Benzíny sa predávajú najhoršie za posledných 5 rokov

Tak zle, ako v súčasnosti, sa benzíny na Slovensku ešte nepredávali. Najmä zdraženie benzínov v prvej tretine roka spôsobil pokles predaja tejto skupiny pohonných látok na najnižšie hodnoty od roku 2006.

Predaj nafty mierne narástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Napriek zvyšovaniu cien. V apríli však predaj narástol len o nepatrnú polovicu percenta oproti aprílu 2010.

Celkovo sa za prvé 4 mesiace tohto roka predalo o 2 % viac pohonných látok ako minulý rok od januára do konca apríla. Naposledy sa pohonné látky predávali lepšie v roku 2008.

V apríli však Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) zaznamenala 3,5 % pokles predaja. Nie je vylúčené, že ak sa ceny pohonných látok neznížia, tento rok sa predá menej pohonných látok ako minulý rok.

Vysoké ceny stlačili predaj benzínov na dlhodobé minimá

Príčiny poklesu predaja benzínov možno hľadať najmä v raste cien pohonných látok.

Nárast cien o 13 % za prvé 4 mesiace tohto roka spôsobil pokles predaja benzínov o viac ako 5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ani v jednom mesiaci tohto roku sa nepredalo viac pohonných látok ako v porovnateľnom období roku 2010.

Keďže ceny benzínov sú výrazne vyššie ako ceny nafty, motoristi sa pravdepodobne viac orientujú na naftový pohon. Pri ňom ušetria nielen vo vzťahu k jednotkovej cene pohonnej látky ale aj vo vzťahu k spotrebe, ktorá je pri naftových motoroch nižšia ako pri benzínových.

Dokonca aj v čase vrcholiacej krízy na prelome rokov 2008 a 2009 sa predalo viac benzínov ako v tomto roku. Pre úplnosť ale treba dodať, že v tom čase stál liter najpredávanejšieho benzínu 95 Natural približne o 50 % menej ako dnes. Za prvé 4 mesiace roku 2009 sa predalo o 12 miliónov litrov viac benzínov ako od januára do konca apríla tohto roku.

Predaj nafty naďalej ťaží z poklesu spotrebných daní vo februári 2010. Ten spôsobil presun tranzitnej kamiónovej dopravy na Slovensko, čím sa predaj nafty dostal na historicky najvyššie hodnoty. A keďže rast cien nafty neobišiel ani okolité krajiny, tranzitná doprava nemá dôvod obchádzať Slovensko.

graf05_big.jpg

Predaj klesá, príjem rastie

Zatiaľ, čo s budúcnosťou predaja pohonných látok to nevyzerá optimisticky, príjem z predaja rastie. Rast cien pohonných látok kompenzuje výpadky z predaja viac ako dostatočne.

Kým pri 95-oktánovom benzíne Natural poklesol priemerný denný predaj za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2010 o 50 tisíc litrov, vyššie ceny zvýšili podľa našich prepočtov príjem z 95-ky približne o 30 miliónov eur. Štát má podiel na tomto raste cca 20 %.

Pri nafte sa zvýšením cien zvýšil príjem z predaja za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s obdobím od januára do konca apríla 2010 takmer o 90 miliónov eur. Štát sa na ňom daňami a poplatkami podieľa štvrtinou.

Pri výpočte príjmu boli použité mesačné priemerné ceny pohonných látok, ktoré vychádzali zo zdrojov natankuj.sme.sk a údaje o predaji pohonných látok členmi SAPPO (k dispozícii máme údaje od roku 2006).

graf04_big.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Do we have "Sagans" in language education?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  10. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 102
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 700
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 640
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 031
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 598
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 994
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 146
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 920
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 023
  10. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 1 963

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.