Polícia: Na otázky z prvej pomoci nie ste povinní odpovedať

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich skúšali z poskytnutia prvej pomoci. Ďalší sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viacerí vodiči už zažili situáciu, keď ich kontrolovali z prvej pomoci. Tí, ktorí s tým nemajú skúsenosti, sa obávajú, že by mohli dostať pokutu, ak by nevedeli správne odpovedať. A čo kontrola dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednostnej jazdy?

Do redakcie nám prišiel e-mail, v ktorom sa Pavol spýtal na kontrolovanie vedomostí z prvej pomoci a dávania prednosti v jazde vozidlám s právom prednosti jazdy. V prvom prípade je zvedavý na právne predpisy, o ktoré sa opiera polícia pri kontrole vedomostí zo zdravotnej prípravy vodičov.

Pavol sa pýta: "Ktorý zákon mi ukladá povinnosť baviť sa s "nejakým zdravotníkom"? Definuje zákon, čo môže kontrolovať policajt? Je tam uvedená aj kontrola vedomostí prostredníctvom tretej osoby?"

Na akciách spolupracujú policajti a Červený kríž

§ 2a, zákon č. 93/2005 Z.z.:

(1) Účastník vodičského kurzu je po absolvovaní kurzu prvej pomoci povinný podrobiť sa skúške z poskytovania prvej pomoci.

§ 177, zákon č. 300/2005 Z.z.:

(1) Kto osobe, ktorá je v nebezpečenstve smrti alebo javí príznaky ťažkej ujmy na zdraví, neposkytne potrebnú pomoc, hoci tak môže urobiť bez nebezpečenstva pre seba alebo iného, potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.

Počas roka sa stane niekoľkokrát, že príslušníci Policajného zboru a pracovníci Slovenského Červeného kríža (SCK) spolu kontrolujú vedomosti vodičov. Naposledy vyšli spolu do ulíc koncom mája v Poprade, vo Svite a v Bratislave.

Cieľom týchto akcií je prevencia bezpečnosti vodičov. "Akcie sú zamerané na preverenie úrovne vedomostí vodičov z poskytovania prvej pomoci v súvislosti s cestnou premávkou, kontrolu obsahu a druhov lekárničiek pre cestnú dopravu," informovala koordinátorka pre prvú pomoc SKC Michaela Studeničová.

Odpovedať nemusíte

Odpovedať na otázky, ktoré vám položí zdravotník nemusíte. Svojimi odpoveďami však podľa Červeného kríža môžete pomôcť pri napĺňaní cieľov BECEPu zameraného na bezpečnosť cestnej premávky a na zníženie počtu obetí dopravných nehôd.

"Nakoľko vodiči museli absolvovať kurz prvej pomoci, mali by vedieť základné postupy v poskytovaní prvej pomoci, najmä pri život ohrozujúcich stavoch. Z toho dôvodu by sa nemali báť odpovedať na otázky. Ich povinnosť to však nie je," vysvetľuje Studeničová.

Potvrdila nám to aj hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. Aj podľa nej vodiči nie sú povinní odpovedať na otázky z prvej pomoci. Vedieť odpovedať však môže pomôcť, keď sa dostanete do situácie, kedy prvá pomoc môže inému zachrániť život.

Akcie, akú videl Pavol, organizujú zväčša individuálne okresné či krajské policajné zbory v spolupráci s územnými spolkami SCK. Raz za rok, zväčša v lete, sa uskutoční aj týždenná celoslovenská akcia. Tento rok by sa mala konať 11. – 15. júla.

Kontrola dávania prednosti vozidlám s právom prednostnej jazdy

§ 69, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Policajt je oprávnený
g) kontrolovať dodržiavanie povinností účastníka cestnej premávky alebo iných osôb podľa tohto zákona.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.

Ďalšia otázka, ktorú nám Pavol poslal, sa týka vozidiel s právom prednostnej jazdy. "Konkrétne ma zaujíma, či môže napríklad hasič zapnúť majáky, ak sa neponáhľa na výjazd. Môže policajt (viem že môže, ale zaujíma, či mu zákon dáva také oprávnenie) prikázať, aby hasič zapol majáky, len preto aby on mohol urobiť kontrolu?"

Aj s týmto sa už viacerí vodiči na cestách stretli.

Podľa predpisov by vozidlo s právom prednostnej jazdy malo používať zvláštne výstražné znamenia len pri plnení špeciálnych úloh. Patrí medzi ne aj zapnutie sirény a majáku, aby skontrolovali vodičov, či sa vedia správne správať počas prejazdu vozidla s právom prednostnej jazdy?

Hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Banskej Bystrici Petra Vašková informovala, že v banskobystrickom kraji sa táto akcia volá Maják a prebieha niekoľkokrát ročne.

Vašková uvádza, že oprávnenie policajtov dohliadať, či sú dodržiavané zákonom stanovené pravidlá cestnej premávky a odhaľovať a prejednávať priestupky vyplýva zo zákona o Policajnom zbore.

"Zákon o cestnej premávke priamo nekonkretizuje, za akých podmienok možno použiť zvláštne výstražné znamenia, používa pojem „plnenie špeciálnych úloh“. Takýmto plnením špeciálnych úloh je tiež výcvik vodičov s právom prednostnej jazdy priamo v cestnej premávke. Takýto postup je teda v súlade so zákonom," uvádza Vašková.

Ostatní účastníci cestnej premávky podľa policajnej hovorkyne nemajú skúmať a rozlišovať, či sa jedná o „cvičný“ alebo „ostrý“ výjazd, ale majú v súlade so zákonom umožniť týmto vozidlám bezpečný a plynulý prejazd. V opačnom prípade sa dopúšťajú priestupku, ktorý sú policajti oprávnení riešiť a sankcionovať.

Ak nepustíte auto so sirénou,

Vodič musí vozidlo s právom prednostnej jazdy umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak na stojacom vozidle svieti zvláštne výstražné svetlo modrej alebo červenej farby, prípadne ich kombinácia, musí vodič iného vozidla zvýšiť opatrnosť, znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo.

"Za nerešpektovanie možno uložiť pokutu od 60 do 300 € a zákaz činnosti do dvoch rokov. V blokovom konaní možno uložiť pokutu do 150 €," informovala Denisa Baloghová.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 871
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 398
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 672
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 474
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 761
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 194
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 517
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494
  10. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 483

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.