SME
reklama

TEST: Verso poteší milovníkov benzínových motorov

Benzínový motor potrebuje na výraznejší dynamický prejav otáčky, avšak dodržal výrobcom stanovenú spotrebu a prejavil sa ako veľký cenový konkurent naftových verzií v modeloch Verso.

Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou.Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA,BREZNO. Nebýva zvykom, aby sme auto s benzínovým motorom vrátili po bežnom týždňovom teste bez nutnosti dotankovania paliva.

Novému benzínovému štvorvalcu 1,8 Valvematic, ktorý má prilákať pozornosť na model Verso, stačila jedna šesťdesiatlitrová nádrž paliva na 784 kilometrov. Ak zoberieme do úvahy, že po zasvietení kontrolky rezervy paliva musí niečo ostať v nádrži, potvrdila sa nám sedemlitrová spotreba z palubného počítača, ale aj z údajov výrobcu.

Toyota našla spôsob ako upriamiť pozornosť na model s praktickým interiérom avšak nie príliš magnetizujúcim dizajnom. Versu nemožno uprieť slušný vnútorný priestor, jednoduché ovládanie a najnovšie poriadne širokú paletu motorov.

TOYOTA_INTERIER.jpg
Nedajte na prvý pohľad, v ktorom sa interiér javí disproporčne, pretože s Versom sa v skutočnosti dobre jazdí. Na prístroje v strede si treba jednoducho zvyknúť.

Verso zrejme ako každá Toyota dokáže presvedčiť až jazdou a praktickým používaním. Nový motor však láka už v tabuľke technických parametrov, pretože je benziňák, má výkon 108 kW (147k) a priemernú spotrebu sedem litrov na sto kilometrov.

Navyše auto s ním stojí citeľne menej ako naftové verzie. Účelom testu nebolo odhaľovanie dobre známeho interiéru a nešportového podvozka, ale skúška motora v porovnaní so sľubmi výrobcu.

Klapka ho už neškrtí

Diesel sa postupom času dostal v rodinných vanoch na výslnie pre ťah od nízkych otáčok, spotrebu a slabšiu precitlivenosť na naložené auto.

Niekto však jazdí na kratšie trasy, nechce drahší diesel a uprednostní kultúru chodu motora. Napriek tomu, že naftové motory Toyoty nepatria k tým hlučným, benzínová novinka je zvlášť v meste a nižších rýchlostiach tichšia.

Nový atmosférický štvorvalec je vybavený systémom Valvematic, čo je firemné označenie pre plynulo variabilné časovanie ventilov a najmä zdvih ventilov.

TOYOTA_SEDADLA.jpg
V druhom rade sú tri samostatné a posúvateľné kreslá rovnakej veľkosti. Krajné majú úchyty detskej sedačky ISOFIX a stredné sedadlo je rovnako široké, čím neoberá stredného pasažiera o pohodlie.

Valvematic umožňuje vynechať škrtiacu klapku, čo v praxi prinieslo väčšiu účinnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. V porovnaní s predošlým motorom rovnakého objemu a výrazne väčšieho smädu, tento agregát citeľne lepšie reaguje už od 1500 otáčok.

Hoci charakterom ostáva typickým japonským motorom milujúcim otáčky, vďaka lepšej pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je príjemnejším spoločníkom do mesta aj na okresné cesty.

Stačí mu sedem až osem litrov

Vďaka charakteristike a dobrým prevodom šetrí motor vodiča od prehnane častého narábania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme, najciteľnejšie ožije po 3500 otáčkach a silnie takmer do 7000 otáčok.

Na dynamické predbiehanie má teda sily viac než dosť, avšak v porovnaní s dieselom ho treba točiť. Napokon stovka za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 190 km/h nie sú zlé hodnoty a po stránke dynamiky diesel nechýbal. Karty môžu zamiešať už len spotreba a cena.

V meste sme dosiahli dokonca o 0,4 l/100 km menší priemer, než uvádza výrobca a celková priemerná spotreba s miernou prevahou ciest mimo mesta skončila na hodnote 7,1 l/100 km.

Mimo mesta sme však pod šesť nezišli ako píše výrobca. Navýšenie oproti katalógovým údajom nie je vyššie, iba skôr menšie ako sme zvyknutí u naftových motorov.

TOYOTA_ROLETKY.jpg
Slnečné clony na zadných dverách majú hore dva kotviace body, čo je oproti niektorým konkurentom výhoda.

Cena za návratnosť

V každej rodine začína rozhodovanie sa medzi naftovým a benzínovým motorom pri obstarávacej cene. V porovnaní s rovnako vybaveným, ale o 15 kW/20 k slabším naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D (93 kW/125 k) je benzínová jednaosmička o 1 200 eur lacnejšia.

V porovnaní s približne rovnako výkonným agregátom 2.2 D-4D (110 kW/150) je cenový rozdiel až 3 800 eur, pretože 2.2 D-4D je v cenníku len s automatickou prevodovkou.

Pri súčasnej cene palív by sa investícia 1200 eur navyše do naftového dvojlitra vrátila po najazdení 47 tisíc kilometrov. Návratnosť investície 3 800 eur do motora 2.2 D-4D je pri tabuľkových rozdieloch v spotrebe vyše 400 tisíc kilometrov.

Na záver si treba položiť otázku, kde takéto auto budete najviac využívať. Benzínový motor sa pri kratších jazdách po meste a do práce rýchlejšie zohreje, vzhľadom na absenciu časticového filtra a turba je menej náročný na údržbu. Najmä, ak je rozdiel v spotrebe medzi benzínovým a naftovými motormi tak malý ako v tomto prípade.

Kupujem – nekupujem
Toyota Verso pre svoj dizajn nepatrí medzi mojich favoritov v triede. Má výborný benzínový motor a priestranný interiér. Päťmiestna verzia bude pre päťčlenné rodiny výborným riešením. (Rasťo Chvála)

Toyota Verso 1,8 Valvematic Active

cena modelu od (eur) 17 990
cena verzie od (eur) 21 250
cena testovanej verzie (eur) 21 490
Motor 1.8 Valvematic
Zdvihový objem (cm3) 1798
Výkon (kW) 108
Krútiaci moment (Nm) 180
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 -100 km/h (s) 10,4
Nameraná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (g/km) 162
Batožinový priestor (l) 484/1645
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 643
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 580
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 775
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 091
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 150
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 671
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 631
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 755
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 161
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 754
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu