SME
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Audi A1 clubsport šokuje výkonom

Pod kapotu náležite rozšíreného a upraveného Audi A1 pribudol vyladený prepĺňaný päťvalec s výkonom prekračujúcim 500 konských síl. Vznikol tak prototyp pretekárskeho auta pre amatérov, ktoré Audi predstavilo na zraze pri Wörthersee.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Keď ide o športovo ladené autá, tým z Ingolstadtu zvyknú novinári vyčítať, že sú príliš civilizované a málo bezprostredné. Toto však zrejme nie je prípad Audi A1 clubsport, jedného z vrcholov tradičného zrazu vozidiel koncernu Volkswagen pri rakúskom jazere Wörthersee.

Obrovské otvory v prednom nárazníku, o 60 mm rozšírené blatníky, masívny spojler na tretích dverách alebo difúzor pod zadným nárazníkom sú len začiatok. Krv v žilách ešte viac rozprúdi koncovka výfuku vyvedená pred ľavým zadným blatníkom a nezvyčajné 19-palcové disky kolies, tvarom pripomínajúce turbíny. Sú na nich obuté pneumatiky rozmeru 255/30.

Päťvalec odhalil svoj potenciál

Ozajstné „peklo“ sa ukrýva v útrobách auta. Konštruktéri pod kapotu najmenšieho Audi nasťahovali prepĺňaný zážihový päťvalec s objemom 2,5 litra. Agregát známy z Audi TT RS a RS3 bol náležite vyladený, aby 1390 kilogramov vážiacej A-jednotke náhodou nechýbal výkon.

Po úpravách dosahuje 370 kW (503 k) a 660 Nm krútiaceho momentu. Oba tieto parametre sa prenášajú cez poctivú šesťstupňovú manuálnu prevodovku (žiadny dvojspojkový automat...) na všetky štyri kolesá.

Podobne, ako už spomenuté TT-čko RS či Audi RS3, aj A1 má poháňaciu jednotku uloženú vpredu naprieč, preto využíva pohon všetkých kolies Quattro s medzinápravovou spojkou Haldex.

Rýchle napriek obmedzovaču

Výrobca uviedol, že prototyp A1 clubsport zrýchli z pokoja na 100 kmn/h za 3,7 sekundy, o ďalších 7,2 sekundy neskôr ručička rýchlomera ukáže hodnotu „200“. Z 80 na 120 km/h pri zaradenom štvrtom prevodovom stupni auto akceleruje za 2,4 sekundy.

V ďalšom rozlete ho zastaví výkonný brzdový systém s karbónkeramickými kotúčmi vpredu a oceľovými vzadu, prípadne obmedzovač maximálnej rýchlosti, ktorý zasiahne pri 250 km/h. Inak by zrejme atakovalo magickú tristovku.

Pretekárska atmosféra

Audi zdôrazňuje, že A1 clubsport je iba štúdia a vyrábať ju nebudú ani v obmedzenej sérii. Údajne však niektoré prvky z tohto konceptu uvidíme v bežne predávaných A-jednotkách.

Možno medzi nimi budú aj detaily z interiéru. Ten je v prípade verzie clubsport dvojmiestny. Obaja pasažieri majú k dispozícii anatomické sedadlá so štvorbodovými pásmi, pochádzajúce z Audi R8 GT.

Aj v zbytku kabíny vládne atmosféra pretekárskych áut. Väčšinu plastových dielcov pokrýva alcantara a nechýbajú ani časti zhotovené z karbónu. Za sedadlami je dokonca priestor na odloženie dvoch prilieb. Audi totiž túto štúdiu špecifikuje ako vozidlo určené amatérskym vyznavačom okruhových pretekov. Tým by k šťastiu popri všetkých doplnkoch asi chýbal ešte bezpečnostný rám.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  2. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  4. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  5. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  6. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  7. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 609
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 680
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 143
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 488
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 306
  8. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 11 h
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan
Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


30. jan

Blogy SME

  1. Jozef Bakša: Zabráňte vzniku policajnej šľachty pán Mikulec
  2. Michal Pavlík: Výroba hliníka na Slovensku končí
  3. Maroš Hrnčiar: Striptérka
  4. Ján Šeďo: 30. september mal navrhnúť Fico, volili by sme v lete.
  5. Otilia Horrocks: Druhý dych pre bezbariérové ihrisko na Markušovej ulici v Košiciach
  6. Jozef Purdeš: Tisíc dní bežcom
  7. Internátny život UK: Ako sa zbaviť stresu?
  8. Ján Valchár: Irán, F-16 a vrcholný výkon čečenských bojovníkov
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 040
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 473
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 720
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 702
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 612
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 718
  7. Ján Valchár: When the Leopards broke free (jubilejný stý blog) 2 695
  8. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 638
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu