SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Ako cestovať autom s deťmi na dovolenku? V noci alebo cez deň?

Dovolenková sezóna sa už rozbieha. Aj toto leto sa nájdu ľudia, ktorí pôjdu na dovolenku autom. Ak idú aj s deťmi, mnohé sa komplikuje. Ísť s nimi cez deň alebo v noci?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cestovať autom s malými deťmi nie je jednoduché ani na kratšie vzdialenosti. Pri dlhších cestách je to o to horšie.

Miloš: "Tento rok by sme radi šli na dovolenku do Chorvátska (cca 1050 km) a mám takú dilemu, či cestovať cez deň alebo v noci. Beriem 6 detí vo veku od 11 rokov nižšie a manželku s ešte jednu dospelú osobou. Máme 9-miestne auto.

Veľmi zvažujem cestu v noci, ale vzhľadom so skúsenosťami s únavou pri takej jazde mám predtým aj rešpekt.

Základné dve veci súperia vo mne. Pre cestu v noci by som sa rozhodol, lebo deti budú spať a rýchlejšie by sme prišli do cieľa. Taktiež nebude také teplo. Ale zas budem veľmi unavený a to môže byť veľké riziko.

Pre cestu cez deň by som sa rád rozhodol z dôvodu, že nebudem až tak unavený a budem môcť obdivovať aj okolie počas cesty. Na druhej strane bude teplo a deti budú neposedné, čo tiež zvyšuje riziko.

Miloš zhrnul výhody cestovania v noci a cez deň s deťmi takto:

Výhody Nevýhody
Cesta cez deň Lepší psychický aj fyzický stav vodiča.
Menšie riziko únavy a havárie.
Môžem obdivovať po ceste okolie.

Deti budú v aute veľmi živé.
Dlhšie trvajúca cesta, dlhšie prestávky.
Teplo.
Strata dňa v letovisku.

Cesta v noci

Pokoj za volantom, keď sa deti nebudú hašteriť, príp. malé plakať.
Kratší čas na prestávky, keď budú deti spať, rýchlejšia cesta.
Menej starostí okolo detí.
Ušetrený deň dovolenky pre ostatných (ja budem aj tak asi spať).
Nebude tak teplo.

Únava, riziko mikrospánku.
Monotónna cesta.
Orientácia len podľa značiek a GPS.
Nevidno okolie.
Ráno, keď deti budú ako tak vyspaté a živé, tak bude u mňa únava, nervozita, nutnosť spania.

Cestovanie s deťmi počas dovolenky nepatrí medzi romantické zážitky, tvrdí psychológ. A cestovať v noci alebo cez deň? Oba spôsoby majú svoje svoje výhody a aj nevýhody. Zdá sa však, že viac výhod má cestovanie cez deň.

Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus nám povedal, že sa netreba spoliehať na to, že deti budú na ceste v noci spať. Nie je vylúčené, že práve, keď sa na to budete spoliehať, deti spať nebudú. A keďže sa nebudú môcť zabávať pohľadom na krajinu, svoju pozornosť obrátia smerom do auta.

Preto je podľa Karola Kleinmanna vhodné, aby aj v noci venoval niekto z dospelých deťom, ak to bude potrebné. A skôr ich upokojíte tým, ak ich zabavíte hrami, nie okrikovaním. Aj vodič potom bude vo väčšej pohode.

Ak idete ide s deťmi prvýkrát na cestu motorovým vozidlom počítajte s tým, že

  • všetko bude trvať akosi dlhšie ako keby ste išli iba sami s partnerom,
  • počas presunu určite niečo zabudnete na čerpacej stanici,
  • z vašich vždy poslušných detí sa stanú hyperaktívni darebáci.

Dôležité je podľa psychológa správne načasovanie odchodu.

Svoje deti pozná najlepšie rodič. Pozná ich denný režim a najlepšie vie odhadnúť, v ktorom období budú deti najpokojnejšie. Je potrebné aby mali deti počas cesty dostatočný pitný režim a neboli príliš najedené. Ak nemáte klimatizáciu musíte častejšie sledovať ich pitný režim aby sa neprehriali.

Pri starších deťoch rodičia často riešia, že by im cestu uľahčili utišujúcimi liekmi. V diskusiách na rodičovských portáloch neraz vyskočí otázka, či je vhodný diazepam na utlmenie detí. "V žiadnom prípade," reaguje detská lekárka Elena Prokopová. "Ide len o zjednodušenie si situácie, o prospech rodičov a nie dieťaťa." Na nevoľnosť odporúča, či už klasický kinedryl alebo homeopatikum cocculine, ktoré treba prvýkrát podať deň pred cestou.

Cestovanie na dovolenku v noci

"Profesionálni vodiči považujú jazdu motorovým vozidlom v noci za oveľa náročnejšiu ako cez deň. Pochopiteľne aj medzi nimi existujú výnimky , ale najvážnejším argumentom proti jazde v noci je narušený fyziologický biorytmus organizmu. Nie každý patrí medzi tzv. sovy, čiže osoby, ktoré dokážu byť dlho do noci hore a majú pocit, že sú úplne bdelí a akční," uviedol Kleinmann.

Výskumy spánkových laboratórií ukázali, že najlepší čas pre odpočinok a spánok je medzi 22. hodinou a 6-tou ráno. Podľa psychológov máme každý svoju spánkovú normu a nemali by sme sa s ňou zahrávať. Počas dovolenky však ide o jednorázovú akciu, takže by to nemalo mať dlhodobé dôsledky. Napriek tomu pri šoférovaní v noci číhajú nebezpečenstvá.

Zhoršené videnie v noci

V noci sa zhoršujú podmienky na videnie. Nepriaznivo pôsobí najmä oslňovanie protiidúcich vozidiel.

"Tzv. krátka "slepota" po oslnení alebo zlý technický stav oproti jazdiacich vozidiel (nezriadené svetlá oproti idúcich vozidiel, zapnuté iba parkovacie svetlá, nesvietiace stopky) nás môžu natoľko dezorientovať, že nedokážeme správne odhadnúť situáciu pred nami," upozornil Kleinmann.

Zdravé oko mladých vodičov sa adaptuje na oslnenie v noci za sekundu u starších až za 3 sekundy, tvrdí psychológ. "V noci sú narušené základné funkcie oka, a to vizuálna ostrosť, farebné videnie a hĺbka videnia. Tmavá bezmesačná noc znižuje ostrosť zraku až o dve tretiny. Následne sa vodič horšie orientuje v priestore, ťažšie odhaduje rýchlosť ostatných vozidiel, čím sa mu predlžujú reakcie na okolité podnety."

Aj keď v noci klesá premávka takmer desaťnásobne, počte nehôd v porovnaní s dňom je približne rovnaký.

Podľa Kleinmanna bola znížená adaptabilita na šero a tmu zaznamenaná u vodičov nad 40 rokov. "Vodiči nad 45 rokov a osoby so psychosomatickými ochoreniami, ako je hypertenzia, cukrovka, ischemická choroba srdca, poruchy pečene a ďalšie, znášajú jazdu v noci dvakrát horšie ako ich mladší kolegovia."

Problémy s prispôsobením sa jazde v noci

Ak vodič nemá dlhodobé skúsenosti s jazdou v noci, určite sa stretne s tým, že po polnoci naňho príde spánok a najhorší čas je pred svitaním medzi treťou a štvrtou hodinou.

"Tento čas je známy aj ako čas "smrti". Na svitaní končí totiž končí jeden fyziologický biorytmus a všetky zmyslové orgány ako by prechádzali "reštartom". Práve v tomto období je zaznamenaný zvýšený počet dopravných nehôd, lebo tento čas je zvyčajne spojený aj s poslednými kilometrami pred cieľom. Už sa vidíme slniť na pláži alebo plávať v mori a toto krátke odpútanie našej pozornosti spojené s únavou môže skončiť veľmi tragicky," vysvetľuje Kleinmann.

Ak sa však predsa rozhodnete cestovať v noci, mali by ste podľa Karola Kleinmanna dodržiavať nasledovné pravidlá:

  • za volant si sadajte odpočinutý a vyspaný,
  • majte vedľa seba spoľahlivého spolujazdca-navigátora, ktorý sleduje cestu s vami a dopredu vám hlási odbočenia a nezvyčajné situácie,
  • každé dve hodiny si robte krátke prestávky a po štyroch hodinách sa vystriedajte za volantom,
  • nespoliehajte sa na kávu a energizujúce nápoje, ich pôsobenie je obmedzené,
  • po polnoci zvýšte opatrnosť a znížte rýchlosť minimálne o 10 %,
  • medzi treťou a piatou hodinou ráno zastavte na parkovisku, krátko si pospite a s vychádzajúcim slnkom sa znovu vydajte na cestu.

