TURÍN. Toto je štvrtá generácia štýlového mestského autíčka Ypsilon, postaveného hlavne pre ženy. Kvôli nežnejšiemu pohlaviu dostala prvýkrát vo svojej 25-ročnej histórii päť dverí, ktoré sú praktickejšie pri nákupoch, aj vození detí do školy.
V meste sa tiež počíta obratnosť, kompaktné rozmery, ktoré uľahčujú parkovanie, vyšší posed a tiež luxusný dizajn s maskovanými zadnými dverami.
Lancia chce novú Ypsilonku ponúkať ako prémiové mestské auto, k čomu marketingoví stratégovia vymysleli aj nádherné slovné charakteristiky ako Luxury is a Right alebo Luxury liberated. Ciže niečo v tom zmysle, že každý má právo alebo nárok na luxus. Pritom luxus nemusí byť iba synonymom veľkosti a vysokej ceny.
A práve malá Lancia chce byť akýmsi pionierom luxusu medzi mini autami. Malé prémiové auto prístupnejšie pre širšie masy. V marketingu sú Taliani jednoducho neprekonateľní. Každé jedno auto vedia zákazníkovi perfektne podať. Otázne je, či to stačí na to, aby si také auto kúpil.
Menej luxusu pod prednou kapotou
V každom prípade s luxusom a prémiovosťou akosi neladí ponuka motorov. Nový dvojvalec Twin Air je úžasný motor, ktorý vo Fiate 500 dotvára retro obraz do úplnej dokonalosti. No k luxusnej malej Lancii, tváriacej sa ako ženský módny doplnok na kolesách mi jeho farbistý dvojvalcový zvuk akosi nepasuje.
Rovnako starý osemventilový štvorvalec objemu 1.2 l nie je úplne pravým orechovým, teda motorom, ktorý by si niekto spájal s luxusom. Treťou a zatiaľ poslednou alternatívou je turbodiesel 1.3 Multijet.
Viacerých nás tiež zaskočilo, že všetko sú to motory kombinované iba s päťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Pre TwinAir je alternatívou robotizovaná prevodovka DFN od Magnetti Marelli.
Výrobca však vie, že toto Taliani neriešia a ženy, ktorým predovšetkým je nová Ypsilonka určená, už vôbec nie. Preto naďalej najviac verí jednadvojke. Tá má mať až 60% -ný podiel. Zvyšné dva motory TwinAir a Multijet by si mali rozdeliť po 20%.
Keď spomínam Talianov, najväčším odbytovým trhom pre Ypsilon má byť ako vždy domovina, no podstatne viac si tento raz výrobca sľubuje aj od exportných trhov. Najmä Nemecka, Francúzska a Veľkej Británie. Mimochodom v Británii a Írsku sa Lancia bude predávať pod značkou Chrysler.
Na každom z týchto trhov sa očakáva odbyt 10 000 až 12 000 kusov ročne. Doposiaľ bol pomer medzi domácim a exportnými trhmi 85% a 15%, teraz by sa to malo zmeniť na 60% a 40%.
Lancia La Femme
Nová Ypsilonka bola postavená podľa konceptu malá zvonka a veľká zvnútra. Zachovanie kompaktných rozmerov bola kľúčová požiadavka, keďže odjakživa bola vyslovene ženským autom a prestrelené rozmery by mohli tradičné zákazníčky odradiť.
Výrobca teda použil predĺženú a rozšírenú platformu novej Pandy, ktorá bude mať premiéru koncom tohto roka. Ide o spoločnú platformu aj s Fiatom 500, spolu s ktorým bude nová Ypsilonka zbiehať z výrobných pásov fabriky v poľskom Tichy.
V porovnaní s predchodcom malá Lancia narástla do dĺžky o 30 mm, šírka aj výška sa však trochu scvrkla (- 34 mm, resp. - 20 mm). Rázvor sa predĺžil o nepatrné 2 mm. Dá sa teda povedať, že nová Ypsilonka je v podstate rovnako veľká ako predchodca.
Ženám tiež viac vyhovuje praktickejšia päťdverová karoséria, preto novinka vymenila trojdverovú karosériu za päťdverovú. Ženy majú vraj rady tiež športový dizajn, preto Ypsilonku dizajnéri navrhli ako štýlové trojdverové auto s maskovanými zadnými dverami.
Rovnako im, ale aj životu v meste bola prispôsobená najnovšia generácia parkovacieho asistenta Magic Parking, ktorý dokáže zaparkovať na pozdĺžne parkovacie miesto dlhé iba 4600 mm, čiže iba o 758 mm dlhšie než samotné vozidlo.
