SME

Ako cestovať autom s deťmi na dovolenku? V noci alebo cez deň?

Dovolenková sezóna sa už rozbieha. Aj toto leto sa nájdu ľudia, ktorí pôjdu na dovolenku autom. Ak idú aj s deťmi, mnohé sa komplikuje. Ísť s nimi cez deň alebo v noci?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cestovať autom s malými deťmi nie je jednoduché ani na kratšie vzdialenosti. Pri dlhších cestách je to o to horšie.

Miloš: "Tento rok by sme radi šli na dovolenku do Chorvátska (cca 1050 km) a mám takú dilemu, či cestovať cez deň alebo v noci. Beriem 6 detí vo veku od 11 rokov nižšie a manželku s ešte jednu dospelú osobou. Máme 9-miestne auto.

Veľmi zvažujem cestu v noci, ale vzhľadom so skúsenosťami s únavou pri takej jazde mám predtým aj rešpekt.

Základné dve veci súperia vo mne. Pre cestu v noci by som sa rozhodol, lebo deti budú spať a rýchlejšie by sme prišli do cieľa. Taktiež nebude také teplo. Ale zas budem veľmi unavený a to môže byť veľké riziko.

Pre cestu cez deň by som sa rád rozhodol z dôvodu, že nebudem až tak unavený a budem môcť obdivovať aj okolie počas cesty. Na druhej strane bude teplo a deti budú neposedné, čo tiež zvyšuje riziko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Miloš zhrnul výhody cestovania v noci a cez deň s deťmi takto:

Výhody Nevýhody
Cesta cez deň Lepší psychický aj fyzický stav vodiča.
Menšie riziko únavy a havárie.
Môžem obdivovať po ceste okolie.

Deti budú v aute veľmi živé.
Dlhšie trvajúca cesta, dlhšie prestávky.
Teplo.
Strata dňa v letovisku.

Cesta v noci

Pokoj za volantom, keď sa deti nebudú hašteriť, príp. malé plakať.
Kratší čas na prestávky, keď budú deti spať, rýchlejšia cesta.
Menej starostí okolo detí.
Ušetrený deň dovolenky pre ostatných (ja budem aj tak asi spať).
Nebude tak teplo.

Únava, riziko mikrospánku.
Monotónna cesta.
Orientácia len podľa značiek a GPS.
Nevidno okolie.
Ráno, keď deti budú ako tak vyspaté a živé, tak bude u mňa únava, nervozita, nutnosť spania.

Cestovanie s deťmi počas dovolenky nepatrí medzi romantické zážitky, tvrdí psychológ. A cestovať v noci alebo cez deň? Oba spôsoby majú svoje svoje výhody a aj nevýhody. Zdá sa však, že viac výhod má cestovanie cez deň.

Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus nám povedal, že sa netreba spoliehať na to, že deti budú na ceste v noci spať. Nie je vylúčené, že práve, keď sa na to budete spoliehať, deti spať nebudú. A keďže sa nebudú môcť zabávať pohľadom na krajinu, svoju pozornosť obrátia smerom do auta.

Preto je podľa Karola Kleinmanna vhodné, aby aj v noci venoval niekto z dospelých deťom, ak to bude potrebné. A skôr ich upokojíte tým, ak ich zabavíte hrami, nie okrikovaním. Aj vodič potom bude vo väčšej pohode.

SkryťVypnúť reklamu

Ak idete ide s deťmi prvýkrát na cestu motorovým vozidlom počítajte s tým, že

  • všetko bude trvať akosi dlhšie ako keby ste išli iba sami s partnerom,
  • počas presunu určite niečo zabudnete na čerpacej stanici,
  • z vašich vždy poslušných detí sa stanú hyperaktívni darebáci.

Dôležité je podľa psychológa správne načasovanie odchodu.

Svoje deti pozná najlepšie rodič. Pozná ich denný režim a najlepšie vie odhadnúť, v ktorom období budú deti najpokojnejšie. Je potrebné aby mali deti počas cesty dostatočný pitný režim a neboli príliš najedené. Ak nemáte klimatizáciu musíte častejšie sledovať ich pitný režim aby sa neprehriali.

