Nákladné autá budú platiť za znečistenie ovzdušia a hluk

Európsky parlament definitívne schválil návrhy nových predpisov Európskej únie, ktoré členským štátom umožnia uvaliť nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRUSEL. Európsky komisár pre dopravu a podpredseda Komisie Siim Kallas privítal hlasovanie europoslancov, ktorí nemali námietky voči novým predpisom EÚ.

Tie majú umožniť členským štátom únie, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním cestnej infraštruktúry, ako je to v súčasnosti. Odteraz budú môcť zavádzať aj ďalšie poplatky, a to za znečistenie ovzdušia a za spôsobený hluk.

Vďaka revidovanej aktuálnej smernice o "eurovinete" (platnej od roku 1999) budú mať členské štáty únie uľahčené rozhodovanie o problémoch s preťaženou dopravou.

Nové, flexibilné opatrenia im už dovolia stanovovať pre ťažké nákladné autá poplatky v rôznej výške (až do 175 % nad úrovňou priemerného tarifu) pre rôznu dennú dobu. To by malo predísť zbytočnému zaťažovaniu cestnej infraštruktúry v dobe dopravných špičiek.

Dobrou správou pre členské štáty je aj skutočnosť, že až 15 % z novozískaných príjmov budú môcť byť použité na investície do zlepšenia dopravnej infraštruktúry (v rámci transeurópskych projektov TEN-T).

Výhody nových predpisov EÚ v oblasti nákladnej dopravy sú podľa komisára Kallasa v tom, že na ich základe budú ťažké nákladné vozidlá hradiť plné náklady za nimi spôsobené znečistenia a hluk.

"Ide o významný krok dopredu. Nové predpisy poskytnú prevádzkovateľom správne cenové signály, ktoré ich prinútia viac investovať do efektívnejšej logistiky, do ekologickejších vozidiel a všeobecnejšie udržateľnejšej cestnej dopravy," predstavil výhody nových predpisov podpredseda EK.

Predpokladané nové poplatky sa budú musieť vyberať prostredníctvom elektronických systémov, ktoré by na úrovni celej EÚ mali byť interoperabilné už v roku 2012.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 12 553
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 453
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 052
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 390
  5. Moskva alebo Petrohrad? 2 831
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 626
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 336
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 320
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 815
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 733

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

EKONOMIKA

Analytici ukázali, v akom stave je naozaj výstavba diaľnic

Štát chce D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Pozrite si mapu.

REPORTÁŽ

Prežil pochod púšťou, aby si zaraftoval v Líbyi

Zostať doma, sa stáva luxusom.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.