Za zlé parkovanie odťahujú hneď, no auto uprostred cesty ignorovali

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce autá, ktoré blokujú premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Je pochopiteľné, ak nesprávne parkujúce auto, ktoré blokuje premávku, treba odtiahnuť. Ale to, že auto stálo viac ako týždeň uprostred cesty, hneď pri križovatke a nikto z kompetentných nekonal, naznačuje, že niečo nie je v poriadku.

Stačí, že nesprávne zaparkujete a už po niekoľkých desiatkach minút vám auto odtiahnu. To ale neplatí pre auto bez tabuliek s evidenčnými číslami, ktoré stálo v Petržalke v Bratislave v blízkosti križovatky, z ktorej sa vychádza na Nový most.

Auto stálo uprostred cesty viac ako týždeň

Do redakcie sme dostali fotografiu auta, ktoré stálo uprostred cesty viac ako týždeň. Podľa slov človeka, ktorý nechcel byť menovaný, auto na fotkách odstavil majiteľ v strede cesty, dal dole značky a išiel preč.

"Vozidlo tam stálo vyše týždňa a nikomu to nevadilo? Myslím tým políciu. Najlepšie na tom je, že je to vzdušnou čiarou 50 metrov od parkoviska spoločnosti, ktorá v Bratislave zabezpečuje poriadok so zle zaparkovanými vozidlami," uviedol autor fotiek.

Dozvedeli sme sa tiež, že pri vozidle sa niekoľkokrát zastavila mestská a aj štátna polícia, "no nič sa neriešilo", doplnil fotograf. "Pracovníci "odťahovky" denne museli niekoľko krát ísť okolo tohto odstaveného vozidla, no nič neriešili," dodal s úvahou, že keď nie je evidenčné číslo, nie je ani majiteľ a nie sú ani peniaze za odťah a pokutu.

Auto je prekážkou, ktorú mali odstrániť bezodkladne

Značka Šikmé rovnobežné čiary (č. V 13)

... vyznačuje priestor, do ktorého je zakázané vchádzať alebo doň nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie, odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny alebo do pešej zóny; pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.

Auto na fotografii je z hľadiska predpisov prekážkou cestnej premávky. Vodič, ktorý ho tam nechal, porušil predpisy tým, že autom zašiel na vodorovné dopravné značenie, kde žiadne vozidlo nesmie byť, okrem definovaných výnimiek.

Problémom je aj to, že vozidlo zasahovalo do odbočovacieho pruhu, čo neprispelo bezpečnosti cestnej premávky.

Ak to bolo potrebné, vodič mal auto odstaviť na kraji cesty a označiť ako prekážku cestnej premávky. V prípade núdzového státia mal použiť výstražný trojuholník.

Ešteže za vozidlo umiestnili dopravné zariadenie Smerovacia doska pravá (č. Z 4b). Zariadenie sa má používať na usmernenie premávky v smere sklonu šikmých pruhov. To však nemá byť dlhodobé riešenie. V "normálnej" spoločnosti by prekážka na ceste už dávno nebola.

Správcu cesty a políciu do odťahu nič nenúti

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Ak ten, kto prekážku cestnej premávky spôsobil, ju bezodkladne neodstráni, je povinný ju označiť a oznámiť to policajtovi; ak prekážku neoznačí, príslušný správca cesty je povinný ju bezodkladne označiť na náklady jej pôvodcu.

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky.

Prevádzkovateľ vozidla má podľa predpisov odstrániť prekážku cestnej premávky bezodkladne. Ak teda vlastník alebo držiteľ vozidla bol schopný zavolať si odťah, mal to urobiť hneď, ako mu to okolnosti umožňovali.

Teoreticky je možné, že vozidlo šoféroval iný človek ako prevádzkovateľ. A ten sa do tejto chvíle nemusel o aute stojacom uprostred cesty dozvedieť. V takom prípade mal auto označiť správca komunikácie, čo sa aj stalo.

To, že auto tvorí prekážku cestnej premávky, je zrejmé. Napríklad tým, že je uprostred cesty a zasahuje do odbočovacieho pruhu.

Zákon, ktorý upravuje pravidlá týkajúce sa odstraňovania prekážok cestnej premávky, však správcovi komunikácie ukladá len jednu povinnosť: označiť prekážku. Auto odtiahnuť ale nemusí. To isté sa týka aj policajta, ktorý môže, no nemusí rozhodnúť o odťahu vozidla.

Problém v nastavení systému

Je zrejmé, že správca komunikácie vedel o aute stojacom uprostred cesty. Kto iný by ho označil dopravným zariadením? Potom je ale otázkou, prečo auto vyše týždňa tvorilo prekážku cestnej premávky, keď s odťahom nesprávne zaparkovaných áut nie je žiadny problém.

Žeby skutočne neboli z odťahu auta na fotke žiadne peniaze pre odťahovku, keďže správca nedisponuje potrebnou technikou?

Problém je najmä v legislatíve, ktorá umožňuje, aby vodič mohol beztrestne nechať auto uprostred cesty. Umožňuje tiež nekonať kompetentným, ktorí majú zodpovedať za to, aby cesty slúžili na svoj účel.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 637
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 785
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 767
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 651
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 847
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 761
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 304
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 196
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 803

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.