SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Za zlé parkovanie odťahujú hneď, no auto uprostred cesty ignorovali

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce autá, ktoré blokujú premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce auto, ktoré blokuje premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, hneď pri križovatke a nikto z kompetentných nekonal, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Stačí, že nesprávne zaparkujete a už po niekoľkých desiatkach minút vám auto odtiahnu. To ale neplatí pre auto bez tabuliek s evidenčnými číslami, ktoré stálo v Petržalke v Bratislave v blízkosti križovatky, z ktorej sa vychádza na Nový most.

Auto stálo uprostred cesty viac ako týždeň

Do redakcie sme dostali fotografiu auta, ktoré stálo uprostred cesty viac ako týždeň. Podľa slov človeka, ktorý nechcel byť menovaný, auto na fotkách odstavil majiteľ v strede cesty, dal dole značky a išiel preč.

"Vozidlo tam stálo vyše týždňa a nikomu to nevadilo? Myslím tým políciu. Najlepšie na tom je, že je to vzdušnou čiarou 50 metrov od parkoviska spoločnosti, ktorá v Bratislave zabezpečuje poriadok so zle zaparkovanými vozidlami," uviedol autor fotiek.

Dozvedeli sme sa tiež, že pri vozidle sa niekoľkokrát zastavila mestská a aj štátna polícia, "no nič sa neriešilo", doplnil fotograf. "Pracovníci "odťahovky" denne museli niekoľko krát ísť okolo tohto odstaveného vozidla, no nič neriešili," dodal s úvahou, že keď nie je evidenčné číslo, nie je ani majiteľ a nie sú ani peniaze za odťah a pokutu.

Auto je prekážkou, ktorú mali odstrániť bezodkladne

Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13)

... vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

Auto na fotografii je z hľadiska predpisov prekážkou cestnej premávky. Vodič, ktorý ho tam nechal, porušil predpisy tým, že autom zašiel na vodorovné dopravné značenie, kde žiadne vozidlo nesmie byť, okrem definovaných výnimiek.

Problémom je aj to, že vozidlo zasahovalo do odbočovacieho pruhu, čo neprispelo bezpečnosti cestnej premávky.

Ak to bolo potrebné, vodič mal auto odstaviť na kraji cesty a označiť ako prekážku cestnej premávky. V prípade núdzového státia mal použiť výstražný trojuholník.

Ešteže za vozidlo umiestnili dopravné zariadenie Smerovacia doska pravá (č. Z 4b). Zariadenie sa má používať na usmernenie premávky v smere sklonu šikmých pruhov. To však nemá byť dlhodobé riešenie. V "normálnej" spoločnosti by prekážka na ceste už dávno nebola.

Správcu cesty a políciu do odťahu nič nenúti

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Ak ten, kto prekážku cestnej premávky spôsobil, ju bezodkladne neodstráni, je povinný ju označiť a oznámiť to policajtovi; ak prekážku neoznačí, príslušný správca cesty je povinný ju bezodkladne označiť na náklady jej pôvodcu.

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky.

Prevádzkovateľ vozidla má podľa predpisov odstrániť prekážku cestnej premávky bezodkladne. Ak teda vlastník alebo držiteľ vozidla bol schopný zavolať si odťah, mal to urobiť hneď, ako mu to okolnosti umožňovali.

Teoreticky je možné, že vozidlo šoféroval iný človek ako prevádzkovateľ. A ten sa do tejto chvíle nemusel o aute stojacom uprostred cesty dozvedieť. V takom prípade mal auto označiť správca komunikácie, čo sa aj stalo.

To, že auto tvorí prekážku cestnej premávky, je zrejmé. Napríklad tým, že je uprostred cesty a zasahuje do odbočovacieho pruhu.

Zákon, ktorý upravuje pravidlá týkajúce sa odstraňovania prekážok cestnej premávky, však správcovi komunikácie ukladá len jednu povinnosť: označiť prekážku. Auto odtiahnuť ale nemusí. To isté sa týka aj policajta, ktorý môže, no nemusí rozhodnúť o odťahu vozidla.

Problém v nastavení systému

Je zrejmé, že správca komunikácie vedel o aute stojacom uprostred cesty. Kto iný by ho označil dopravným zariadením? Potom je ale otázkou, prečo auto vyše týždňa tvorilo prekážku cestnej premávky, keď s odťahom nesprávne zaparkovaných áut nie je žiadny problém.

Žeby skutočne neboli z odťahu auta na fotke žiadne peniaze pre odťahovku, keďže správca nedisponuje potrebnou technikou?

Problém je najmä v legislatíve, ktorá umožňuje, aby vodič mohol beztrestne nechať auto uprostred cesty. Umožňuje tiež nekonať kompetentným, ktorí majú zodpovedať za to, aby cesty slúžili na svoj účel.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 883
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 345
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 791
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 885
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 707
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 804
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 454
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 130
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 786
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


3 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Je stále naším spojencom proti tým, ktorí s ním narábajú horšie ako obchodníci s otrokmi so živým tovarom.


1. dec
Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


6 h
Nataša Holinová

Výsledky prvého kola voľby detského komisára sú vzrušujúce. Druhé nás ani nemusí zaujímať.


3 h

Neprehliadnite tiež

Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


9 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  3. Roland Ondrus: Lockdown
  4. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  5. Štefan Vidlár: Darmožráč
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  8. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 666
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 056
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 904
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 829
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 755
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 596
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 209
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 606
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu