V Európe má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku technológ

Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Prinášame rozhovor s docentom Alexandrom Ikrinským.

Doc. Ing. Alexander Ikrinský, PhD. vychoval mnohých motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Medzi jeho absolventmi nájdete motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.

Keď som sa nedávno dozvedel, že sa stal šťastným majiteľom tretej generácie modelu Toyota Prius, rozhodol som sa vyspovedať ho ako zákazníka a okrem štandardných otázok sme sa dostali aj k veľmi zaujímavým témam.

Už dopredu avizujem, že toto je prvý, ale určite nie posledný rozhovor na našich stránkach, pretože tento pán má napriek svojmu veku veľmi široký rozhľad a má čo povedať aj k iným témam ako len k hybridom – pán docent Alexander Ikrinský.

Mnoho sa v poslednej dobe polemizuje o tom, či majú alebo nemajú hybridy zmysel. Keď by som robil rozhovor s bežným zákazníkom, pri otázke prečo si kúpil hybrid by som asi poznal odpoveď dopredu. V prípade profesora Slovenskej technickej univerzity, ktorý celý život študuje všetko okolo automobilov a má v problematike rozhľad, ma odpoveď nesmierne zaujíma. Takže prečo hybrid a keď už hybrid, prečo práve Prius?

Robil som rozsiahly prieskum už dlhší čas, v ktorom mi Prius tretej generácie vyšiel ako technicky najdokonalejší automobil v danej triede, s najmenšou spotrebou paliva a najspoľahlivejší.

Pozdáva sa mi tiež po estetickej stránke. Dizajnéri odviedli poctivú robotu, keď karosérii s najmenším aerodynamickým odporom vzduchu v tej triede na svete dokázali vštepiť ešte aj kus estetiky.

12_ikr_big.jpg

Vyslovene cítite ako sa vietor kĺže po karosérii. Tam, kde ostatní prehrávajú, ja vyhrávam, pretože mám nižšiu spotrebu paliva. Aj proti vetru. Ďalším dôležitým faktorom je mimoriadne pohodlie jazdy a posledným veľká priestorová ponuka.

Kde všade ste čerpali informácie pre tento prieskum?

Študujem veľa nemeckých časopisov, napríklad ATZ (Automobiltechnische Zeitschrift) a MTZ (Motortechnische Zeitschrift). Pravidelne tiež sledujem švajčiarsky Automobil Revue, ktorý je veľmi objektívny a v neposlednom rade som mal možnosť niekoľkokrát skúšať Prius predošlej generácie na rôznych akciách. Takže z týchto všetkých vstupov som si urobil prehľad a rozhodol sa práve pre nový Prius.

Čo znamená „technicky najdokonalejší“ z úst profesora Strojníckej fakulty STU?

V tomto aute sú uplatnené všetky najnovšie technológie, ktoré vedú k znižovaniu spotreby paliva. Už samotný Atkinsonov cyklus, podľa ktorého motor pracuje (skrátená kompresia a predĺžená expanzia jednoducho povedané).

Za ďalšie je to ideálna a veľmi subtílna spolupráca skupiny batérií so spaľovacím motorom, voľba troch jazdných režimov (elektrický, ekonomický a výkonový), čo dáva človeku možnosť voľby. Ak chce jazdiť hospodárne môže jazdiť na ekonomický režim a tá spotreba je potom veľmi nízka.

14_ikr_big.jpgV mojom prípade po asi po ubehnutí vyše 5000 km sa pohybuje okolo 4 l/100 km. V meste okolo 3,8 až 3,9 l/100 km. Na diaľnici po ceste do Topoľčian som zase dosiahol priemer 3,5 l/100 km a späť 3,4 l/100 km.

Veľmi si užívam tiež ticho v interiéri, ktoré je vzácne v dnešnom uhučanom svete. Počas jazdy sa bez problémov počujem pri rozhovore s priateľmi sediacimi vzadu a nemusíme kričať. Dobre sa za jazdy počúva hudba. Myslím tým poslucháčsky náročnejšiu hudbu ako klasiku a jazz.

Úžasným plus tiež je, že keď vznikne v mestskej premávke nejaká riziková situácia, ktorá zaváňa haváriou a potrebujete sa z nej rýchlo dostať, stačí prepnúť na výkonový režim a elektromotor vám umožní uniknúť z tej rizikovej situácie.

Priestorová ponuka je veľkorysá aj pre takých vysokých ľudí ako som ja. Kľudne by som mohol šoférovať aj v klobúku. A vďaka vysokej streche si pri nastupovaní neudriem hlavu, čo neplatí pri mnohých luxusných autách, ktoré som mal možnosť vyskúšať.

Veľmi fajn je tiež možnosť zapnutia si klimatizácie, keď automobil stojí. To iný systém napríklad neumožňuje.

Prius už roky dosahuje vynikajúce umiestnenia v rôznych štatistikách poruchovosti. Čo myslíte, čím to je?

Mimoriadne veľkou precíznosťou pri výrobe a do značnej miery aj japonskou mentalitou. Nemci robili raz prieskum, o ktorom nakrútili aj niekoľkodielny film, prečo práve japonské automobily dosahujú tak mimoriadne nízku poruchovosť. Špeciálne Toyota, ktorá dlhé roky kraľuje v štatistikách spokojnosti zákazníkov po celom svete.

