AKTUALIZOVANÉ 18:47

Cesty 2. a 3. triedy nebudú pre kamióny plošne zakázané

Obchádzky mýta po cestách druhej a tretej triedy majú byť minulosťou. Vďaka značkám.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme o 18:47 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Pôvodný plán vylúčiť tranzit kamiónov s hmotnosťou nad dvanásť ton na všetkých cestách druhej a tretej triedy sa mení. Zistilo sa, že s pôvodným riešením by boli problémy – najmä, ako dokázať dopravcovi, že vedome vošiel na dvojku alebo na trojku, na ktorej nemá nakládku ani vykládku.

„Nebolo jasné, ktoré cesty by boli zakázané, lebo sme nevedeli, ktoré sú dvojky a trojky. Mohlo sa stať nielen domácim, ale určite zahraničným dopravcom, že by sa dostali do kolízie s políciou a ani by nevedeli prečo,“ tvrdí prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Celoplošný zákaz tranzitu, ktorý prešiel v parlamente prvým čítaním, sa preto má meniť. Zakázané dvojky a trojky sa majú označiť značkami. „Chceme, aby jednoznačnosť tohto ustanovenia bola zabezpečená aj dopravným značením,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vyberajú cesty

Z návrhu by takto zmizla aj možnosť, že by kamióny zbytočne prejazdili oveľa viac kilometrov, než je nutné. Dvojky a trojky by totiž podľa pôvodného plánu mohli použiť, len ak by k miestu nakládky neviedla žiadna iná cesta, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk

Čo sa pripravuje pre nákladiaky
  • Po zavedení mýta sa starostovia a župani sťažovali na príval kamiónov na cesty druhej a tretej triedy.
  • Najnovší recept na obchádzanie mýta sa črtá cez značky. Tie by mohli na jeseň zakázať prejazd kamiónov po niektorých cestách.

Ministerstvo teraz musí určiť, ktoré cesty by sa mali označiť. Analýzou poverilo Výskumný ústav dopravný v Žiline.

Ten má odhaliť napríklad to, na ktorých cestách pribudli kamióny po tom, ako sa zaviedlo mýto. Štátu ide totiž práve o to, aby sa mýto neobchádzalo cez nespoplatnené cesty.

„Teraz s vyššími územnými celkami robíme analýzu, na ktorých dvojkách a trojkách došlo k zvýšeniu dopravy,“ povedal riaditeľ žilinského ústavu Ľubomír Palčák.

Proti značkám nie sú, zdá sa, ani samosprávne kraje. „Obmedzenie tranzitu nákladnej dopravy je možné dosiahnuť kombináciou viacerých opatrení,“ povedal za Združenie samosprávnych krajov SK8 Peter Hajnala z banskobystrickej župy.

Riešením je podľa neho kombinácia značenia, ale aj zmeny v spoplatnení ciest prvej triedy, aby boli pre kamióny atraktívnejšie.

Kto to zaplatí

Otázkou je, kto bude značky platiť. „V normálnych pomeroch je to plná oprávnenosť a zodpovednosť VÚC ako správcov ciest. Štát by mal hľadať odpoveď aj pri riešení tejto situácie, ale len vo forme prechodných opatrení,“ povedal Figeľ.

Policajti by v tomto prípade nemali mať príliš veľký problém dokázať kamionistom, že vedome obišli zákon.

Novinka má platiť na jeseň tohto roka. Najviac na to čakajú obce. „Je to kruté pre prepravcov, ale nás to vyrušuje, rozbili cesty ako nikdy predtým,“ povedal Vladimír Jus, starosta obce Kusín.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.