Dopravcovia kritizujú nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá

Európsky parlament schválil návrhy predpisov Európskej únie s novými poplatkami pre ťažké nákladné automobily. Tie umožňujú členským štátom účtovať im nielen náklady za využívanie ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí s rozhodnutím Európskeho parlamentu (EP), ktorý schválil návrhy predpisov Európskej únie (EÚ) s novými poplatkami pre ťažké nákladné vozidlá. Tie majú členským štátom únie umožniť, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

Dodatočné zdanenie cestnej dopravy?

Podľa Česmadu ide o tvrdé dodatočné zdanenie cestnej dopravy s nejasným cieľom. "Hluk a znečisťovanie ovzdušia je obsiahnuté v emisnej triede vozidla a táto už je spoplatnená rôznymi sadzbami v systéme elektronického výberu mýta," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič. "Ak sa má iba 15 % takto vybraných peňazí využiť na infraštruktúru, čo sa stane so zvyšnými peniazmi?"

Za úplne nerealistický považuje Jančovič tiež zámer vyberať dodatočné peniaze prostredníctvom interoperabilných systémov elektronického mýta do roku 2012 v celej EÚ. "Podľa tohto termínu je jasné, že poslanci v Bruseli nepoznajú realitu a nevedia o čom hlasujú. Systémy elektronického mýta sa v celej EÚ určite nepodarí prepojiť v danom termíne," kritizoval Jančovič rozhodnutie europoslancov.

Náklady by dopravcom mohli vzrásť až o 4 centy za kilometer a vozidlo

Európsky parlament schválil 7. júna zmenu daňových pravidiel týkajúcich sa cestnej dopravy. Zodpovednosť za hlučnosť, znečisťovanie ovzdušia a využívanie diaľnic sa prenesie na nákladných prepravcov v zmysle pravidla znečisťovateľ platí.

Náklady za využívanie dopravnej infraštruktúry by nákladným prepravcom mohli oproti súčasnému stavu vzrásť v priemere o 3 až 4 centy na vozidlo za kilometer. Presnú výšku poplatkov budú určovať jednotlivé členské krajiny EÚ na základe miery znečistenia ovzdušia a hlučnosti.

Novela smernice o takzvanej Eurovignette tiež ustanovuje, že takto získané príjmy budú následne využité na financovanie výkonnejších a menej znečisťujúcich dopravných systémov.

Peniaze na cesty, zmiernenie problémov prepravy a rozvoj dopravných systémov

"Smernica sa bude vzťahovať aj na transeurópsku dopravnú sieť a týkať sa má nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Ak sa niektorý členský štát rozhodne žiadať o výnimku pre vozidlá do 12 ton, bude povinný predložiť Európskej komisii odôvodnenie. Členské štáty budú zaviazané reinvestovať aspoň 15% z celkových príjmov z výberu poplatkov do transeurópskej dopravnej siete," informoval Európsky parlament.

Zvyšné finančné prostriedky by sa mali pritom použiť na zmiernenie problémov cestnej prepravy a rozvíjanie udržateľných dopravných systémov.

V oblastiach s častými dopravnými zápchami budú povolené variácie vyberaných poplatkov do výšky 175 %, pričom najvyššie tarify sa budú vyberať počas piatich hodín s najväčšou dennou dopravnou špičkou. V ostatnom čase dňa budú v týchto dopravných úsekoch sadzby nižšie.

S cieľom umožniť dopravným spoločnostiam plánovať si svoje cesty a vopred si vypočítať náklady zverejní Európska komisia zoznam stanovených taríf a harmonogramy ich aplikácie v celej EÚ.

Poplatky a termíny budú závislé od znečisťovania

Nákladné automobily s ekologickými, menej znečisťujúcimi motormi, budú oslobodené od poplatkov za znečisťovanie ovzdušia do 1. januára 2014 (pre emisnú triedu EURO V), respektíve do 1. januára 2018 (pre EURO VI). Naopak, tieto pozitívne stimuly majú byť vyvážené sankčnými opatreniami pre najviac znečisťujúce emisné triedy vozidiel (EURO 0 až EURO II).

V oblastiach so zložitým terénom a v horských oblastiach, kde môže takýto príplatok vzrásť až o 25 %, sa to od 1. januára 2015 bude vzťahovať aj na vozidlá triedy Euro III.

Nové pravidlá smernice o Eurovignette II, o ktorej Európsky parlament rozhodol v druhom čítaní, sú výsledkom predošlej dohody s členskými krajinami (Radou), tie ich však teraz ešte musia formálne odsúhlasiť. V praxi sa začnú využívať tri týždne po uverejnení smernice v Úradnom vestníku EÚ.

S cieľom podporiť transparentnosť a dialóg s verejnosťou presadili poslanci povinnosť pre členské štáty pravidelne podávať Európskej komisii správu týkajúcu sa stanovených sadzieb a využitia licenčných poplatkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  3. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  4. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  7. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  10. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 12 479
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 843
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 965
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 992
  5. Kam do tepla v januári? 2 527
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 409
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 352
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 222
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 309
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 085

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Fico je fašista, odkazuje Harabin

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.