SME
Nedeľa, 3. júl, 2022 | Meniny má Miloslav

TEST: Verso poteší milovníkov benzínových motorov

Benzínový motor potrebuje na výraznejší dynamický prejav otáčky, avšak dodržal výrobcom stanovenú spotrebu a prejavil sa ako veľký cenový konkurent naftových verzií v modeloch Verso.

Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou.Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA,BREZNO. Nebýva zvykom, aby sme auto s benzínovým motorom vrátili po bežnom týždňovom teste bez nutnosti dotankovania paliva.

Novému benzínovému štvorvalcu 1,8 Valvematic, ktorý má prilákať pozornosť na model Verso, stačila jedna šesťdesiatlitrová nádrž paliva na 784 kilometrov. Ak zoberieme do úvahy, že po zasvietení kontrolky rezervy paliva musí niečo ostať v nádrži, potvrdila sa nám sedemlitrová spotreba z palubného počítača, ale aj z údajov výrobcu.

Toyota našla spôsob ako upriamiť pozornosť na model s praktickým interiérom avšak nie príliš magnetizujúcim dizajnom. Versu nemožno uprieť slušný vnútorný priestor, jednoduché ovládanie a najnovšie poriadne širokú paletu motorov.

TOYOTA_INTERIER.jpg
Nedajte na prvý pohľad, v ktorom sa interiér javí disproporčne, pretože s Versom sa v skutočnosti dobre jazdí. Na prístroje v strede si treba jednoducho zvyknúť.

Verso zrejme ako každá Toyota dokáže presvedčiť až jazdou a praktickým používaním. Nový motor však láka už v tabuľke technických parametrov, pretože je benziňák, má výkon 108 kW (147k) a priemernú spotrebu sedem litrov na sto kilometrov.

Navyše auto s ním stojí citeľne menej ako naftové verzie. Účelom testu nebolo odhaľovanie dobre známeho interiéru a nešportového podvozka, ale skúška motora v porovnaní so sľubmi výrobcu.

Klapka ho už neškrtí

Diesel sa postupom času dostal v rodinných vanoch na výslnie pre ťah od nízkych otáčok, spotrebu a slabšiu precitlivenosť na naložené auto.

Niekto však jazdí na kratšie trasy, nechce drahší diesel a uprednostní kultúru chodu motora. Napriek tomu, že naftové motory Toyoty nepatria k tým hlučným, benzínová novinka je zvlášť v meste a nižších rýchlostiach tichšia.

Nový atmosférický štvorvalec je vybavený systémom Valvematic, čo je firemné označenie pre plynulo variabilné časovanie ventilov a najmä zdvih ventilov.

TOYOTA_SEDADLA.jpg
V druhom rade sú tri samostatné a posúvateľné kreslá rovnakej veľkosti. Krajné majú úchyty detskej sedačky ISOFIX a stredné sedadlo je rovnako široké, čím neoberá stredného pasažiera o pohodlie.

Valvematic umožňuje vynechať škrtiacu klapku, čo v praxi prinieslo väčšiu účinnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. V porovnaní s predošlým motorom rovnakého objemu a výrazne väčšieho smädu, tento agregát citeľne lepšie reaguje už od 1500 otáčok.

Hoci charakterom ostáva typickým japonským motorom milujúcim otáčky, vďaka lepšej pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je príjemnejším spoločníkom do mesta aj na okresné cesty.

Stačí mu sedem až osem litrov

Vďaka charakteristike a dobrým prevodom šetrí motor vodiča od prehnane častého narábania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme, najciteľnejšie ožije po 3500 otáčkach a silnie takmer do 7000 otáčok.

Na dynamické predbiehanie má teda sily viac než dosť, avšak v porovnaní s dieselom ho treba točiť. Napokon stovka za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 190 km/h nie sú zlé hodnoty a po stránke dynamiky diesel nechýbal. Karty môžu zamiešať už len spotreba a cena.

V meste sme dosiahli dokonca o 0,4 l/100 km menší priemer, než uvádza výrobca a celková priemerná spotreba s miernou prevahou ciest mimo mesta skončila na hodnote 7,1 l/100 km.

Mimo mesta sme však pod šesť nezišli ako píše výrobca. Navýšenie oproti katalógovým údajom nie je vyššie, iba skôr menšie ako sme zvyknutí u naftových motorov.

TOYOTA_ROLETKY.jpg
Slnečné clony na zadných dverách majú hore dva kotviace body, čo je oproti niektorým konkurentom výhoda.

Cena za návratnosť

V každej rodine začína rozhodovanie sa medzi naftovým a benzínovým motorom pri obstarávacej cene. V porovnaní s rovnako vybaveným, ale o 15 kW/20 k slabším naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D (93 kW/125 k) je benzínová jednaosmička o 1 200 eur lacnejšia.

V porovnaní s približne rovnako výkonným agregátom 2.2 D-4D (110 kW/150) je cenový rozdiel až 3 800 eur, pretože 2.2 D-4D je v cenníku len s automatickou prevodovkou.

Pri súčasnej cene palív by sa investícia 1200 eur navyše do naftového dvojlitra vrátila po najazdení 47 tisíc kilometrov. Návratnosť investície 3 800 eur do motora 2.2 D-4D je pri tabuľkových rozdieloch v spotrebe vyše 400 tisíc kilometrov.

Na záver si treba položiť otázku, kde takéto auto budete najviac využívať. Benzínový motor sa pri kratších jazdách po meste a do práce rýchlejšie zohreje, vzhľadom na absenciu časticového filtra a turba je menej náročný na údržbu. Najmä, ak je rozdiel v spotrebe medzi benzínovým a naftovými motormi tak malý ako v tomto prípade.

Kupujem – nekupujem
Toyota Verso pre svoj dizajn nepatrí medzi mojich favoritov v triede. Má výborný benzínový motor a priestranný interiér. Päťmiestna verzia bude pre päťčlenné rodiny výborným riešením. (Rasťo Chvála)

Toyota Verso 1,8 Valvematic Active

cena modelu od (eur) 17 990
cena verzie od (eur) 21 250
cena testovanej verzie (eur) 21 490
Motor 1.8 Valvematic
Zdvihový objem (cm3) 1798
Výkon (kW) 108
Krútiaci moment (Nm) 180
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 -100 km/h (s) 10,4
Nameraná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (g/km) 162
Batožinový priestor (l) 484/1645
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  2. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  3. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 709
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 828
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 417
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 124
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 187
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 830
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 827
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 043
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  2. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  3. Anna Miľanová: Moja tvorba dotváraním škvŕn... 2022
  4. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  5. Martin Plesch: Dobrovoľníkom nedobrovoľne
  6. Ján Slosiarik: Čo nové vedenie ministerstva školstva, to nová reforma
  7. Ľubomír Maretta: Trauer
  8. Rastislav Puchala: Viktorova zakáľačka
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 562
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 578
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 020
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 472
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 945
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 728
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 099
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 893
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu