V atlase sa dozviete o najrizikovejších cestách Európy

Nezisková organizácia EuroRAP predstavila cestný atlas, ktorý informuje o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Koncom mája predstavila nezisková organizácia Európsky program na hodnotenie bezpečnosti cestnej siete, (v skratke EuroRAP) cestný atlas, ktorý informuje motoristov o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

Viceprezident Európskej Komisie Siim Kallas označil atlas za významný nástroj zvyšovania úrovne cestnej bezpečnosti naprieč Európou.

"Mapové výstupy z viac ako 20 krajín prinášajú inovatívny pohľad na bezpečnosť cestnej premávky a mimoriadne zrozumiteľným spôsobom nám umožňujú pochopiť, ako sa úroveň bezpečnosti diaľnic a ciest národného i regionálneho významu mení pri porovnaní medzi jednotlivými krajinami," povedal Kallas.

Pozrite si na mape najrizikovejšie cesty na Slovensku

Mapovanie zohľadňuje mieru rizika úmrtia alebo ťažkého zranenia na viac ako 240 000 km európskych ciest. Po prvý raz sú v ňom zverejnené údaje o bezpečnosti cestnej siete v Grécku, Maďarsku a Moldavsku.

Atlas ukázal neakceptovateľne vysoké riziko až na 42% sledovaných ciest. Takmer jedna štvrtina ciest mala pri fyzickej inšpekcii úroveň bezpečnosti nižšiu ako tri hviezdičky, čo predstavuje minimálnu odporúčanú hranicu v hodnotení EuroRAP.

"Kým diaľnice vykazujú najvyššiu a najtrvalejšiu bezpečnosť, niektoré cestné úseky na komunikáciách národného i regionálneho významu už dávno urgentne potrebujú zvýšené bezpečnostné štandardy," informuje Martin Juck z SATC, ktorý sa podieľal na tvorbe mapy rizikovosti ciest na Slovensku.

Rizikové sú najmä cesty s jedným pruhom v každom smere

Klasické cesty I. a II. triedy s jedným jazdným pruhom v každom smere a bez stredovej separácie patria k najnebezpečnejším v celej Európe. Práve na nich sa stane väčšina nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Bezpečnostný štandard takýchto ciest je veľmi kolísavý, niektoré úseky v rovnakej kategórii vykazujú až 30-násobne vyššie riziko ako ostatné. Analýza, ktorú EuroRAP v rámci projektu uskutočnil, ukázala, že drvivá väčšina smrteľných nehôd sa odohrá len na 10% európskej cestnej siete - práve na preťažených hlavných ťahoch I. a II. triedy.

Atlas dôrazne upozorňuje na fakt, že jestvujú jednoduché a osvedčené dopravno-inžinierske riešenia, ktoré sú schopné zabrániť zbytočným stratám na životoch a dokážu tak vrátiť spoločnosti prostriedky investované do ich realizácie už v priebehu niekoľkých týždňov od zavedenia do praxe.

Pozrite si Európsky atlas cestnej bezpečnosti online

Podľa Dr. Johna Dawsona, riaditeľa EuroRAP, predstavuje atlas doteraz najkomplexnejšiu analýzu bezpečnosti na európskych cestách, aká bola kedy realizovaná.

"Výsledky analýzy publikované v atlase poukázali na niektoré nie príliš lichotivé skutočnosti. Za posledných desať rokov prišlo na európskych cestách o život pol milióna ľudí," povedal Dawson. "Ak by sme aj ignorovali skutočnosť, že sa jedná o množstvo strašných osobných tragédií v rodinách, nemôžeme ignorovať ich ekonomický dopad. Pol milióna úmrtí ročne v dôsledku dopravných nehôd predstavuje pre spoločnosť škodu vo výške približne 2% hrubého európskeho domáceho produktu."

Najnebezpečnejšie cesty v priemere sú v Poľsku, Grécku a v Bosne

Atlas kombinuje výsledky z dvoch protokolov EuroRAP: mapovania miery rizika (Risk Mapping) a fyzických cestných inšpekcií (Star Rating) a poskytuje tak precízny obraz o nebezpečenstvách, ktoré na motoristov čakajú na európskych cestách. Z kľúčových faktov vyplýva aj nasledovné:

  • 42% všetkých sledovaných ciest predstavuje neakceptovateľne vysoké riziko
  • miera rizika je v priemere najvyššia v Bosne a Hercegovine, Grécku a Poľsku
  • Holandsko je momentálnym lídrom v bezpečnosti cestnej infraštruktúry v Európe
  • diaľnice predstavujú najbezpečnejší typ cestnej komunikácie: 99% vykazuje nízke riziko
  • dve tretiny smrteľných nehôd sa stane na protismerných okresných cestách bez stredovej separácie
  • priemerná miera rizika na týchto cestách je štyri krát vyššia ako na diaľniciach a cestách so stredovou separáciou dopravy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 186
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 264
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 994
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 226
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 817
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 356
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 588
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 199
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 963
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 812

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Videotest: Najsilnejšou zbraňou Hondy Civic je podvozok

Nové motory dostali turbo. Civic navyše zaujme dizajnom, ktorý rozhodne nie je konzervatívny.

Honda Civic Type R s novým rekordom na Nürburgringu

Type R je najrýchlejší automobil s predným náhonom na legendárnom okruhu.

Autosalón Bratislava: Pozrite si zoznam premiér

Do Incheby príde viac značiek ako vlani.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop