SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

V noci či cez deň? Hlavne, že sa ide

Aj toto leto pôjdu mnohí dovolenkári k moru či na hory autom. Ak idú aj s deťmi, mnohé sa komplikuje. Iné je cestovať so staršími deťmi a iné s bábätkami.

BRATISLAVA. Cestovať autom s malými deťmi nie je jednoduché ani na kratšie vzdialenosti. Pri dlhších cestách je to o to horšie.

Ani podľa psychológa nie je jednoduché rozhodnúť sa, kedy ísť s autom na dlhšie cesty. Cestovať v noci alebo cez deň? Jedno aj druhé má výhody aj nevýhody. Zdá sa však, že viac výhod má cestovanie cez deň.

Lieky dávajte len na nevoľnosť

Karol Kleinmann, dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus, hovorí, že sa netreba spoliehať na to, že deti budú na ceste v noci spať.

Než vyrazíte
  • za volant si sadajte odpočinutí a vyspatí,
  • majte vedľa seba spoľahlivého spolujazdca­ navigátora, ktorý sleduje cestu s vami a dopredu vám hlási odbočenia a nezvyčajné situácie,
  • každé dve hodiny si robte krátke prestávky a po štyroch hodinách sa vystriedajte za volantom,´
  • nespoliehajte sa na kávu a energizujúce nápoje, ich pôsobenie je obmedzené,
  • po polnoci zvýšte opatrnosť a znížte rýchlosť minimálne o 10 percent,
  • medzi treťou a piatou hodinou ráno zastavte na parkovisku, krátko si pospite,
  • deťom zoberte tenkú deku prípadne vankúš, na zabavenie knihy, obľúbenú hračku, pre staršie napríklad magnetický šach,
  • ak idete viacerí, deti ocenia aj krátkovlnné vysielačky, cez ktoré sa môžu baviť s kamarátmi a pomôžu vám koordinovať spoločné zastávky.

Preto je podľa psychológa vhodné, aby sa deťom venoval niekto z dospelých aj v noci, ak to bude treba. Skôr ich upokojíte tým, ak ich zabavíte hrami, nie okrikovaním.

Denný režim detí najlepšie pozná rodič, ktorý je s nimi najčastejšie. Najlepšie vie aj odhadnúť, v ktorom období budú deti najpokojnejšie.

Je potrebné, aby deti mali dostatočný pitný režim a neboli príliš najedené.

Pri starších deťoch rodičia často riešia, že by im cestu uľahčili utišujúcimi liekmi. V diskusiách na rodičovských portáloch neraz vyskočí otázka, či je vhodný diazepam na utlmenie detí.

„V žiadnom prípade,“ reaguje detská lekárka Elena Prokopová. „Ide len o zjednodušenie si situácie, o prospech rodičov a nie dieťaťa.“ Na nevoľnosť odporúča či už klasický kinedryl alebo homeopatikum cocculine, ktoré treba prvýkrát podať deň pred cestou.

Cesta cez deň a v noci

„Ak sa posádka auta s deťmi rozhodne pre cestu cez deň, je potrebné vyraziť na cestu tak, aby ste nezachytili rannú špičku a rýchlo sa dostali na diaľnicu,“ hovorí Kleinmann.

„Deti zvyčajne sledujú krajinu a ak sa pravidelne každé dve až tri hodiny zastavíte na čerpacej stanici alebo v motoreste, býva to pre ne zážitok.“

Je vhodné, ak deťom napríklad vysvetľujete, kadiaľ prechádzate. „Spievanie sa odporúča iba vtedy, ak to všetkých baví a neruší to vodiča. Inak sa spev preňho stáva jedným z najťažších stresových faktorov,“ dodáva Kleinmann.

Pri dlhších cestách (okolo 1000 kilometrov) by ste si cestu mali rozdeliť na dve časti a niekde prespať. Ak sa rozhodnete pre jazdu v noci, mali by vaše deti patriť medzi spachtošov a flegmatikov, ktorým budú ľahostajné mihajúce sa svetlá kamiónov. Ak máte neposedné deti, počítajte s tým, že v aute svoje správanie nezmenia.

