Auto na solárny pohon prejde 1100 kilometrov na 1kWh energie

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh.(Zdroj: Shell Eco-marathon)

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo Shell Eco-maratónu Europe 2011 sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Na pretekoch, ktoré sa konali koncom mája, sa zúčastnilo 187 tímov z 10 krajín. Prvýkrát bola súťaž rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi a druhú nazvali E-mobility. Tá bola určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).

Svetové rekordy v pohone na elektrickú energiu

Najväčším úspechom v triede E-mobility bolo stanovenie dvoch svetových rekordov v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. Je to, akoby auto potrebovalo na prejdenie 1 108 km približne 0,1 metra kubického zemného plynu. Mimochodom, približne 1 kWh energie spotrebuje 12 wattová žiarivka za 18 dní (pri štandardizovanom dennom používaní žiarivky).

Tím z Polytech Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: "Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, ale my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je to veľká česť poraziť také dobré tímy."

01.jpg

TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh.

V kategórii UrbanConcept (vozidlá podobné autám v premávke) sa tím z Fachhochschule v nemeckom Triere prezentoval výkonom 232,9 km / kWh.

Historický rekord 4 896 km na 1 liter paliva nebol prekonaný

V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km za liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím DTU Roadrunners z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / liter.

Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii UrbanConcept tento rok stanovil nový rekord nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2 g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.

02.jpg

Princíp pretekov

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km. Ekvivalentne sa zisťujú výsledky aj pre vozidlá, ktoré poháňa elektrická energia (slnečná, plug-in, palivové články).

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru preteku, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 222
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 341
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 023
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 405
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 453
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 478
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 391
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 294
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.