SME

TEST: Spotreba robotizovanú prevodovku nevyváži

Krásne, pohodlné a snáď najpriestrannejšie kompaktné auto v súčasnosti si vo verzii e-HDi nekupujte. Radšej si vyberte ten istý motor s rovnakou výbavou, ale bez robotizovanej prevodovky a systému štart stop.

Citroen dobre vyzerá aj v čiernej farbe, ponúka pohodlné cestovanie a veľký vnútorný priestor. Verzia e-HDi im nevyšla.Citroen dobre vyzerá aj v čiernej farbe, ponúka pohodlné cestovanie a veľký vnútorný priestor. Verzia e-HDi im nevyšla. (Zdroj: Rasťo Chvála)

Ušetríte tisíc eur a trápenie s prevodovkou.

BREZNO, KOŠICE. Francúzskym dizajnérom musíme za vzhľad modelu C4 opäť zložiť poklonu. Interiér zladený do bielej a čiernej farby vyzerá nádherne. Závidieť môžu aj mnohí zástupcovia prémiovej časti nižšej strednej triedy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To isté platí o na dotyk príjemnom a zároveň robustnom čalúnení. Výbava je podľa očakávania bohatá, no nie všetky jej prvky stoja za to. Napríklad masážna funkcia predných sedadiel pôsobí na prvé počutie veľmi lákavo.

V skutočnosti má ale vo všetkých režimoch slabý účinok, takže obaja prední pasažieri pocítia nanajvýš jemné vlnenie, o masáži nemôže byť reč. Masážna funkcia býva u konkurenčných značiek na inej úrovni, hoci treba priznať, že sa jedná o autá vyšších tried.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberte skromnejšie kolesá

Rozhodne nepodľahnite pekným tvarom príplatkových 18-palcových zliatinových diskov, obutých do pneumatík rozmeru 225/40 R18. Obutie by sadlo iba kvalitným cestám. Na tých našich stratíte komfort a získate dojem poskakujúceho auta na nerovnostiach.

Našťastie Citroen ponúka pre úspornú verziu e-HDi tiež menšie disky s priemerom 16 a 17 palcov. Pneumatiky majú potom vyšší profil aj komfort. Na naše prekvapenie práve model zameraný na úsporu paliva existuje len v dvoch najvyšších výbavách.

Obyčajne sú ekologické modely ochudobnené o nadštandardné vymoženosti, aby boli ľahšie, jazdia na pomerne úzkych pneumatikách a často s manuálnou prevodovkou.

Vypína a štartuje potichu

Verziu e-HDi charakterizuje kombinácia vznetového štvorvalca 1.6 HDi (82 kW/112 k), šesťstupňovej robotizovanej prevodovky a druhej generácie systému štart/stop. Jeho základom je alternátor s obojsmerným chodom, ktorý buď nabíja akumulátor a kondenzátor alebo pomáha naštartovať motor.

SkryťVypnúť reklamu

Agregát môže byť vypnutý a naštartovaný, aj keď je vozidlo v pohybe (napríklad pri spomaľovaní pred križovatkou). Životnosť systému predstavuje asi 600.000 štartov.

start_stop.jpg
Palubný počítač ukazuje koľko času ste stáli v premávke s vypnutým motorom. V teste sa počas priemernej jazdy v meste nazháňali tak dve minúty. Bez systému stop-štart by tie dve minúty motor bežal a smradil.

V praxi funguje vypínanie a štartovanie motora rýchlo a kultivovane. Palubný počítač dokonca ráta, koľko času auto strávi pri státí v zápche alebo na križovatke. Výsledok priebežne zobrazuje na displeji palubného počítača.

Cestou do práce alebo naprieč mestom sa nám nazháňali tak dve minúty. Bez systému vypínania by motor zbytočne bežal. Nepatríme medzi zástancov vypínacích systémov avšak tento funguje dobre.

Aj motor 1.6 HDi sa prejavuje tak, ako sme zvyknutí. Pracuje potichu a posádku neotravuje vibráciami. Všetko by bolo dobre, keby nebola v aute robotizovaná prevodovka.

