SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Auto na solárny pohon prejde 1100 kilometrov na 1kWh energie

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh.Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. (Zdroj: Shell Eco-marathon)

Na aktuálnom ročníku pretekov o najúspornejšie vozidlo Shell Eco-maratónu Europe 2011 sa vozidlu na slnečný pohon podarilo dosiahnuť spotrebu, pri ktorej by zvládlo prejsť 1 108 km za 1 kWh energie.

Na pretekoch, ktoré sa konali koncom mája, sa zúčastnilo 187 tímov z 10 krajín. Prvýkrát bola súťaž rozdelená do dvoch tried – jedna pre vozidlá so spaľovacími motormi a druhú nazvali E-mobility. Tá bola určená pre automobily poháňané elektromotormi (automobily s palivovými článkami, plug-in automobily s batériami a automobily na solárny pohon).

Svetové rekordy v pohone na elektrickú energiu

Najväčším úspechom v triede E-mobility bolo stanovenie dvoch svetových rekordov v kategóriách prototypov solárnych vozidiel a prototypov vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami.

Taliansky tím mecc-Sun z milánskej polytechniky navrhol a postavil automobil poháňaný slnečnou energiou, ktorý je schopný najazdiť 1 108 km na 1 kWh. Je to, akoby auto potrebovalo na prejdenie 1 108 km približne 0,1 metra kubického zemného plynu. Mimochodom, približne 1 kWh energie spotrebuje 12 wattová žiarivka za 18 dní (pri štandardizovanom dennom používaní žiarivky).

Tím z Polytech Nantes vo Francúzku, nový držiteľ rekordu v kategórii prototypov poháňaných palivovými článkami, pokoril pôvodný rekord výkonom 590,2 km / kWh. Vedúci tímu Mohammed El Bahloul bol s výsledkom spokojný: "Zvíťazili sme druhýkrát za sebou, ale nie sme samoľúbi. V tejto súťaži je niekoľko skvelých škôl, ale my milujeme vysoké štandardy, pretože to pocitu z víťazstva pridáva na hodnote. Je to veľká česť poraziť také dobré tímy."

01.jpg

TERA TUGraz z technickej univerzity v rakúskom Grazi súťažil vôbec po prvýkrát v kategórii pre batériami poháňané plug-in prototypy. Pre ďalšie ročníky nastavili latku výkonom 842,5 km / kWh.

V kategórii UrbanConcept (vozidlá podobné autám v premávke) sa tím z Fachhochschule v nemeckom Triere prezentoval výkonom 232,9 km / kWh.

Historický rekord 4 896 km na 1 liter paliva nebol prekonaný

V kategórii vozidiel poháňaných spaľovacím motorom sa víťazom v kategórii prototypov so zážihovým motorom stal francúzsky tím Microjoule z La Joliverie. Ich vozidlo dokázalo najazdiť 3 688,2 km za liter benzínu. V kategórii UrbanConcept pre automobily jazdiace na etanol dosiahol tím DTU Roadrunners z dánskej technickej univerzity výkon zodpovedajúci najazdeniu 509,4 km / liter.

Každoročne je tiež udeľovaná cena pre vozidlo, ktoré má najnižšie emisie CO2. V kategórii UrbanConcept tento rok stanovil nový rekord nemecký tím proTRon, ktorý stlačil limit ekologickej jazdy pod hodnotu 2 g/km (1,972 g / km). Víťaz kategórie prototypov, rakúsky TERA TUGraz postavil vozidlo vypúšťajúce iba 0,545 g / km.

02.jpg

Princíp pretekov

Preteky sa konajú na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka je 3 636 m. Súťažný pokus začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádoby. Potom okruh absolvujú vozidlá 7 krát, podľa vylosovaného poradia prvej jazdy, (ostatné poradie je ľubovolné), čo zodpovedá vzdialenosti 25,272 km v časovom limite 50 minút 34 sekúnd. Vozidlo musí mať na okruhu minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení uvedenej vzdialenosti sa doplní palivo a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na 1 liter paliva alebo spotreba na 100 km. Ekvivalentne sa zisťujú výsledky aj pre vozidlá, ktoré poháňa elektrická energia (slnečná, plug-in, palivové články).

V pretekoch je možné absolvovať 4 pokusy. Do hodnotenia sa započítava najlepší výsledok. Počas pretekov sa môžu motory vypínať.

zdroj: Strojnícka fakulta, Technická univerzita, Košice

Európsky Shell Eco-marathon sa v roku 2012 presunie na nové miesto. Po troch rokoch na nemeckej EuroSpeedway Lausitz sa bude budúci rok súťažiť v holandskom Rotterdame. Zodpovedá to európskemu charakteru preteku, ktorý vždy po niekoľkých rokoch mení miesto konania a predstaví sa novým divákom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 618
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 091
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 615
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 666
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 059
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 966
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 025
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 018
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 009
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 887
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric