SME

TEST: Najsilnejšia Alfa Romeo MiTo

Od systému prepínateľného charakteru vozidla sme čakali iný vzorec DNA. Verzia Quadrifoglio Verde naznačuje potenciál, ktorý drží na uzde elektronika, preto sa bežnému modelu s výnimkou ceny príliš nevzďaľuje.

MiTo dokáže zaujať na prvý pohľad a napriek netradičnému dizajnu má čosi do seba. Avšak to poskytujú úž základné verzie a Quadrifoglio Verde je vzhľadom na historický odkaz označenia príliš mierumilovné.MiTo dokáže zaujať na prvý pohľad a napriek netradičnému dizajnu má čosi do seba. Avšak to poskytujú úž základné verzie a Quadrifoglio Verde je vzhľadom na historický odkaz označenia príliš mierumilovné. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. Akonáhle sa najmenšia Alfa Romeo MiTo dostala na trh, čakali sme na najsilnejšiu verziu. Potom prišlo avízo v podobe konceptu MiTo GTA a veľké očakávania.

Možno práve vrcholiaca kríza rozhodla, že hot hatch GTA neprišiel a museli sme sa uspokojiť so štvorlístkom pre šťastie. Quadrifoglio Verde alebo zelený štvorlístok v bielom trojuholníku označuje momentálne najsilnejšie verzie v modelových radoch MiTo a Giulietta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevyzerá nabrúsene

Nebyť historicky známeho štvorlístka na prednom blatníku, možno by sme si nevšimli, že pred nami stojí iné a podstatne drahšie MiTo než sú tie ostatné v cenníku.

SkryťVypnúť reklamu

Karoséria základného modelu je totiž tak tvarovo pestrá, že vrcholná verzia nevynikne tak, ako ostré verzie u konkurentov. Napríklad zadný difúzor vtlačený do nárazníka vyzerá veľmi štandardne a lacno.

Navonok teda majiteľ nemá ako ukázať, že dal za svoje MiTo o pár tisíc eur viac než sused. Našťastie, Alfa Romeo ponúka širokú škálu možností ako personifikovať auto navonok.

Červené brzdové strmene tiež naznačujú, že Curoe Sportivo dokáže rozbúchať ľudské srdce na vyšší tep. Minimálne, keď nechtiac prepnete páčku pod volantom iba preto, že je blízko venca volantu.

Ani tvar vodorovných lúčov trojramenného volantu sa nehodí k športovému vencu. Za to nájdu sa veci, ktoré prezrádzajú, že Quadrifoglio Verde je predsa iné MiTo. Obklad prístrojovky, upravená prevodovka a lepšie sedadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Alfa napriek bohatej výbave vrcholnej verzie necháva priestor fantázii zákazníkov. Medzi položkami určenými na individualizáciu sú rôzne vkusné nálepky. Je to taký fabrický tuning.

Pohľad z výšky

Na prevodovke cítiť snahu o skrátenie dráh a rovnako estetické zladenie použitých materiálov dokazuje tradičné majstrovstvo Talianov. Sedadlá sa ukázali už pri prvom nastupovaní ako výborný kompromis medzi športovým tvarom a pohodlím.

Len tie ich sedáky sú pre ľudí s kratšími nohami príliš dlhé. Je možné, že sa budete mrviť v sedadle, skúšať hýbať volantom a hľadať správnu polohu. Ak milujete pohľad zhora a vyššie sedenie, budete mať na ružiach ustlaté. Najnižšia poloha sedáka je však tam, kde by sme čakali stred. Teda v Alfe sa sedí pomerne vysoko.

Jednoducho posed na vymetanie zákrut sme si tu nenašli a tiež nás nebavilo otáčať ružicou na nastavovanie sklonu operadla v úzkom priestore medzi sedadlom a B stĺpikom. Kokpit splnil tak na 80 percent to, čo sme čakali. Ako vždy pri prepĺňanom aute so športovým akcentom boli veľké očakávania, čo sa stane po naštartovaní.

SkryťVypnúť reklamu

Iba dynamic skutočne jazdí

Preplňovaný štvorvalec 1,4 T MultiAir naskočí jemne a v základnom režime jazdy ukáže čisto spotrebiteľskú tvár, ktorá nemá nikoho vyrušiť. Dokonca charakteristika plynového pedála je veľmi lenivá a treba s ním poriadne pohnúť, aby sa motor prejavil. Ani nie po kilometri jazdy prepíname systém DNA do polohy Dynamic.

Autom doslova šklbne a vyrazí vpred, pretože tejto polohe akcelerátora zodpovedajú úplne iné nastavenia ventilov, iné množstvo paliva a hlavne okamžitá reakcia. Obrovský rozdiel v oboch režimoch prezrádza, čo dokáže elektronika a tiež, za čo všetko môže.

Už základná Alfa Romeo MiTo je tak svojská a pestrá tvarmi, že vrcholná verzia sa trochu stráca. Napríklad zadný difúzor vyzerá veľmi štandardne.

Prečo sa však DNA po opätovnom naštartovaní prepne do normálnu nevedno. Aspoň vo verzii Quadrifoglio verde by si mohol pamätať mapu Dynamic.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neostalo nám nič iné, iba po každom štarte ešte pohnúť prepínačom, lebo v normálnom režime mal motor na plyn totálne oneskorené reakcie. Dynamik za pár stotín sekundy zmenil auto na nepoznanie a aj riadenie príjemne stuhlo.

