SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Za zlé parkovanie odťahujú hneď, no auto uprostred cesty ignorovali

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce autá, ktoré blokujú premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce auto, ktoré blokuje premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, hneď pri križovatke a nikto z kompetentných nekonal, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Stačí, že nesprávne zaparkujete a už po niekoľkých desiatkach minút vám auto odtiahnu. To ale neplatí pre auto bez tabuliek s evidenčnými číslami, ktoré stálo v Petržalke v Bratislave v blízkosti križovatky, z ktorej sa vychádza na Nový most.

Auto stálo uprostred cesty viac ako týždeň

Do redakcie sme dostali fotografiu auta, ktoré stálo uprostred cesty viac ako týždeň. Podľa slov človeka, ktorý nechcel byť menovaný, auto na fotkách odstavil majiteľ v strede cesty, dal dole značky a išiel preč.

"Vozidlo tam stálo vyše týždňa a nikomu to nevadilo? Myslím tým políciu. Najlepšie na tom je, že je to vzdušnou čiarou 50 metrov od parkoviska spoločnosti, ktorá v Bratislave zabezpečuje poriadok so zle zaparkovanými vozidlami," uviedol autor fotiek.

Dozvedeli sme sa tiež, že pri vozidle sa niekoľkokrát zastavila mestská a aj štátna polícia, "no nič sa neriešilo", doplnil fotograf. "Pracovníci "odťahovky" denne museli niekoľko krát ísť okolo tohto odstaveného vozidla, no nič neriešili," dodal s úvahou, že keď nie je evidenčné číslo, nie je ani majiteľ a nie sú ani peniaze za odťah a pokutu.

Auto je prekážkou, ktorú mali odstrániť bezodkladne

Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13)

... vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

Auto na fotografii je z hľadiska predpisov prekážkou cestnej premávky. Vodič, ktorý ho tam nechal, porušil predpisy tým, že autom zašiel na vodorovné dopravné značenie, kde žiadne vozidlo nesmie byť, okrem definovaných výnimiek.

Problémom je aj to, že vozidlo zasahovalo do odbočovacieho pruhu, čo neprispelo bezpečnosti cestnej premávky.

Ak to bolo potrebné, vodič mal auto odstaviť na kraji cesty a označiť ako prekážku cestnej premávky. V prípade núdzového státia mal použiť výstražný trojuholník.

Ešteže za vozidlo umiestnili dopravné zariadenie Smerovacia doska pravá (č. Z 4b). Zariadenie sa má používať na usmernenie premávky v smere sklonu šikmých pruhov. To však nemá byť dlhodobé riešenie. V "normálnej" spoločnosti by prekážka na ceste už dávno nebola.

Správcu cesty a políciu do odťahu nič nenúti

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Ak ten, kto prekážku cestnej premávky spôsobil, ju bezodkladne neodstráni, je povinný ju označiť a oznámiť to policajtovi; ak prekážku neoznačí, príslušný správca cesty je povinný ju bezodkladne označiť na náklady jej pôvodcu.

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky.

Prevádzkovateľ vozidla má podľa predpisov odstrániť prekážku cestnej premávky bezodkladne. Ak teda vlastník alebo držiteľ vozidla bol schopný zavolať si odťah, mal to urobiť hneď, ako mu to okolnosti umožňovali.

Teoreticky je možné, že vozidlo šoféroval iný človek ako prevádzkovateľ. A ten sa do tejto chvíle nemusel o aute stojacom uprostred cesty dozvedieť. V takom prípade mal auto označiť správca komunikácie, čo sa aj stalo.

To, že auto tvorí prekážku cestnej premávky, je zrejmé. Napríklad tým, že je uprostred cesty a zasahuje do odbočovacieho pruhu.

Zákon, ktorý upravuje pravidlá týkajúce sa odstraňovania prekážok cestnej premávky, však správcovi komunikácie ukladá len jednu povinnosť: označiť prekážku. Auto odtiahnuť ale nemusí. To isté sa týka aj policajta, ktorý môže, no nemusí rozhodnúť o odťahu vozidla.

Problém v nastavení systému

Je zrejmé, že správca komunikácie vedel o aute stojacom uprostred cesty. Kto iný by ho označil dopravným zariadením? Potom je ale otázkou, prečo auto vyše týždňa tvorilo prekážku cestnej premávky, keď s odťahom nesprávne zaparkovaných áut nie je žiadny problém.

Žeby skutočne neboli z odťahu auta na fotke žiadne peniaze pre odťahovku, keďže správca nedisponuje potrebnou technikou?

Problém je najmä v legislatíve, ktorá umožňuje, aby vodič mohol beztrestne nechať auto uprostred cesty. Umožňuje tiež nekonať kompetentným, ktorí majú zodpovedať za to, aby cesty slúžili na svoj účel.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 936
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 830
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 889
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 297
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 793
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 358
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 276
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 908
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 759
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.