AKTUALIZOVANÉ 18:47

Cesty 2. a 3. triedy nebudú pre kamióny plošne zakázané

Obchádzky mýta po cestách druhej a tretej triedy majú byť minulosťou. Vďaka značkám.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme o 18:47 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Pôvodný plán vylúčiť tranzit kamiónov s hmotnosťou nad dvanásť ton na všetkých cestách druhej a tretej triedy sa mení. Zistilo sa, že s pôvodným riešením by boli problémy – najmä, ako dokázať dopravcovi, že vedome vošiel na dvojku alebo na trojku, na ktorej nemá nakládku ani vykládku.

„Nebolo jasné, ktoré cesty by boli zakázané, lebo sme nevedeli, ktoré sú dvojky a trojky. Mohlo sa stať nielen domácim, ale určite zahraničným dopravcom, že by sa dostali do kolízie s políciou a ani by nevedeli prečo,“ tvrdí prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Celoplošný zákaz tranzitu, ktorý prešiel v parlamente prvým čítaním, sa preto má meniť. Zakázané dvojky a trojky sa majú označiť značkami. „Chceme, aby jednoznačnosť tohto ustanovenia bola zabezpečená aj dopravným značením,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vyberajú cesty

Z návrhu by takto zmizla aj možnosť, že by kamióny zbytočne prejazdili oveľa viac kilometrov, než je nutné. Dvojky a trojky by totiž podľa pôvodného plánu mohli použiť, len ak by k miestu nakládky neviedla žiadna iná cesta, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk

Čo sa pripravuje pre nákladiaky
  • Po zavedení mýta sa starostovia a župani sťažovali na príval kamiónov na cesty druhej a tretej triedy.
  • Najnovší recept na obchádzanie mýta sa črtá cez značky. Tie by mohli na jeseň zakázať prejazd kamiónov po niektorých cestách.

Ministerstvo teraz musí určiť, ktoré cesty by sa mali označiť. Analýzou poverilo Výskumný ústav dopravný v Žiline.

Ten má odhaliť napríklad to, na ktorých cestách pribudli kamióny po tom, ako sa zaviedlo mýto. Štátu ide totiž práve o to, aby sa mýto neobchádzalo cez nespoplatnené cesty.

„Teraz s vyššími územnými celkami robíme analýzu, na ktorých dvojkách a trojkách došlo k zvýšeniu dopravy,“ povedal riaditeľ žilinského ústavu Ľubomír Palčák.

Proti značkám nie sú, zdá sa, ani samosprávne kraje. „Obmedzenie tranzitu nákladnej dopravy je možné dosiahnuť kombináciou viacerých opatrení,“ povedal za Združenie samosprávnych krajov SK8 Peter Hajnala z banskobystrickej župy.

Riešením je podľa neho kombinácia značenia, ale aj zmeny v spoplatnení ciest prvej triedy, aby boli pre kamióny atraktívnejšie.

Kto to zaplatí

Otázkou je, kto bude značky platiť. „V normálnych pomeroch je to plná oprávnenosť a zodpovednosť VÚC ako správcov ciest. Štát by mal hľadať odpoveď aj pri riešení tejto situácie, ale len vo forme prechodných opatrení,“ povedal Figeľ.

Policajti by v tomto prípade nemali mať príliš veľký problém dokázať kamionistom, že vedome obišli zákon.

Novinka má platiť na jeseň tohto roka. Najviac na to čakajú obce. „Je to kruté pre prepravcov, ale nás to vyrušuje, rozbili cesty ako nikdy predtým,“ povedal Vladimír Jus, starosta obce Kusín.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 657
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 870
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 202
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 155
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 769
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 541
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 751
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 352
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 006
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 745

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop