TEST: Verso poteší milovníkov benzínových motorov

Benzínový motor potrebuje na výraznejší dynamický prejav otáčky, avšak dodržal výrobcom stanovenú spotrebu a prejavil sa ako veľký cenový konkurent naftových verzií v modeloch Verso.

Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA,BREZNO. Nebýva zvykom, aby sme auto s benzínovým motorom vrátili po bežnom týždňovom teste bez nutnosti dotankovania paliva.

Novému benzínovému štvorvalcu 1,8 Valvematic, ktorý má prilákať pozornosť na model Verso, stačila jedna šesťdesiatlitrová nádrž paliva na 784 kilometrov. Ak zoberieme do úvahy, že po zasvietení kontrolky rezervy paliva musí niečo ostať v nádrži, potvrdila sa nám sedemlitrová spotreba z palubného počítača, ale aj z údajov výrobcu.

Toyota našla spôsob ako upriamiť pozornosť na model s praktickým interiérom avšak nie príliš magnetizujúcim dizajnom. Versu nemožno uprieť slušný vnútorný priestor, jednoduché ovládanie a najnovšie poriadne širokú paletu motorov.

TOYOTA_INTERIER.jpg
Nedajte na prvý pohľad, v ktorom sa interiér javí disproporčne, pretože s Versom sa v skutočnosti dobre jazdí. Na prístroje v strede si treba jednoducho zvyknúť.

Verso zrejme ako každá Toyota dokáže presvedčiť až jazdou a praktickým používaním. Nový motor však láka už v tabuľke technických parametrov, pretože je benziňák, má výkon 108 kW (147k) a priemernú spotrebu sedem litrov na sto kilometrov.

Navyše auto s ním stojí citeľne menej ako naftové verzie. Účelom testu nebolo odhaľovanie dobre známeho interiéru a nešportového podvozka, ale skúška motora v porovnaní so sľubmi výrobcu.

Klapka ho už neškrtí

Diesel sa postupom času dostal v rodinných vanoch na výslnie pre ťah od nízkych otáčok, spotrebu a slabšiu precitlivenosť na naložené auto.

Niekto však jazdí na kratšie trasy, nechce drahší diesel a uprednostní kultúru chodu motora. Napriek tomu, že naftové motory Toyoty nepatria k tým hlučným, benzínová novinka je zvlášť v meste a nižších rýchlostiach tichšia.

Nový atmosférický štvorvalec je vybavený systémom Valvematic, čo je firemné označenie pre plynulo variabilné časovanie ventilov a najmä zdvih ventilov.

TOYOTA_SEDADLA.jpg
V druhom rade sú tri samostatné a posúvateľné kreslá rovnakej veľkosti. Krajné majú úchyty detskej sedačky ISOFIX a stredné sedadlo je rovnako široké, čím neoberá stredného pasažiera o pohodlie.

Valvematic umožňuje vynechať škrtiacu klapku, čo v praxi prinieslo väčšiu účinnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. V porovnaní s predošlým motorom rovnakého objemu a výrazne väčšieho smädu, tento agregát citeľne lepšie reaguje už od 1500 otáčok.

Hoci charakterom ostáva typickým japonským motorom milujúcim otáčky, vďaka lepšej pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je príjemnejším spoločníkom do mesta aj na okresné cesty.

Stačí mu sedem až osem litrov

Vďaka charakteristike a dobrým prevodom šetrí motor vodiča od prehnane častého narábania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme, najciteľnejšie ožije po 3500 otáčkach a silnie takmer do 7000 otáčok.

Na dynamické predbiehanie má teda sily viac než dosť, avšak v porovnaní s dieselom ho treba točiť. Napokon stovka za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 190 km/h nie sú zlé hodnoty a po stránke dynamiky diesel nechýbal. Karty môžu zamiešať už len spotreba a cena.

V meste sme dosiahli dokonca o 0,4 l/100 km menší priemer, než uvádza výrobca a celková priemerná spotreba s miernou prevahou ciest mimo mesta skončila na hodnote 7,1 l/100 km.

Mimo mesta sme však pod šesť nezišli ako píše výrobca. Navýšenie oproti katalógovým údajom nie je vyššie, iba skôr menšie ako sme zvyknutí u naftových motorov.

TOYOTA_ROLETKY.jpg
Slnečné clony na zadných dverách majú hore dva kotviace body, čo je oproti niektorým konkurentom výhoda.

Cena za návratnosť

V každej rodine začína rozhodovanie sa medzi naftovým a benzínovým motorom pri obstarávacej cene. V porovnaní s rovnako vybaveným, ale o 15 kW/20 k slabším naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D (93 kW/125 k) je benzínová jednaosmička o 1 200 eur lacnejšia.

V porovnaní s približne rovnako výkonným agregátom 2.2 D-4D (110 kW/150) je cenový rozdiel až 3 800 eur, pretože 2.2 D-4D je v cenníku len s automatickou prevodovkou.

Pri súčasnej cene palív by sa investícia 1200 eur navyše do naftového dvojlitra vrátila po najazdení 47 tisíc kilometrov. Návratnosť investície 3 800 eur do motora 2.2 D-4D je pri tabuľkových rozdieloch v spotrebe vyše 400 tisíc kilometrov.

Na záver si treba položiť otázku, kde takéto auto budete najviac využívať. Benzínový motor sa pri kratších jazdách po meste a do práce rýchlejšie zohreje, vzhľadom na absenciu časticového filtra a turba je menej náročný na údržbu. Najmä, ak je rozdiel v spotrebe medzi benzínovým a naftovými motormi tak malý ako v tomto prípade.

Kupujem – nekupujem
Toyota Verso pre svoj dizajn nepatrí medzi mojich favoritov v triede. Má výborný benzínový motor a priestranný interiér. Päťmiestna verzia bude pre päťčlenné rodiny výborným riešením. (Rasťo Chvála)

Toyota Verso 1,8 Valvematic Active

cena modelu od (eur) 17 990
cena verzie od (eur) 21 250
cena testovanej verzie (eur) 21 490
Motor 1.8 Valvematic
Zdvihový objem (cm3) 1798
Výkon (kW) 108
Krútiaci moment (Nm) 180
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 -100 km/h (s) 10,4
Nameraná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (g/km) 162
Batožinový priestor (l) 484/1645

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 370
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 029
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 416
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 166
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 563
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 520
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 366
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 090
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 783
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.