Cesta s bábätkami

Cesta k moru autom s deťmi do dvoch rokov je menej náročná na zabavenie dieťaťa, ale zložitejšia na logistiku. Detská lekárka odporúča, aby ste si nestanovili za cieľ miesto dovolenky, ale už samotnú cestu.

Na cestovanie si treba rezervovať celý deň. Malé dieťa má viac­menej pravidelný režim, keď spí a kŕmi sa.

„Najlepšie je vyraziť, keď dieťa zaspí, a keď sa zobudí, je vhodné, aby rodičia zišli z diaľnice, rozložili kočík, dieťa nakŕmili, pohrali sa na ihrisku a keď ho znova skolí únava, pokračovali v ceste,“ hovorí Prokopová.

Pri používaní klimatizácie treba auto najprv vychladiť, až potom doň vložiť sedačku s dieťaťom. Najviac päťstupňový rozdiel oproti vonkajšej teplote je samozrejmosťou.

Šoférovanie v noci má svoje úskalia

Veľa vodičov vyráža autom na dovolenku v noci. Práve vtedy sú narušené základné funkcie oka.

Výskumy spánkových laboratórií ukázali, že najlepší čas na odpočinok a spánok je medzi 22.00 až 6.00. Podľa psychológov má každý svoju spánkovú normu a nemali by sme sa s ňou zahrávať.

Počas dovolenky však ide o jednorazovú akciu, takže by to nemalo mať dlhodobé dôsledky. Napriek tomu pri šoférovaní v noci striehnu nebezpečenstvá.

Profesionálni vodiči považujú jazdu motorovým vozidlom v noci za oveľa náročnejšiu ako cez deň. Pochopiteľne, aj medzi nimi existujú výnimky.

„No najvážnejším argumentom proti jazde v noci je narušený fyziologický biorytmus organizmu,“ povedal dopravný psychológ z pracoviska dopravnej psychológie Salvus Karol Kleinmann.

Podľa neho nie každý patrí medzi takzvané sovy, čiže osoby, ktoré dokážu byť dlho do noci hore a majú pocit, že sú úplne bdeléa akčné.

Zhoršené videnie v noci

V noci sa zhoršujú podmienky na videnie. Nepriaznivo pôsobí najmä oslňovanie protiidúcimi vozidilami.

Takzvaná krátka slepota po oslnení alebo zlý technický stav oproti jazdiacich vozidiel (nezriadené svetlá oproti idúcich vozidiel, zapnuté iba parkovacie svetlá, nesvietiace stopky) nás môžu natoľko dezorientovať, „že nedokážeme správne odhadnúť situáciu pred nami“, upozornil Kleinmann.

Zdravé oko mladých vodičov sa adaptuje na oslnenie v noci za sekundu, u starších až za tri sekundy, tvrdí psychológ.

Aj keď v noci klesá premávka takmer desaťnásobne, počet nehôd v porovnaní s dňom je približne rovnaký.

Podľa Kleinmanna bola znížená adaptabilita na šero a tmu zaznamenaná u vodičov nad 40 rokov. Vodiči nad 45 rokov a osoby so psychosomatickými ochoreniami, ako sú hypertenzia, cukrovka, ischemická choroba srdca, poruchy pečene a ďalšie, znášajú jazdu v noci dvakrát horšie ako ich mladší kolegovia.

Problémy s prispôsobením

Ak vodič nemá dlhodobé skúsenosti s jazdou v noci, po polnoci naňho príde spánok.

Najhorší čas je pred svitaním medzi treťou a štvrtou hodinou. Tento čas je známy aj ako čas smrti. Na svitaní sa totiž končí jeden fyziologický biorytmus a všetky zmyslové orgány by mali prechádzať„reštartom“.

Práve v tomto období je zaznamenaný zvýšený počet dopravných nehôd, lebo tento čas je zvyčajne spojený aj s poslednými kilometrami pred cieľom. Už sa vidíme, ako sa slníme na pláži alebo plávame v mori a toto krátke odpútanie pozornosti spojené s únavou sa môže skončiť veľmi tragicky,“ vysvetľuje Kleinmann.

Tomáš Novotný
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 702
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 757
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 290
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 763
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 029
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 571
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 361
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 356
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 019
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  3. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  8. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 158
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 793
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 881
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 423
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 829
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 000
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 049
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 820
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu