SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:47

Cesty 2. a 3. triedy nebudú pre kamióny plošne zakázané

Obchádzky mýta po cestách druhej a tretej triedy majú byť minulosťou. Vďaka značkám.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme o 18:47 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Pôvodný plán vylúčiť tranzit kamiónov s hmotnosťou nad dvanásť ton na všetkých cestách druhej a tretej triedy sa mení. Zistilo sa, že s pôvodným riešením by boli problémy – najmä, ako dokázať dopravcovi, že vedome vošiel na dvojku alebo na trojku, na ktorej nemá nakládku ani vykládku.

„Nebolo jasné, ktoré cesty by boli zakázané, lebo sme nevedeli, ktoré sú dvojky a trojky. Mohlo sa stať nielen domácim, ale určite zahraničným dopravcom, že by sa dostali do kolízie s políciou a ani by nevedeli prečo,“ tvrdí prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Celoplošný zákaz tranzitu, ktorý prešiel v parlamente prvým čítaním, sa preto má meniť. Zakázané dvojky a trojky sa majú označiť značkami. „Chceme, aby jednoznačnosť tohto ustanovenia bola zabezpečená aj dopravným značením,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vyberajú cesty

Z návrhu by takto zmizla aj možnosť, že by kamióny zbytočne prejazdili oveľa viac kilometrov, než je nutné. Dvojky a trojky by totiž podľa pôvodného plánu mohli použiť, len ak by k miestu nakládky neviedla žiadna iná cesta, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk

Čo sa pripravuje pre nákladiaky
  • Po zavedení mýta sa starostovia a župani sťažovali na príval kamiónov na cesty druhej a tretej triedy.
  • Najnovší recept na obchádzanie mýta sa črtá cez značky. Tie by mohli na jeseň zakázať prejazd kamiónov po niektorých cestách.

Ministerstvo teraz musí určiť, ktoré cesty by sa mali označiť. Analýzou poverilo Výskumný ústav dopravný v Žiline.

Ten má odhaliť napríklad to, na ktorých cestách pribudli kamióny po tom, ako sa zaviedlo mýto. Štátu ide totiž práve o to, aby sa mýto neobchádzalo cez nespoplatnené cesty.

„Teraz s vyššími územnými celkami robíme analýzu, na ktorých dvojkách a trojkách došlo k zvýšeniu dopravy,“ povedal riaditeľ žilinského ústavu Ľubomír Palčák.

Proti značkám nie sú, zdá sa, ani samosprávne kraje. „Obmedzenie tranzitu nákladnej dopravy je možné dosiahnuť kombináciou viacerých opatrení,“ povedal za Združenie samosprávnych krajov SK8 Peter Hajnala z banskobystrickej župy.

Riešením je podľa neho kombinácia značenia, ale aj zmeny v spoplatnení ciest prvej triedy, aby boli pre kamióny atraktívnejšie.

Kto to zaplatí

Otázkou je, kto bude značky platiť. „V normálnych pomeroch je to plná oprávnenosť a zodpovednosť VÚC ako správcov ciest. Štát by mal hľadať odpoveď aj pri riešení tejto situácie, ale len vo forme prechodných opatrení,“ povedal Figeľ.

Policajti by v tomto prípade nemali mať príliš veľký problém dokázať kamionistom, že vedome obišli zákon.

Novinka má platiť na jeseň tohto roka. Najviac na to čakajú obce. „Je to kruté pre prepravcov, ale nás to vyrušuje, rozbili cesty ako nikdy predtým,“ povedal Vladimír Jus, starosta obce Kusín.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 590
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 686
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 780
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 807
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 678
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 719
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 517
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 408
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 268
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Marek Majeský.