BRATISLAVA. Keď ide o športovo ladené autá, tým z Ingolstadtu zvyknú novinári vyčítať, že sú príliš civilizované a málo bezprostredné. Toto však zrejme nie je prípad Audi A1 clubsport, jedného z vrcholov tradičného zrazu vozidiel koncernu Volkswagen pri rakúskom jazere Wörthersee.
Obrovské otvory v prednom nárazníku, o 60 mm rozšírené blatníky, masívny spojler na tretích dverách alebo difúzor pod zadným nárazníkom sú len začiatok. Krv v žilách ešte viac rozprúdi koncovka výfuku vyvedená pred ľavým zadným blatníkom a nezvyčajné 19-palcové disky kolies, tvarom pripomínajúce turbíny. Sú na nich obuté pneumatiky rozmeru 255/30.
Päťvalec odhalil svoj potenciál
Ozajstné „peklo“ sa ukrýva v útrobách auta. Konštruktéri pod kapotu najmenšieho Audi nasťahovali prepĺňaný zážihový päťvalec s objemom 2,5 litra. Agregát známy z Audi TT RS a RS3 bol náležite vyladený, aby 1390 kilogramov vážiacej A-jednotke náhodou nechýbal výkon.
Po úpravách dosahuje 370 kW (503 k) a 660 Nm krútiaceho momentu. Oba tieto parametre sa prenášajú cez poctivú šesťstupňovú manuálnu prevodovku (žiadny dvojspojkový automat...) na všetky štyri kolesá.
Podobne, ako už spomenuté TT-čko RS či Audi RS3, aj A1 má poháňaciu jednotku uloženú vpredu naprieč, preto využíva pohon všetkých kolies Quattro s medzinápravovou spojkou Haldex.
Rýchle napriek obmedzovaču
Výrobca uviedol, že prototyp A1 clubsport zrýchli z pokoja na 100 kmn/h za 3,7 sekundy, o ďalších 7,2 sekundy neskôr ručička rýchlomera ukáže hodnotu „200“. Z 80 na 120 km/h pri zaradenom štvrtom prevodovom stupni auto akceleruje za 2,4 sekundy.
V ďalšom rozlete ho zastaví výkonný brzdový systém s karbónkeramickými kotúčmi vpredu a oceľovými vzadu, prípadne obmedzovač maximálnej rýchlosti, ktorý zasiahne pri 250 km/h. Inak by zrejme atakovalo magickú tristovku.
Pretekárska atmosféra
Audi zdôrazňuje, že A1 clubsport je iba štúdia a vyrábať ju nebudú ani v obmedzenej sérii. Údajne však niektoré prvky z tohto konceptu uvidíme v bežne predávaných A-jednotkách.
Možno medzi nimi budú aj detaily z interiéru. Ten je v prípade verzie clubsport dvojmiestny. Obaja pasažieri majú k dispozícii anatomické sedadlá so štvorbodovými pásmi, pochádzajúce z Audi R8 GT.
Aj v zbytku kabíny vládne atmosféra pretekárskych áut. Väčšinu plastových dielcov pokrýva alcantara a nechýbajú ani časti zhotovené z karbónu. Za sedadlami je dokonca priestor na odloženie dvoch prilieb. Audi totiž túto štúdiu špecifikuje ako vozidlo určené amatérskym vyznavačom okruhových pretekov. Tým by k šťastiu popri všetkých doplnkoch asi chýbal ešte bezpečnostný rám.
Autor: fg