Cestovanie s deťmi cez deň

Karol Kleinmann tvrdí: "Ak sa rozhodneme pre cestu cez deň, je potrebné vyraziť na cestu tak, aby ste nezachytili rannú dopravnú špičku a rýchlo sa dostali na diaľničné úseky, kde cesta ubieha rýchlejšie a pohodlnejšie. Deti zvyčajne sledujú okolitú krajinu a ak sa pravidelne každé 2-3 hodiny zastavíte na čerpacej stanici alebo motoreste, býva to pre deti nezabudnuteľný zážitok. Najmä ak dostanú nejakú malú netradičnú dobrotu."

Deťom zastávka pomôže nielen tým, že zmenia polohu svojho tela, ale je pravdepodobné, že sa budú tešiť na ďalšie zastavenie a budú netrpezlivo počítať kilometre do ďalšej prestávky.

"Je dobré, ak spolujazdec, zvyčajne matka, okrem pomocnej navigácie, rozpráva deťom cez aké úseky krajiny práve prechádzate, aby aspoň čiastočne odpútala pozornosť nudiacich sa deti," tvrdí psychológ.

Spievanie rôznych piesní sa odporúča iba vtedy, ak to všetkých baví a neruší to vodiča. V opačnom prípade sa spev stáva pre vodiča jedným z najťažších stresogénnych faktorov.

Neodporúča sa ani čítanie kníh alebo časopisov, lebo pri kolísavom pohybe vozidla sa veľmi rýchlo unavujú oči.

"Je vhodné, ak pri dlhých cestách (okolo 800-1000 km) si cestu rozdelíte na dve časti a niekde prespíte. Na raňajky v tirolských Alpách alebo na grilovanú jahňacinu v miestach, kde sa vo filmoch preháňal Vinetou, sa mnohokrát spomína častejšie, ako na pobyt pri mori," dodal Kleinmann.

Nočná jazda na dovolenku s deťmi

Ak sa rozhodnete pre jazdu v noci, mali by vaše deti patriť medzi spachtošov a flegmatikov, ktorým budú ľahostajné mihajúce sa svetlá okolo idúcich kamiónov, tvrdí psychológ.

"Ak máte deti, ktoré patria medzi neposedné, počítajte s tým že v aute svoje správanie nezmenia a svoju nudu budú okato dávať okoliu najavo. Jazda v noci je pre vodiča náročnejšia a starosti s unudenými deťmi na dobrej kondícii vodiča nepridajú."

Môže sa stať, že očakávaná jazda deti tak rozruší, že nemôžu zaspať. Potom je už iba na rodičoch a najmä na matke, aby ich dokázala upokojiť. "A nezabudnite! Ráno o 3.00 hod. vozidlo odstavte a znovu ho naštartujte až s východom slnka," odporúča dopravný psychológ Karol Kleinmann z z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  2. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  3. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  4. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  7. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  8. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 369
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 226
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 809
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 642
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 124
  6. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 735
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 697
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 678
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Budú lietať triesky, ale tak to pri robení poriadku chodí.


5. feb
Mikaela Shiffrinová vypadla v alpskej kombinácii.

Talianka je vo veku 32 rokov najstaršia víťazka alpskej kombinácie.


Nikola Baďová 47m
Ukrajinské ministerstvo obrany dostane nové vedenie.

Reznikov by mal skončiť vo funkcii.


4 h
ZUZANA KEPPLOVÁ.

Šikanovanie SaS nemá konca-kraja.


3 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Juraj Jevin: A čo ste v nedeľu robili vy?
  2. Peter Štefãnik: Politika a čas.
  3. Magdaléna Cifrová: Hudobné vyučovanie inak
  4. Martin Pekár: Mýto na slovenský spôsob
  5. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  6. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  7. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  8. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 26 978
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 15 169
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 949
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 442
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 852
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 803
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 664
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 382
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu