Dopravcovia kritizujú nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá

Európsky parlament schválil návrhy predpisov Európskej únie s novými poplatkami pre ťažké nákladné automobily. Tie umožňujú členským štátom účtovať im nielen náklady za využívanie ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí s rozhodnutím Európskeho parlamentu (EP), ktorý schválil návrhy predpisov Európskej únie (EÚ) s novými poplatkami pre ťažké nákladné vozidlá. Tie majú členským štátom únie umožniť, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

Dodatočné zdanenie cestnej dopravy?

Podľa Česmadu ide o tvrdé dodatočné zdanenie cestnej dopravy s nejasným cieľom. "Hluk a znečisťovanie ovzdušia je obsiahnuté v emisnej triede vozidla a táto už je spoplatnená rôznymi sadzbami v systéme elektronického výberu mýta," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič. "Ak sa má iba 15 % takto vybraných peňazí využiť na infraštruktúru, čo sa stane so zvyšnými peniazmi?"

Článok pokračuje pod video reklamou

Za úplne nerealistický považuje Jančovič tiež zámer vyberať dodatočné peniaze prostredníctvom interoperabilných systémov elektronického mýta do roku 2012 v celej EÚ. "Podľa tohto termínu je jasné, že poslanci v Bruseli nepoznajú realitu a nevedia o čom hlasujú. Systémy elektronického mýta sa v celej EÚ určite nepodarí prepojiť v danom termíne," kritizoval Jančovič rozhodnutie europoslancov.

Náklady by dopravcom mohli vzrásť až o 4 centy za kilometer a vozidlo

Európsky parlament schválil 7. júna zmenu daňových pravidiel týkajúcich sa cestnej dopravy. Zodpovednosť za hlučnosť, znečisťovanie ovzdušia a využívanie diaľnic sa prenesie na nákladných prepravcov v zmysle pravidla znečisťovateľ platí.

Náklady za využívanie dopravnej infraštruktúry by nákladným prepravcom mohli oproti súčasnému stavu vzrásť v priemere o 3 až 4 centy na vozidlo za kilometer. Presnú výšku poplatkov budú určovať jednotlivé členské krajiny EÚ na základe miery znečistenia ovzdušia a hlučnosti.

Novela smernice o takzvanej Eurovignette tiež ustanovuje, že takto získané príjmy budú následne využité na financovanie výkonnejších a menej znečisťujúcich dopravných systémov.

Peniaze na cesty, zmiernenie problémov prepravy a rozvoj dopravných systémov

"Smernica sa bude vzťahovať aj na transeurópsku dopravnú sieť a týkať sa má nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Ak sa niektorý členský štát rozhodne žiadať o výnimku pre vozidlá do 12 ton, bude povinný predložiť Európskej komisii odôvodnenie. Členské štáty budú zaviazané reinvestovať aspoň 15% z celkových príjmov z výberu poplatkov do transeurópskej dopravnej siete," informoval Európsky parlament.

Zvyšné finančné prostriedky by sa mali pritom použiť na zmiernenie problémov cestnej prepravy a rozvíjanie udržateľných dopravných systémov.

V oblastiach s častými dopravnými zápchami budú povolené variácie vyberaných poplatkov do výšky 175 %, pričom najvyššie tarify sa budú vyberať počas piatich hodín s najväčšou dennou dopravnou špičkou. V ostatnom čase dňa budú v týchto dopravných úsekoch sadzby nižšie.

S cieľom umožniť dopravným spoločnostiam plánovať si svoje cesty a vopred si vypočítať náklady zverejní Európska komisia zoznam stanovených taríf a harmonogramy ich aplikácie v celej EÚ.

Poplatky a termíny budú závislé od znečisťovania

Nákladné automobily s ekologickými, menej znečisťujúcimi motormi, budú oslobodené od poplatkov za znečisťovanie ovzdušia do 1. januára 2014 (pre emisnú triedu EURO V), respektíve do 1. januára 2018 (pre EURO VI). Naopak, tieto pozitívne stimuly majú byť vyvážené sankčnými opatreniami pre najviac znečisťujúce emisné triedy vozidiel (EURO 0 až EURO II).

V oblastiach so zložitým terénom a v horských oblastiach, kde môže takýto príplatok vzrásť až o 25 %, sa to od 1. januára 2015 bude vzťahovať aj na vozidlá triedy Euro III.

Nové pravidlá smernice o Eurovignette II, o ktorej Európsky parlament rozhodol v druhom čítaní, sú výsledkom predošlej dohody s členskými krajinami (Radou), tie ich však teraz ešte musia formálne odsúhlasiť. V praxi sa začnú využívať tri týždne po uverejnení smernice v Úradnom vestníku EÚ.

S cieľom podporiť transparentnosť a dialóg s verejnosťou presadili poslanci povinnosť pre členské štáty pravidelne podávať Európskej komisii správu týkajúcu sa stanovených sadzieb a využitia licenčných poplatkov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  2. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  5. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  6. Kreditná karta – áno alebo nie
  7. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  8. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  10. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 682
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 401
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 827
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 9 625
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 8 676
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 244
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 171
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 295
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 000
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 071

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Penta, Rusko alebo Technopol. Kočner využíva zmenky často, v minulosti to riešila aj SIS

Kočner chcel podľa SIS získať aj zmenky, ktoré takmer položili Dzurindovu vládu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto už neprejde ani Kočnerovi

Kočner nie je nič iné ako historická anomália, relikt mafiánskych deväťdesiatych rokov.

DOMOV

Rusko mal dobrú náladu, zadržali ho policati

Ak Kočnerovi s Ruskom navrhnú väzbu, rozhodovať sa bude cez víkend.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.

Radšej Kiu alebo Hyundai ako Porsche. Ktoré auto má najviac chýb?

V prieskume pohorelo Volvo, Jaguar, Land Rover.

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.