Benzíny sa predávajú najhoršie za posledných 5 rokov

Tak zle, ako v súčasnosti, sa benzíny na Slovensku ešte nepredávali. Najmä zdraženie benzínov v prvej tretine roka spôsobil pokles predaja tejto skupiny pohonných látok na najnižšie hodnoty od roku 2006.

Predaj nafty mierne narástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Napriek zvyšovaniu cien. V apríli však predaj narástol len o nepatrnú polovicu percenta oproti aprílu 2010.

Celkovo sa za prvé 4 mesiace tohto roka predalo o 2 % viac pohonných látok ako minulý rok od januára do konca apríla. Naposledy sa pohonné látky predávali lepšie v roku 2008.

V apríli však Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) zaznamenala 3,5 % pokles predaja. Nie je vylúčené, že ak sa ceny pohonných látok neznížia, tento rok sa predá menej pohonných látok ako minulý rok.

Vysoké ceny stlačili predaj benzínov na dlhodobé minimá

Príčiny poklesu predaja benzínov možno hľadať najmä v raste cien pohonných látok.

Nárast cien o 13 % za prvé 4 mesiace tohto roka spôsobil pokles predaja benzínov o viac ako 5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ani v jednom mesiaci tohto roku sa nepredalo viac pohonných látok ako v porovnateľnom období roku 2010.

Keďže ceny benzínov sú výrazne vyššie ako ceny nafty, motoristi sa pravdepodobne viac orientujú na naftový pohon. Pri ňom ušetria nielen vo vzťahu k jednotkovej cene pohonnej látky ale aj vo vzťahu k spotrebe, ktorá je pri naftových motoroch nižšia ako pri benzínových.

Dokonca aj v čase vrcholiacej krízy na prelome rokov 2008 a 2009 sa predalo viac benzínov ako v tomto roku. Pre úplnosť ale treba dodať, že v tom čase stál liter najpredávanejšieho benzínu 95 Natural približne o 50 % menej ako dnes. Za prvé 4 mesiace roku 2009 sa predalo o 12 miliónov litrov viac benzínov ako od januára do konca apríla tohto roku.

Predaj nafty naďalej ťaží z poklesu spotrebných daní vo februári 2010. Ten spôsobil presun tranzitnej kamiónovej dopravy na Slovensko, čím sa predaj nafty dostal na historicky najvyššie hodnoty. A keďže rast cien nafty neobišiel ani okolité krajiny, tranzitná doprava nemá dôvod obchádzať Slovensko.

graf05_big.jpg

Predaj klesá, príjem rastie

Zatiaľ, čo s budúcnosťou predaja pohonných látok to nevyzerá optimisticky, príjem z predaja rastie. Rast cien pohonných látok kompenzuje výpadky z predaja viac ako dostatočne.

Kým pri 95-oktánovom benzíne Natural poklesol priemerný denný predaj za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2010 o 50 tisíc litrov, vyššie ceny zvýšili podľa našich prepočtov príjem z 95-ky približne o 30 miliónov eur. Štát má podiel na tomto raste cca 20 %.

Pri nafte sa zvýšením cien zvýšil príjem z predaja za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s obdobím od januára do konca apríla 2010 takmer o 90 miliónov eur. Štát sa na ňom daňami a poplatkami podieľa štvrtinou.

Pri výpočte príjmu boli použité mesačné priemerné ceny pohonných látok, ktoré vychádzali zo zdrojov natankuj.sme.sk a údaje o predaji pohonných látok členmi SAPPO (k dispozícii máme údaje od roku 2006).

graf04_big.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 329
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 084
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 579
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 492
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 427
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 739
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 153
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 433
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 224
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 628

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.