SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Auto na solárny pohon prejde 1100 kilometrov na 1kWh energie

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh.Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. (Zdroj: Shell Eco-marathon)

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo Shell Eco-maratónu Europe 2011 sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Na pretekoch, ktoré sa konali koncom mája, sa zúčastnilo 187 tímov z 10 krajín. Prvýkrát bola súťaž rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi a druhú nazvali E-mobility. Tá bola určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).

Svetové rekordy v pohone na elektrickú energiu

Najväčším úspechom v triede E-mobility bolo stanovenie dvoch svetových rekordov v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. Je to, akoby auto potrebovalo na prejdenie 1 108 km približne 0,1 metra kubického zemného plynu. Mimochodom, približne 1 kWh energie spotrebuje 12 wattová žiarivka za 18 dní (pri štandardizovanom dennom používaní žiarivky).

Tím z Polytech Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: "Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, ale my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je to veľká česť poraziť také dobré tímy."

01.jpg

TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh.

V kategórii UrbanConcept (vozidlá podobné autám v premávke) sa tím z Fachhochschule v nemeckom Triere prezentoval výkonom 232,9 km / kWh.

Historický rekord 4 896 km na 1 liter paliva nebol prekonaný

V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km za liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím DTU Roadrunners z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / liter.

Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii UrbanConcept tento rok stanovil nový rekord nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2 g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.

02.jpg

Princíp pretekov

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km. Ekvivalentne sa zisťujú výsledky aj pre vozidlá, ktoré poháňa elektrická energia (slnečná, plug-in, palivové články).

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru preteku, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 485
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 809
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 533
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 560
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 984
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 105
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 416
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


23 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov
Novej republike prišiel zablahoželať aj princ Charles.

Barbados získal nezávislosť v roku 1966, od utorka je republikou.


3 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 182
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 802
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 859
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 300
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 017
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 793
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu