TEST: Spotreba robotizovanú prevodovku nevyváži

Krásne, pohodlné a snáď najpriestrannejšie kompaktné auto v súčasnosti si vo verzii e-HDi nekupujte. Radšej si vyberte ten istý motor s rovnakou výbavou, ale bez robotizovanej prevodovky a systému štart stop.

Citroen dobre vyzerá aj v čiernej farbe, ponúka pohodlné cestovanie a veľký vnútorný priestor. Verzia e-HDi im nevyšla.(Zdroj: Rasťo Chvála)

Ušetríte tisíc eur a trápenie s prevodovkou.

BREZNO, KOŠICE. Francúzskym dizajnérom musíme za vzhľad modelu C4 opäť zložiť poklonu. Interiér zladený do bielej a čiernej farby vyzerá nádherne. Závidieť môžu aj mnohí zástupcovia prémiovej časti nižšej strednej triedy.

To isté platí o na dotyk príjemnom a zároveň robustnom čalúnení. Výbava je podľa očakávania bohatá, no nie všetky jej prvky stoja za to. Napríklad masážna funkcia predných sedadiel pôsobí na prvé počutie veľmi lákavo.

V skutočnosti má ale vo všetkých režimoch slabý účinok, takže obaja prední pasažieri pocítia nanajvýš jemné vlnenie, o masáži nemôže byť reč. Masážna funkcia býva u konkurenčných značiek na inej úrovni, hoci treba priznať, že sa jedná o autá vyšších tried.

Vyberte skromnejšie kolesá

Rozhodne nepodľahnite pekným tvarom príplatkových 18-palcových zliatinových diskov, obutých do pneumatík rozmeru 225/40 R18. Obutie by sadlo iba kvalitným cestám. Na tých našich stratíte komfort a získate dojem poskakujúceho auta na nerovnostiach.

Našťastie Citroen ponúka pre úspornú verziu e-HDi tiež menšie disky s priemerom 16 a 17 palcov. Pneumatiky majú potom vyšší profil aj komfort. Na naše prekvapenie práve model zameraný na úsporu paliva existuje len v dvoch najvyšších výbavách.

Obyčajne sú ekologické modely ochudobnené o nadštandardné vymoženosti, aby boli ľahšie, jazdia na pomerne úzkych pneumatikách a často s manuálnou prevodovkou.

Vypína a štartuje potichu

Verziu e-HDi charakterizuje kombinácia vznetového štvorvalca 1.6 HDi (82 kW/112 k), šesťstupňovej robotizovanej prevodovky a druhej generácie systému štart/stop. Jeho základom je alternátor s obojsmerným chodom, ktorý buď nabíja akumulátor a kondenzátor alebo pomáha naštartovať motor.

Agregát môže byť vypnutý a naštartovaný, aj keď je vozidlo v pohybe (napríklad pri spomaľovaní pred križovatkou). Životnosť systému predstavuje asi 600.000 štartov.

start_stop.JPG
Palubný počítač ukazuje koľko času ste stáli v premávke s vypnutým motorom. V teste sa počas priemernej jazdy v meste nazháňali tak dve minúty. Bez systému stop-štart by tie dve minúty motor bežal a smradil.

V praxi funguje vypínanie a štartovanie motora rýchlo a kultivovane. Palubný počítač dokonca ráta, koľko času auto strávi pri státí v zápche alebo na križovatke. Výsledok priebežne zobrazuje na displeji palubného počítača.

Cestou do práce alebo naprieč mestom sa nám nazháňali tak dve minúty. Bez systému vypínania by motor zbytočne bežal. Nepatríme medzi zástancov vypínacích systémov avšak tento funguje dobre.

Aj motor 1.6 HDi sa prejavuje tak, ako sme zvyknutí. Pracuje potichu a posádku neotravuje vibráciami. Všetko by bolo dobre, keby nebola v aute robotizovaná prevodovka.

Úlohu nezvládla

Prevodovka si v prvom rade nerozumie so systémom štart-stop, lebo hoci sa motor naštartuje excelentne rýchlo, kým prevodovka zareaguje, možnosť vojsť do križovatky sa minie. Najmä ak je to mierne v kopci.

Navyše zmena jednotlivých stupňov jej trvá dlhšie než tým najzaostalejším automatom a navyše je sprevádzaná výrazným cukaním pri pohýnaní. Nielen, že sú tieto jej prejavy nepríjemné, ale v preplnenej mestskej premávke často aj nebezpečné.

sedadlo.JPG
Masážna funkcia sedadiel je nevýrazná, avšak sedadlá ako také sú na pomery kompaktnej triedy výborné. Poskytujú dobrý kompromis medzi držaním tela a pohodlím nastupovania.

Najmä pri odbáčaní z vedľajšej cesty doľava alebo pri radení sa do vedľajšieho pruhu nám medzery v ťahu motora spôsobené dlhou zmenou prevodového stupňa vyrobili na čele nejednu vrásku.

Významnejším prínosom nie je ani manuálny režim s pádlami pod volantom. Radenie zrýchliť nedokáže, no zíde sa aspoň pri predbiehaní.

Citroen má iné kvality

Zdalo sa, že robotizovaná prevodovka by mohla byť zaujímavou alternatívou pre menej skúsených vodičov. Po tomto teste radíme - oblúkom sa jej vyhnite. Ak ide o spotrebu, spomínaná trojkombinácia funguje uspokojivo.

Ani pri dynamickejšej jazde si auto nevypýtalo viac ako 6,3 l/100 km. Pokojný pohyb po meste a okresných cestách znamená apetít medzi 5,8 a 6,1 l/100 km. Sú to pekné hodnoty, ale Citroën je optimistickejší.

V technických údajoch spomína priemernú spotrebu na úrovni 4,2 až 4,4 l/100 km. Podľa nás rovnakú spotrebu dosiahnete s manuálnou prevodovkou a tým istým motorom bez systému stop-štart.

prevodovka.JPG Jedinou výhodou neschopnej prevodovky je priestorovo úsporné riešenie. Volič prevodovky zaberá minimum miesta a box v stredovom tuneli je úžasne veľký. Celkovo odkladacie priestory sú prednosťou Citroenu.

Aspoň sme sa utvrdili v poznaní, že C4 je úžasne pohodlné a priestranné kompaktné auto s veľkým batožinovým priestorom a parádnymi odkladacími priestormi. Interiérom zatieni aj nový Focus.

Kúpte ho však bez robotizovanej prevodovky a s vyšším profilom pneumatík. Na spotrebu zamerané verzie sa podľa nás robia úplne inak, navyše táto stojí o 1000 eur viac ako to isté auto bez stop-štart a robotizovanej prevodovky.

Kupujem-nekupujem

Robotizovaná prevodovka dokázala úplne odradiť od verzie e-HDi. Radšej by som zvolil klasický variant 1.6 HDi (82 kW/110 k) so šesťstupňovým manuálom. (Rasťo Chvála)

Citroen C4 e-HDi – základné údaje

Motor 1.6 e-HDi
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW,k) 82, 112
Pri otáčkach (ot/min) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Maximálna rychlost (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h(s) 11,2
Nameraná spotreba (l/100 km) 5,8-6,3
Emisie CO2 (g/km) 114
Batožinový priestor (l) 380-1183
Cena modelu C4 od (eur) 12 920
Cena verzie od eHDi od (eur) 17.220

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 588
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 165
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 892
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 473
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 432
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 140
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 551
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 425
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 359
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.