Polícia: Na otázky z prvej pomoci nie ste povinní odpovedať

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich skúšali z poskytnutia prvej pomoci. Ďalší sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich kontrolovali z prvej pomoci. Tí, ktorí s tým nemajú skúsenosti, sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať. A čo kontrola dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednostnej jazdy?

Do redakcie nám prišiel e-mail, v ktorom sa Pavol spýtal na kontrolovanie vedomostí z prvej pomoci a dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednosti jazdy. V prvom prípade je zvedavý na právne predpisy, o ktoré sa opiera polícia pri kontrole vedomostí zo zdravotnej prípravy vodičov.

Pavol sa pýta: "Ktorý zákon mi ukladá povinnosť baviť sa s "nejakým zdravotníkom"? Definuje zákon, čo môže kontrolovať policajt? Je tam uvedená aj kontrola vedomostí prostredníctvom tretej osoby?"

Na akciách spolupracujú policajti a Červený kríž

§ 2a, zákon č. 93/2005 Z.z.:

(1) Účastník vodičského kurzu je po absolvovaní kurzu prvej pomoci povinný podrobiť sa skúške z poskytovania prvej pomoci.

§ 177, zákon č. 300/2005 Z.z.:

(1) Kto osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky ťažkej ujmy na zdraví, neposkytne potrebnú pomoc, hoci tak môže urobiť bez nebezpečenstva pre seba alebo iného, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.

Počas roka sa stane niekoľkokrát, že príslušníci Policajného zboru a pracovníci Slovenského Červeného kríža (SCK) spolu kontrolujú vedomosti vodičov. Naposledy vyšli spolu do ulíc koncom mája v Poprade, vo Svite a v Bratislave.

Cieľom týchto akcií je prevencia bezpečnosti vodičov. "Akcie sú zamerané na preverenie úrovne vedomostí vodičov z poskytovania prvej pomoci v súvislosti s cestnou premávkou, kontrolu obsahu a druhov lekárničiek pre cestnú dopravu," informovala koordinátorka pre prvú pomoc SKC Michaela Studeničová.

Odpovedať nemusíte

Odpovedať na otázky, ktoré vám položí zdravotník nemusíte. Svojimi odpoveďami však podľa Červeného kríža môžete pomôcť pri napĺňaní cieľov BECEPu zameraného na bezpečnosť cestnej premávky a na zníženie počtu obetí dopravných nehôd.

"Nakoľko vodiči museli absolvovať kurz prvej pomoci, mali by vedieť základné postupy v poskytovaní prvej pomoci, najmä pri život ohrozujúcich stavoch. Z toho dôvodu by sa nemali báť odpovedať na otázky. Ich povinnosť to však nie je," vysvetľuje Studeničová.

Potvrdila nám to aj hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. Aj podľa nej vodiči nie sú povinní odpovedať na otázky z prvej pomoci. Vedieť odpovedať však môže pomôcť, keď sa dostanete do situácie, kedy prvá pomoc môže inému zachrániť život.

Akcie, akú videl Pavol, organizujú zväčša individuálne okresné či krajské policajné zbory v spolupráci s územnými spolkami SCK. Raz za rok, zväčša v lete, sa uskutoční aj týždenná celoslovenská akcia. Tento rok by sa mala konať 11. – 15. júla.

Kontrola dávania prednosti vozidlám s právom prednostnej jazdy

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený
g) kontrolovať dodržiavanie povinností účastníka cestnej premávky alebo iných osôb podľa tohto zákona.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

Ďalšia otázka, ktorú nám Pavol poslal, sa týka vozidiel s právom prednostnej jazdy. "Konkrétne ma zaujíma, či môže napríklad hasič zapnúť majáky, ak sa neponáhľa na výjazd. Môže policajt (viem že môže, ale zaujíma, či mu zákon dáva také oprávnenie) prikázať, aby hasič zapol majáky, len preto aby on mohol urobiť kontrolu?"

Aj s týmto sa už viacerí vodiči na cestách stretli.

Podľa predpisov by vozidlo s právom prednostnej jazdy malo používať zvláštne výstražné znamenia len pri plnení špeciálnych úloh. Patrí medzi ne aj zapnutie sirény a majáku, aby skontrolovali vodičov, či sa vedia správne správať počas prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy?

Hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici Petra Vašková informovala, že v banskobystrickom kraji sa táto akcia volá Maják a prebieha niekoľkokrát ročne.

Vašková uvádza, že oprávnenie policajtov dohliadať, či sú dodržiavané zákonom stanovené pravidlá cestnej premávky a odhaľovať a prejednávať priestupky vyplýva zo zákona o Policajnom zbore.

"Zákon o cestnej premávke priamo nekonkretizuje, za akých podmienok možno použiť zvláštne výstražné znamenia, používa pojem „plnenie špeciálnych úloh“. Takýmto plnením špeciálnych úloh je tiež výcvik vodičov s právom prednostnej jazdy priamo v cestnej premávke. Takýto postup je teda v súlade so zákonom," uvádza Vašková.

Ostatní účastníci cestnej premávky podľa policajnej hovorkyne nemajú skúmať a rozlišovať, či sa jedná o „cvičný“ alebo „ostrý“ výjazd, ale majú v súlade so zákonom umožniť týmto vozidlám bezpečný a plynulý prejazd. V opačnom prípade sa dopúšťajú priestupku, ktorý sú policajti oprávnení riešiť a sankcionovať.

Ak nepustíte auto so sirénou,

Vodič musí vozidlo s právom prednostnej jazdy umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak na stojacom vozidle svieti zvláštne výstražné svetlo modrej alebo červenej farby, prípadne ich kombinácia, musí vodič iného vozidla zvýšiť opatrnosť, znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo.

"Za nerešpektovanie možno uložiť pokutu od 60 do 300 € a zákaz činnosti do dvoch rokov. V blokovom konaní možno uložiť pokutu do 150 €," informovala Denisa Baloghová.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 5 768
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 269
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 403
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 386
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 071
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 939
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 071
  8. Splnený sen 1 058
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 974
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 948

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum: V banskobystrickej župe by Lunter získal vyše päťdesiat percent

V žilinskej župe sa ukazuje tesný súboj medzi Blanárom zo Smeru a Jurinovou, kandidátkou opozície.

SVET

Dotlačia Babiša do vlády s extrémistami?

Aj tak môžu dopadnúť české voľby.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.