S rúškom na ústach

MiTo Quadrifoglio verde nestrieľa do výfuku, má pomerne dlhé prevody a napriek tomu je veľmi rýchle. Nerovnosť uprostred zákruty s ním sekne, avšak ani v rýchlom tempe sa nenechá nakopnúť cestnou vlnou.

Čím viac sa opiera v zákrute, tým lepšie sa správa. Vodič s ním presne vie, v akom stave je momentálny kontakt s cestou. Skôr ako by si však niečo užil, zasiahne elektronika.

Pomerne ľahký predok veľmi presvedčivo drží stopu a ešte suverénnejší je v prenose výkonu na cestu. Po pár zákrutách máme pocit, že podvozok by zvládol aj dvesto koní. Brzdy tiež pracujú ako čakáme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len elektronika príliš dusí dynamickú jazdu. Stabilizačný systém nenechá vyniknúť skutočnému charakteru auta a ABS sa nechá vyprovokovať už pár malými kamienkami.

Alfa Romeo na jednej strane svojim systémom DNA demonštruje, ako dokáže meniť charakter auta a teraz, keď má so štvorlístkom ukázať tú najostrejšiu tvár, ostáva priškrtená. Auto sa správa ako natrénovaný atlét, ktorému kážu bežať s rúškom na tvári.

Motor ukázal potenciál technológie MultiAir, ktorá dokáže čarovať so sacími ventilmi lepšie, než klasická vačka. Ku koncu testu a prevládajúcej jazde mimo mesta agregát zliezol na priemernú spotrebu 6,4 litra na sto kilometrov. Motoru niet čo vytknúť a jednoznačne patrí medzi top súčasnosti.

Takéto kolesá nemá nikto, aspoň v tomto štýle ich u konkurenčných áut nenájdete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho čas príde

MiTo Quadrifoglio Verde plní úlohu najsilnejšej verzie v modelovom rade značky a tým to končí. Napriek výkonu 170 koní nepovažujeme štvorlístok za hot hatch, ale veľmi pôsobivé výkonné malé auto.

Svojim charakterom je to emotívnejší konkurent pre Seat Ibizu Cupra alebo Fabiu RS. Dokonca má hmotnostne navrch. Súhlasíme, že ponúka veľmi rýchle zvezenie na kvalitnom asfalte, avšak je viac štýlovým, než športovým autom.

Možno príde čas, že mu automobilka povolí elektronickú uzdu a stane sa z neho nespútané GTA, ktoré sme videli ako koncept. Alebo príde malé ľahké 4C a na všetky výčitky zabudneme.

Kupujem – nekupujem

Napriek vzťahu k talianskym autám a špeciálne k Alfe Romeo nekupujem. K očakávanej radosti chýbala benevolentnejšia elektronika, lepšia spätná väzba, rýdzejší zvuk výfuku a kratšie odstupňovanie prevodovky. Čudujete sa, že čo chcem od auta, ktoré má denne slúžiť a nie je pretekárske? Na štýlové a rýchle jazdenie stačí lacnejšie MiTo s motorom 1,4 T MultiAir. (Rasťo Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Quadrifoglio verde pre šťastie

Štvorlístok znamená pre Alfu Romeo veľa. V roku 1923 sa na významných pretekoch Targa Florio prvý krát objavil štvorlístok v bielom trojuholníku. Bol poznávacím znakom tímu Corse Alfa v nezabudnuteľnom pretekárskom roku.

Quadrifoglio Verde zdobilo červené pretekárske modely RL. Masseti vyhral preteky v Mugele a silná zostava pilotov prišla na spomenutú sicílsku Targu. Štvorlístok priniesol šťastie víťaznému autu, ktoré pilotoval Sivocci, druhý skončil rovnako so štvorlístkom Ascari a Enzo Ferarri zastavil pre poruchu iba 200 metrov pred cieľom.

Ascari potom vyhral v Cremone a Sivocci zase preteky Tourismo v Monze. Od tých čias má Quadrifoglio Verde svoje miesto v sieni slávy Alfy Romeo.


Technické parametre

Motor

1,4T MultiAir

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zdvihový objem (cm3)

1368

Výkon (kw/k)

125/170

Pri otáčkach (ot./min.)

5500

Krútiaci moment (Nm)

230/250

Pri otáčkach (ot./min)

2500

Emisie CO2 (g/km)

139

Emisná norma

Euro 5

Rozmery

-

Rázvor náprav (mm)

2511

Dĺžka (mm)

4063

Šírka (mm)

1720

Výška (mm)

1446

Pohotovostná hmot (kg)

1145

Objem palivovej nádrže (l)

45

Objem batož. priestoru (l)

270

Prevádzkové hodnoty

-

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

7,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

219

Spotreba mesto(l/100 km)

8,1

Spotreba mimo mesto (l/100 km)

4,8

Kombinovaná spotreba

6,0

Cena skúš. verzie (eur)

21 990

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 504
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 264
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 756
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 899
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 487
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 179
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 970
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 064
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomas Hlavaty: "Váš čas sa radikálne kráti". Fico už začal predvolebnú kampaň.
  2. Otilia Horrocks: Breaking News : Nemecko versus Slovensko a jeho suverénne ceny tovarov v roku 2025 !
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  5. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  6. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  7. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  8. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 078
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 052
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 126
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 073
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 640
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 236
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 878
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 256
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu