TECHNOLÓGIE

Mazda: Nízka hmotnosť je podmienkou

Balík technológií Mazda Skyactiv obsahuje okrem nových motorov aj prevodovky. Špecialitou je novátorský prístup k návrhom skeletov karosérií.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Na prezentácii nových technológií Skyactiv predstavitelia automobilky Mazda niekoľkokrát spomenuli legendárny roadster MX-5. Toto auto je pre nich doslova modlou, v dobrom zmysle slova. Práve jeho nízka hmotnosť a typická hravosť sa údajne stanú inšpiráciami pre všetky budúce modely Mazda. Kilogramy navyše totiž súvisia nielen so spotrebou či emisiami, ale aj so zábavou za volantom.

Novinka o 100 kg ľahšia než predchodca

Všetky skelety a karosérie nových vozidiel preto budú využívať väčšie množstvo vysokopevnostných ocelí a niektoré nové ľahšie materiály. S využitím hliníka alebo uhlíkových vlákien Japonci zatiaľ nerátajú, kvôli ich vyššej cene.

Veľký dôraz však kladú na samotné stvárnenie skeletov. Dominovať majú priame línie, v ktorých sa lepšie rozložia sily pôsobiace na auto. Výsledkom bude tuhšia karoséria. Podiel zakrivených plôch má byť v menšine. V platnosti zostáva už dávnejšie zavedené pravidlo, že každý nový model Mazda bude o 100 kilogramov ľahší ako jeho predchodca.

Pozrite si porovnávací test sedanov od Audi a BMW v ďalšej relácii auto.sme.LIVE.

Nové prevodovky

Kompaktnejšie a užívateľsky príjemnejšie sú nové šesťstupňové prevodovky, ktoré bude Mazda kombinovať s motormi Skyactiv-G a Skyactiv D. Manuálna dostala spoločný vstupný hriadeľ pre prvý prevodový stupeň a spiatočku, čo prispelo k šetreniu cenných kilogramov.

Pre užívateľa je podstatnejšia upravená kulisa. Páka sa v nej pohybuje po presných dráhach a zaradenie príslušného stupňa charakterizuje príjemné mechanické „zacvaknutie“. Výrobca tiež proklamuje skrátenie dráh radenia z 50 na 45 mm. Pri prvých skúškach nám zvlášť krátke neprišli.

Automat nadchol

Skvelý pocit vo mne zanechal nový šesťstupňový automat. Technici sa v ňom snažili skĺbiť prednosti z manuálnych, dvojspojkových a bezstupňových prevodoviek. Novinka využíva klasický menič krútiaceho momentu, ktorý však dostal novú blokovaciu spojku a hydraulický ovládací modul.

Rozbiehanie sa nesprevádza cukanie a rýchlosť radenia vyšších i nižších stupňov nemá ďaleko od dvojspojkovej prevodovky DSG. Mazda dokonca tvrdí, že jej prevodovka Skyactiv-Drive podraďuje rýchlejšie ako nemecké DSG.

Rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov sa nemení ani pri manuálnom - sekvenčnom radení pákou. Navyše, japonskí konštruktéri zohľadnili logiku a na rozdiel od väčšiny súčasných konkurentov, sa vyššie stupne radia pohybom páky smerom dozadu a nižšie dopredu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  2. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  6. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  10. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  1. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  2. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  3. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  4. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  5. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  6. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  8. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  9. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  10. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 12 145
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 687
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 836
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 711
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 432
  6. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 422
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 210
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 043
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 972
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 008

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

DOMOV

Politika a futbal sú dve rozdielne veci, Ficov list nič nezmení

Premiér píše, že mu záleží na názoroch mladých, študentov nevypočul

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

ŠPORT

Juraj Sagan: Peťo má formu ako v minulých rokoch

Juraj sa prvýkrát predstaví na najťažších pretekoch sveta.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.