BRATISLAVA. Na prezentácii nových technológií Skyactiv predstavitelia automobilky Mazda niekoľkokrát spomenuli legendárny roadster MX-5. Toto auto je pre nich doslova modlou, v dobrom zmysle slova. Práve jeho nízka hmotnosť a typická hravosť sa údajne stanú inšpiráciami pre všetky budúce modely Mazda. Kilogramy navyše totiž súvisia nielen so spotrebou či emisiami, ale aj so zábavou za volantom.
Novinka o 100 kg ľahšia než predchodca
Všetky skelety a karosérie nových vozidiel preto budú využívať väčšie množstvo vysokopevnostných ocelí a niektoré nové ľahšie materiály. S využitím hliníka alebo uhlíkových vlákien Japonci zatiaľ nerátajú, kvôli ich vyššej cene.
Veľký dôraz však kladú na samotné stvárnenie skeletov. Dominovať majú priame línie, v ktorých sa lepšie rozložia sily pôsobiace na auto. Výsledkom bude tuhšia karoséria. Podiel zakrivených plôch má byť v menšine. V platnosti zostáva už dávnejšie zavedené pravidlo, že každý nový model Mazda bude o 100 kilogramov ľahší ako jeho predchodca.
Pozrite si porovnávací test sedanov od Audi a BMW v ďalšej relácii auto.sme.LIVE.
Nové prevodovky
Kompaktnejšie a užívateľsky príjemnejšie sú nové šesťstupňové prevodovky, ktoré bude Mazda kombinovať s motormi Skyactiv-G a Skyactiv D. Manuálna dostala spoločný vstupný hriadeľ pre prvý prevodový stupeň a spiatočku, čo prispelo k šetreniu cenných kilogramov.
Pre užívateľa je podstatnejšia upravená kulisa. Páka sa v nej pohybuje po presných dráhach a zaradenie príslušného stupňa charakterizuje príjemné mechanické „zacvaknutie“. Výrobca tiež proklamuje skrátenie dráh radenia z 50 na 45 mm. Pri prvých skúškach nám zvlášť krátke neprišli.
Automat nadchol
Skvelý pocit vo mne zanechal nový šesťstupňový automat. Technici sa v ňom snažili skĺbiť prednosti z manuálnych, dvojspojkových a bezstupňových prevodoviek. Novinka využíva klasický menič krútiaceho momentu, ktorý však dostal novú blokovaciu spojku a hydraulický ovládací modul.
Rozbiehanie sa nesprevádza cukanie a rýchlosť radenia vyšších i nižších stupňov nemá ďaleko od dvojspojkovej prevodovky DSG. Mazda dokonca tvrdí, že jej prevodovka Skyactiv-Drive podraďuje rýchlejšie ako nemecké DSG.
Rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov sa nemení ani pri manuálnom - sekvenčnom radení pákou. Navyše, japonskí konštruktéri zohľadnili logiku a na rozdiel od väčšiny súčasných konkurentov, sa vyššie stupne radia pohybom páky smerom dozadu a nižšie dopredu.
Autor: fg