V atlase sa dozviete o najrizikovejších cestách Európy

Nezisková organizácia EuroRAP predstavila cestný atlas, ktorý informuje o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Koncom mája predstavila nezisková organizácia Európsky program na hodnotenie bezpečnosti cestnej siete, (v skratke EuroRAP) cestný atlas, ktorý informuje motoristov o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

Viceprezident Európskej Komisie Siim Kallas označil atlas za významný nástroj zvyšovania úrovne cestnej bezpečnosti naprieč Európou.

"Mapové výstupy z viac ako 20 krajín prinášajú inovatívny pohľad na bezpečnosť cestnej premávky a mimoriadne zrozumiteľným spôsobom nám umožňujú pochopiť, ako sa úroveň bezpečnosti diaľnic a ciest národného i regionálneho významu mení pri porovnaní medzi jednotlivými krajinami," povedal Kallas.

Pozrite si na mape najrizikovejšie cesty na Slovensku

Mapovanie zohľadňuje mieru rizika úmrtia alebo ťažkého zranenia na viac ako 240 000 km európskych ciest. Po prvý raz sú v ňom zverejnené údaje o bezpečnosti cestnej siete v Grécku, Maďarsku a Moldavsku.

Atlas ukázal neakceptovateľne vysoké riziko až na 42% sledovaných ciest. Takmer jedna štvrtina ciest mala pri fyzickej inšpekcii úroveň bezpečnosti nižšiu ako tri hviezdičky, čo predstavuje minimálnu odporúčanú hranicu v hodnotení EuroRAP.

"Kým diaľnice vykazujú najvyššiu a najtrvalejšiu bezpečnosť, niektoré cestné úseky na komunikáciách národného i regionálneho významu už dávno urgentne potrebujú zvýšené bezpečnostné štandardy," informuje Martin Juck z SATC, ktorý sa podieľal na tvorbe mapy rizikovosti ciest na Slovensku.

Rizikové sú najmä cesty s jedným pruhom v každom smere

Klasické cesty I. a II. triedy s jedným jazdným pruhom v každom smere a bez stredovej separácie patria k najnebezpečnejším v celej Európe. Práve na nich sa stane väčšina nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Bezpečnostný štandard takýchto ciest je veľmi kolísavý, niektoré úseky v rovnakej kategórii vykazujú až 30-násobne vyššie riziko ako ostatné. Analýza, ktorú EuroRAP v rámci projektu uskutočnil, ukázala, že drvivá väčšina smrteľných nehôd sa odohrá len na 10% európskej cestnej siete - práve na preťažených hlavných ťahoch I. a II. triedy.

Atlas dôrazne upozorňuje na fakt, že jestvujú jednoduché a osvedčené dopravno-inžinierske riešenia, ktoré sú schopné zabrániť zbytočným stratám na životoch a dokážu tak vrátiť spoločnosti prostriedky investované do ich realizácie už v priebehu niekoľkých týždňov od zavedenia do praxe.

Pozrite si Európsky atlas cestnej bezpečnosti online

Podľa Dr. Johna Dawsona, riaditeľa EuroRAP, predstavuje atlas doteraz najkomplexnejšiu analýzu bezpečnosti na európskych cestách, aká bola kedy realizovaná.

"Výsledky analýzy publikované v atlase poukázali na niektoré nie príliš lichotivé skutočnosti. Za posledných desať rokov prišlo na európskych cestách o život pol milióna ľudí," povedal Dawson. "Ak by sme aj ignorovali skutočnosť, že sa jedná o množstvo strašných osobných tragédií v rodinách, nemôžeme ignorovať ich ekonomický dopad. Pol milióna úmrtí ročne v dôsledku dopravných nehôd predstavuje pre spoločnosť škodu vo výške približne 2% hrubého európskeho domáceho produktu."

Najnebezpečnejšie cesty v priemere sú v Poľsku, Grécku a v Bosne

Atlas kombinuje výsledky z dvoch protokolov EuroRAP: mapovania miery rizika (Risk Mapping) a fyzických cestných inšpekcií (Star Rating) a poskytuje tak precízny obraz o nebezpečenstvách, ktoré na motoristov čakajú na európskych cestách. Z kľúčových faktov vyplýva aj nasledovné:

  • 42% všetkých sledovaných ciest predstavuje neakceptovateľne vysoké riziko
  • miera rizika je v priemere najvyššia v Bosne a Hercegovine, Grécku a Poľsku
  • Holandsko je momentálnym lídrom v bezpečnosti cestnej infraštruktúry v Európe
  • diaľnice predstavujú najbezpečnejší typ cestnej komunikácie: 99% vykazuje nízke riziko
  • dve tretiny smrteľných nehôd sa stane na protismerných okresných cestách bez stredovej separácie
  • priemerná miera rizika na týchto cestách je štyri krát vyššia ako na diaľniciach a cestách so stredovou separáciou dopravy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 971
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 741
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 231
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 325
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 204
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 185
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 011
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 716
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.