Praktické je tiež tankovacie hrdlo Smart Fuel bez viečka, ktoré zabráni tomu, aby ste si pomýlili tankovaciu pištoľ. Z ďalších prvkov výbavy sú zaujímavé xenónové svetlá, veľká panoramatická strecha, navigačný systém Blue&Me Tom Tom LIVE, výkonná aparatúra a osem reproduktorov.
Jazdili SME... |
Predná časť kabíny je pre dvoch dospelých veľmi príjemným životným priestorom s uspokojivým miestom na šírku aj výšku. Vďaka vnútornej výške ostal vysoký posed zachovaný. Dobrý výhľad z auta je neoceniteľná devíza v mestskej premávke. Vzadu je to s miestom na hlavu slabšie. Priestor pre nohy v meste uspokojí, a keby ho bolo málo, prední pasažieri sa môžu viac natlačiť na palubnú dosku a zlepšiť tak podmienky pasažierom vzadu. Pod ňou majú dosť miesta na dlhé nohy. Na krátkej zadne j lavici s kolmým operadlom sa však ani zďaleka nesedí tak pohodlne ako vpredu. Nakoniec, ani sa nemusí, pretože dospelí budú vzadu cestovať príležitostne a deťom sa bude dozadu aspoň ľahšie nastupovať vďaka kratším sedákom. Predné sedadlá môžu byť čalúnené viacerými poťahmi so vzorovaním, pripomínajúcim luxusné gauče. Celkovo je na výber až 600 rôznych kombinácií stvárnenia interiéru. Plasty na palubnej doske, imitujúce kožený poťah, pochádzajú z Delty a pôsobia na pohľad aj dotyk hodnotne. Zvyšné plasty a obkladové materiály zodpovedajú zaužívaným štandardom Fiatu v tejto kategórii. Architektúra kokpitu s prístrojmi v strede čerpá z predošlého modelu, čo ocenia tradičné zákazníčky, zvyknuté na ich polohu. Nové si budú musieť zvyknúť. Podvozok odolnejší voči nástrahám mestaPrvé testovacie kilometre som absolvoval po zapchatom Turíne a blízkom okolí, takže najazdil som len zhruba 25 kilometrov. Na prvý dojem Ypsilon pôsobí stabilnejším a najmä pokojnejším dojmom než predchodca. Nehojdá sa toľko ani nenakláňa. Počas prezentácie nám bolo zdôraznené, že predná náprava dostala zosilnenú nápravnicu aj stabilizátor, čo cítiť na vedení stopy aj filtrovaní nerovností. Pri jazde po rozbitých cestách, podobných tým našim, pokojne znáša všetky hrbole. Predná náprava nebúcha, ani prehnane neotriasa. V meste sa s Ypsilonkou ľahko a rýchlo manévruje. Povedal by som, že až tak žensky, čo nám mužom prekáža, pretože ľahké riadenie a gumená kulisa radiacej páky na nás pôsobí rušivo. Ale to nie je v tomto prípade podstatné. Nová Ypsilonka dosahuje nižšiu pohotovostnú hmotnosť než väčšina konkurentov (iba 965 kg), čo jej pomáha byť mrštnejšou v mestskej premávke aj s ponúkanými motormi. V kombinácii so sériovo montovaným systémom stop/štart a pneumatikami GoodYear EfficinetGrip má zase pozitívny vplyv na nízke prevádzkové náklady. Nová Lancia Ypsilon príde na náš trh v septembri tohto roku. |
Technické parametre vozidiel Lancia Ypsilon
Motor | 1.2 Fire | 0.9 TwinAir | 1.3 MultiJet |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 875 | 1248 |
Výkon [kW/k] | 51/69 | 63/85 | 70/95 |
pri otáčkach [1/min] | 5500 | 5500 | 4000 |
Krútiaci moment [Nm] | 102 | 145 | 200 |
pri otáčkach [1/min] | 3000 | 1900 | 1500 |
Prevodovka | 5MT | 5MT | 5MT |
Pohotovostná hmotnosť [kg] | 965 | 975 | 1050 |
Palivová spotreba [l/100 km] | 6,4/4,1/4,9 | 5,0/3,8/4,2 | 4,7/3,2/3,8 |
Emisie CO₂ (g/km) | 115 | 99 | 99 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 14,5 | 11,9 | 11,4 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 163 | 176 | 183 |
Rozmery:
dĺžka | 3842mm |
šírka | 1676 mm |
výška | 1518 mm |
rázvor náprav | 2390 mm |
objem batožinového priestoru | 245 l |
objem palivovej nádrže | 40 l |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Fiat.