Benzíny sa predávajú najhoršie za posledných 5 rokov

Tak zle, ako v súčasnosti, sa benzíny na Slovensku ešte nepredávali. Najmä zdraženie benzínov v prvej tretine roka spôsobil pokles predaja tejto skupiny pohonných látok na najnižšie hodnoty od roku 2006.

Predaj nafty mierne narástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Napriek zvyšovaniu cien. V apríli však predaj narástol len o nepatrnú polovicu percenta oproti aprílu 2010.

Celkovo sa za prvé 4 mesiace tohto roka predalo o 2 % viac pohonných látok ako minulý rok od januára do konca apríla. Naposledy sa pohonné látky predávali lepšie v roku 2008.

V apríli však Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) zaznamenala 3,5 % pokles predaja. Nie je vylúčené, že ak sa ceny pohonných látok neznížia, tento rok sa predá menej pohonných látok ako minulý rok.

Vysoké ceny stlačili predaj benzínov na dlhodobé minimá

Príčiny poklesu predaja benzínov možno hľadať najmä v raste cien pohonných látok.

Nárast cien o 13 % za prvé 4 mesiace tohto roka spôsobil pokles predaja benzínov o viac ako 5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ani v jednom mesiaci tohto roku sa nepredalo viac pohonných látok ako v porovnateľnom období roku 2010.

Keďže ceny benzínov sú výrazne vyššie ako ceny nafty, motoristi sa pravdepodobne viac orientujú na naftový pohon. Pri ňom ušetria nielen vo vzťahu k jednotkovej cene pohonnej látky ale aj vo vzťahu k spotrebe, ktorá je pri naftových motoroch nižšia ako pri benzínových.

Dokonca aj v čase vrcholiacej krízy na prelome rokov 2008 a 2009 sa predalo viac benzínov ako v tomto roku. Pre úplnosť ale treba dodať, že v tom čase stál liter najpredávanejšieho benzínu 95 Natural približne o 50 % menej ako dnes. Za prvé 4 mesiace roku 2009 sa predalo o 12 miliónov litrov viac benzínov ako od januára do konca apríla tohto roku.

Predaj nafty naďalej ťaží z poklesu spotrebných daní vo februári 2010. Ten spôsobil presun tranzitnej kamiónovej dopravy na Slovensko, čím sa predaj nafty dostal na historicky najvyššie hodnoty. A keďže rast cien nafty neobišiel ani okolité krajiny, tranzitná doprava nemá dôvod obchádzať Slovensko.

graf05_big.jpg

Predaj klesá, príjem rastie

Zatiaľ, čo s budúcnosťou predaja pohonných látok to nevyzerá optimisticky, príjem z predaja rastie. Rast cien pohonných látok kompenzuje výpadky z predaja viac ako dostatočne.

Kým pri 95-oktánovom benzíne Natural poklesol priemerný denný predaj za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2010 o 50 tisíc litrov, vyššie ceny zvýšili podľa našich prepočtov príjem z 95-ky približne o 30 miliónov eur. Štát má podiel na tomto raste cca 20 %.

Pri nafte sa zvýšením cien zvýšil príjem z predaja za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s obdobím od januára do konca apríla 2010 takmer o 90 miliónov eur. Štát sa na ňom daňami a poplatkami podieľa štvrtinou.

Pri výpočte príjmu boli použité mesačné priemerné ceny pohonných látok, ktoré vychádzali zo zdrojov natankuj.sme.sk a údaje o predaji pohonných látok členmi SAPPO (k dispozícii máme údaje od roku 2006).

graf04_big.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.