BRATISLAVA. Známy výrobca transmisií, spoločnosť ZF, predstavil na kongrese Transmissions in Vehicles 2011 v nemeckom Fridrichshafene novú devätstupňovú automatickú prevodovku. Údajne ide o historicky prvé prevodové ústrojenstvo s deviatimi stupňami, určené pre zástavbu do osobných automobilov.
Automat s označením 9HP nevyužíva dnes čoraz populárnejšiu dvojspojkovú koncepciu, ale tradičný menič krútiaceho momentu. ZF však tvrdí, že sa mu podarilo skrátiť čas potrebný pre radenie „pod prah vnímania vodiča“.
Pomáha šetriť palivo
Prevodovka je určená pre montáž do áut s motorom uloženým vpredu naprieč. Výrobca ju dokáže zosúladiť so systémom štart/stop, pripájateľným pohonom všetkých kolies, prípadne s paralelným hybridným pohonom, kedy menič krútiaceho momentu nahrádza elektromotor. Všetko vraj závisí od požiadaviek prípadného odberateľa.
Ústrojenstvo je k dispozícii v dvoch verziách - pre kombináciu s motormi dosahujúcimi maximálne 280 Nm krútiaceho momentu, alebo 480 Nm. Novinka zvládne v porovnaní so šesťstupňovým automatom ZF usporiť o 16 percent viac paliva.
Prevodovka je navrhnutá tak, aby poháňacej jednotke dovolila bežať v pre ňu najvýhodnejších otáčkach. Napríklad pri rýchlosti 120 km/h a deviatom zaradenom stupni dovolí motoru točiť iba 1900 ot./min.
Autor: fg