SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Benzíny a nafta budú dominovať ešte niekoľko desaťročí

Na Slovensku dnes otvárajú druhú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Aj o autách na elektriku počúvame čoraz častejšie. Znamená to, že benzínový či naftový pohon to má zrátané?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavitelia dvoch spoločností, ktoré produkujú pohonné látky, sa zhodli na tom, že ešte niekoľko desaťročí budú v oblasti automobilového pohonu dominovať benzíny a nafta.

"Myslím si, že zmena bude veľmi pozvoľná a aj nasledujúce desaťročia bude ropa, respektíve benzín a nafta jasne dominovať v spotrebe v sektore doprava. Spotreba sa akurát môže vyvíjať odlišne v rôznych častiach sveta, alebo sa môžu zmeniť preferencie motoristov benzín verzus nafta, čo je najmä otázka (ne)rovnakosti zdaňovania palív," povedal Marek Senkovič, hlavný ekonóm spoločnosti Slovnaft.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Andreas Schäfer, vedúci vývojového palivového laboratória Shell v Hamburgu, k tomu dodáva: "Všetky štúdie ukazujú, že konvenčné spôsoby pohonu motorov budú na trhu dominovať minimálne do roku 2030 - 2040. Elektrina je len jeden so spôsobov možného pohonu budúcnosti. Ešte sú tu biopalivá a iné alternatívnych pohonov. Treba však dodať, že význam alternatívnych pohonov bude s ďalšími rokmi narastať."

Na otázku, či sa vývojár ropných palív neobáva o stratu zamestnania pre nástup alternatívnych pohonných látok, jednoznačne odpovedal: "Nie."

Potrvá desiatky rokov, kým sa presadia alternatívne pohony áut

"Prepnúť" sa z benzínov či nafty na iné alternatívne pohony nie je podľa odborníkov jednoduché. To, čo sa udialo v 90-tych rokoch v komunikáciách, kedy sme mali možnosť zaznamenať prudký nástup mobilnej komunikácie, sa v oblasti pohonných látok vraj neudeje.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Mareka Senkoviča sa klasické motory a klasický automobilizmus vyvíjajú od konca 19. storočia, takže aj nástup alternatív bude podľa neho pomalý, "hoci určite nie 100 – 120 rokov".

"Áno, niektoré oblasti technológií podstúpili rýchlu zmenu. No existujú štúdie, ktoré sa zameriavajú na to, ako dlho bude trvať zmena v energetickom sektore. Zvyčajne trvá 20 - 30 rokov, kým sa nová technológia v energetickom sektore presadí na úkor starej. Je to pre finančné limity," uviedol Andreas Schäfer. Ako príklad spomenul veternú energia alebo biopalivá.

"Sú tu od 70-tych rokov minulého storočia. Aj im trvalo 20 - 30 rokov, kým začali hrať dôležitejšiu úlohu. Neznamená to ale, že treba spať na vavrínoch. Aj my sa musíme zaoberať novými spôsobmi mobility."

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo benzíny a nafta neodídu do histórie rýchlo

Senkovič si myslí, že ešte stále existujú dôvody, prečo ešte nejaký čas budú benzíny a nafta dominovať trhu pohonných látok. Napríklad, neexistuje prekážka, ktorá by bránila vývoju klasických motorov tak, aby sa znížila ich spotreba aj o 40 %.

V prospech benzínov a nafty bude podľa Senkoviča hrať prípadný zvýšený tlak dopytu po elektrických automobiloch, batériách, (prípadne vodíku). To vytvorí tlak na iné typy "vzácnych" surovín, ktoré bude potrebné niekde získať. Či z primárnych zdrojov alebo recykláciou.

V konečnom dôsledku, výrazný dopyt po elektrickej energii zo sektoru doprava môže prudko zvýšiť jej cenu. To môže znížiť atraktivitu pohonu na elektriku.

Senkovič sa tiež pýta:

Skryť Vypnúť reklamu
  • Je technológia alternatívnych pohonov na takej technickej úrovni, že konkuruje klasickým agregátom (napr. dojazdom)?
  • Je cena alternatívneho paliva i samotného automobilu (elektromobil, vodíkový pohon, a pod.) lacnejšia ?
  • Je možné rýchlo a lacno nahradiť napríklad len v EU 130 tisíc čerpačiek inou infraštruktúrou, respektíve ich dodatočne vybaviť alternatívnymi stojanmi?
  • Sú unifikované typy pre elektronabíjačky alebo normy pre vodíkové dobíjanie (ani v prípade biopalív sa štáty v EU nevedia ľahko dlhodobo dohodnúť na unifikácii technických štandardov)?
  • Je možné rýchlo a lacno obmeniť významnú časť vozového parku vo svete, ktorý je zhruba na úrovni 700 miliónov automobilov, pričom ročne sa predá zhruba 60 miliónov nových automobilov?
  • Ak klesne citeľne záujem o fosílne palivá, ostane cena ropy a produktov z nej vysoká ?
  • Sú už ľudia "vnútorne" pripravení akceptovať auto na iný pohon ako na benzín či naftu (sú napríklad ochotní sa zmieriť s iným hlukom - tichosťou, s iným rozbehom a podobne)?
  • Sú už štáty pripravené vzdať sa ropného priemyslu (lebo tento biznis nie sú len nevýhody, ale aj obrovské množstvo ľudí, dodávateľov, znalosti,...)?

To sú otázky, na ktoré sa dodnes nedá odpovedať jednoznačne kladne. A čím menej takých odpovedí, tým je menšia pravdepodobnosť úspechu alternatívnych pohonov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako bude vyzerať budúcnosť pohonov áut?

V každom prípade, benzíny a nafta nebudú dominantné večne. Už len preto, že surovina, z ktorej sa tieto pohonné látky vyrábajú, sa podľa všeobecných znalostí neobnovuje.

"Objavujú sa nové veľké trhy, najmä v Ázii, ktoré sa rozvíjajú. Dnes je na cestách približne 900 miliónov vozidiel. Ak ekonomický rozvoj bude pokračovať terajším tempom, tak do roku 2020 budú na cestách 2 miliardy vozidiel. Momentálne je takýto vývoj neudržateľný, čiže treba prísť s niečim novým," povedal Schäfer s tým, že sa zaoberajú riešením spôsobov budúcej mobility.

"Dospeli sme k takzvanej mozaike. Nebude jeden hlavný spôsob pohonu, ale viacero, ktoré sa budú dopĺňať. Najbližších 20 - 30 rokov však budú dominantné benzíny a nafta a naďalej sa tak budú spoločnosti zaoberať vylepšovaním týchto palív," myslí si Andreas Schäfer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 218
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 974
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 251
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 722
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 105
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 742
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 374
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 296
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

6 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h