Pri starších deťoch rodičia často riešia, že by im cestu uľahčili utišujúcimi liekmi. V diskusiách na rodičovských portáloch neraz vyskočí otázka, či je vhodný diazepam na utlmenie detí. "V žiadnom prípade," reaguje detská lekárka Elena Prokopová. "Ide len o zjednodušenie si situácie, o prospech rodičov a nie dieťaťa." Na nevoľnosť odporúča, či už klasický kinedryl alebo homeopatikum cocculine, ktoré treba prvýkrát podať deň pred cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Cestovanie na dovolenku v noci

"Profesionálni vodiči považujú jazdu motorovým vozidlom v noci za oveľa náročnejšiu ako cez deň. Pochopiteľne aj medzi nimi existujú výnimky , ale najvážnejším argumentom proti jazde v noci je narušený fyziologický biorytmus organizmu. Nie každý patrí medzi tzv. sovy, čiže osoby, ktoré dokážu byť dlho do noci hore a majú pocit, že sú úplne bdelí a akční," uviedol Kleinmann.

Výskumy spánkových laboratórií ukázali, že najlepší čas pre odpočinok a spánok je medzi 22. hodinou a 6-tou ráno. Podľa psychológov máme každý svoju spánkovú normu a nemali by sme sa s ňou zahrávať. Počas dovolenky však ide o jednorázovú akciu, takže by to nemalo mať dlhodobé dôsledky. Napriek tomu pri šoférovaní v noci číhajú nebezpečenstvá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zhoršené videnie v noci

V noci sa zhoršujú podmienky na videnie. Nepriaznivo pôsobí najmä oslňovanie protiidúcich vozidiel.

"Tzv. krátka "slepota" po oslnení alebo zlý technický stav oproti jazdiacich vozidiel (nezriadené svetlá oproti idúcich vozidiel, zapnuté iba parkovacie svetlá, nesvietiace stopky) nás môžu natoľko dezorientovať, že nedokážeme správne odhadnúť situáciu pred nami," upozornil Kleinmann.

Zdravé oko mladých vodičov sa adaptuje na oslnenie v noci za sekundu u starších až za 3 sekundy, tvrdí psychológ. "V noci sú narušené základné funkcie oka, a to vizuálna ostrosť, farebné videnie a hĺbka videnia. Tmavá bezmesačná noc znižuje ostrosť zraku až o dve tretiny. Následne sa vodič horšie orientuje v priestore, ťažšie odhaduje rýchlosť ostatných vozidiel, čím sa mu predlžujú reakcie na okolité podnety."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď v noci klesá premávka takmer desaťnásobne, počte nehôd v porovnaní s dňom je približne rovnaký.

Podľa Kleinmanna bola znížená adaptabilita na šero a tmu zaznamenaná u vodičov nad 40 rokov. "Vodiči nad 45 rokov a osoby so psychosomatickými ochoreniami, ako je hypertenzia, cukrovka, ischemická choroba srdca, poruchy pečene a ďalšie, znášajú jazdu v noci dvakrát horšie ako ich mladší kolegovia."

Problémy s prispôsobením sa jazde v noci

Ak vodič nemá dlhodobé skúsenosti s jazdou v noci, určite sa stretne s tým, že po polnoci naňho príde spánok a najhorší čas je pred svitaním medzi treťou a štvrtou hodinou.

