TECHNOLÓGIE

Mazda: Nízka hmotnosť je podmienkou

Balík technológií Mazda Skyactiv obsahuje okrem nových motorov aj prevodovky. Špecialitou je novátorský prístup k návrhom skeletov karosérií.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Na prezentácii nových technológií Skyactiv predstavitelia automobilky Mazda niekoľkokrát spomenuli legendárny roadster MX-5. Toto auto je pre nich doslova modlou, v dobrom zmysle slova. Práve jeho nízka hmotnosť a typická hravosť sa údajne stanú inšpiráciami pre všetky budúce modely Mazda. Kilogramy navyše totiž súvisia nielen so spotrebou či emisiami, ale aj so zábavou za volantom.

Novinka o 100 kg ľahšia než predchodca

Všetky skelety a karosérie nových vozidiel preto budú využívať väčšie množstvo vysokopevnostných ocelí a niektoré nové ľahšie materiály. S využitím hliníka alebo uhlíkových vlákien Japonci zatiaľ nerátajú, kvôli ich vyššej cene.

Veľký dôraz však kladú na samotné stvárnenie skeletov. Dominovať majú priame línie, v ktorých sa lepšie rozložia sily pôsobiace na auto. Výsledkom bude tuhšia karoséria. Podiel zakrivených plôch má byť v menšine. V platnosti zostáva už dávnejšie zavedené pravidlo, že každý nový model Mazda bude o 100 kilogramov ľahší ako jeho predchodca.

Pozrite si porovnávací test sedanov od Audi a BMW v ďalšej relácii auto.sme.LIVE.

Nové prevodovky

Kompaktnejšie a užívateľsky príjemnejšie sú nové šesťstupňové prevodovky, ktoré bude Mazda kombinovať s motormi Skyactiv-G a Skyactiv D. Manuálna dostala spoločný vstupný hriadeľ pre prvý prevodový stupeň a spiatočku, čo prispelo k šetreniu cenných kilogramov.

Pre užívateľa je podstatnejšia upravená kulisa. Páka sa v nej pohybuje po presných dráhach a zaradenie príslušného stupňa charakterizuje príjemné mechanické „zacvaknutie“. Výrobca tiež proklamuje skrátenie dráh radenia z 50 na 45 mm. Pri prvých skúškach nám zvlášť krátke neprišli.

Automat nadchol

Skvelý pocit vo mne zanechal nový šesťstupňový automat. Technici sa v ňom snažili skĺbiť prednosti z manuálnych, dvojspojkových a bezstupňových prevodoviek. Novinka využíva klasický menič krútiaceho momentu, ktorý však dostal novú blokovaciu spojku a hydraulický ovládací modul.

Rozbiehanie sa nesprevádza cukanie a rýchlosť radenia vyšších i nižších stupňov nemá ďaleko od dvojspojkovej prevodovky DSG. Mazda dokonca tvrdí, že jej prevodovka Skyactiv-Drive podraďuje rýchlejšie ako nemecké DSG.

Rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov sa nemení ani pri manuálnom - sekvenčnom radení pákou. Navyše, japonskí konštruktéri zohľadnili logiku a na rozdiel od väčšiny súčasných konkurentov, sa vyššie stupne radia pohybom páky smerom dozadu a nižšie dopredu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 913
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 10 087
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 991
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 946
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 292
  6. Kam do tepla v januári? 2 279
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 979
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 894
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 358
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 252

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

Neprehliadnite tiež

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.

Filmový Mustang Bullitt sa vracia v najlepšej kondícii

K premiére zelenej klasiky vznikol aj krátky film.