PRVÝ KONTAKT S TECHNICKÝMI NOVINKAMI MAZDA SKYACTIV

Spaľovacie motory budú dominovať ešte aspoň desať rokov

V čase, keď väčšina výrobcov koketuje s hybridmi a elektromobilmi, Mazda volí inú taktiku. Jej konštruktéri sa sústredia na zdokonalenie konvenčných spaľovacích motorov.

„Rozhodli sme sa vyvinúť ideálny motor s vnútorným spaľovaním. Hybridný a elektrický pohon budú nasledovať neskôr.“ Seita Kanai, viceprezident pre výskum a vývoj Mazda Corporation.(Zdroj: Mazda)

Nečudo, veď ich účinnosť v súčasnosti dosahuje asi 30 percent.

BRATISLAVA, PALMA DE MALLORCA. Bielo-modré autá pristavené na okruhu Circuito Mallorca vyzerajú ako sedany Mazda 6. Ide však o prototypy, ktoré majú so sériovými vozidlami spoločnú iba siluetu karosérie. Niektoré jej časti sú prinitované a diely interiéru spolu často drží len lepiaca páska.

Pohľad pod kapotu, ani do iných útrob auta nie je povolený. S každým zo štyroch prototypov môžeme absolvovať asi sedem kilometrov na uzavretej dráhe. Mazda novinárom poodhalila svoju budúcnosť. Krátko nás nechala vyskúšať pripravovanú novú techniku, ktorá sa na európskych trhoch začne objavovať od budúceho roka.

Vysoký kompresný pomer namiesto turba

Základným stavebným kameňom sú nové poháňacie jednotky. Vývojári dostali za úlohu zlepšiť účinnosť a zredukovať spotrebu paliva i emisií klasických spaľovacích agregátov. Kto čaká, že pri zážihových motoroch siahli po v ostatnom čase veľmi populárnom znižovaní objemu a prepĺňaní, mýli sa. Mazda priznáva, že downsizing „je nepochybne účinný spôsob“, má však vlastný prístup.

Pilierom je vysoký kompresný pomer 14:1. Technici tvrdia, že ide o vôbec najvyššiu hodnotu v rámci sériovo vyrábaných agregátov. Vďaka nej dosiahli výrazný nárast teplotnej účinnosti motora a o 15 percent vyšší krútiaci moment.

Nevýhodu tohto riešenia - takzvané klepanie, keď sa zmes vplyvom vysokého tlaku a teploty vznieti priskoro - potlačili dlhšími výfukovými zvodmi s usporiadaním 4-2-1. Tie do značnej miery zabraňujú návratu časti výfukových plynov späť do spaľovacieho priestoru a tým v ňom znižujú teplotu. Dutiny v piestoch usmerňujú rozširovanie zážihu, čím tiež obmedzujú možnosť vzniku klepania.

Piest zážihového motora Skyactiv-G.

Prekvapenie v nízkych otáčkach

Zákazníka určite poteší, že napriek vysokému kompresnému pomeru si agregát vystačí s 95-oktanovým benzínom. Ďalšími charakteristickými prvkami nových zážihových motorov sú priame vstrekovanie paliva s viacotvotovými vstrekovačmi a sekvenčné variabilné časovanie ventilov S-VT. Konštruktéri vyzdvihli snahu o zníženie hmotnosti jednotlivých dielcov a tiež vnútorného trenia motora.

Prvou zážihovou poháňacou jednotkou postavenou podľa novej filozofie, je atmosférický štvorvalec 2.0 Skyactiv-G. Jeho technické parametre zatiaľ neboli špecifikované, výkon sa však pohybuje okolo 120 kW (163 k). Motor veľmi citlivo reaguje na stlačenie akcelerátora a prekvapí svojou pružnosťou v nízkych a stredných otáčkach. Na letargickú odozvu, akú poznáme u väčšiny motorov plniacich emisnú normu Euro 5, zabudnite. Dokonca som sa sám seba pýtal, či mu nepomáha kompresor. Čo som si zatiaľ nemal možnosť overiť, je výrobcom udávaný pokles spotreby benzínu o 15 percent v porovnaní s doteraz vyrábaným dvojlitrom.

