SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Benzíny a nafta budú dominovať ešte niekoľko desaťročí

Na Slovensku dnes otvárajú druhú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Aj o autách na elektriku počúvame čoraz častejšie. Znamená to, že benzínový či naftový pohon to má zrátané?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavitelia dvoch spoločností, ktoré produkujú pohonné látky, sa zhodli na tom, že ešte niekoľko desaťročí budú v oblasti automobilového pohonu dominovať benzíny a nafta.

"Myslím si, že zmena bude veľmi pozvoľná a aj nasledujúce desaťročia bude ropa, respektíve benzín a nafta jasne dominovať v spotrebe v sektore doprava. Spotreba sa akurát môže vyvíjať odlišne v rôznych častiach sveta, alebo sa môžu zmeniť preferencie motoristov benzín verzus nafta, čo je najmä otázka (ne)rovnakosti zdaňovania palív," povedal Marek Senkovič, hlavný ekonóm spoločnosti Slovnaft.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Andreas Schäfer, vedúci vývojového palivového laboratória Shell v Hamburgu, k tomu dodáva: "Všetky štúdie ukazujú, že konvenčné spôsoby pohonu motorov budú na trhu dominovať minimálne do roku 2030 - 2040. Elektrina je len jeden so spôsobov možného pohonu budúcnosti. Ešte sú tu biopalivá a iné alternatívnych pohonov. Treba však dodať, že význam alternatívnych pohonov bude s ďalšími rokmi narastať."

Na otázku, či sa vývojár ropných palív neobáva o stratu zamestnania pre nástup alternatívnych pohonných látok, jednoznačne odpovedal: "Nie."

Potrvá desiatky rokov, kým sa presadia alternatívne pohony áut

"Prepnúť" sa z benzínov či nafty na iné alternatívne pohony nie je podľa odborníkov jednoduché. To, čo sa udialo v 90-tych rokoch v komunikáciách, kedy sme mali možnosť zaznamenať prudký nástup mobilnej komunikácie, sa v oblasti pohonných látok vraj neudeje.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Mareka Senkoviča sa klasické motory a klasický automobilizmus vyvíjajú od konca 19. storočia, takže aj nástup alternatív bude podľa neho pomalý, "hoci určite nie 100 – 120 rokov".

"Áno, niektoré oblasti technológií podstúpili rýchlu zmenu. No existujú štúdie, ktoré sa zameriavajú na to, ako dlho bude trvať zmena v energetickom sektore. Zvyčajne trvá 20 - 30 rokov, kým sa nová technológia v energetickom sektore presadí na úkor starej. Je to pre finančné limity," uviedol Andreas Schäfer. Ako príklad spomenul veternú energia alebo biopalivá.

"Sú tu od 70-tych rokov minulého storočia. Aj im trvalo 20 - 30 rokov, kým začali hrať dôležitejšiu úlohu. Neznamená to ale, že treba spať na vavrínoch. Aj my sa musíme zaoberať novými spôsobmi mobility."

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo benzíny a nafta neodídu do histórie rýchlo

Senkovič si myslí, že ešte stále existujú dôvody, prečo ešte nejaký čas budú benzíny a nafta dominovať trhu pohonných látok. Napríklad, neexistuje prekážka, ktorá by bránila vývoju klasických motorov tak, aby sa znížila ich spotreba aj o 40 %.

V prospech benzínov a nafty bude podľa Senkoviča hrať prípadný zvýšený tlak dopytu po elektrických automobiloch, batériách, (prípadne vodíku). To vytvorí tlak na iné typy "vzácnych" surovín, ktoré bude potrebné niekde získať. Či z primárnych zdrojov alebo recykláciou.

V konečnom dôsledku, výrazný dopyt po elektrickej energii zo sektoru doprava môže prudko zvýšiť jej cenu. To môže znížiť atraktivitu pohonu na elektriku.

Senkovič sa tiež pýta:

Skryť Vypnúť reklamu
  • Je technológia alternatívnych pohonov na takej technickej úrovni, že konkuruje klasickým agregátom (napr. dojazdom)?
  • Je cena alternatívneho paliva i samotného automobilu (elektromobil, vodíkový pohon, a pod.) lacnejšia ?
  • Je možné rýchlo a lacno nahradiť napríklad len v EU 130 tisíc čerpačiek inou infraštruktúrou, respektíve ich dodatočne vybaviť alternatívnymi stojanmi?
  • Sú unifikované typy pre elektronabíjačky alebo normy pre vodíkové dobíjanie (ani v prípade biopalív sa štáty v EU nevedia ľahko dlhodobo dohodnúť na unifikácii technických štandardov)?
  • Je možné rýchlo a lacno obmeniť významnú časť vozového parku vo svete, ktorý je zhruba na úrovni 700 miliónov automobilov, pričom ročne sa predá zhruba 60 miliónov nových automobilov?
  • Ak klesne citeľne záujem o fosílne palivá, ostane cena ropy a produktov z nej vysoká ?
  • Sú už ľudia "vnútorne" pripravení akceptovať auto na iný pohon ako na benzín či naftu (sú napríklad ochotní sa zmieriť s iným hlukom - tichosťou, s iným rozbehom a podobne)?
  • Sú už štáty pripravené vzdať sa ropného priemyslu (lebo tento biznis nie sú len nevýhody, ale aj obrovské množstvo ľudí, dodávateľov, znalosti,...)?

To sú otázky, na ktoré sa dodnes nedá odpovedať jednoznačne kladne. A čím menej takých odpovedí, tým je menšia pravdepodobnosť úspechu alternatívnych pohonov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako bude vyzerať budúcnosť pohonov áut?

V každom prípade, benzíny a nafta nebudú dominantné večne. Už len preto, že surovina, z ktorej sa tieto pohonné látky vyrábajú, sa podľa všeobecných znalostí neobnovuje.

"Objavujú sa nové veľké trhy, najmä v Ázii, ktoré sa rozvíjajú. Dnes je na cestách približne 900 miliónov vozidiel. Ak ekonomický rozvoj bude pokračovať terajším tempom, tak do roku 2020 budú na cestách 2 miliardy vozidiel. Momentálne je takýto vývoj neudržateľný, čiže treba prísť s niečim novým," povedal Schäfer s tým, že sa zaoberajú riešením spôsobov budúcej mobility.

"Dospeli sme k takzvanej mozaike. Nebude jeden hlavný spôsob pohonu, ale viacero, ktoré sa budú dopĺňať. Najbližších 20 - 30 rokov však budú dominantné benzíny a nafta a naďalej sa tak budú spoločnosti zaoberať vylepšovaním týchto palív," myslí si Andreas Schäfer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 502
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 977
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 439
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 680
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 663
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 411
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 153
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 618
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 341
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles príde najskôr o dva týždne

Zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR