Polícia: Na otázky z prvej pomoci nie ste povinní odpovedať

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich skúšali z poskytnutia prvej pomoci. Ďalší sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich kontrolovali z prvej pomoci. Tí, ktorí s tým nemajú skúsenosti, sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať. A čo kontrola dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednostnej jazdy?

Do redakcie nám prišiel e-mail, v ktorom sa Pavol spýtal na kontrolovanie vedomostí z prvej pomoci a dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednosti jazdy. V prvom prípade je zvedavý na právne predpisy, o ktoré sa opiera polícia pri kontrole vedomostí zo zdravotnej prípravy vodičov.

Pavol sa pýta: "Ktorý zákon mi ukladá povinnosť baviť sa s "nejakým zdravotníkom"? Definuje zákon, čo môže kontrolovať policajt? Je tam uvedená aj kontrola vedomostí prostredníctvom tretej osoby?"

Na akciách spolupracujú policajti a Červený kríž

§ 2a, zákon č. 93/2005 Z.z.:

(1) Účastník vodičského kurzu je po absolvovaní kurzu prvej pomoci povinný podrobiť sa skúške z poskytovania prvej pomoci.

§ 177, zákon č. 300/2005 Z.z.:

(1) Kto osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky ťažkej ujmy na zdraví, neposkytne potrebnú pomoc, hoci tak môže urobiť bez nebezpečenstva pre seba alebo iného, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.

Počas roka sa stane niekoľkokrát, že príslušníci Policajného zboru a pracovníci Slovenského Červeného kríža (SCK) spolu kontrolujú vedomosti vodičov. Naposledy vyšli spolu do ulíc koncom mája v Poprade, vo Svite a v Bratislave.

Cieľom týchto akcií je prevencia bezpečnosti vodičov. "Akcie sú zamerané na preverenie úrovne vedomostí vodičov z poskytovania prvej pomoci v súvislosti s cestnou premávkou, kontrolu obsahu a druhov lekárničiek pre cestnú dopravu," informovala koordinátorka pre prvú pomoc SKC Michaela Studeničová.

Odpovedať nemusíte

Odpovedať na otázky, ktoré vám položí zdravotník nemusíte. Svojimi odpoveďami však podľa Červeného kríža môžete pomôcť pri napĺňaní cieľov BECEPu zameraného na bezpečnosť cestnej premávky a na zníženie počtu obetí dopravných nehôd.

"Nakoľko vodiči museli absolvovať kurz prvej pomoci, mali by vedieť základné postupy v poskytovaní prvej pomoci, najmä pri život ohrozujúcich stavoch. Z toho dôvodu by sa nemali báť odpovedať na otázky. Ich povinnosť to však nie je," vysvetľuje Studeničová.

Potvrdila nám to aj hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. Aj podľa nej vodiči nie sú povinní odpovedať na otázky z prvej pomoci. Vedieť odpovedať však môže pomôcť, keď sa dostanete do situácie, kedy prvá pomoc môže inému zachrániť život.

Akcie, akú videl Pavol, organizujú zväčša individuálne okresné či krajské policajné zbory v spolupráci s územnými spolkami SCK. Raz za rok, zväčša v lete, sa uskutoční aj týždenná celoslovenská akcia. Tento rok by sa mala konať 11. – 15. júla.

Kontrola dávania prednosti vozidlám s právom prednostnej jazdy

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený
g) kontrolovať dodržiavanie povinností účastníka cestnej premávky alebo iných osôb podľa tohto zákona.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

Ďalšia otázka, ktorú nám Pavol poslal, sa týka vozidiel s právom prednostnej jazdy. "Konkrétne ma zaujíma, či môže napríklad hasič zapnúť majáky, ak sa neponáhľa na výjazd. Môže policajt (viem že môže, ale zaujíma, či mu zákon dáva také oprávnenie) prikázať, aby hasič zapol majáky, len preto aby on mohol urobiť kontrolu?"

Aj s týmto sa už viacerí vodiči na cestách stretli.

Podľa predpisov by vozidlo s právom prednostnej jazdy malo používať zvláštne výstražné znamenia len pri plnení špeciálnych úloh. Patrí medzi ne aj zapnutie sirény a majáku, aby skontrolovali vodičov, či sa vedia správne správať počas prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy?

Hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici Petra Vašková informovala, že v banskobystrickom kraji sa táto akcia volá Maják a prebieha niekoľkokrát ročne.

Vašková uvádza, že oprávnenie policajtov dohliadať, či sú dodržiavané zákonom stanovené pravidlá cestnej premávky a odhaľovať a prejednávať priestupky vyplýva zo zákona o Policajnom zbore.

"Zákon o cestnej premávke priamo nekonkretizuje, za akých podmienok možno použiť zvláštne výstražné znamenia, používa pojem „plnenie špeciálnych úloh“. Takýmto plnením špeciálnych úloh je tiež výcvik vodičov s právom prednostnej jazdy priamo v cestnej premávke. Takýto postup je teda v súlade so zákonom," uvádza Vašková.

Ostatní účastníci cestnej premávky podľa policajnej hovorkyne nemajú skúmať a rozlišovať, či sa jedná o „cvičný“ alebo „ostrý“ výjazd, ale majú v súlade so zákonom umožniť týmto vozidlám bezpečný a plynulý prejazd. V opačnom prípade sa dopúšťajú priestupku, ktorý sú policajti oprávnení riešiť a sankcionovať.

Ak nepustíte auto so sirénou,

Vodič musí vozidlo s právom prednostnej jazdy umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak na stojacom vozidle svieti zvláštne výstražné svetlo modrej alebo červenej farby, prípadne ich kombinácia, musí vodič iného vozidla zvýšiť opatrnosť, znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo.

"Za nerešpektovanie možno uložiť pokutu od 60 do 300 € a zákaz činnosti do dvoch rokov. V blokovom konaní možno uložiť pokutu do 150 €," informovala Denisa Baloghová.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 903
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 126
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 912
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 178
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 581
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 446
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 379
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 325
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 210
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

KOMENTÁRE

Ako by vyzeral ideálny parlament

V Národnej rade by neboli fašisti ani Smer.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.