Benzíny a nafta budú dominovať ešte niekoľko desaťročí

Na Slovensku dnes otvárajú druhú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Aj o autách na elektriku počúvame čoraz častejšie. Znamená to, že benzínový či naftový pohon to má zrátané?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavitelia dvoch spoločností, ktoré produkujú pohonné látky, sa zhodli na tom, že ešte niekoľko desaťročí budú v oblasti automobilového pohonu dominovať benzíny a nafta.

"Myslím si, že zmena bude veľmi pozvoľná a aj nasledujúce desaťročia bude ropa, respektíve benzín a nafta jasne dominovať v spotrebe v sektore doprava. Spotreba sa akurát môže vyvíjať odlišne v rôznych častiach sveta, alebo sa môžu zmeniť preferencie motoristov benzín verzus nafta, čo je najmä otázka (ne)rovnakosti zdaňovania palív," povedal Marek Senkovič, hlavný ekonóm spoločnosti Slovnaft.

Andreas Schäfer, vedúci vývojového palivového laboratória Shell v Hamburgu, k tomu dodáva: "Všetky štúdie ukazujú, že konvenčné spôsoby pohonu motorov budú na trhu dominovať minimálne do roku 2030 - 2040. Elektrina je len jeden so spôsobov možného pohonu budúcnosti. Ešte sú tu biopalivá a iné alternatívnych pohonov. Treba však dodať, že význam alternatívnych pohonov bude s ďalšími rokmi narastať."

Na otázku, či sa vývojár ropných palív neobáva o stratu zamestnania pre nástup alternatívnych pohonných látok, jednoznačne odpovedal: "Nie."

Potrvá desiatky rokov, kým sa presadia alternatívne pohony áut

"Prepnúť" sa z benzínov či nafty na iné alternatívne pohony nie je podľa odborníkov jednoduché. To, čo sa udialo v 90-tych rokoch v komunikáciách, kedy sme mali možnosť zaznamenať prudký nástup mobilnej komunikácie, sa v oblasti pohonných látok vraj neudeje.

Podľa Mareka Senkoviča sa klasické motory a klasický automobilizmus vyvíjajú od konca 19. storočia, takže aj nástup alternatív bude podľa neho pomalý, "hoci určite nie 100 – 120 rokov".

"Áno, niektoré oblasti technológií podstúpili rýchlu zmenu. No existujú štúdie, ktoré sa zameriavajú na to, ako dlho bude trvať zmena v energetickom sektore. Zvyčajne trvá 20 - 30 rokov, kým sa nová technológia v energetickom sektore presadí na úkor starej. Je to pre finančné limity," uviedol Andreas Schäfer. Ako príklad spomenul veternú energia alebo biopalivá.

"Sú tu od 70-tych rokov minulého storočia. Aj im trvalo 20 - 30 rokov, kým začali hrať dôležitejšiu úlohu. Neznamená to ale, že treba spať na vavrínoch. Aj my sa musíme zaoberať novými spôsobmi mobility."

Prečo benzíny a nafta neodídu do histórie rýchlo

Senkovič si myslí, že ešte stále existujú dôvody, prečo ešte nejaký čas budú benzíny a nafta dominovať trhu pohonných látok. Napríklad, neexistuje prekážka, ktorá by bránila vývoju klasických motorov tak, aby sa znížila ich spotreba aj o 40 %.

V prospech benzínov a nafty bude podľa Senkoviča hrať prípadný zvýšený tlak dopytu po elektrických automobiloch, batériách, (prípadne vodíku). To vytvorí tlak na iné typy "vzácnych" surovín, ktoré bude potrebné niekde získať. Či z primárnych zdrojov alebo recykláciou.

V konečnom dôsledku, výrazný dopyt po elektrickej energii zo sektoru doprava môže prudko zvýšiť jej cenu. To môže znížiť atraktivitu pohonu na elektriku.

Senkovič sa tiež pýta:

  • Je technológia alternatívnych pohonov na takej technickej úrovni, že konkuruje klasickým agregátom (napr. dojazdom)?
  • Je cena alternatívneho paliva i samotného automobilu (elektromobil, vodíkový pohon, a pod.) lacnejšia ?
  • Je možné rýchlo a lacno nahradiť napríklad len v EU 130 tisíc čerpačiek inou infraštruktúrou, respektíve ich dodatočne vybaviť alternatívnymi stojanmi?
  • Sú unifikované typy pre elektronabíjačky alebo normy pre vodíkové dobíjanie (ani v prípade biopalív sa štáty v EU nevedia ľahko dlhodobo dohodnúť na unifikácii technických štandardov)?
  • Je možné rýchlo a lacno obmeniť významnú časť vozového parku vo svete, ktorý je zhruba na úrovni 700 miliónov automobilov, pričom ročne sa predá zhruba 60 miliónov nových automobilov?
  • Ak klesne citeľne záujem o fosílne palivá, ostane cena ropy a produktov z nej vysoká ?
  • Sú už ľudia "vnútorne" pripravení akceptovať auto na iný pohon ako na benzín či naftu (sú napríklad ochotní sa zmieriť s iným hlukom - tichosťou, s iným rozbehom a podobne)?
  • Sú už štáty pripravené vzdať sa ropného priemyslu (lebo tento biznis nie sú len nevýhody, ale aj obrovské množstvo ľudí, dodávateľov, znalosti,...)?

To sú otázky, na ktoré sa dodnes nedá odpovedať jednoznačne kladne. A čím menej takých odpovedí, tým je menšia pravdepodobnosť úspechu alternatívnych pohonov.

Ako bude vyzerať budúcnosť pohonov áut?

V každom prípade, benzíny a nafta nebudú dominantné večne. Už len preto, že surovina, z ktorej sa tieto pohonné látky vyrábajú, sa podľa všeobecných znalostí neobnovuje.

"Objavujú sa nové veľké trhy, najmä v Ázii, ktoré sa rozvíjajú. Dnes je na cestách približne 900 miliónov vozidiel. Ak ekonomický rozvoj bude pokračovať terajším tempom, tak do roku 2020 budú na cestách 2 miliardy vozidiel. Momentálne je takýto vývoj neudržateľný, čiže treba prísť s niečim novým," povedal Schäfer s tým, že sa zaoberajú riešením spôsobov budúcej mobility.

"Dospeli sme k takzvanej mozaike. Nebude jeden hlavný spôsob pohonu, ale viacero, ktoré sa budú dopĺňať. Najbližších 20 - 30 rokov však budú dominantné benzíny a nafta a naďalej sa tak budú spoločnosti zaoberať vylepšovaním týchto palív," myslí si Andreas Schäfer.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.