BRUSEL. Európsky komisár pre dopravu a podpredseda Komisie Siim Kallas privítal hlasovanie europoslancov, ktorí nemali námietky voči novým predpisom EÚ.
Tie majú umožniť členským štátom únie, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním cestnej infraštruktúry, ako je to v súčasnosti. Odteraz budú môcť zavádzať aj ďalšie poplatky, a to za znečistenie ovzdušia a za spôsobený hluk.
Vďaka revidovanej aktuálnej smernice o "eurovinete" (platnej od roku 1999) budú mať členské štáty únie uľahčené rozhodovanie o problémoch s preťaženou dopravou.
Nové, flexibilné opatrenia im už dovolia stanovovať pre ťažké nákladné autá poplatky v rôznej výške (až do 175 % nad úrovňou priemerného tarifu) pre rôznu dennú dobu. To by malo predísť zbytočnému zaťažovaniu cestnej infraštruktúry v dobe dopravných špičiek.
Dobrou správou pre členské štáty je aj skutočnosť, že až 15 % z novozískaných príjmov budú môcť byť použité na investície do zlepšenia dopravnej infraštruktúry (v rámci transeurópskych projektov TEN-T).
Výhody nových predpisov EÚ v oblasti nákladnej dopravy sú podľa komisára Kallasa v tom, že na ich základe budú ťažké nákladné vozidlá hradiť plné náklady za nimi spôsobené znečistenia a hluk.
"Ide o významný krok dopredu. Nové predpisy poskytnú prevádzkovateľom správne cenové signály, ktoré ich prinútia viac investovať do efektívnejšej logistiky, do ekologickejších vozidiel a všeobecnejšie udržateľnejšej cestnej dopravy," predstavil výhody nových predpisov podpredseda EK.
Predpokladané nové poplatky sa budú musieť vyberať prostredníctvom elektronických systémov, ktoré by na úrovni celej EÚ mali byť interoperabilné už v roku 2012.