SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Mazda: Nízka hmotnosť je podmienkou

Balík technológií Mazda Skyactiv obsahuje okrem nových motorov aj prevodovky. Špecialitou je novátorský prístup k návrhom skeletov karosérií.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Na prezentácii nových technológií Skyactiv predstavitelia automobilky Mazda niekoľkokrát spomenuli legendárny roadster MX-5. Toto auto je pre nich doslova modlou, v dobrom zmysle slova. Práve jeho nízka hmotnosť a typická hravosť sa údajne stanú inšpiráciami pre všetky budúce modely Mazda. Kilogramy navyše totiž súvisia nielen so spotrebou či emisiami, ale aj so zábavou za volantom.

Novinka o 100 kg ľahšia než predchodca

Všetky skelety a karosérie nových vozidiel preto budú využívať väčšie množstvo vysokopevnostných ocelí a niektoré nové ľahšie materiály. S využitím hliníka alebo uhlíkových vlákien Japonci zatiaľ nerátajú, kvôli ich vyššej cene.

Veľký dôraz však kladú na samotné stvárnenie skeletov. Dominovať majú priame línie, v ktorých sa lepšie rozložia sily pôsobiace na auto. Výsledkom bude tuhšia karoséria. Podiel zakrivených plôch má byť v menšine. V platnosti zostáva už dávnejšie zavedené pravidlo, že každý nový model Mazda bude o 100 kilogramov ľahší ako jeho predchodca.

Pozrite si porovnávací test sedanov od Audi a BMW v ďalšej relácii auto.sme.LIVE.

Nové prevodovky

Kompaktnejšie a užívateľsky príjemnejšie sú nové šesťstupňové prevodovky, ktoré bude Mazda kombinovať s motormi Skyactiv-G a Skyactiv D. Manuálna dostala spoločný vstupný hriadeľ pre prvý prevodový stupeň a spiatočku, čo prispelo k šetreniu cenných kilogramov.

Pre užívateľa je podstatnejšia upravená kulisa. Páka sa v nej pohybuje po presných dráhach a zaradenie príslušného stupňa charakterizuje príjemné mechanické „zacvaknutie“. Výrobca tiež proklamuje skrátenie dráh radenia z 50 na 45 mm. Pri prvých skúškach nám zvlášť krátke neprišli.

Automat nadchol

Skvelý pocit vo mne zanechal nový šesťstupňový automat. Technici sa v ňom snažili skĺbiť prednosti z manuálnych, dvojspojkových a bezstupňových prevodoviek. Novinka využíva klasický menič krútiaceho momentu, ktorý však dostal novú blokovaciu spojku a hydraulický ovládací modul.

Rozbiehanie sa nesprevádza cukanie a rýchlosť radenia vyšších i nižších stupňov nemá ďaleko od dvojspojkovej prevodovky DSG. Mazda dokonca tvrdí, že jej prevodovka Skyactiv-Drive podraďuje rýchlejšie ako nemecké DSG.

Rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov sa nemení ani pri manuálnom - sekvenčnom radení pákou. Navyše, japonskí konštruktéri zohľadnili logiku a na rozdiel od väčšiny súčasných konkurentov, sa vyššie stupne radia pohybom páky smerom dozadu a nižšie dopredu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  5. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  6. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  7. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 480
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 052
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 805
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 488
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 357
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 471
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 098
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 513
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Doteraz sa podalo približne 4800 dávok protilátok.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov
Ilustračné foto.

Týka sa to zatiaľ deviatich okresov.


21 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


3 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


23 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  2. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  3. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  8. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 164
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 792
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 402
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 850
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 282
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 005
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 769
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu