateľov so svietiacimi diódami (teplomer a palivomer) si treba nejaký čas zvykať. Na čo si netreba zvykať sú pohodlné sedadlá, vodičovo aj s výškovým nastavením, s vysokým operadlovou i dlhšou sedákovou časťou a jemným velúrovým poťahom. Podobne výškovo, ale aj pozdĺžne je nastaviteľný elegantný trojramenný volant. Veľké zasklené plochy dovoľujú dobrý výhľad dopredu, ale aj do strán a dozadu. Pobyt v kabíne počas jazdy môžu spríjemniť odkladacie priestory, ktorých je na výber – pred spolujazdcom hneď dve otváracie skrinky s vekom, dvojprepážkový priestor v oboch predných dverách, ďalší pod sedadlom spolujazdca.
Veľmi praktický je batožinový priestor s dvojitým dnom s delenou plastovou medzipodlahou – tzv. systém Moduboard. Zväčšiť podľa potreby ho možno po sklopení delených zadných operadiel.
Z bohatej ponuky pohonných jednotiek mal testovaný automobil nový preplňovaný vznetový motor 1,4 Hdi s výkonom 68 k – tichý v každom režime otáčok, s dobrým záťahom a veľmi úsporný. S nádržou so 45 litrami nafty sme najazdili vyše 850 km a nádrž nebola prázdna. Isto aj vďaka manuálnej prevodovke s „dlhším“ odstupňovaním. Jazda s C3-kou je príjemná, auto dobre drží stopu, a ani pri razantnom prechádzaní zákrut vodič nestráca istotu. Citroën C3 je automobil vhodný na každodenné používanie do mesta, pre vysoký jazdný komfort však aj na dlhšie trasy, a je vítaným spestrením v segmente malých automobilov.
TECNICKÉ ÚDAJE
Citroën C3 1,4 HDi Pack
Motor
Kvapalinou chladený preplňovaný vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním Commom Rail. Ventilový rozvod OHC poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Zdvihový objem 1398 cm3, vŕtanie a zdvih 73,7/82,0 mm. Kompresný pomer 17,9:1. Najväčší výkon 50 kW/68 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 150 Nm pri otáčkach 1750.min-1. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka. Päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,42 – 1,81 – 1,17 - 0,85 - 0,68, R – 3,33. Stály prevod hnanej nápravy 3,76.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené, vpredu typ pseudo McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami. Zadná na vlečených ramenách spojených priečkou. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom brzdného účinku, vpredu kotúčové s vnútorným hladením, vzadu bubnové. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/65 R 14.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3850/1670/1520 mm, rázvor náprav 2460 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1440/1440 mm. Pohotovostná hmotnosť 1000 kg. Objem batožinového priestoru 305/1310 dm³. Objem palivovej nádrže 45 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 165 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 14,8 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 5,1/3,8/4,2 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová, päťdverový päťmiestny hatchback.
Ceny
Citroen C3 1,1i – 369 900 Sk
Citroen C3 1,4 HDi Pack - 494 400 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 14,8 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 7,6/9,8 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 10,4/14,6 s
Max. rýchlosť 165 km/h
Spotreba počas testu 4,7 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Peugeot 206 1,4 HDi X-line
Zdvih. objem 1398 cm³
Výkon 50 kW/68 k
Krút. mom. 150/1750 Nm.min-1
0 – 100 km/h 14,7 s
Max. rých. 168 km/h
Spotreba mesto 5,5 l/100 km
mimo mesta 3,6 l/100 km
kombinovaná 4,3 l/100 km
Cena 477 900 Sk
Renault Clio 1,5 dCi Expression
Zdvih. objem 1461 cm³
Výkon 48 kW/65 k
Krút. mom. 160/2000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 15,0 s
Max. rých. 163 km/h
Spotreba mesto . l/100 km
mimo mesta . l/100 km
kombinovaná 4,3 l/100 km
Cena 460 900 Sk
VW Polo 1,4 TDI Comfortline
Zdvih. objem 1422 cm³
Výkon 55 kW/75 k
Krút. mom. 195/2200 Nm.min-1
0 – 100 km/h 13,6 s
Max. rých. 170 km/h
Spotreba mesto 5,6 l/100 km
mimo mesta 4,0 l/100 km
kombinovaná 4,5 l/100 km
Cena 482 100 Sk
Autor: gold