TEST: Spotreba robotizovanú prevodovku nevyváži

Krásne, pohodlné a snáď najpriestrannejšie kompaktné auto v súčasnosti si vo verzii e-HDi nekupujte. Radšej si vyberte ten istý motor s rovnakou výbavou, ale bez robotizovanej prevodovky a systému štart stop.

Citroen dobre vyzerá aj v čiernej farbe, ponúka pohodlné cestovanie a veľký vnútorný priestor. Verzia e-HDi im nevyšla.(Zdroj: Rasťo Chvála)

Ušetríte tisíc eur a trápenie s prevodovkou.

BREZNO, KOŠICE. Francúzskym dizajnérom musíme za vzhľad modelu C4 opäť zložiť poklonu. Interiér zladený do bielej a čiernej farby vyzerá nádherne. Závidieť môžu aj mnohí zástupcovia prémiovej časti nižšej strednej triedy.

To isté platí o na dotyk príjemnom a zároveň robustnom čalúnení. Výbava je podľa očakávania bohatá, no nie všetky jej prvky stoja za to. Napríklad masážna funkcia predných sedadiel pôsobí na prvé počutie veľmi lákavo.

V skutočnosti má ale vo všetkých režimoch slabý účinok, takže obaja prední pasažieri pocítia nanajvýš jemné vlnenie, o masáži nemôže byť reč. Masážna funkcia býva u konkurenčných značiek na inej úrovni, hoci treba priznať, že sa jedná o autá vyšších tried.

Vyberte skromnejšie kolesá

Rozhodne nepodľahnite pekným tvarom príplatkových 18-palcových zliatinových diskov, obutých do pneumatík rozmeru 225/40 R18. Obutie by sadlo iba kvalitným cestám. Na tých našich stratíte komfort a získate dojem poskakujúceho auta na nerovnostiach.

Našťastie Citroen ponúka pre úspornú verziu e-HDi tiež menšie disky s priemerom 16 a 17 palcov. Pneumatiky majú potom vyšší profil aj komfort. Na naše prekvapenie práve model zameraný na úsporu paliva existuje len v dvoch najvyšších výbavách.

Obyčajne sú ekologické modely ochudobnené o nadštandardné vymoženosti, aby boli ľahšie, jazdia na pomerne úzkych pneumatikách a často s manuálnou prevodovkou.

Vypína a štartuje potichu

Verziu e-HDi charakterizuje kombinácia vznetového štvorvalca 1.6 HDi (82 kW/112 k), šesťstupňovej robotizovanej prevodovky a druhej generácie systému štart/stop. Jeho základom je alternátor s obojsmerným chodom, ktorý buď nabíja akumulátor a kondenzátor alebo pomáha naštartovať motor.

Agregát môže byť vypnutý a naštartovaný, aj keď je vozidlo v pohybe (napríklad pri spomaľovaní pred križovatkou). Životnosť systému predstavuje asi 600.000 štartov.

start_stop.JPG
Palubný počítač ukazuje koľko času ste stáli v premávke s vypnutým motorom. V teste sa počas priemernej jazdy v meste nazháňali tak dve minúty. Bez systému stop-štart by tie dve minúty motor bežal a smradil.

V praxi funguje vypínanie a štartovanie motora rýchlo a kultivovane. Palubný počítač dokonca ráta, koľko času auto strávi pri státí v zápche alebo na križovatke. Výsledok priebežne zobrazuje na displeji palubného počítača.

Cestou do práce alebo naprieč mestom sa nám nazháňali tak dve minúty. Bez systému vypínania by motor zbytočne bežal. Nepatríme medzi zástancov vypínacích systémov avšak tento funguje dobre.

Aj motor 1.6 HDi sa prejavuje tak, ako sme zvyknutí. Pracuje potichu a posádku neotravuje vibráciami. Všetko by bolo dobre, keby nebola v aute robotizovaná prevodovka.

Úlohu nezvládla

Prevodovka si v prvom rade nerozumie so systémom štart-stop, lebo hoci sa motor naštartuje excelentne rýchlo, kým prevodovka zareaguje, možnosť vojsť do križovatky sa minie. Najmä ak je to mierne v kopci.

Navyše zmena jednotlivých stupňov jej trvá dlhšie než tým najzaostalejším automatom a navyše je sprevádzaná výrazným cukaním pri pohýnaní. Nielen, že sú tieto jej prejavy nepríjemné, ale v preplnenej mestskej premávke často aj nebezpečné.

sedadlo.JPG
Masážna funkcia sedadiel je nevýrazná, avšak sedadlá ako také sú na pomery kompaktnej triedy výborné. Poskytujú dobrý kompromis medzi držaním tela a pohodlím nastupovania.

Najmä pri odbáčaní z vedľajšej cesty doľava alebo pri radení sa do vedľajšieho pruhu nám medzery v ťahu motora spôsobené dlhou zmenou prevodového stupňa vyrobili na čele nejednu vrásku.

Významnejším prínosom nie je ani manuálny režim s pádlami pod volantom. Radenie zrýchliť nedokáže, no zíde sa aspoň pri predbiehaní.

Citroen má iné kvality

Zdalo sa, že robotizovaná prevodovka by mohla byť zaujímavou alternatívou pre menej skúsených vodičov. Po tomto teste radíme - oblúkom sa jej vyhnite. Ak ide o spotrebu, spomínaná trojkombinácia funguje uspokojivo.

Ani pri dynamickejšej jazde si auto nevypýtalo viac ako 6,3 l/100 km. Pokojný pohyb po meste a okresných cestách znamená apetít medzi 5,8 a 6,1 l/100 km. Sú to pekné hodnoty, ale Citroën je optimistickejší.

V technických údajoch spomína priemernú spotrebu na úrovni 4,2 až 4,4 l/100 km. Podľa nás rovnakú spotrebu dosiahnete s manuálnou prevodovkou a tým istým motorom bez systému stop-štart.

prevodovka.JPG Jedinou výhodou neschopnej prevodovky je priestorovo úsporné riešenie. Volič prevodovky zaberá minimum miesta a box v stredovom tuneli je úžasne veľký. Celkovo odkladacie priestory sú prednosťou Citroenu.

Aspoň sme sa utvrdili v poznaní, že C4 je úžasne pohodlné a priestranné kompaktné auto s veľkým batožinovým priestorom a parádnymi odkladacími priestormi. Interiérom zatieni aj nový Focus.

Kúpte ho však bez robotizovanej prevodovky a s vyšším profilom pneumatík. Na spotrebu zamerané verzie sa podľa nás robia úplne inak, navyše táto stojí o 1000 eur viac ako to isté auto bez stop-štart a robotizovanej prevodovky.

Kupujem-nekupujem

Robotizovaná prevodovka dokázala úplne odradiť od verzie e-HDi. Radšej by som zvolil klasický variant 1.6 HDi (82 kW/110 k) so šesťstupňovým manuálom. (Rasťo Chvála)

Citroen C4 e-HDi – základné údaje

Motor 1.6 e-HDi
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW,k) 82, 112
Pri otáčkach (ot/min) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Maximálna rychlost (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h(s) 11,2
Nameraná spotreba (l/100 km) 5,8-6,3
Emisie CO2 (g/km) 114
Batožinový priestor (l) 380-1183
Cena modelu C4 od (eur) 12 920
Cena verzie od eHDi od (eur) 17.220

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 454
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 687
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 981
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 906
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 691
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 474
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 369
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 018
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 915
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 698

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.