Stojíte pri svojom vozidle, stláčate tlačidlo na diaľkovom ovládaní, ale auto nereaguje. Pri tom ste si istý, že baterky sú v poriadku. Kde je teda chyba?
V susednej Českej republike sa nedávno objavil kuriózny prípad. V meste Chrudim šoféri na námestí nemôžu diaľkovým ovládaním otvoriť svoje autá. Problémom je množstvo vysielačov v okolí, ktoré sa vzájomne rušia.
Preto tam môžu miestni šoféri stláčať diaľkové koľko chcú. Auto neotvoria. V lepšom prípade si môžu odomknúť manuálne. V horšom si musia dať odtiahnuť auto.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Mobilní operátori odmietajú rušenie otvárania áut
Boli sme zvedaví, či sa takýto prípad môže vyskytnúť aj na Slovensku. Oslovili sme všetkých troch mobilných operátorov, ktorí na našom území pôsobia.
René Parák z Telefónica Slovakia vysvetlil, že ich sieť "využíva štandardizované technológie a licencované frekvenčné pásma prideľované Telekomunikačným úradom Slovenskej Republiky. Tieto pásma sú dedikované pre technológie GSM resp. 3G a vyhradené mobilným operátorom."
Ďalej dodal, že pre účely rôznych zariadení prideľuje telekomunikačný úrad takzvané "nelicencované frekvenčné pásma, pričom v prípade korektného využitia takéhoto pásma zo strany výrobcu zariadenia by nemalo prísť ku kolízii a vzájomnému rušeniu so sieťami GSM a 3G."
Martin Vidan zo Slovak Telekomu zase povedal, že "sťažnosti tohto druhu v súvislosti s našimi vysielačmi sme doposiaľ nezaznamenali a sú aj málo pravdepodobné".
Rušenie vylúčil aj Richard Fides z Orange Slovensko, pretože "Orange Slovensko nepoužíva žiadnu technológiu vo frekvenčnom pásme blízkom pásmu pre diaľkové ovládania, t.j. 433 MHz".
Hračky na diaľkové ovládanie by vraj mohli zabrániť otvoriť auto
Obrátili sme sa aj na výrobcov automobilov, či majú skúsenosti s takýmito kolíznymi situáciami.
"Nie je nám známe, že by k nejakému prípadu u vozidiel značky Peugeot došlo," povedala Jarmila Novotná z Peugeot Slovakia.
Ani Lucia Busquet zo Škoda auto nevie, že by sa na Slovensku takýto prípad vyskytol. Potvrdila však možnosť, že by sa niečo takéto mohlo stať. "Nosná frekvencia, určená pre diaľkové ovládanie, môže byť v niektorých miestach preťažená. Okrem diaľkového odomykania áut na nej pracujú tiež napr. bezdrôtové senzory či detské hračky. Môže sa tak stať, že v prípade vysielania dvoch vysielačov naraz sa signál naruší. Riešením je opätovné vyslanie signálu, je totiž veľmi nepravdepodobné, že príde k narušeniu signálu viackrát za sebou," vysvetlila Busquet.
"Narušenie signálu v žiadnom prípade nemôže viesť k nechcenému odomknutiu vozidla. Jedná sa o veľmi výnimočnú situáciu, ktorú možno jednoducho vyriešiť a nepredstavuje pre majiteľa vozidla žiadne riziko," dodala.
Problém sa už v minulosti objavil
Na Telekomunikačnom úrade Slovenskej republiky nám potvrdili, že aj na Slovensku sa v minulosti objavil problém. Vodiči na niektorých miestach nedokázali otvoriť diaľkovo uzamknuté motorové vozidlo.
"Ak sa problém s rušením objavuje, tak v takom prípade sa občania alebo organizácie obracajú na náš úrad," povedal tlačový hovorca Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky, Roman Vavro. O dvoch takýchto prípadoch informoval úrad v marci 2008.
Podľa úradu je za normálnych okolností veľmi malá pravdepodobnosť, že by vám nejaký iný vysielač zablokoval možnosť diaľkovo otvárať alebo zatvárať auto.
Rušenie znemožňovalo diaľkovo uzamykať motorové vozidlá
10.03.2008
Telekomunikačný úrad SR (TÚ SR) vyriešil kuriózny prípad rušenia, ktorý znemožňoval na časti parkoviska pri obchodnom dome v Bratislave diaľkovo uzamykať motorové vozidlá. Rušenie spôsobovalo pokazené zariadenie na prenos dát, ktoré bolo umiestnené v obchodnom dome (OD), len niekoľko metrov od zaparkovaných motorových vozidiel.
Rušenie telefonicky nahlásil občan, ktorý býva neďaleko OD. Občana vyrušovalo konanie nespokojných vodičov aut, ktorí nemohli vozidlá diaľkovo uzamknúť, a ak sa im to podarilo, tak mali problém ich odomknúť. TÚ SR následne meraním zistil, že zdroj rušenia sa nachádza priamo pri vchode do OD, t.j. len niekoľko metrov od zaparkovaných vozidiel.
Zamestnanci TÚ SR sa v spolupráci s OD skontaktovali s dodávateľom zariadenia. Po preverení situácie zistili, že rušiace zariadenie je určené na prenos dát, spĺňa požadované parametre, ale je v poruche.
Rušiace zariadenie vplyvom poruchy vysielalo, na rovnakej frekvencii, ako zariadenia na diaľkové uzamykanie vozidiel, trvalý signál. Vzhľadom na veľmi malú vzdialenosť od zaparkovaných vozidiel bol trvalý signál tak silný, že znemožňoval diaľkovo uzamykať motorové vozidlá. Rušiace zariadenie bolo vyradené z prevádzky a nahradené iným funkčným zariadením.
V minulosti sa napr. jeden z dovozcov zariadení na diaľkové uzamykanie motorových vozidiel rozhodol otestovať nové zariadenie, ktoré priviezol zo zahraničia. Zariadenie nespĺňalo stanovené podmienky a jeho prevádzka nebola na Slovensku povolená. Napriek tomu zariadenie inštaloval v motorovom vozidle a testoval ho v rôznych lokalitách.
Výsledkom bolo, že v mnohých prípadoch sa mu nepodarilo uzamknúť vozidlo, alebo sa mu ho naopak nepodarilo odomknúť a musel ho odtiahnuť na iné miesto. Dovozcovi vznikla zbytočná strata. Pred plánovaným dovozom rádiových zariadení je preto potrebné vopred sa uistiť, že spĺňajú požadované parametre.
Zariadenia na diaľkové uzamykanie vozidiel, ktoré spĺňajú stanovené podmienky (podmienky všeobecného povolenia), vysielajú len s veľmi malým výkonom a pracujú vo frekvenčnom pásme, na ktorom pracujú aj iné zariadenia malého výkonu. Za normálnych okolností je len veľmi malá pravdepodobnosť, že vznikne rušenie, ktoré spôsobí ich dočasné znefunkčnenie.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.