V Európe má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku technológ

Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Prinášame rozhovor s docentom Alexandrom Ikrinským.

Doc. Ing. Alexander Ikrinský, PhD. vychoval mnohých motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Medzi jeho absolventmi nájdete motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.

Keď som sa nedávno dozvedel, že sa stal šťastným majiteľom tretej generácie modelu Toyota Prius, rozhodol som sa vyspovedať ho ako zákazníka a okrem štandardných otázok sme sa dostali aj k veľmi zaujímavým témam.

Článok pokračuje pod video reklamou

Už dopredu avizujem, že toto je prvý, ale určite nie posledný rozhovor na našich stránkach, pretože tento pán má napriek svojmu veku veľmi široký rozhľad a má čo povedať aj k iným témam ako len k hybridom – pán docent Alexander Ikrinský.

Mnoho sa v poslednej dobe polemizuje o tom, či majú alebo nemajú hybridy zmysel. Keď by som robil rozhovor s bežným zákazníkom, pri otázke prečo si kúpil hybrid by som asi poznal odpoveď dopredu. V prípade profesora Slovenskej technickej univerzity, ktorý celý život študuje všetko okolo automobilov a má v problematike rozhľad, ma odpoveď nesmierne zaujíma. Takže prečo hybrid a keď už hybrid, prečo práve Prius?

Robil som rozsiahly prieskum už dlhší čas, v ktorom mi Prius tretej generácie vyšiel ako technicky najdokonalejší automobil v danej triede, s najmenšou spotrebou paliva a najspoľahlivejší.

Pozdáva sa mi tiež po estetickej stránke. Dizajnéri odviedli poctivú robotu, keď karosérii s najmenším aerodynamickým odporom vzduchu v tej triede na svete dokázali vštepiť ešte aj kus estetiky.

12_ikr_big.jpg

Vyslovene cítite ako sa vietor kĺže po karosérii. Tam, kde ostatní prehrávajú, ja vyhrávam, pretože mám nižšiu spotrebu paliva. Aj proti vetru. Ďalším dôležitým faktorom je mimoriadne pohodlie jazdy a posledným veľká priestorová ponuka.

Kde všade ste čerpali informácie pre tento prieskum?

Študujem veľa nemeckých časopisov, napríklad ATZ (Automobiltechnische Zeitschrift) a MTZ (Motortechnische Zeitschrift). Pravidelne tiež sledujem švajčiarsky Automobil Revue, ktorý je veľmi objektívny a v neposlednom rade som mal možnosť niekoľkokrát skúšať Prius predošlej generácie na rôznych akciách. Takže z týchto všetkých vstupov som si urobil prehľad a rozhodol sa práve pre nový Prius.

Čo znamená „technicky najdokonalejší“ z úst profesora Strojníckej fakulty STU?

V tomto aute sú uplatnené všetky najnovšie technológie, ktoré vedú k znižovaniu spotreby paliva. Už samotný Atkinsonov cyklus, podľa ktorého motor pracuje (skrátená kompresia a predĺžená expanzia jednoducho povedané).

Za ďalšie je to ideálna a veľmi subtílna spolupráca skupiny batérií so spaľovacím motorom, voľba troch jazdných režimov (elektrický, ekonomický a výkonový), čo dáva človeku možnosť voľby. Ak chce jazdiť hospodárne môže jazdiť na ekonomický režim a tá spotreba je potom veľmi nízka.

14_ikr_big.jpgV mojom prípade po asi po ubehnutí vyše 5000 km sa pohybuje okolo 4 l/100 km. V meste okolo 3,8 až 3,9 l/100 km. Na diaľnici po ceste do Topoľčian som zase dosiahol priemer 3,5 l/100 km a späť 3,4 l/100 km.

Veľmi si užívam tiež ticho v interiéri, ktoré je vzácne v dnešnom uhučanom svete. Počas jazdy sa bez problémov počujem pri rozhovore s priateľmi sediacimi vzadu a nemusíme kričať. Dobre sa za jazdy počúva hudba. Myslím tým poslucháčsky náročnejšiu hudbu ako klasiku a jazz.

Úžasným plus tiež je, že keď vznikne v mestskej premávke nejaká riziková situácia, ktorá zaváňa haváriou a potrebujete sa z nej rýchlo dostať, stačí prepnúť na výkonový režim a elektromotor vám umožní uniknúť z tej rizikovej situácie.

Priestorová ponuka je veľkorysá aj pre takých vysokých ľudí ako som ja. Kľudne by som mohol šoférovať aj v klobúku. A vďaka vysokej streche si pri nastupovaní neudriem hlavu, čo neplatí pri mnohých luxusných autách, ktoré som mal možnosť vyskúšať.

Veľmi fajn je tiež možnosť zapnutia si klimatizácie, keď automobil stojí. To iný systém napríklad neumožňuje.

Prius už roky dosahuje vynikajúce umiestnenia v rôznych štatistikách poruchovosti. Čo myslíte, čím to je?

Mimoriadne veľkou precíznosťou pri výrobe a do značnej miery aj japonskou mentalitou. Nemci robili raz prieskum, o ktorom nakrútili aj niekoľkodielny film, prečo práve japonské automobily dosahujú tak mimoriadne nízku poruchovosť. Špeciálne Toyota, ktorá dlhé roky kraľuje v štatistikách spokojnosti zákazníkov po celom svete.

