Auto na solárny pohon prejde 1100 kilometrov na 1kWh energie

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh.(Zdroj: Shell Eco-marathon)

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo Shell Eco-maratónu Europe 2011 sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Na pretekoch, ktoré sa konali koncom mája, sa zúčastnilo 187 tímov z 10 krajín. Prvýkrát bola súťaž rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi a druhú nazvali E-mobility. Tá bola určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).

Svetové rekordy v pohone na elektrickú energiu

Najväčším úspechom v triede E-mobility bolo stanovenie dvoch svetových rekordov v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. Je to, akoby auto potrebovalo na prejdenie 1 108 km približne 0,1 metra kubického zemného plynu. Mimochodom, približne 1 kWh energie spotrebuje 12 wattová žiarivka za 18 dní (pri štandardizovanom dennom používaní žiarivky).

Tím z Polytech Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: "Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, ale my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je to veľká česť poraziť také dobré tímy."

01.jpg

TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh.

V kategórii UrbanConcept (vozidlá podobné autám v premávke) sa tím z Fachhochschule v nemeckom Triere prezentoval výkonom 232,9 km / kWh.

Historický rekord 4 896 km na 1 liter paliva nebol prekonaný

V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km za liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím DTU Roadrunners z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / liter.

Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii UrbanConcept tento rok stanovil nový rekord nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2 g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.

02.jpg

Princíp pretekov

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km. Ekvivalentne sa zisťujú výsledky aj pre vozidlá, ktoré poháňa elektrická energia (slnečná, plug-in, palivové články).

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru preteku, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 474
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 568
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 275
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 867
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 607
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 501
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 688
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 507
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 933
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 663

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.