Tvorcovia tohto filmu došli na to, že kým u európskych automobiliek má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku je dôležitejší technológ. To čo európsky konštruktér navrhne sa aj vyrobí. V Japonsku technológ rozhodne, či sa daná novinka bude vyrábať alebo nie, podľa toho, aká je spoľahlivá, či sa nebude kaziť a podobne.

Preto sa nemôže stať, že ak sa niečo skonštruuje, nebude to spoľahlivé. Nepúšťajú sa do ničoho, čo by mohlo byť riskantné. V tom je obrovský rozdiel medzi európskymi a japonskými automobilkami.

11_ikr_big.jpg

Všimnite si napríklad ako dlho sa Toyota držala nikel-metal-hydridových batérií. Napriek tomu, že majú výrazne menšiu kapacitu ako lithium-ionové batérie, ktoré budú dávať teraz do ďalšej generácie hybridných systémov, počnúc novým Priusom Plug-In.

Švajčiari vypočítali, že s týmito batériami Prius Plug-In spotrebuje len 2,6 l benzínu na 100 km (prekalkulované už aj vrátane ceny elektrického prúdu a benzínu). Sériovo ich mali začať vyrábať už začiatkom budúceho roka, a tak dúfam, že po nedávnych prírodných katastrofách, ktoré postihli Japonsko sa im tento termín podarí dodržať.

Keď spomínate klasický Prius a Prius Plug-in, druhý z nich napriek pokrokovejším batériám a dlhšiemu dojazdu na elektrinu vyššou rýchlosťou dosahuje o sekundu slabšie zrýchlenie. Pritom okrem batérií je technika tá istá, teda motor aj prevodovka. V čom to podľa vás je? Kde sa ukrýva ten rozdiel?

Rozmýšľal som ako je to možné a došiel som na to, že náročnosť lithium-ionových batérií je taká obrovská, predovšetkým ich teplotný manažment (vďaka ktorému dosahujú samovybíjateľnosť len 0,1% za deň, čo je extrémne málo), že ak by nebola klimatizácia dostatočne spoľahlivá, batérie by sa mohli vznietiť a vybuchnúť.

Preto celý manažment, ktorý ich ochraňuje, je nielen dôsledný, ale aj ťažký. Plug-In váži približne o 150 kg viac než klasický Prius, čo sú asi dvaja dospelí chlapi navyše. Preto stráca tú sekundu v zrýchlení.

Ako sa preto vy pozeráte na hybridné automobily do budúcnosti?

Pozrite sa, batérie sa budú ďalej zdokonaľovať. Už je na obzore nový druh –zinok-vzduchové, ktoré majú ďaleko lepšie parametre. Vediem niekoľko diplomových prác o alternatívnych pohonoch. Veľa o tom čítam aj píšem, veľa o tom študujem a keď sa nad tým zamyslím, je to veľmi jednoduché.

Vodík je drahý aj palivové články sú dosť drahé. Výhradne elektrický pohon je čistý v meste , ale problém škodlivín sa presunie do oblasti elektrární. Tam vzniká najviac škodlivín, pokiaľ sa elektrina vyrába z uhlia alebo plynu.

Nemáme žiaľ také šťastie ako Nóri, ktorí získavajú energiu z vodopádov a pracujú s čistou energiou. Navyše aj tú získavajú zadarmo a je veľká pravdepodobnosť, že vodopád nevyschne.

Podľa mňa má hybrid veľkú perspektívu, pretože nemôžeme využívať iné zdroje, pokiaľ ich nemáme. Nemáme ani veterné ani solárne elektrárne. Teda solárnych zopár áno, ale tie sú na tom veľmi skromne kapacitne.

mala_upr.jpgSúčasne tiež vzniká problém, čo s opotrebovanými solárnymi článkami, ako ich likvidovať ekologickým spôsobom. Za šťastné tiež nepovažujem nahrádzať polia solárnymi elektrárňami, pretože za chvíľu nebudeme mať kde dopestovať chlieb.

Taktiež sa nemyslí na to, že ak by všetky autá začali jazdiť na elektrinu, bolo by jej nedostatok, pretože už dnes je jej nedostatok.

Ďalšou prekážkou je vysoká cena batérií a krátka životnosť. Nie je nič jednoduchšie ako voziť elektráreň so sebou. Pri každom ubratí plynu alebo brzdení rekuperáciou energie šetriť elektrickú energiu, preto ja nie som odkázaný na externú zásuvku a dobíjanie.

Ak elektrický prúd nie je jednoducho a ľahko dostupný z prírodných zdrojov, či už z veterných alebo hydro elektrární, za výhodnejší ešte dlho budem považovať hybrid.

Ale hybridov sa tiež týkajú batérie...

Batérie sú konštruované na celú životnosť automobilu. Dokonca sú zákazníci, ktorí už na Priuse jazdia viac ako dvanásť rokov a batérie ešte nemuseli meniť. Verím, že to tak bude aj v prípade môjho auta.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 128
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 519
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 082
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 087
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 214
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 090
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 917
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 068
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 998

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop