Dopravcovia kritizujú nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá

Európsky parlament schválil návrhy predpisov Európskej únie s novými poplatkami pre ťažké nákladné automobily. Tie umožňujú členským štátom účtovať im nielen náklady za využívanie ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí s rozhodnutím Európskeho parlamentu (EP), ktorý schválil návrhy predpisov Európskej únie (EÚ) s novými poplatkami pre ťažké nákladné vozidlá. Tie majú členským štátom únie umožniť, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

Dodatočné zdanenie cestnej dopravy?

Podľa Česmadu ide o tvrdé dodatočné zdanenie cestnej dopravy s nejasným cieľom. "Hluk a znečisťovanie ovzdušia je obsiahnuté v emisnej triede vozidla a táto už je spoplatnená rôznymi sadzbami v systéme elektronického výberu mýta," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič. "Ak sa má iba 15 % takto vybraných peňazí využiť na infraštruktúru, čo sa stane so zvyšnými peniazmi?"

Za úplne nerealistický považuje Jančovič tiež zámer vyberať dodatočné peniaze prostredníctvom interoperabilných systémov elektronického mýta do roku 2012 v celej EÚ. "Podľa tohto termínu je jasné, že poslanci v Bruseli nepoznajú realitu a nevedia o čom hlasujú. Systémy elektronického mýta sa v celej EÚ určite nepodarí prepojiť v danom termíne," kritizoval Jančovič rozhodnutie europoslancov.

Náklady by dopravcom mohli vzrásť až o 4 centy za kilometer a vozidlo

Európsky parlament schválil 7. júna zmenu daňových pravidiel týkajúcich sa cestnej dopravy. Zodpovednosť za hlučnosť, znečisťovanie ovzdušia a využívanie diaľnic sa prenesie na nákladných prepravcov v zmysle pravidla znečisťovateľ platí.

Náklady za využívanie dopravnej infraštruktúry by nákladným prepravcom mohli oproti súčasnému stavu vzrásť v priemere o 3 až 4 centy na vozidlo za kilometer. Presnú výšku poplatkov budú určovať jednotlivé členské krajiny EÚ na základe miery znečistenia ovzdušia a hlučnosti.

Novela smernice o takzvanej Eurovignette tiež ustanovuje, že takto získané príjmy budú následne využité na financovanie výkonnejších a menej znečisťujúcich dopravných systémov.

Peniaze na cesty, zmiernenie problémov prepravy a rozvoj dopravných systémov

"Smernica sa bude vzťahovať aj na transeurópsku dopravnú sieť a týkať sa má nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Ak sa niektorý členský štát rozhodne žiadať o výnimku pre vozidlá do 12 ton, bude povinný predložiť Európskej komisii odôvodnenie. Členské štáty budú zaviazané reinvestovať aspoň 15% z celkových príjmov z výberu poplatkov do transeurópskej dopravnej siete," informoval Európsky parlament.

Zvyšné finančné prostriedky by sa mali pritom použiť na zmiernenie problémov cestnej prepravy a rozvíjanie udržateľných dopravných systémov.

V oblastiach s častými dopravnými zápchami budú povolené variácie vyberaných poplatkov do výšky 175 %, pričom najvyššie tarify sa budú vyberať počas piatich hodín s najväčšou dennou dopravnou špičkou. V ostatnom čase dňa budú v týchto dopravných úsekoch sadzby nižšie.

S cieľom umožniť dopravným spoločnostiam plánovať si svoje cesty a vopred si vypočítať náklady zverejní Európska komisia zoznam stanovených taríf a harmonogramy ich aplikácie v celej EÚ.

Poplatky a termíny budú závislé od znečisťovania

Nákladné automobily s ekologickými, menej znečisťujúcimi motormi, budú oslobodené od poplatkov za znečisťovanie ovzdušia do 1. januára 2014 (pre emisnú triedu EURO V), respektíve do 1. januára 2018 (pre EURO VI). Naopak, tieto pozitívne stimuly majú byť vyvážené sankčnými opatreniami pre najviac znečisťujúce emisné triedy vozidiel (EURO 0 až EURO II).

V oblastiach so zložitým terénom a v horských oblastiach, kde môže takýto príplatok vzrásť až o 25 %, sa to od 1. januára 2015 bude vzťahovať aj na vozidlá triedy Euro III.

Nové pravidlá smernice o Eurovignette II, o ktorej Európsky parlament rozhodol v druhom čítaní, sú výsledkom predošlej dohody s členskými krajinami (Radou), tie ich však teraz ešte musia formálne odsúhlasiť. V praxi sa začnú využívať tri týždne po uverejnení smernice v Úradnom vestníku EÚ.

S cieľom podporiť transparentnosť a dialóg s verejnosťou presadili poslanci povinnosť pre členské štáty pravidelne podávať Európskej komisii správu týkajúcu sa stanovených sadzieb a využitia licenčných poplatkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 836
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 226
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 534
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 182
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 421
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 406
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 292
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 914
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 724
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop