V atlase sa dozviete o najrizikovejších cestách Európy

Nezisková organizácia EuroRAP predstavila cestný atlas, ktorý informuje o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Koncom mája predstavila nezisková organizácia Európsky program na hodnotenie bezpečnosti cestnej siete, (v skratke EuroRAP) cestný atlas, ktorý informuje motoristov o rizikovosti cestnej siete v 23 európskych krajinách. Je to výsledok trojročného projektu monitorovania európskych ciest.

Viceprezident Európskej Komisie Siim Kallas označil atlas za významný nástroj zvyšovania úrovne cestnej bezpečnosti naprieč Európou.

"Mapové výstupy z viac ako 20 krajín prinášajú inovatívny pohľad na bezpečnosť cestnej premávky a mimoriadne zrozumiteľným spôsobom nám umožňujú pochopiť, ako sa úroveň bezpečnosti diaľnic a ciest národného i regionálneho významu mení pri porovnaní medzi jednotlivými krajinami," povedal Kallas.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrite si na mape najrizikovejšie cesty na Slovensku

Mapovanie zohľadňuje mieru rizika úmrtia alebo ťažkého zranenia na viac ako 240 000 km európskych ciest. Po prvý raz sú v ňom zverejnené údaje o bezpečnosti cestnej siete v Grécku, Maďarsku a Moldavsku.

Atlas ukázal neakceptovateľne vysoké riziko až na 42% sledovaných ciest. Takmer jedna štvrtina ciest mala pri fyzickej inšpekcii úroveň bezpečnosti nižšiu ako tri hviezdičky, čo predstavuje minimálnu odporúčanú hranicu v hodnotení EuroRAP.

"Kým diaľnice vykazujú najvyššiu a najtrvalejšiu bezpečnosť, niektoré cestné úseky na komunikáciách národného i regionálneho významu už dávno urgentne potrebujú zvýšené bezpečnostné štandardy," informuje Martin Juck z SATC, ktorý sa podieľal na tvorbe mapy rizikovosti ciest na Slovensku.

Rizikové sú najmä cesty s jedným pruhom v každom smere

Klasické cesty I. a II. triedy s jedným jazdným pruhom v každom smere a bez stredovej separácie patria k najnebezpečnejším v celej Európe. Práve na nich sa stane väčšina nehôd s následkom úmrtia alebo ťažkého zranenia.

Bezpečnostný štandard takýchto ciest je veľmi kolísavý, niektoré úseky v rovnakej kategórii vykazujú až 30-násobne vyššie riziko ako ostatné. Analýza, ktorú EuroRAP v rámci projektu uskutočnil, ukázala, že drvivá väčšina smrteľných nehôd sa odohrá len na 10% európskej cestnej siete - práve na preťažených hlavných ťahoch I. a II. triedy.

Atlas dôrazne upozorňuje na fakt, že jestvujú jednoduché a osvedčené dopravno-inžinierske riešenia, ktoré sú schopné zabrániť zbytočným stratám na životoch a dokážu tak vrátiť spoločnosti prostriedky investované do ich realizácie už v priebehu niekoľkých týždňov od zavedenia do praxe.

Pozrite si Európsky atlas cestnej bezpečnosti online

Podľa Dr. Johna Dawsona, riaditeľa EuroRAP, predstavuje atlas doteraz najkomplexnejšiu analýzu bezpečnosti na európskych cestách, aká bola kedy realizovaná.

"Výsledky analýzy publikované v atlase poukázali na niektoré nie príliš lichotivé skutočnosti. Za posledných desať rokov prišlo na európskych cestách o život pol milióna ľudí," povedal Dawson. "Ak by sme aj ignorovali skutočnosť, že sa jedná o množstvo strašných osobných tragédií v rodinách, nemôžeme ignorovať ich ekonomický dopad. Pol milióna úmrtí ročne v dôsledku dopravných nehôd predstavuje pre spoločnosť škodu vo výške približne 2% hrubého európskeho domáceho produktu."

Najnebezpečnejšie cesty v priemere sú v Poľsku, Grécku a v Bosne

Atlas kombinuje výsledky z dvoch protokolov EuroRAP: mapovania miery rizika (Risk Mapping) a fyzických cestných inšpekcií (Star Rating) a poskytuje tak precízny obraz o nebezpečenstvách, ktoré na motoristov čakajú na európskych cestách. Z kľúčových faktov vyplýva aj nasledovné:

  • 42% všetkých sledovaných ciest predstavuje neakceptovateľne vysoké riziko
  • miera rizika je v priemere najvyššia v Bosne a Hercegovine, Grécku a Poľsku
  • Holandsko je momentálnym lídrom v bezpečnosti cestnej infraštruktúry v Európe
  • diaľnice predstavujú najbezpečnejší typ cestnej komunikácie: 99% vykazuje nízke riziko
  • dve tretiny smrteľných nehôd sa stane na protismerných okresných cestách bez stredovej separácie
  • priemerná miera rizika na týchto cestách je štyri krát vyššia ako na diaľniciach a cestách so stredovou separáciou dopravy

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 335
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 16 616
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 12 163
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 10 375
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 7 747
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 776
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 358
  8. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 711
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 097
  10. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 072

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hokejisti budú na domácom šampionáte hrať v Košiciach

Súpermi sú Kanada, USA, Fínsko, Nemecko, Dánsko, Francúzsko a Veľká Británia.

KOMENTÁRE

Len jedna iná strana zvykne hlasovať za návrhy extrémistov

Z 2650 hlasovaní iniciovali fašisti do 50.

dnes píše ondrej prostredník

Trójsky kôň od Kotlebu vám nevadí?

Potraty sú trójsky kôň, ktorého Kotleba dotiahol pred brány kostolov.

Neprehliadnite tiež

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.