AKTUALIZOVANÉ 18:47

Cesty 2. a 3. triedy nebudú pre kamióny plošne zakázané

Obchádzky mýta po cestách druhej a tretej triedy majú byť minulosťou. Vďaka značkám.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

Agentúrnu správu sme o 18:47 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Pôvodný plán vylúčiť tranzit kamiónov s hmotnosťou nad dvanásť ton na všetkých cestách druhej a tretej triedy sa mení. Zistilo sa, že s pôvodným riešením by boli problémy – najmä, ako dokázať dopravcovi, že vedome vošiel na dvojku alebo na trojku, na ktorej nemá nakládku ani vykládku.

„Nebolo jasné, ktoré cesty by boli zakázané, lebo sme nevedeli, ktoré sú dvojky a trojky. Mohlo sa stať nielen domácim, ale určite zahraničným dopravcom, že by sa dostali do kolízie s políciou a ani by nevedeli prečo,“ tvrdí prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič.

Celoplošný zákaz tranzitu, ktorý prešiel v parlamente prvým čítaním, sa preto má meniť. Zakázané dvojky a trojky sa majú označiť značkami. „Chceme, aby jednoznačnosť tohto ustanovenia bola zabezpečená aj dopravným značením,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vyberajú cesty

Z návrhu by takto zmizla aj možnosť, že by kamióny zbytočne prejazdili oveľa viac kilometrov, než je nutné. Dvojky a trojky by totiž podľa pôvodného plánu mohli použiť, len ak by k miestu nakládky neviedla žiadna iná cesta, hovorí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sme.sk

Čo sa pripravuje pre nákladiaky
  • Po zavedení mýta sa starostovia a župani sťažovali na príval kamiónov na cesty druhej a tretej triedy.
  • Najnovší recept na obchádzanie mýta sa črtá cez značky. Tie by mohli na jeseň zakázať prejazd kamiónov po niektorých cestách.

Ministerstvo teraz musí určiť, ktoré cesty by sa mali označiť. Analýzou poverilo Výskumný ústav dopravný v Žiline.

Ten má odhaliť napríklad to, na ktorých cestách pribudli kamióny po tom, ako sa zaviedlo mýto. Štátu ide totiž práve o to, aby sa mýto neobchádzalo cez nespoplatnené cesty.

„Teraz s vyššími územnými celkami robíme analýzu, na ktorých dvojkách a trojkách došlo k zvýšeniu dopravy,“ povedal riaditeľ žilinského ústavu Ľubomír Palčák.

Proti značkám nie sú, zdá sa, ani samosprávne kraje. „Obmedzenie tranzitu nákladnej dopravy je možné dosiahnuť kombináciou viacerých opatrení,“ povedal za Združenie samosprávnych krajov SK8 Peter Hajnala z banskobystrickej župy.

Riešením je podľa neho kombinácia značenia, ale aj zmeny v spoplatnení ciest prvej triedy, aby boli pre kamióny atraktívnejšie.

Kto to zaplatí

Otázkou je, kto bude značky platiť. „V normálnych pomeroch je to plná oprávnenosť a zodpovednosť VÚC ako správcov ciest. Štát by mal hľadať odpoveď aj pri riešení tejto situácie, ale len vo forme prechodných opatrení,“ povedal Figeľ.

Policajti by v tomto prípade nemali mať príliš veľký problém dokázať kamionistom, že vedome obišli zákon.

Novinka má platiť na jeseň tohto roka. Najviac na to čakajú obce. „Je to kruté pre prepravcov, ale nás to vyrušuje, rozbili cesty ako nikdy predtým,“ povedal Vladimír Jus, starosta obce Kusín.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 636
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 540
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 4 962
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 663
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 3 970
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 782
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 512
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 204
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 930
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 538

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pred cestou sme vtipkovali, spomínajú ženy z prvého transportu do Osvienčimu

V sobotu 25. marca je 75. výročie prvého transportu Židov do koncentračného tábora v Osvienčime.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

SVET

Nemecká babička prešla celý svet. V Berlíne ju vítali davy

Bývalá šéfka berlínskej autopredajne s opelmi je vyučená automechanička. Takmer 80-ročná Nemka začala cestu okolo sveta v roku 2014.

KULTÚRA

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je experiment

Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop