AKTUALIZOVANÉ 19:31

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017

Na spojenie Košíc s Bratislavou si bude treba pár rokov počkať. Minister dopravy Ján Figeľ hovorí o realistickom pláne výstavby diaľnic.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:31 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017. Takéto plány ohlásil minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Naším zámerom nie je vytvárať ilúzie, že pri obmedzenom množstve zdrojov vo verejných financiách sme schopní postaviť všetko a vo veľmi krátkom čase. Verejnosti chceme prezentovať reálne termíny začatia a dokončenia jednotlivých úsekov,“ povedal.

Tunel brzdí

Do roku 2014 sa má podľa Figeľa postaviť zhruba 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Rozostavať sa majú ďalšie úseky v celkovej dĺžke asi 250 kilometrov.

Financovanie
  • z fondov EÚ na programovacie obdobie 2007 – 2013,´
  • z eurofondov na roky 2014 až 2020,
  • zo štátneho rozpočtu,
  • z elektronického mýta a diaľničných známok,
  • z úverov Európskej investičnej banky
  • z verejno­súkromného partnerstva (PPP).
Zdroj: ministerstvo dopravy

Kompletnú D1 odďaľuje drahý tunel Višňové, ktorý sa má stavať asi 5 rokov.

Dokopy ide o investície za vyše 3 miliardy eur. Minister tvrdí, že po súťažiach budú ceny zrejme vyzerať nižšie.

Financie chce nájsť v rozpočte či Európskej investičnej banke, ale najmä v eurofondoch. „Najlacnejšie zdroje sú eurofondy,“ zdôraznil.

Na financovanie diaľnic z eurofondov chce využiť rovno dve programové obdobia, počas ktorých sa európske peniaze prideľujú krajinám.

To najbližšie sa začína v roku 2014. Napríklad tunel Višňové by sa mohol platiť za štátne či cez úver, a potom neskôr by sa dal preplatiť únii, píše ministerstvo v plánoch.

R1 nie je alternatíva

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že Figeľove plány sú realistické.

„Závisí to od toho, či sa podarí navýšiť plánované zdroje z rozpočtu, a ďalšia vec je, či sa podarí zrealizovať úvery od Európskej investičnej banky.“

Ocenil, že sa ustúpilo z dvojnásobných plánov na spojenie slovenských metropol. Ešte v septembri totiž rezort predpokladal, že na budúci rok bude stavať chýbajúce články R1 po Ružomberok. Tam by sa rýchlostná cesta napojila na diaľnicu. Palčák to nepokladá za dobré riešenie.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) kritizoval Figeľa za to, že koná pomaly. „Trestuhodná strata času v príprave sa vypomstí teraz v realizácii,“ povedal.

Figeľ hovoril aj o postupnej výstavbe ďalších ciest. Napríklad obchvat Bratislavy sa začne stavať v roku 2014 a zaplatiť sa má cez verejno–súkromné partnerstvo (PPP). Podobne je to s rýchlostnou cestou R7.

plnvstavbydianic1-110525093134-phpapp01

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 372
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 847
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 730
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 979
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 674
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 136
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 017
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 677
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 333

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop