SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:31

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017

Na spojenie Košíc s Bratislavou si bude treba pár rokov počkať. Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o realistickom pláne výstavby diaľnic.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:31 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017. Takéto plány ohlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie, že pri obmedzenom množstve zdrojov vo verejných financiách sme schopní postaviť všetko a vo veľmi krátkom čase. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal.

Tunel brzdí

Do roku 2014 sa má podľa Figeľa postaviť zhruba 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Rozostavať sa majú ďalšie úseky v celkovej dĺžke asi 250 kilometrov.

Financovanie
  • z fondov EÚ na programovacie obdobie 2007 – 2013,´
  • z eurofondov na roky 2014 až 2020,
  • zo štátneho rozpočtu,
  • z elektronického mýta a diaľničných známok,
  • z úverov Európskej investičnej banky
  • z verejno­súkromného partnerstva (PPP).
Zdroj: ministerstvo dopravy

Kompletnú D1 odďaľuje drahý tunel Višňové, ktorý sa má stavať asi 5 rokov.

Dokopy ide o investície za vyše 3 miliardy eur. Minister tvrdí, že po súťažiach budú ceny zrejme vyzerať nižšie.

Financie chce nájsť v rozpočte či Európskej investičnej banke, ale najmä v eurofondoch. „Najlacnejšie zdroje sú eurofondy,“ zdôraznil.

Na financovanie diaľnic z eurofondov chce využiť rovno dve programové obdobia, počas ktorých sa európske peniaze prideľujú krajinám.

To najbližšie sa začína v roku 2014. Napríklad tunel Višňové by sa mohol platiť za štátne či cez úver, a potom neskôr by sa dal preplatiť únii, píše ministerstvo v plánoch.

R1 nie je alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že Figeľove plány sú realistické.

„Závisí to od toho, či sa podarí navýšiť plánované zdroje z rozpočtu, a ďalšia vec je, či sa podarí zrealizovať úvery od Európskej investičnej banky.“

Ocenil, že sa ustúpilo z dvojnásobných plánov na spojenie slovenských metropol. Ešte v septembri totiž rezort predpokladal, že na budúci rok bude stavať chýbajúce články R1 po Ružomberok. Tam by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu. Palčák to nepokladá za dobré riešenie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) kritizoval Figeľa za to, že koná pomaly. „Trestuhodná strata času v príprave sa vypomstí teraz v realizácii,“ povedal.

Figeľ hovoril aj o postupnej výstavbe ďalších ciest. Napríklad obchvat Bratislavy sa začne stavať v roku 2014 a zaplatiť sa má cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP). Podobne je to s rýchlostnou cestou R7.

plnvstavbydianic1-110525093134-phpapp01

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 000
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 253
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 290
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 682
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 715
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 912
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 810
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 678
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.