SVEREPEC. Tou najzásadnejšou oproti aktuálnym modelom EXC je nový i keď stále oceľový rám, ktorý dvanástkové excéčka „odkukali“ od motokrosových modelov. Rozdiel je len v systéme tlmenia zadného kolesa a jeho uchytení na rám, motokrosy totiž prešli na prepákovanie, EXC rada zostala pri osvedčenom systéme PDS od firmy WP.
Nový rám zabezpečil úzku stavbu motocyklov celej rady, vďaka čomu je ich vodenie v teréne ešte jednoduchšie ako tomu bolo doteraz. Nepochybne aj vďaka nižšej váhe. Zhadzovalo sa na zadnej kyvke, kde sa podarilo ušetriť 300 gramov, ďalších 200 na kolesách a váha klesla aj na ďalších komponentoch.
Praktické sú palivové nádrže z priehľadného plastu, teraz už nemusíte nazerať cez veko nádrže a odhadovať množstvo paliva v nich, ktoré je pri plne natankovanej nádrži deväť litrov. Rovnako jednoduchý je i prístup k vzduchovému filtru, ktorého kryt sa iba nacvakáva a nepotrebujete na to žiadne náradie.
Radosť z nových EXC modelov budú mať aj ochranári, pretože koncovka výfuku je teraz tichšia a spĺňa hlukové normy FIM 112 dB. Štvortaktné dvetisícdvanástky budú, či presnejšie už majú, nové vstrekovanie schopné prispôsobovať sa okolitej teplote a nadmorskej výške.
Najočakávanejšou novinkou budúceho roka je nový model 350 EXC-F a keďže moja kondička ruka v ruke s enduroschopnosťami mi nedovoľujú napísať vám o nej nič zmysluplné, prenechávam slovo radšej skúsenejšiemu jazdcovi, Tomášovi Kremeníkovi:
„Na testovanie novej modelovej rady EXC do Sverepca oranžoví priviezli aj úplne nový model. Je ním KTM 350 EXC-F. Aby sme neboli nepresní, nie je to úplne nový motocykel, pretože jeho predchodca sa prvýkrát predstavil v roku 1987, no neskôr sa od výroby upustilo.
Mnohí by si mohli myslieť, že endurová 350-tka je v podstate minuloročný motokrosový model, len so svetlami. Omyl. Zmeny nastali aj v motore. Priebeh výkonu je krásne plynulý, jeho dávkovanie je veľmi presné a vďaka 46 koníkom a 38 Nm vás dostane, kam si len zaumienite.
Pri tomto všetkom samotný motor váži len niečo málo cez 28 kg, čo sú výborné parametre z hľadiska pomeru výkonu a váhy.
A čo jazdné dojmy? Mal som možnosť niekoľkokrát vyskúšať tento model. Je vynikajúci pre svoju hmotnosť, čo znamená, že sa dobre ovláda. Motorku si „hodím“ tam, kde chcem.
Vďaka presnému a dostatočne silnému motoru sa nestratila ani v konkurencii omnoho ťažších
a silných 450-tok. KTM priviezla na skúšku jeden model aj s výfukovým systémom Akrapovič, čo dodalo 350-tke viac sily pri špici otáčok a celkovo sa správala ešte svižnejšie.
Nová 350-tka je podľa mňa vynikajúcou voľbou od spoločnosti KTM. Zapáči sa nielen hobby jazdcom, ktorí radi experimentujú, ale aj tým, ktorým sú 250-tky slabé a 450-tky zasa prisilné. Zamilujú si ju ale aj profesionálni jazdci, ktorí ocenia jej výkon a ľahkosť.“
Pokiaľ sa vám oranžové sériovky zdajú málo exkluzívne, KTM už tradične vyrába vo všetkých kubatúrach aj oku lahodiacu sériu, pomenovanú po najznámejšom preteku endúr Six Days.
Tento pretek odštartuje ôsmeho augusta vo Fínsku, preto budú nové verzie Six Days v bielo-modrej kombinácii s oranžovým rámom a riadidlami, čiernymi ráfmi kolies, špeciálnym sedlom a kopou ďalších vychytávok. Najpodstatnejšou informáciou je, že všetky modely sa budú dať kúpiť u dílerov už v júli.
Autor: Majo Illéš, Tomáš Kremeník