SkryťVypnúť reklamu

Úlohu nezvládla

Prevodovka si v prvom rade nerozumie so systémom štart-stop, lebo hoci sa motor naštartuje excelentne rýchlo, kým prevodovka zareaguje, možnosť vojsť do križovatky sa minie. Najmä ak je to mierne v kopci.

Navyše zmena jednotlivých stupňov jej trvá dlhšie než tým najzaostalejším automatom a navyše je sprevádzaná výrazným cukaním pri pohýnaní. Nielen, že sú tieto jej prejavy nepríjemné, ale v preplnenej mestskej premávke často aj nebezpečné.

sedadlo.jpg
Masážna funkcia sedadiel je nevýrazná, avšak sedadlá ako také sú na pomery kompaktnej triedy výborné. Poskytujú dobrý kompromis medzi držaním tela a pohodlím nastupovania.

Najmä pri odbáčaní z vedľajšej cesty doľava alebo pri radení sa do vedľajšieho pruhu nám medzery v ťahu motora spôsobené dlhou zmenou prevodového stupňa vyrobili na čele nejednu vrásku.

Významnejším prínosom nie je ani manuálny režim s pádlami pod volantom. Radenie zrýchliť nedokáže, no zíde sa aspoň pri predbiehaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citroen má iné kvality

Zdalo sa, že robotizovaná prevodovka by mohla byť zaujímavou alternatívou pre menej skúsených vodičov. Po tomto teste radíme - oblúkom sa jej vyhnite. Ak ide o spotrebu, spomínaná trojkombinácia funguje uspokojivo.

Ani pri dynamickejšej jazde si auto nevypýtalo viac ako 6,3 l/100 km. Pokojný pohyb po meste a okresných cestách znamená apetít medzi 5,8 a 6,1 l/100 km. Sú to pekné hodnoty, ale Citroën je optimistickejší.

V technických údajoch spomína priemernú spotrebu na úrovni 4,2 až 4,4 l/100 km. Podľa nás rovnakú spotrebu dosiahnete s manuálnou prevodovkou a tým istým motorom bez systému stop-štart.

prevodovka.jpg Jedinou výhodou neschopnej prevodovky je priestorovo úsporné riešenie. Volič prevodovky zaberá minimum miesta a box v stredovom tuneli je úžasne veľký. Celkovo odkladacie priestory sú prednosťou Citroenu.

Aspoň sme sa utvrdili v poznaní, že C4 je úžasne pohodlné a priestranné kompaktné auto s veľkým batožinovým priestorom a parádnymi odkladacími priestormi. Interiérom zatieni aj nový Focus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kúpte ho však bez robotizovanej prevodovky a s vyšším profilom pneumatík. Na spotrebu zamerané verzie sa podľa nás robia úplne inak, navyše táto stojí o 1000 eur viac ako to isté auto bez stop-štart a robotizovanej prevodovky.

Kupujem-nekupujem

Robotizovaná prevodovka dokázala úplne odradiť od verzie e-HDi. Radšej by som zvolil klasický variant 1.6 HDi (82 kW/110 k) so šesťstupňovým manuálom. (Rasťo Chvála)

Citroen C4 e-HDi – základné údaje

Motor 1.6 e-HDi
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW,k) 82, 112
Pri otáčkach (ot/min) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Maximálna rychlost (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h(s) 11,2
Nameraná spotreba (l/100 km) 5,8-6,3
Emisie CO2 (g/km) 114
Batožinový priestor (l) 380-1183
Cena modelu C4 od (eur) 12 920
Cena verzie od eHDi od (eur) 17.220
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 865
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 332
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 934
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 830
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 684
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 490
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 016
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 000
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (16. - 22.5.1952)
  2. Štefan Šturdzík: Klamstvá a šírenie bludov v podaní Smeru.
  3. Dušan Koniar: Juraj Cintula, Do vlastných radov, 2009
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Marian Letko: Mal to byť premiér, je to influencer z Only Fans
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Eastrop park
  7. Marcela Minarčinová: Na skok do Turecka
  8. Martin Turčan: Srdce slnečnice
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 128
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 11 252
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 739
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 579
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 099
  6. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 220
  7. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 956
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 4 188
  1. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  2. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  3. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  4. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  5. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  6. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  7. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
SkryťZatvoriť reklamu