Benzíny sa predávajú najhoršie za posledných 5 rokov

Tak zle, ako v súčasnosti, sa benzíny na Slovensku ešte nepredávali. Najmä zdraženie benzínov v prvej tretine roka spôsobil pokles predaja tejto skupiny pohonných látok na najnižšie hodnoty od roku 2006.

Predaj nafty mierne narástol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Napriek zvyšovaniu cien. V apríli však predaj narástol len o nepatrnú polovicu percenta oproti aprílu 2010.

Celkovo sa za prvé 4 mesiace tohto roka predalo o 2 % viac pohonných látok ako minulý rok od januára do konca apríla. Naposledy sa pohonné látky predávali lepšie v roku 2008.

V apríli však Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO) zaznamenala 3,5 % pokles predaja. Nie je vylúčené, že ak sa ceny pohonných látok neznížia, tento rok sa predá menej pohonných látok ako minulý rok.

Vysoké ceny stlačili predaj benzínov na dlhodobé minimá

Príčiny poklesu predaja benzínov možno hľadať najmä v raste cien pohonných látok.

Nárast cien o 13 % za prvé 4 mesiace tohto roka spôsobil pokles predaja benzínov o viac ako 5 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ani v jednom mesiaci tohto roku sa nepredalo viac pohonných látok ako v porovnateľnom období roku 2010.

Keďže ceny benzínov sú výrazne vyššie ako ceny nafty, motoristi sa pravdepodobne viac orientujú na naftový pohon. Pri ňom ušetria nielen vo vzťahu k jednotkovej cene pohonnej látky ale aj vo vzťahu k spotrebe, ktorá je pri naftových motoroch nižšia ako pri benzínových.

Dokonca aj v čase vrcholiacej krízy na prelome rokov 2008 a 2009 sa predalo viac benzínov ako v tomto roku. Pre úplnosť ale treba dodať, že v tom čase stál liter najpredávanejšieho benzínu 95 Natural približne o 50 % menej ako dnes. Za prvé 4 mesiace roku 2009 sa predalo o 12 miliónov litrov viac benzínov ako od januára do konca apríla tohto roku.

Predaj nafty naďalej ťaží z poklesu spotrebných daní vo februári 2010. Ten spôsobil presun tranzitnej kamiónovej dopravy na Slovensko, čím sa predaj nafty dostal na historicky najvyššie hodnoty. A keďže rast cien nafty neobišiel ani okolité krajiny, tranzitná doprava nemá dôvod obchádzať Slovensko.

graf05_big.jpg

Predaj klesá, príjem rastie

Zatiaľ, čo s budúcnosťou predaja pohonných látok to nevyzerá optimisticky, príjem z predaja rastie. Rast cien pohonných látok kompenzuje výpadky z predaja viac ako dostatočne.

Kým pri 95-oktánovom benzíne Natural poklesol priemerný denný predaj za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2010 o 50 tisíc litrov, vyššie ceny zvýšili podľa našich prepočtov príjem z 95-ky približne o 30 miliónov eur. Štát má podiel na tomto raste cca 20 %.

Pri nafte sa zvýšením cien zvýšil príjem z predaja za prvé 4 mesiace roka v porovnaní s obdobím od januára do konca apríla 2010 takmer o 90 miliónov eur. Štát sa na ňom daňami a poplatkami podieľa štvrtinou.

Pri výpočte príjmu boli použité mesačné priemerné ceny pohonných látok, ktoré vychádzali zo zdrojov natankuj.sme.sk a údaje o predaji pohonných látok členmi SAPPO (k dispozícii máme údaje od roku 2006).

graf04_big.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.