SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Benzíny a nafta budú dominovať ešte niekoľko desaťročí

Na Slovensku dnes otvárajú druhú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Aj o autách na elektriku počúvame čoraz častejšie. Znamená to, že benzínový či naftový pohon to má zrátané?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavitelia dvoch spoločností, ktoré produkujú pohonné látky, sa zhodli na tom, že ešte niekoľko desaťročí budú v oblasti automobilového pohonu dominovať benzíny a nafta.

"Myslím si, že zmena bude veľmi pozvoľná a aj nasledujúce desaťročia bude ropa, respektíve benzín a nafta jasne dominovať v spotrebe v sektore doprava. Spotreba sa akurát môže vyvíjať odlišne v rôznych častiach sveta, alebo sa môžu zmeniť preferencie motoristov benzín verzus nafta, čo je najmä otázka (ne)rovnakosti zdaňovania palív," povedal Marek Senkovič, hlavný ekonóm spoločnosti Slovnaft.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Andreas Schäfer, vedúci vývojového palivového laboratória Shell v Hamburgu, k tomu dodáva: "Všetky štúdie ukazujú, že konvenčné spôsoby pohonu motorov budú na trhu dominovať minimálne do roku 2030 - 2040. Elektrina je len jeden so spôsobov možného pohonu budúcnosti. Ešte sú tu biopalivá a iné alternatívnych pohonov. Treba však dodať, že význam alternatívnych pohonov bude s ďalšími rokmi narastať."

Na otázku, či sa vývojár ropných palív neobáva o stratu zamestnania pre nástup alternatívnych pohonných látok, jednoznačne odpovedal: "Nie."

Potrvá desiatky rokov, kým sa presadia alternatívne pohony áut

"Prepnúť" sa z benzínov či nafty na iné alternatívne pohony nie je podľa odborníkov jednoduché. To, čo sa udialo v 90-tych rokoch v komunikáciách, kedy sme mali možnosť zaznamenať prudký nástup mobilnej komunikácie, sa v oblasti pohonných látok vraj neudeje.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Mareka Senkoviča sa klasické motory a klasický automobilizmus vyvíjajú od konca 19. storočia, takže aj nástup alternatív bude podľa neho pomalý, "hoci určite nie 100 – 120 rokov".

"Áno, niektoré oblasti technológií podstúpili rýchlu zmenu. No existujú štúdie, ktoré sa zameriavajú na to, ako dlho bude trvať zmena v energetickom sektore. Zvyčajne trvá 20 - 30 rokov, kým sa nová technológia v energetickom sektore presadí na úkor starej. Je to pre finančné limity," uviedol Andreas Schäfer. Ako príklad spomenul veternú energia alebo biopalivá.

"Sú tu od 70-tych rokov minulého storočia. Aj im trvalo 20 - 30 rokov, kým začali hrať dôležitejšiu úlohu. Neznamená to ale, že treba spať na vavrínoch. Aj my sa musíme zaoberať novými spôsobmi mobility."

SkryťVypnúť reklamu

Prečo benzíny a nafta neodídu do histórie rýchlo

Senkovič si myslí, že ešte stále existujú dôvody, prečo ešte nejaký čas budú benzíny a nafta dominovať trhu pohonných látok. Napríklad, neexistuje prekážka, ktorá by bránila vývoju klasických motorov tak, aby sa znížila ich spotreba aj o 40 %.

V prospech benzínov a nafty bude podľa Senkoviča hrať prípadný zvýšený tlak dopytu po elektrických automobiloch, batériách, (prípadne vodíku). To vytvorí tlak na iné typy "vzácnych" surovín, ktoré bude potrebné niekde získať. Či z primárnych zdrojov alebo recykláciou.

V konečnom dôsledku, výrazný dopyt po elektrickej energii zo sektoru doprava môže prudko zvýšiť jej cenu. To môže znížiť atraktivitu pohonu na elektriku.

Senkovič sa tiež pýta:

SkryťVypnúť reklamu
  • Je technológia alternatívnych pohonov na takej technickej úrovni, že konkuruje klasickým agregátom (napr. dojazdom)?
  • Je cena alternatívneho paliva i samotného automobilu (elektromobil, vodíkový pohon, a pod.) lacnejšia ?
  • Je možné rýchlo a lacno nahradiť napríklad len v EU 130 tisíc čerpačiek inou infraštruktúrou, respektíve ich dodatočne vybaviť alternatívnymi stojanmi?
  • Sú unifikované typy pre elektronabíjačky alebo normy pre vodíkové dobíjanie (ani v prípade biopalív sa štáty v EU nevedia ľahko dlhodobo dohodnúť na unifikácii technických štandardov)?
  • Je možné rýchlo a lacno obmeniť významnú časť vozového parku vo svete, ktorý je zhruba na úrovni 700 miliónov automobilov, pričom ročne sa predá zhruba 60 miliónov nových automobilov?
  • Ak klesne citeľne záujem o fosílne palivá, ostane cena ropy a produktov z nej vysoká ?
  • Sú už ľudia "vnútorne" pripravení akceptovať auto na iný pohon ako na benzín či naftu (sú napríklad ochotní sa zmieriť s iným hlukom - tichosťou, s iným rozbehom a podobne)?
  • Sú už štáty pripravené vzdať sa ropného priemyslu (lebo tento biznis nie sú len nevýhody, ale aj obrovské množstvo ľudí, dodávateľov, znalosti,...)?

To sú otázky, na ktoré sa dodnes nedá odpovedať jednoznačne kladne. A čím menej takých odpovedí, tým je menšia pravdepodobnosť úspechu alternatívnych pohonov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude vyzerať budúcnosť pohonov áut?

V každom prípade, benzíny a nafta nebudú dominantné večne. Už len preto, že surovina, z ktorej sa tieto pohonné látky vyrábajú, sa podľa všeobecných znalostí neobnovuje.

"Objavujú sa nové veľké trhy, najmä v Ázii, ktoré sa rozvíjajú. Dnes je na cestách približne 900 miliónov vozidiel. Ak ekonomický rozvoj bude pokračovať terajším tempom, tak do roku 2020 budú na cestách 2 miliardy vozidiel. Momentálne je takýto vývoj neudržateľný, čiže treba prísť s niečim novým," povedal Schäfer s tým, že sa zaoberajú riešením spôsobov budúcej mobility.

"Dospeli sme k takzvanej mozaike. Nebude jeden hlavný spôsob pohonu, ale viacero, ktoré sa budú dopĺňať. Najbližších 20 - 30 rokov však budú dominantné benzíny a nafta a naďalej sa tak budú spoločnosti zaoberať vylepšovaním týchto palív," myslí si Andreas Schäfer.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 171
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 226
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 087
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 881
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 804
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 411
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 112
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


23 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB
  2. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  4. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  5. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  6. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  7. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  8. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 10 034
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 425
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 059
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 715
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 482
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 134
  7. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 737
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 625
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu