AKTUALIZOVANÉ 18:47

Cesty 2. a 3. triedy nebudú pre kamióny plošne zakázané

Obchádzky mýta po cestách druhej a tretej triedy majú byť minulosťou. Vďaka značkám.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme o 18:47 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Pôvodný plán vylúčiť tranzit kamiónov s hmotnosťou nad dvanásť ton na všetkých cestách druhej a tretej triedy sa mení. Zistilo sa, že s pôvodným riešením by boli problémy – najmä, ako dokázať dopravcovi, že vedome vošiel na dvojku alebo na trojku, na ktorej nemá nakládku ani vykládku.

„Nebolo jasné, ktoré cesty by boli zakázané, lebo sme nevedeli, ktoré sú dvojky a trojky. Mohlo sa stať nielen domácim, ale určite zahraničným dopravcom, že by sa dostali do kolízie s políciou a ani by nevedeli prečo,“ tvrdí prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Celoplošný zákaz tranzitu, ktorý prešiel v parlamente prvým čítaním, sa preto má meniť. Zakázané dvojky a trojky sa majú označiť značkami. „Chceme, aby jednoznačnosť tohto ustanovenia bola zabezpečená aj dopravným značením,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vyberajú cesty

Z návrhu by takto zmizla aj možnosť, že by kamióny zbytočne prejazdili oveľa viac kilometrov, než je nutné. Dvojky a trojky by totiž podľa pôvodného plánu mohli použiť, len ak by k miestu nakládky neviedla žiadna iná cesta, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk

Čo sa pripravuje pre nákladiaky
  • Po zavedení mýta sa starostovia a župani sťažovali na príval kamiónov na cesty druhej a tretej triedy.
  • Najnovší recept na obchádzanie mýta sa črtá cez značky. Tie by mohli na jeseň zakázať prejazd kamiónov po niektorých cestách.

Ministerstvo teraz musí určiť, ktoré cesty by sa mali označiť. Analýzou poverilo Výskumný ústav dopravný v Žiline.

Ten má odhaliť napríklad to, na ktorých cestách pribudli kamióny po tom, ako sa zaviedlo mýto. Štátu ide totiž práve o to, aby sa mýto neobchádzalo cez nespoplatnené cesty.

„Teraz s vyššími územnými celkami robíme analýzu, na ktorých dvojkách a trojkách došlo k zvýšeniu dopravy,“ povedal riaditeľ žilinského ústavu Ľubomír Palčák.

Proti značkám nie sú, zdá sa, ani samosprávne kraje. „Obmedzenie tranzitu nákladnej dopravy je možné dosiahnuť kombináciou viacerých opatrení,“ povedal za Združenie samosprávnych krajov SK8 Peter Hajnala z banskobystrickej župy.

Riešením je podľa neho kombinácia značenia, ale aj zmeny v spoplatnení ciest prvej triedy, aby boli pre kamióny atraktívnejšie.

Kto to zaplatí

Otázkou je, kto bude značky platiť. „V normálnych pomeroch je to plná oprávnenosť a zodpovednosť VÚC ako správcov ciest. Štát by mal hľadať odpoveď aj pri riešení tejto situácie, ale len vo forme prechodných opatrení,“ povedal Figeľ.

Policajti by v tomto prípade nemali mať príliš veľký problém dokázať kamionistom, že vedome obišli zákon.

Novinka má platiť na jeseň tohto roka. Najviac na to čakajú obce. „Je to kruté pre prepravcov, ale nás to vyrušuje, rozbili cesty ako nikdy predtým,“ povedal Vladimír Jus, starosta obce Kusín.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  5. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  6. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  7. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  8. Tréningové moduly HACCP online
  9. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  10. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 310
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 830
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 756
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 332
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 9 056
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 808
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 284
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 856
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine 3 253
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 236

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obľúbený hotel Bödöra a Smeru prišiel o eurofondy

Firmy z babindolskej skupiny odstúpili od zmluvy na opravu hotela Zlatý kľúčik z eurofondov. Dôvod nepovedali.

KOMENTÁRE

Špačince sú Slavkov II

Vlastnú verziu by vedeli prerozprávať tisícky seniorov, od ktorých skúpili pozemky.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.