Výfukové zvody 4-2-1 motora Skyactiv-G.

Diesel bez filtra pevných častíc

Kompresný pomer 14:1 sa uplatnil aj v novom vznetovom agregáte. Vo svete motorov spaľujúcich naftu ide o extrémne nízke číslo. Väčšina konkurenčných vznetových poháňacích jednotiek pracuje s hodnotami od 16 do 18:1. Zásluhou nízkeho kompresného pomeru klesla teplota i tlak vo valci v čase, keď sa piest nachádza v hornej úvrati. Palivo je do spaľovacieho priestoru vstreknuté krátko pred týmto okamihom. Horenie zmesi potom trvá dlhšie než obyčajne, vzniká vysoký expanzný pomer a motor je účinnejší.

Azda ešte dôležitejšie je, že teplota zostáva homogénna a v oblasti horiacej zmesi sa netvoria časti s nedostatkom kyslíka. Tým je výrazne obmedzený priestor pre vznik sadzí a oxidov dusíka. Vznetový motor Skyactiv-D preto nepotrebuje filter pevných častíc, ani oxidačný katalyzátor, napriek tomu v predstihu plní emisnú normu Euro 6.

Nízky kompresný pomer samozrejme nemá iba výhody. Technici zápasili s problémovými studenými štartmi. Agregát totiž nedokáže vytvoriť dostatočnú teplotu na vznietenie zmesi. Riešením je premenlivý zdvih výfukových ventilov VVL. Prvé zapálenie zmesi zabezpečí keramická žeraviaca sviečka. Po naštartovaní zostávajú výfukové ventily pootvorené, aby sa časť výfukových plynov mohla po vytlačení vrátiť späť do spaľovacieho priestoru. Tým v ňom rastie teplota, takže sú následné vznietenia zmesi ľahšie.

Modul s dvomi turbodúchadlami vznetového motora Skyactiv-D.

Premiéra v Mazde CX-5

Hoci Mazda v prípade zážihových agregátov stavila na atmosférické nasávanie, u vznetových použila „povinné“ prepĺňanie. Prvý nový diesel nesie názov Skyactiv-D a využíva sekvenčné prepĺňanie dvomi turbodúchadlami s rôznou veľkosťou. Menšie charakterizuje nižšia zotrvačnosť a pracuje pri nízkych otáčkach. Následne preberá štafetu väčšie turbo.

Motor 2.2 Skyactiv-D dosahuje výkon 129 kW (175 k) pri 4.500 1/min. Vrchol krútiaceho momentu sa dostaví pri otáčkach 2.000/min. V praxi som si overil, že turbodiesel, na rozdiel od mnohých konkurentov, nie je do tej doby „mŕtvy“. Plynulý nárast ťahu prichádza od najnižších otáčok. Motor sa dá točiť nezvyčajne až do 5.200 1/min, pričom sily mu s pribúdajúcimi otáčkami dochádzajú len veľmi pomaly.

Novinka je o 10 percent ľahšia než doteraz používaný motor 2.2 MZR-CD a údajne až o 20 percent úspornejšia. To po krátkych jazdách na okruhu nemôžem potvrdiť. Rovnako úroveň kultúry chodu zostáva otázkou, keďže v prototypoch chýbali tradičné tlmiace materiály.

Technológie Skyactiv sa prvýkrát uplatnia v kompaktnom SUV Mazda CX-5. Na európsky trh ho uvedú začiatkom roka 2012.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 673
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 718
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 267
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 994
  5. Kam do tepla v januári? 1 758
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 392
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 336
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 288
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 942
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.