"Tento čas je známy aj ako čas "smrti". Na svitaní končí totiž končí jeden fyziologický biorytmus a všetky zmyslové orgány ako by prechádzali "reštartom". Práve v tomto období je zaznamenaný zvýšený počet dopravných nehôd, lebo tento čas je zvyčajne spojený aj s poslednými kilometrami pred cieľom. Už sa vidíme slniť na pláži alebo plávať v mori a toto krátke odpútanie našej pozornosti spojené s únavou môže skončiť veľmi tragicky," vysvetľuje Kleinmann.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa však predsa rozhodnete cestovať v noci, mali by ste podľa Karola Kleinmanna dodržiavať nasledovné pravidlá:

  • za volant si sadajte odpočinutý a vyspaný,
  • majte vedľa seba spoľahlivého spolujazdca-navigátora, ktorý sleduje cestu s vami a dopredu vám hlási odbočenia a nezvyčajné situácie,
  • každé dve hodiny si robte krátke prestávky a po štyroch hodinách sa vystriedajte za volantom,
  • nespoliehajte sa na kávu a energizujúce nápoje, ich pôsobenie je obmedzené,
  • po polnoci zvýšte opatrnosť a znížte rýchlosť minimálne o 10 %,
  • medzi treťou a piatou hodinou ráno zastavte na parkovisku, krátko si pospite a s vychádzajúcim slnkom sa znovu vydajte na cestu.

Cestovanie s deťmi cez deň

Karol Kleinmann tvrdí: "Ak sa rozhodneme pre cestu cez deň, je potrebné vyraziť na cestu tak, aby ste nezachytili rannú dopravnú špičku a rýchlo sa dostali na diaľničné úseky, kde cesta ubieha rýchlejšie a pohodlnejšie. Deti zvyčajne sledujú okolitú krajinu a ak sa pravidelne každé 2-3 hodiny zastavíte na čerpacej stanici alebo motoreste, býva to pre deti nezabudnuteľný zážitok. Najmä ak dostanú nejakú malú netradičnú dobrotu."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deťom zastávka pomôže nielen tým, že zmenia polohu svojho tela, ale je pravdepodobné, že sa budú tešiť na ďalšie zastavenie a budú netrpezlivo počítať kilometre do ďalšej prestávky.

"Je dobré, ak spolujazdec, zvyčajne matka, okrem pomocnej navigácie, rozpráva deťom cez aké úseky krajiny práve prechádzate, aby aspoň čiastočne odpútala pozornosť nudiacich sa deti," tvrdí psychológ.

Spievanie rôznych piesní sa odporúča iba vtedy, ak to všetkých baví a neruší to vodiča. V opačnom prípade sa spev stáva pre vodiča jedným z najťažších stresogénnych faktorov.

Neodporúča sa ani čítanie kníh alebo časopisov, lebo pri kolísavom pohybe vozidla sa veľmi rýchlo unavujú oči.

"Je vhodné, ak pri dlhých cestách (okolo 800-1000 km) si cestu rozdelíte na dve časti a niekde prespíte. Na raňajky v tirolských Alpách alebo na grilovanú jahňacinu v miestach, kde sa vo filmoch preháňal Vinetou, sa mnohokrát spomína častejšie, ako na pobyt pri mori," dodal Kleinmann.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nočná jazda na dovolenku s deťmi

Ak sa rozhodnete pre jazdu v noci, mali by vaše deti patriť medzi spachtošov a flegmatikov, ktorým budú ľahostajné mihajúce sa svetlá okolo idúcich kamiónov, tvrdí psychológ.

"Ak máte deti, ktoré patria medzi neposedné, počítajte s tým že v aute svoje správanie nezmenia a svoju nudu budú okato dávať okoliu najavo. Jazda v noci je pre vodiča náročnejšia a starosti s unudenými deťmi na dobrej kondícii vodiča nepridajú."

Môže sa stať, že očakávaná jazda deti tak rozruší, že nemôžu zaspať. Potom je už iba na rodičoch a najmä na matke, aby ich dokázala upokojiť. "A nezabudnite! Ráno o 3.00 hod. vozidlo odstavte a znovu ho naštartujte až s východom slnka," odporúča dopravný psychológ Karol Kleinmann z z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 603
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 343
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 928
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 574
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 457
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 113
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  2. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  3. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  4. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  5. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  6. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  7. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  8. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 095
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 566
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 329
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 253
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 042
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 447
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 476
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu