TECHNOLÓGIE

Mazda: Nízka hmotnosť je podmienkou

Balík technológií Mazda Skyactiv obsahuje okrem nových motorov aj prevodovky. Špecialitou je novátorský prístup k návrhom skeletov karosérií.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Na prezentácii nových technológií Skyactiv predstavitelia automobilky Mazda niekoľkokrát spomenuli legendárny roadster MX-5. Toto auto je pre nich doslova modlou, v dobrom zmysle slova. Práve jeho nízka hmotnosť a typická hravosť sa údajne stanú inšpiráciami pre všetky budúce modely Mazda. Kilogramy navyše totiž súvisia nielen so spotrebou či emisiami, ale aj so zábavou za volantom.

Novinka o 100 kg ľahšia než predchodca

Všetky skelety a karosérie nových vozidiel preto budú využívať väčšie množstvo vysokopevnostných ocelí a niektoré nové ľahšie materiály. S využitím hliníka alebo uhlíkových vlákien Japonci zatiaľ nerátajú, kvôli ich vyššej cene.

Veľký dôraz však kladú na samotné stvárnenie skeletov. Dominovať majú priame línie, v ktorých sa lepšie rozložia sily pôsobiace na auto. Výsledkom bude tuhšia karoséria. Podiel zakrivených plôch má byť v menšine. V platnosti zostáva už dávnejšie zavedené pravidlo, že každý nový model Mazda bude o 100 kilogramov ľahší ako jeho predchodca.

Pozrite si porovnávací test sedanov od Audi a BMW v ďalšej relácii auto.sme.LIVE.

Nové prevodovky

Kompaktnejšie a užívateľsky príjemnejšie sú nové šesťstupňové prevodovky, ktoré bude Mazda kombinovať s motormi Skyactiv-G a Skyactiv D. Manuálna dostala spoločný vstupný hriadeľ pre prvý prevodový stupeň a spiatočku, čo prispelo k šetreniu cenných kilogramov.

Pre užívateľa je podstatnejšia upravená kulisa. Páka sa v nej pohybuje po presných dráhach a zaradenie príslušného stupňa charakterizuje príjemné mechanické „zacvaknutie“. Výrobca tiež proklamuje skrátenie dráh radenia z 50 na 45 mm. Pri prvých skúškach nám zvlášť krátke neprišli.

Automat nadchol

Skvelý pocit vo mne zanechal nový šesťstupňový automat. Technici sa v ňom snažili skĺbiť prednosti z manuálnych, dvojspojkových a bezstupňových prevodoviek. Novinka využíva klasický menič krútiaceho momentu, ktorý však dostal novú blokovaciu spojku a hydraulický ovládací modul.

Rozbiehanie sa nesprevádza cukanie a rýchlosť radenia vyšších i nižších stupňov nemá ďaleko od dvojspojkovej prevodovky DSG. Mazda dokonca tvrdí, že jej prevodovka Skyactiv-Drive podraďuje rýchlejšie ako nemecké DSG.

Rýchlosť zmeny jednotlivých stupňov sa nemení ani pri manuálnom - sekvenčnom radení pákou. Navyše, japonskí konštruktéri zohľadnili logiku a na rozdiel od väčšiny súčasných konkurentov, sa vyššie stupne radia pohybom páky smerom dozadu a nižšie dopredu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 142
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 5 731
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 826
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 460
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 667
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 625
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 287
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 061
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 058
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 992

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie. Má už 226 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.