SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

V Európe má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku technológ

Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Prinášame rozhovor s docentom Alexandrom Ikrinským.

Doc. Ing. Alexander Ikrinský, PhD. vychoval mnohých motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.Doc. Ing. Alexander Ikrinský, PhD. vychoval mnohých motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Patrí medzi ikony Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Jeho rukami prešli celé generácie študentov, ktorí dnes tvoria automobilový biznis nielen na Slovensku. Medzi jeho absolventmi nájdete motoristických novinárov, zástupcov importérov aj ľudí pracujúcich v rôznych odvetviach automobilového priemyslu.

Keď som sa nedávno dozvedel, že sa stal šťastným majiteľom tretej generácie modelu Toyota Prius, rozhodol som sa vyspovedať ho ako zákazníka a okrem štandardných otázok sme sa dostali aj k veľmi zaujímavým témam.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už dopredu avizujem, že toto je prvý, ale určite nie posledný rozhovor na našich stránkach, pretože tento pán má napriek svojmu veku veľmi široký rozhľad a má čo povedať aj k iným témam ako len k hybridom – pán docent Alexander Ikrinský.

Mnoho sa v poslednej dobe polemizuje o tom, či majú alebo nemajú hybridy zmysel. Keď by som robil rozhovor s bežným zákazníkom, pri otázke prečo si kúpil hybrid by som asi poznal odpoveď dopredu. V prípade profesora Slovenskej technickej univerzity, ktorý celý život študuje všetko okolo automobilov a má v problematike rozhľad, ma odpoveď nesmierne zaujíma. Takže prečo hybrid a keď už hybrid, prečo práve Prius?

Robil som rozsiahly prieskum už dlhší čas, v ktorom mi Prius tretej generácie vyšiel ako technicky najdokonalejší automobil v danej triede, s najmenšou spotrebou paliva a najspoľahlivejší.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozdáva sa mi tiež po estetickej stránke. Dizajnéri odviedli poctivú robotu, keď karosérii s najmenším aerodynamickým odporom vzduchu v tej triede na svete dokázali vštepiť ešte aj kus estetiky.

12_ikr_big.jpg

Vyslovene cítite ako sa vietor kĺže po karosérii. Tam, kde ostatní prehrávajú, ja vyhrávam, pretože mám nižšiu spotrebu paliva. Aj proti vetru. Ďalším dôležitým faktorom je mimoriadne pohodlie jazdy a posledným veľká priestorová ponuka.

Kde všade ste čerpali informácie pre tento prieskum?

Študujem veľa nemeckých časopisov, napríklad ATZ (Automobiltechnische Zeitschrift) a MTZ (Motortechnische Zeitschrift). Pravidelne tiež sledujem švajčiarsky Automobil Revue, ktorý je veľmi objektívny a v neposlednom rade som mal možnosť niekoľkokrát skúšať Prius predošlej generácie na rôznych akciách. Takže z týchto všetkých vstupov som si urobil prehľad a rozhodol sa práve pre nový Prius.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo znamená „technicky najdokonalejší“ z úst profesora Strojníckej fakulty STU?

V tomto aute sú uplatnené všetky najnovšie technológie, ktoré vedú k znižovaniu spotreby paliva. Už samotný Atkinsonov cyklus, podľa ktorého motor pracuje (skrátená kompresia a predĺžená expanzia jednoducho povedané).

Za ďalšie je to ideálna a veľmi subtílna spolupráca skupiny batérií so spaľovacím motorom, voľba troch jazdných režimov (elektrický, ekonomický a výkonový), čo dáva človeku možnosť voľby. Ak chce jazdiť hospodárne môže jazdiť na ekonomický režim a tá spotreba je potom veľmi nízka.

14_ikr_big.jpgV mojom prípade po asi po ubehnutí vyše 5000 km sa pohybuje okolo 4 l/100 km. V meste okolo 3,8 až 3,9 l/100 km. Na diaľnici po ceste do Topoľčian som zase dosiahol priemer 3,5 l/100 km a späť 3,4 l/100 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľmi si užívam tiež ticho v interiéri, ktoré je vzácne v dnešnom uhučanom svete. Počas jazdy sa bez problémov počujem pri rozhovore s priateľmi sediacimi vzadu a nemusíme kričať. Dobre sa za jazdy počúva hudba. Myslím tým poslucháčsky náročnejšiu hudbu ako klasiku a jazz.

Úžasným plus tiež je, že keď vznikne v mestskej premávke nejaká riziková situácia, ktorá zaváňa haváriou a potrebujete sa z nej rýchlo dostať, stačí prepnúť na výkonový režim a elektromotor vám umožní uniknúť z tej rizikovej situácie.

Priestorová ponuka je veľkorysá aj pre takých vysokých ľudí ako som ja. Kľudne by som mohol šoférovať aj v klobúku. A vďaka vysokej streche si pri nastupovaní neudriem hlavu, čo neplatí pri mnohých luxusných autách, ktoré som mal možnosť vyskúšať.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľmi fajn je tiež možnosť zapnutia si klimatizácie, keď automobil stojí. To iný systém napríklad neumožňuje.

Prius už roky dosahuje vynikajúce umiestnenia v rôznych štatistikách poruchovosti. Čo myslíte, čím to je?

Mimoriadne veľkou precíznosťou pri výrobe a do značnej miery aj japonskou mentalitou. Nemci robili raz prieskum, o ktorom nakrútili aj niekoľkodielny film, prečo práve japonské automobily dosahujú tak mimoriadne nízku poruchovosť. Špeciálne Toyota, ktorá dlhé roky kraľuje v štatistikách spokojnosti zákazníkov po celom svete.

Tvorcovia tohto filmu došli na to, že kým u európskych automobiliek má hlavné slovo konštruktér, v Japonsku je dôležitejší technológ. To čo európsky konštruktér navrhne sa aj vyrobí. V Japonsku technológ rozhodne, či sa daná novinka bude vyrábať alebo nie, podľa toho, aká je spoľahlivá, či sa nebude kaziť a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto sa nemôže stať, že ak sa niečo skonštruuje, nebude to spoľahlivé. Nepúšťajú sa do ničoho, čo by mohlo byť riskantné. V tom je obrovský rozdiel medzi európskymi a japonskými automobilkami.

11_ikr_big.jpg

Všimnite si napríklad ako dlho sa Toyota držala nikel-metal-hydridových batérií. Napriek tomu, že majú výrazne menšiu kapacitu ako lithium-ionové batérie, ktoré budú dávať teraz do ďalšej generácie hybridných systémov, počnúc novým Priusom Plug-In.

Švajčiari vypočítali, že s týmito batériami Prius Plug-In spotrebuje len 2,6 l benzínu na 100 km (prekalkulované už aj vrátane ceny elektrického prúdu a benzínu). Sériovo ich mali začať vyrábať už začiatkom budúceho roka, a tak dúfam, že po nedávnych prírodných katastrofách, ktoré postihli Japonsko sa im tento termín podarí dodržať.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď spomínate klasický Prius a Prius Plug-in, druhý z nich napriek pokrokovejším batériám a dlhšiemu dojazdu na elektrinu vyššou rýchlosťou dosahuje o sekundu slabšie zrýchlenie. Pritom okrem batérií je technika tá istá, teda motor aj prevodovka. V čom to podľa vás je? Kde sa ukrýva ten rozdiel?

Rozmýšľal som ako je to možné a došiel som na to, že náročnosť lithium-ionových batérií je taká obrovská, predovšetkým ich teplotný manažment (vďaka ktorému dosahujú samovybíjateľnosť len 0,1% za deň, čo je extrémne málo), že ak by nebola klimatizácia dostatočne spoľahlivá, batérie by sa mohli vznietiť a vybuchnúť.

Preto celý manažment, ktorý ich ochraňuje, je nielen dôsledný, ale aj ťažký. Plug-In váži približne o 150 kg viac než klasický Prius, čo sú asi dvaja dospelí chlapi navyše. Preto stráca tú sekundu v zrýchlení.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa preto vy pozeráte na hybridné automobily do budúcnosti?

Pozrite sa, batérie sa budú ďalej zdokonaľovať. Už je na obzore nový druh –zinok-vzduchové, ktoré majú ďaleko lepšie parametre. Vediem niekoľko diplomových prác o alternatívnych pohonoch. Veľa o tom čítam aj píšem, veľa o tom študujem a keď sa nad tým zamyslím, je to veľmi jednoduché.

Vodík je drahý aj palivové články sú dosť drahé. Výhradne elektrický pohon je čistý v meste , ale problém škodlivín sa presunie do oblasti elektrární. Tam vzniká najviac škodlivín, pokiaľ sa elektrina vyrába z uhlia alebo plynu.

Nemáme žiaľ také šťastie ako Nóri, ktorí získavajú energiu z vodopádov a pracujú s čistou energiou. Navyše aj tú získavajú zadarmo a je veľká pravdepodobnosť, že vodopád nevyschne.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa mňa má hybrid veľkú perspektívu, pretože nemôžeme využívať iné zdroje, pokiaľ ich nemáme. Nemáme ani veterné ani solárne elektrárne. Teda solárnych zopár áno, ale tie sú na tom veľmi skromne kapacitne.

mala_upr.jpgSúčasne tiež vzniká problém, čo s opotrebovanými solárnymi článkami, ako ich likvidovať ekologickým spôsobom. Za šťastné tiež nepovažujem nahrádzať polia solárnymi elektrárňami, pretože za chvíľu nebudeme mať kde dopestovať chlieb.

Taktiež sa nemyslí na to, že ak by všetky autá začali jazdiť na elektrinu, bolo by jej nedostatok, pretože už dnes je jej nedostatok.

Ďalšou prekážkou je vysoká cena batérií a krátka životnosť. Nie je nič jednoduchšie ako voziť elektráreň so sebou. Pri každom ubratí plynu alebo brzdení rekuperáciou energie šetriť elektrickú energiu, preto ja nie som odkázaný na externú zásuvku a dobíjanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak elektrický prúd nie je jednoducho a ľahko dostupný z prírodných zdrojov, či už z veterných alebo hydro elektrární, za výhodnejší ešte dlho budem považovať hybrid.

Ale hybridov sa tiež týkajú batérie...

Batérie sú konštruované na celú životnosť automobilu. Dokonca sú zákazníci, ktorí už na Priuse jazdia viac ako dvanásť rokov a batérie ešte nemuseli meniť. Verím, že to tak bude aj v prípade môjho auta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 499
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 398
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 970
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 353
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 859
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 770
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 276
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 274
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 999
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 774
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.