V atlase sa dozviete o najrizikovejších cestách Európy

Nezisková organizácia EuroRAP predstavila cestný atlas, ktorý informuje o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Koncom mája predstavila nezisková organizácia Európsky program na hodnotenie bezpečnosti cestnej siete, (v skratke EuroRAP) cestný atlas, ktorý informuje motoristov o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

Viceprezident Európskej Komisie Siim Kallas označil atlas za významný nástroj zvyšovania úrovne cestnej bezpečnosti naprieč Európou.

"Mapové výstupy z viac ako 20 krajín prinášajú inovatívny pohľad na bezpečnosť cestnej premávky a mimoriadne zrozumiteľným spôsobom nám umožňujú pochopiť, ako sa úroveň bezpečnosti diaľnic a ciest národného i regionálneho významu mení pri porovnaní medzi jednotlivými krajinami," povedal Kallas.

Pozrite si na mape najrizikovejšie cesty na Slovensku

Mapovanie zohľadňuje mieru rizika úmrtia alebo ťažkého zranenia na viac ako 240 000 km európskych ciest. Po prvý raz sú v ňom zverejnené údaje o bezpečnosti cestnej siete v Grécku, Maďarsku a Moldavsku.

Atlas ukázal neakceptovateľne vysoké riziko až na 42% sledovaných ciest. Takmer jedna štvrtina ciest mala pri fyzickej inšpekcii úroveň bezpečnosti nižšiu ako tri hviezdičky, čo predstavuje minimálnu odporúčanú hranicu v hodnotení EuroRAP.

"Kým diaľnice vykazujú najvyššiu a najtrvalejšiu bezpečnosť, niektoré cestné úseky na komunikáciách národného i regionálneho významu už dávno urgentne potrebujú zvýšené bezpečnostné štandardy," informuje Martin Juck z SATC, ktorý sa podieľal na tvorbe mapy rizikovosti ciest na Slovensku.

Rizikové sú najmä cesty s jedným pruhom v každom smere

Klasické cesty I. a II. triedy s jedným jazdným pruhom v každom smere a bez stredovej separácie patria k najnebezpečnejším v celej Európe. Práve na nich sa stane väčšina nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Bezpečnostný štandard takýchto ciest je veľmi kolísavý, niektoré úseky v rovnakej kategórii vykazujú až 30-násobne vyššie riziko ako ostatné. Analýza, ktorú EuroRAP v rámci projektu uskutočnil, ukázala, že drvivá väčšina smrteľných nehôd sa odohrá len na 10% európskej cestnej siete - práve na preťažených hlavných ťahoch I. a II. triedy.

Atlas dôrazne upozorňuje na fakt, že jestvujú jednoduché a osvedčené dopravno-inžinierske riešenia, ktoré sú schopné zabrániť zbytočným stratám na životoch a dokážu tak vrátiť spoločnosti prostriedky investované do ich realizácie už v priebehu niekoľkých týždňov od zavedenia do praxe.

Pozrite si Európsky atlas cestnej bezpečnosti online

Podľa Dr. Johna Dawsona, riaditeľa EuroRAP, predstavuje atlas doteraz najkomplexnejšiu analýzu bezpečnosti na európskych cestách, aká bola kedy realizovaná.

"Výsledky analýzy publikované v atlase poukázali na niektoré nie príliš lichotivé skutočnosti. Za posledných desať rokov prišlo na európskych cestách o život pol milióna ľudí," povedal Dawson. "Ak by sme aj ignorovali skutočnosť, že sa jedná o množstvo strašných osobných tragédií v rodinách, nemôžeme ignorovať ich ekonomický dopad. Pol milióna úmrtí ročne v dôsledku dopravných nehôd predstavuje pre spoločnosť škodu vo výške približne 2% hrubého európskeho domáceho produktu."

Najnebezpečnejšie cesty v priemere sú v Poľsku, Grécku a v Bosne

Atlas kombinuje výsledky z dvoch protokolov EuroRAP: mapovania miery rizika (Risk Mapping) a fyzických cestných inšpekcií (Star Rating) a poskytuje tak precízny obraz o nebezpečenstvách, ktoré na motoristov čakajú na európskych cestách. Z kľúčových faktov vyplýva aj nasledovné:

  • 42% všetkých sledovaných ciest predstavuje neakceptovateľne vysoké riziko
  • miera rizika je v priemere najvyššia v Bosne a Hercegovine, Grécku a Poľsku
  • Holandsko je momentálnym lídrom v bezpečnosti cestnej infraštruktúry v Európe
  • diaľnice predstavujú najbezpečnejší typ cestnej komunikácie: 99% vykazuje nízke riziko
  • dve tretiny smrteľných nehôd sa stane na protismerných okresných cestách bez stredovej separácie
  • priemerná miera rizika na týchto cestách je štyri krát vyššia ako na diaľniciach a cestách so stredovou separáciou dopravy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 199
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 155
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 989
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 913
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 372
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 253
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 567
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 101
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 492
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 3 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.