Dopravcovia kritizujú nové poplatky pre ťažké nákladné vozidlá

Európsky parlament schválil návrhy predpisov Európskej únie s novými poplatkami pre ťažké nákladné automobily. Tie umožňujú členským štátom účtovať im nielen náklady za využívanie ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia zásadne nesúhlasí s rozhodnutím Európskeho parlamentu (EP), ktorý schválil návrhy predpisov Európskej únie (EÚ) s novými poplatkami pre ťažké nákladné vozidlá. Tie majú členským štátom únie umožniť, aby ťažkým nákladným automobilom účtovali nielen náklady spojené s využívaním ciest, ale aj za znečistenie ovzdušia a spôsobený hluk.

Dodatočné zdanenie cestnej dopravy?

Podľa Česmadu ide o tvrdé dodatočné zdanenie cestnej dopravy s nejasným cieľom. "Hluk a znečisťovanie ovzdušia je obsiahnuté v emisnej triede vozidla a táto už je spoplatnená rôznymi sadzbami v systéme elektronického výberu mýta," informoval prezident Česmadu Pavol Jančovič. "Ak sa má iba 15 % takto vybraných peňazí využiť na infraštruktúru, čo sa stane so zvyšnými peniazmi?"

Za úplne nerealistický považuje Jančovič tiež zámer vyberať dodatočné peniaze prostredníctvom interoperabilných systémov elektronického mýta do roku 2012 v celej EÚ. "Podľa tohto termínu je jasné, že poslanci v Bruseli nepoznajú realitu a nevedia o čom hlasujú. Systémy elektronického mýta sa v celej EÚ určite nepodarí prepojiť v danom termíne," kritizoval Jančovič rozhodnutie europoslancov.

Náklady by dopravcom mohli vzrásť až o 4 centy za kilometer a vozidlo

Európsky parlament schválil 7. júna zmenu daňových pravidiel týkajúcich sa cestnej dopravy. Zodpovednosť za hlučnosť, znečisťovanie ovzdušia a využívanie diaľnic sa prenesie na nákladných prepravcov v zmysle pravidla znečisťovateľ platí.

Náklady za využívanie dopravnej infraštruktúry by nákladným prepravcom mohli oproti súčasnému stavu vzrásť v priemere o 3 až 4 centy na vozidlo za kilometer. Presnú výšku poplatkov budú určovať jednotlivé členské krajiny EÚ na základe miery znečistenia ovzdušia a hlučnosti.

Novela smernice o takzvanej Eurovignette tiež ustanovuje, že takto získané príjmy budú následne využité na financovanie výkonnejších a menej znečisťujúcich dopravných systémov.

Peniaze na cesty, zmiernenie problémov prepravy a rozvoj dopravných systémov

"Smernica sa bude vzťahovať aj na transeurópsku dopravnú sieť a týkať sa má nákladných vozidiel nad 3,5 tony. Ak sa niektorý členský štát rozhodne žiadať o výnimku pre vozidlá do 12 ton, bude povinný predložiť Európskej komisii odôvodnenie. Členské štáty budú zaviazané reinvestovať aspoň 15% z celkových príjmov z výberu poplatkov do transeurópskej dopravnej siete," informoval Európsky parlament.

Zvyšné finančné prostriedky by sa mali pritom použiť na zmiernenie problémov cestnej prepravy a rozvíjanie udržateľných dopravných systémov.

V oblastiach s častými dopravnými zápchami budú povolené variácie vyberaných poplatkov do výšky 175 %, pričom najvyššie tarify sa budú vyberať počas piatich hodín s najväčšou dennou dopravnou špičkou. V ostatnom čase dňa budú v týchto dopravných úsekoch sadzby nižšie.

S cieľom umožniť dopravným spoločnostiam plánovať si svoje cesty a vopred si vypočítať náklady zverejní Európska komisia zoznam stanovených taríf a harmonogramy ich aplikácie v celej EÚ.

Poplatky a termíny budú závislé od znečisťovania

Nákladné automobily s ekologickými, menej znečisťujúcimi motormi, budú oslobodené od poplatkov za znečisťovanie ovzdušia do 1. januára 2014 (pre emisnú triedu EURO V), respektíve do 1. januára 2018 (pre EURO VI). Naopak, tieto pozitívne stimuly majú byť vyvážené sankčnými opatreniami pre najviac znečisťujúce emisné triedy vozidiel (EURO 0 až EURO II).

V oblastiach so zložitým terénom a v horských oblastiach, kde môže takýto príplatok vzrásť až o 25 %, sa to od 1. januára 2015 bude vzťahovať aj na vozidlá triedy Euro III.

Nové pravidlá smernice o Eurovignette II, o ktorej Európsky parlament rozhodol v druhom čítaní, sú výsledkom predošlej dohody s členskými krajinami (Radou), tie ich však teraz ešte musia formálne odsúhlasiť. V praxi sa začnú využívať tri týždne po uverejnení smernice v Úradnom vestníku EÚ.

S cieľom podporiť transparentnosť a dialóg s verejnosťou presadili poslanci povinnosť pre členské štáty pravidelne podávať Európskej komisii správu týkajúcu sa stanovených sadzieb a využitia licenčných poplatkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 19 017
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 939
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 996
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 134
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 461
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 000
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 982
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 743
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 611
  10. Slováci triedia lepšie 1 212

Téma: Cesta pod Strečnom


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.