Tvorcovia tohto filmu došli na to, že kým u európskych automobiliek má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku je dôležitejší technológ. To čo európsky konštruktér navrhne sa aj vyrobí. V Japonsku technológ rozhodne, či sa daná novinka bude vyrábať alebo nie, podľa toho, aká je spoľahlivá, či sa nebude kaziť a podobne.

Preto sa nemôže stať, že ak sa niečo skonštruuje, nebude to spoľahlivé. Nepúšťajú sa do ničoho, čo by mohlo byť riskantné. V tom je obrovský rozdiel medzi európskymi a japonskými automobilkami.

11_ikr_big.jpg

Všimnite si napríklad ako dlho sa Toyota držala nikel-metal-hydridových batérií. Napriek tomu, že majú výrazne menšiu kapacitu ako lithium-ionové batérie, ktoré budú dávať teraz do ďalšej generácie hybridných systémov, počnúc novým Priusom Plug-In.

Švajčiari vypočítali, že s týmito batériami Prius Plug-In spotrebuje len 2,6 l benzínu na 100 km (prekalkulované už aj vrátane ceny elektrického prúdu a benzínu). Sériovo ich mali začať vyrábať už začiatkom budúceho roka, a tak dúfam, že po nedávnych prírodných katastrofách, ktoré postihli Japonsko sa im tento termín podarí dodržať.

Keď spomínate klasický Prius a Prius Plug-in, druhý z nich napriek pokrokovejším batériám a dlhšiemu dojazdu na elektrinu vyššou rýchlosťou dosahuje o sekundu slabšie zrýchlenie. Pritom okrem batérií je technika tá istá, teda motor aj prevodovka. V čom to podľa vás je? Kde sa ukrýva ten rozdiel?

Rozmýšľal som ako je to možné a došiel som na to, že náročnosť lithium-ionových batérií je taká obrovská, predovšetkým ich teplotný manažment (vďaka ktorému dosahujú samovybíjateľnosť len 0,1% za deň, čo je extrémne málo), že ak by nebola klimatizácia dostatočne spoľahlivá, batérie by sa mohli vznietiť a vybuchnúť.

Preto celý manažment, ktorý ich ochraňuje, je nielen dôsledný, ale aj ťažký. Plug-In váži približne o 150 kg viac než klasický Prius, čo sú asi dvaja dospelí chlapi navyše. Preto stráca tú sekundu v zrýchlení.

Ako sa preto vy pozeráte na hybridné automobily do budúcnosti?

Pozrite sa, batérie sa budú ďalej zdokonaľovať. Už je na obzore nový druh –zinok-vzduchové, ktoré majú ďaleko lepšie parametre. Vediem niekoľko diplomových prác o alternatívnych pohonoch. Veľa o tom čítam aj píšem, veľa o tom študujem a keď sa nad tým zamyslím, je to veľmi jednoduché.

Vodík je drahý aj palivové články sú dosť drahé. Výhradne elektrický pohon je čistý v meste , ale problém škodlivín sa presunie do oblasti elektrární. Tam vzniká najviac škodlivín, pokiaľ sa elektrina vyrába z uhlia alebo plynu.

Nemáme žiaľ také šťastie ako Nóri, ktorí získavajú energiu z vodopádov a pracujú s čistou energiou. Navyše aj tú získavajú zadarmo a je veľká pravdepodobnosť, že vodopád nevyschne.

Podľa mňa má hybrid veľkú perspektívu, pretože nemôžeme využívať iné zdroje, pokiaľ ich nemáme. Nemáme ani veterné ani solárne elektrárne. Teda solárnych zopár áno, ale tie sú na tom veľmi skromne kapacitne.

mala_upr.jpgSúčasne tiež vzniká problém, čo s opotrebovanými solárnymi článkami, ako ich likvidovať ekologickým spôsobom. Za šťastné tiež nepovažujem nahrádzať polia solárnymi elektrárňami, pretože za chvíľu nebudeme mať kde dopestovať chlieb.

Taktiež sa nemyslí na to, že ak by všetky autá začali jazdiť na elektrinu, bolo by jej nedostatok, pretože už dnes je jej nedostatok.

Ďalšou prekážkou je vysoká cena batérií a krátka životnosť. Nie je nič jednoduchšie ako voziť elektráreň so sebou. Pri každom ubratí plynu alebo brzdení rekuperáciou energie šetriť elektrickú energiu, preto ja nie som odkázaný na externú zásuvku a dobíjanie.

Ak elektrický prúd nie je jednoducho a ľahko dostupný z prírodných zdrojov, či už z veterných alebo hydro elektrární, za výhodnejší ešte dlho budem považovať hybrid.

Ale hybridov sa tiež týkajú batérie...

Batérie sú konštruované na celú životnosť automobilu. Dokonca sú zákazníci, ktorí už na Priuse jazdia viac ako dvanásť rokov a batérie ešte nemuseli meniť. Verím, že to tak bude aj v prípade môjho auta.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 700
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 837
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 620
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 758
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 087
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 917
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.