Dopravcovia kritizujú nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá

Európsky parlament schválil návrhy predpisov Európskej únie s novými poplatkami pre ťažké nákladné automobily. Tie umožňujú členským štátom účtovať im nielen náklady za využívanie ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí s rozhodnutím Európskeho parlamentu (EP), ktorý schválil návrhy predpisov Európskej únie (EÚ) s novými poplatkami pre ťažké nákladné vozidlá. Tie majú členským štátom únie umožniť, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

Dodatočné zdanenie cestnej dopravy?

Podľa Česmadu ide o tvrdé dodatočné zdanenie cestnej dopravy s nejasným cieľom. "Hluk a znečisťovanie ovzdušia je obsiahnuté v emisnej triede vozidla a táto už je spoplatnená rôznymi sadzbami v systéme elektronického výberu mýta," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič. "Ak sa má iba 15 % takto vybraných peňazí využiť na infraštruktúru, čo sa stane so zvyšnými peniazmi?"

Článok pokračuje pod video reklamou

Za úplne nerealistický považuje Jančovič tiež zámer vyberať dodatočné peniaze prostredníctvom interoperabilných systémov elektronického mýta do roku 2012 v celej EÚ. "Podľa tohto termínu je jasné, že poslanci v Bruseli nepoznajú realitu a nevedia o čom hlasujú. Systémy elektronického mýta sa v celej EÚ určite nepodarí prepojiť v danom termíne," kritizoval Jančovič rozhodnutie europoslancov.

Náklady by dopravcom mohli vzrásť až o 4 centy za kilometer a vozidlo

Európsky parlament schválil 7. júna zmenu daňových pravidiel týkajúcich sa cestnej dopravy. Zodpovednosť za hlučnosť, znečisťovanie ovzdušia a využívanie diaľnic sa prenesie na nákladných prepravcov v zmysle pravidla znečisťovateľ platí.

Náklady za využívanie dopravnej infraštruktúry by nákladným prepravcom mohli oproti súčasnému stavu vzrásť v priemere o 3 až 4 centy na vozidlo za kilometer. Presnú výšku poplatkov budú určovať jednotlivé členské krajiny EÚ na základe miery znečistenia ovzdušia a hlučnosti.

Novela smernice o takzvanej Eurovignette tiež ustanovuje, že takto získané príjmy budú následne využité na financovanie výkonnejších a menej znečisťujúcich dopravných systémov.

Peniaze na cesty, zmiernenie problémov prepravy a rozvoj dopravných systémov

"Smernica sa bude vzťahovať aj na transeurópsku dopravnú sieť a týkať sa má nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Ak sa niektorý členský štát rozhodne žiadať o výnimku pre vozidlá do 12 ton, bude povinný predložiť Európskej komisii odôvodnenie. Členské štáty budú zaviazané reinvestovať aspoň 15% z celkových príjmov z výberu poplatkov do transeurópskej dopravnej siete," informoval Európsky parlament.

Zvyšné finančné prostriedky by sa mali pritom použiť na zmiernenie problémov cestnej prepravy a rozvíjanie udržateľných dopravných systémov.

V oblastiach s častými dopravnými zápchami budú povolené variácie vyberaných poplatkov do výšky 175 %, pričom najvyššie tarify sa budú vyberať počas piatich hodín s najväčšou dennou dopravnou špičkou. V ostatnom čase dňa budú v týchto dopravných úsekoch sadzby nižšie.

S cieľom umožniť dopravným spoločnostiam plánovať si svoje cesty a vopred si vypočítať náklady zverejní Európska komisia zoznam stanovených taríf a harmonogramy ich aplikácie v celej EÚ.

Poplatky a termíny budú závislé od znečisťovania

Nákladné automobily s ekologickými, menej znečisťujúcimi motormi, budú oslobodené od poplatkov za znečisťovanie ovzdušia do 1. januára 2014 (pre emisnú triedu EURO V), respektíve do 1. januára 2018 (pre EURO VI). Naopak, tieto pozitívne stimuly majú byť vyvážené sankčnými opatreniami pre najviac znečisťujúce emisné triedy vozidiel (EURO 0 až EURO II).

V oblastiach so zložitým terénom a v horských oblastiach, kde môže takýto príplatok vzrásť až o 25 %, sa to od 1. januára 2015 bude vzťahovať aj na vozidlá triedy Euro III.

Nové pravidlá smernice o Eurovignette II, o ktorej Európsky parlament rozhodol v druhom čítaní, sú výsledkom predošlej dohody s členskými krajinami (Radou), tie ich však teraz ešte musia formálne odsúhlasiť. V praxi sa začnú využívať tri týždne po uverejnení smernice v Úradnom vestníku EÚ.

S cieľom podporiť transparentnosť a dialóg s verejnosťou presadili poslanci povinnosť pre členské štáty pravidelne podávať Európskej komisii správu týkajúcu sa stanovených sadzieb a využitia licenčných poplatkov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 552
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 685
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 187
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 028
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 527
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 923
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 497
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 673
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 821
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 156

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava