TEST: Verso poteší milovníkov benzínových motorov

Benzínový motor potrebuje na výraznejší dynamický prejav otáčky, avšak dodržal výrobcom stanovenú spotrebu a prejavil sa ako veľký cenový konkurent naftových verzií v modeloch Verso.

Toyota Verso zaujme svojím vnútrom a najnovšie aj tým, čo je pod kapotou.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA,BREZNO. Nebýva zvykom, aby sme auto s benzínovým motorom vrátili po bežnom týždňovom teste bez nutnosti dotankovania paliva.

Novému benzínovému štvorvalcu 1,8 Valvematic, ktorý má prilákať pozornosť na model Verso, stačila jedna šesťdesiatlitrová nádrž paliva na 784 kilometrov. Ak zoberieme do úvahy, že po zasvietení kontrolky rezervy paliva musí niečo ostať v nádrži, potvrdila sa nám sedemlitrová spotreba z palubného počítača, ale aj z údajov výrobcu.

Toyota našla spôsob ako upriamiť pozornosť na model s praktickým interiérom avšak nie príliš magnetizujúcim dizajnom. Versu nemožno uprieť slušný vnútorný priestor, jednoduché ovládanie a najnovšie poriadne širokú paletu motorov.

TOYOTA_INTERIER.jpg
Nedajte na prvý pohľad, v ktorom sa interiér javí disproporčne, pretože s Versom sa v skutočnosti dobre jazdí. Na prístroje v strede si treba jednoducho zvyknúť.

Verso zrejme ako každá Toyota dokáže presvedčiť až jazdou a praktickým používaním. Nový motor však láka už v tabuľke technických parametrov, pretože je benziňák, má výkon 108 kW (147k) a priemernú spotrebu sedem litrov na sto kilometrov.

Navyše auto s ním stojí citeľne menej ako naftové verzie. Účelom testu nebolo odhaľovanie dobre známeho interiéru a nešportového podvozka, ale skúška motora v porovnaní so sľubmi výrobcu.

Klapka ho už neškrtí

Diesel sa postupom času dostal v rodinných vanoch na výslnie pre ťah od nízkych otáčok, spotrebu a slabšiu precitlivenosť na naložené auto.

Niekto však jazdí na kratšie trasy, nechce drahší diesel a uprednostní kultúru chodu motora. Napriek tomu, že naftové motory Toyoty nepatria k tým hlučným, benzínová novinka je zvlášť v meste a nižších rýchlostiach tichšia.

Nový atmosférický štvorvalec je vybavený systémom Valvematic, čo je firemné označenie pre plynulo variabilné časovanie ventilov a najmä zdvih ventilov.

TOYOTA_SEDADLA.jpg
V druhom rade sú tri samostatné a posúvateľné kreslá rovnakej veľkosti. Krajné majú úchyty detskej sedačky ISOFIX a stredné sedadlo je rovnako široké, čím neoberá stredného pasažiera o pohodlie.

Valvematic umožňuje vynechať škrtiacu klapku, čo v praxi prinieslo väčšiu účinnosť motora v nízkych a stredných otáčkach. V porovnaní s predošlým motorom rovnakého objemu a výrazne väčšieho smädu, tento agregát citeľne lepšie reaguje už od 1500 otáčok.

Hoci charakterom ostáva typickým japonským motorom milujúcim otáčky, vďaka lepšej pružnosti v nízkych a stredných otáčkach je príjemnejším spoločníkom do mesta aj na okresné cesty.

Stačí mu sedem až osem litrov

Vďaka charakteristike a dobrým prevodom šetrí motor vodiča od prehnane častého narábania so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Samozrejme, najciteľnejšie ožije po 3500 otáčkach a silnie takmer do 7000 otáčok.

Na dynamické predbiehanie má teda sily viac než dosť, avšak v porovnaní s dieselom ho treba točiť. Napokon stovka za 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť 190 km/h nie sú zlé hodnoty a po stránke dynamiky diesel nechýbal. Karty môžu zamiešať už len spotreba a cena.

V meste sme dosiahli dokonca o 0,4 l/100 km menší priemer, než uvádza výrobca a celková priemerná spotreba s miernou prevahou ciest mimo mesta skončila na hodnote 7,1 l/100 km.

Mimo mesta sme však pod šesť nezišli ako píše výrobca. Navýšenie oproti katalógovým údajom nie je vyššie, iba skôr menšie ako sme zvyknutí u naftových motorov.

TOYOTA_ROLETKY.jpg
Slnečné clony na zadných dverách majú hore dva kotviace body, čo je oproti niektorým konkurentom výhoda.

Cena za návratnosť

V každej rodine začína rozhodovanie sa medzi naftovým a benzínovým motorom pri obstarávacej cene. V porovnaní s rovnako vybaveným, ale o 15 kW/20 k slabším naftovým dvojlitrom 2.0 D-4D (93 kW/125 k) je benzínová jednaosmička o 1 200 eur lacnejšia.

V porovnaní s približne rovnako výkonným agregátom 2.2 D-4D (110 kW/150) je cenový rozdiel až 3 800 eur, pretože 2.2 D-4D je v cenníku len s automatickou prevodovkou.

Pri súčasnej cene palív by sa investícia 1200 eur navyše do naftového dvojlitra vrátila po najazdení 47 tisíc kilometrov. Návratnosť investície 3 800 eur do motora 2.2 D-4D je pri tabuľkových rozdieloch v spotrebe vyše 400 tisíc kilometrov.

Na záver si treba položiť otázku, kde takéto auto budete najviac využívať. Benzínový motor sa pri kratších jazdách po meste a do práce rýchlejšie zohreje, vzhľadom na absenciu časticového filtra a turba je menej náročný na údržbu. Najmä, ak je rozdiel v spotrebe medzi benzínovým a naftovými motormi tak malý ako v tomto prípade.

Kupujem – nekupujem
Toyota Verso pre svoj dizajn nepatrí medzi mojich favoritov v triede. Má výborný benzínový motor a priestranný interiér. Päťmiestna verzia bude pre päťčlenné rodiny výborným riešením. (Rasťo Chvála)

Toyota Verso 1,8 Valvematic Active

cena modelu od (eur) 17 990
cena verzie od (eur) 21 250
cena testovanej verzie (eur) 21 490
Motor 1.8 Valvematic
Zdvihový objem (cm3) 1798
Výkon (kW) 108
Krútiaci moment (Nm) 180
Maximálna rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 -100 km/h (s) 10,4
Nameraná spotreba (l/100 km) 7,2
Emisie CO2 (g/km) 162
Batožinový priestor (l) 484/1645

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 306
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 093
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 904
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 770
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 719
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 120
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 271
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 685
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 484

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, policajné zdroje hovoria o možnom samovražednom atentáte.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Cesta autom do Chorvátska 2017

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko. Najrýchlejšie sa do Chorvátska dostanete cez Rakúsko.

Bratislavský závod Volkswagenu má nového dodávateľa kolies

Robotická linka obuje koleso za menej ako 18 sekúnd.