SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

V atlase sa dozviete o najrizikovejších cestách Európy

Nezisková organizácia EuroRAP predstavila cestný atlas, ktorý informuje o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Koncom mája predstavila nezisková organizácia Európsky program na hodnotenie bezpečnosti cestnej siete, (v skratke EuroRAP) cestný atlas, ktorý informuje motoristov o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

Viceprezident Európskej Komisie Siim Kallas označil atlas za významný nástroj zvyšovania úrovne cestnej bezpečnosti naprieč Európou.

"Mapové výstupy z viac ako 20 krajín prinášajú inovatívny pohľad na bezpečnosť cestnej premávky a mimoriadne zrozumiteľným spôsobom nám umožňujú pochopiť, ako sa úroveň bezpečnosti diaľnic a ciest národného i regionálneho významu mení pri porovnaní medzi jednotlivými krajinami," povedal Kallas.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pozrite si na mape najrizikovejšie cesty na Slovensku

Mapovanie zohľadňuje mieru rizika úmrtia alebo ťažkého zranenia na viac ako 240 000 km európskych ciest. Po prvý raz sú v ňom zverejnené údaje o bezpečnosti cestnej siete v Grécku, Maďarsku a Moldavsku.

Atlas ukázal neakceptovateľne vysoké riziko až na 42% sledovaných ciest. Takmer jedna štvrtina ciest mala pri fyzickej inšpekcii úroveň bezpečnosti nižšiu ako tri hviezdičky, čo predstavuje minimálnu odporúčanú hranicu v hodnotení EuroRAP.

"Kým diaľnice vykazujú najvyššiu a najtrvalejšiu bezpečnosť, niektoré cestné úseky na komunikáciách národného i regionálneho významu už dávno urgentne potrebujú zvýšené bezpečnostné štandardy," informuje Martin Juck z SATC, ktorý sa podieľal na tvorbe mapy rizikovosti ciest na Slovensku.

Skryť Vypnúť reklamu

Rizikové sú najmä cesty s jedným pruhom v každom smere

Klasické cesty I. a II. triedy s jedným jazdným pruhom v každom smere a bez stredovej separácie patria k najnebezpečnejším v celej Európe. Práve na nich sa stane väčšina nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Bezpečnostný štandard takýchto ciest je veľmi kolísavý, niektoré úseky v rovnakej kategórii vykazujú až 30-násobne vyššie riziko ako ostatné. Analýza, ktorú EuroRAP v rámci projektu uskutočnil, ukázala, že drvivá väčšina smrteľných nehôd sa odohrá len na 10% európskej cestnej siete - práve na preťažených hlavných ťahoch I. a II. triedy.

Atlas dôrazne upozorňuje na fakt, že jestvujú jednoduché a osvedčené dopravno-inžinierske riešenia, ktoré sú schopné zabrániť zbytočným stratám na životoch a dokážu tak vrátiť spoločnosti prostriedky investované do ich realizácie už v priebehu niekoľkých týždňov od zavedenia do praxe.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozrite si Európsky atlas cestnej bezpečnosti online

Podľa Dr. Johna Dawsona, riaditeľa EuroRAP, predstavuje atlas doteraz najkomplexnejšiu analýzu bezpečnosti na európskych cestách, aká bola kedy realizovaná.

"Výsledky analýzy publikované v atlase poukázali na niektoré nie príliš lichotivé skutočnosti. Za posledných desať rokov prišlo na európskych cestách o život pol milióna ľudí," povedal Dawson. "Ak by sme aj ignorovali skutočnosť, že sa jedná o množstvo strašných osobných tragédií v rodinách, nemôžeme ignorovať ich ekonomický dopad. Pol milióna úmrtí ročne v dôsledku dopravných nehôd predstavuje pre spoločnosť škodu vo výške približne 2% hrubého európskeho domáceho produktu."

Najnebezpečnejšie cesty v priemere sú v Poľsku, Grécku a v Bosne

Atlas kombinuje výsledky z dvoch protokolov EuroRAP: mapovania miery rizika (Risk Mapping) a fyzických cestných inšpekcií (Star Rating) a poskytuje tak precízny obraz o nebezpečenstvách, ktoré na motoristov čakajú na európskych cestách. Z kľúčových faktov vyplýva aj nasledovné:

Skryť Vypnúť reklamu
  • 42% všetkých sledovaných ciest predstavuje neakceptovateľne vysoké riziko
  • miera rizika je v priemere najvyššia v Bosne a Hercegovine, Grécku a Poľsku
  • Holandsko je momentálnym lídrom v bezpečnosti cestnej infraštruktúry v Európe
  • diaľnice predstavujú najbezpečnejší typ cestnej komunikácie: 99% vykazuje nízke riziko
  • dve tretiny smrteľných nehôd sa stane na protismerných okresných cestách bez stredovej separácie
  • priemerná miera rizika na týchto cestách je štyri krát vyššia ako na diaľniciach a cestách so stredovou separáciou dopravy
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 157
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 15 357
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 348
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 812
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 822
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 874
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 442
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 379
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 135
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 024
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Peter Schutz.

Prečo by mala byť vakcína nebezpečnejšia ženám v druhom stave než „v prvom“?


3. dec
Ilustračné foto.

Merajte si saturáciu kyslíka.


3. dec
Slovenské florbalistky.

Slovenské florbalistky budú hrať o konečné 5. miesto na MS 2021.


Sportnet 3 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 20 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


21 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Aj babkám
  2. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  3. Naďa Serafínová: Nezmysel zvaný EZOchoroba. Forerov efekt.
  4. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  5. Zuzana Cascino: Živoriaci živnostník versus boj o život.
  6. Adam Puškár: Nový trestný čin šírenia nepravdivej informácie – cesta k totalite
  7. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (19.diel) - Hrad Branč
  8. Vladimír Benčík: Ako Valné zhromaždenie OSN poprelo kresťanské a židovské väzby na Chrámovú horu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 367
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 078
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 802
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 643
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 272
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 094
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 532
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 054
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu