TEST: Verso poteší milovníkov benzínových motorov

Benzínový motor potrebuje na výraznejší dynamický prejav otáčky, avšak dodržal výrobcom stanovenú spotrebu a prejavil sa ako veľký cenový konkurent naftových verzií v modeloch Verso.

Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA,BREZNO. Nebýva zvykom, aby sme auto s benzínovým motorom vrátili po bežnom týždňovom teste bez nutnosti dotankovania paliva.

Novému benzínovému štvorvalcu 1,8 Valvematic, ktorý má prilákať pozornosť na model Verso, stačila jedna šesťdesiatlitrová nádrž paliva na 784 kilometrov. Ak zoberieme do úvahy, že po zasvietení kontrolky rezervy paliva musí niečo ostať v nádrži, potvrdila sa nám sedemlitrová spotreba z palubného počítača, ale aj z údajov výrobcu.

Toyota našla spôsob ako upriamiť pozornosť na model s praktickým interiérom avšak nie príliš magnetizujúcim dizajnom. Versu nemožno uprieť slušný vnútorný priestor, jednoduché ovládanie a najnovšie poriadne širokú paletu motorov.

TOYOTA_INTERIER.jpg
Nedajte na prvý pohľad, v ktorom sa interiér javí disproporčne, pretože s Versom sa v skutočnosti dobre jazdí. Na prístroje v strede si treba jednoducho zvyknúť.

Verso zrejme ako každá Toyota dokáže presvedčiť až jazdou a praktickým používaním. Nový motor však láka už v tabuľke technických parametrov, pretože je benziňák, má výkon 108 kW (147k) a priemernú spotrebu sedem litrov na sto kilometrov.

Navyše auto s ním stojí citeľne menej ako naftové verzie. Účelom testu nebolo odhaľovanie dobre známeho interiéru a nešportového podvozka, ale skúška motora v porovnaní so sľubmi výrobcu.

Klapka ho už neškrtí

Diesel sa postupom času dostal v rodinných vanoch na výslnie pre ťah od nízkych otáčok, spotrebu a slabšiu precitlivenosť na naložené auto.

Niekto však jazdí na kratšie trasy, nechce drahší diesel a uprednostní kultúru chodu motora. Napriek tomu, že naftové motory Toyoty nepatria k tým hlučným, benzínová novinka je zvlášť v meste a nižších rýchlostiach tichšia.

Nový atmosférický štvorvalec je vybavený systémom Valvematic, čo je firemné označenie pre plynulo variabilné časovanie ventilov a najmä zdvih ventilov.

TOYOTA_SEDADLA.jpg
V druhom rade sú tri samostatné a posúvateľné kreslá rovnakej veľkosti. Krajné majú úchyty detskej sedačky ISOFIX a stredné sedadlo je rovnako široké, čím neoberá stredného pasažiera o pohodlie.

Valvematic umožňuje vynechať škrtiacu klapku, čo v praxi prinieslo väčšiu účinnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. V porovnaní s predošlým motorom rovnakého objemu a výrazne väčšieho smädu, tento agregát citeľne lepšie reaguje už od 1500 otáčok.

Hoci charakterom ostáva typickým japonským motorom milujúcim otáčky, vďaka lepšej pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je príjemnejším spoločníkom do mesta aj na okresné cesty.

Stačí mu sedem až osem litrov

Vďaka charakteristike a dobrým prevodom šetrí motor vodiča od prehnane častého narábania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme, najciteľnejšie ožije po 3500 otáčkach a silnie takmer do 7000 otáčok.

Na dynamické predbiehanie má teda sily viac než dosť, avšak v porovnaní s dieselom ho treba točiť. Napokon stovka za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 190 km/h nie sú zlé hodnoty a po stránke dynamiky diesel nechýbal. Karty môžu zamiešať už len spotreba a cena.

V meste sme dosiahli dokonca o 0,4 l/100 km menší priemer, než uvádza výrobca a celková priemerná spotreba s miernou prevahou ciest mimo mesta skončila na hodnote 7,1 l/100 km.

Mimo mesta sme však pod šesť nezišli ako píše výrobca. Navýšenie oproti katalógovým údajom nie je vyššie, iba skôr menšie ako sme zvyknutí u naftových motorov.

TOYOTA_ROLETKY.jpg
Slnečné clony na zadných dverách majú hore dva kotviace body, čo je oproti niektorým konkurentom výhoda.

Cena za návratnosť

V každej rodine začína rozhodovanie sa medzi naftovým a benzínovým motorom pri obstarávacej cene. V porovnaní s rovnako vybaveným, ale o 15 kW/20 k slabším naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D (93 kW/125 k) je benzínová jednaosmička o 1 200 eur lacnejšia.

V porovnaní s približne rovnako výkonným agregátom 2.2 D-4D (110 kW/150) je cenový rozdiel až 3 800 eur, pretože 2.2 D-4D je v cenníku len s automatickou prevodovkou.

Pri súčasnej cene palív by sa investícia 1200 eur navyše do naftového dvojlitra vrátila po najazdení 47 tisíc kilometrov. Návratnosť investície 3 800 eur do motora 2.2 D-4D je pri tabuľkových rozdieloch v spotrebe vyše 400 tisíc kilometrov.

Na záver si treba položiť otázku, kde takéto auto budete najviac využívať. Benzínový motor sa pri kratších jazdách po meste a do práce rýchlejšie zohreje, vzhľadom na absenciu časticového filtra a turba je menej náročný na údržbu. Najmä, ak je rozdiel v spotrebe medzi benzínovým a naftovými motormi tak malý ako v tomto prípade.

Kupujem – nekupujem
Toyota Verso pre svoj dizajn nepatrí medzi mojich favoritov v triede. Má výborný benzínový motor a priestranný interiér. Päťmiestna verzia bude pre päťčlenné rodiny výborným riešením. (Rasťo Chvála)

Toyota Verso 1,8 Valvematic Active

cena modelu od (eur) 17 990
cena verzie od (eur) 21 250
cena testovanej verzie (eur) 21 490
Motor 1.8 Valvematic
Zdvihový objem (cm3) 1798
Výkon (kW) 108
Krútiaci moment (Nm) 180
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 -100 km/h (s) 10,4
Nameraná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (g/km) 162
Batožinový priestor (l) 484/1645

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 29 022
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 545
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 293
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 948
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 753
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 744
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 477
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 458
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 225
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Michal Gučík o návšteve Danka: Možno mám len dobrý kávostroj

O vypovedaní koaličnej zmluvy som sa dozvedel z médií, tvrdí Gučík.

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

KOMENTÁRE

Počet superstarostov sa zvýšil o sto percent

Raslavický starosta je nový Vlado Ledecký.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.