SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Seat Alhambra 4WD: Viac trakcie bez obmedzenia v priestore

Nová Alhambra ostáva jedným z mála MPV na trhu, ktoré ponúka možnosť pohonu všetkých štyroch kolies a rodinám jazdiacim celý rok dlhé kilometre viac istoty za rôznych poveternostných podmienok.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Seat rozširuje ponuku modelového radu Alhambra o verziu s pohonom 4x4. Dodáva sa len v kombinácii s motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s päť alebo sedemmiestnym vyhotovením.

Pozitívom je, že zadný diferenciál a spojka Haldex štvrtej generácie neubrali z priestoru v zadnej časti. Za štvorkolku sa pripláca 2.428 €.

V očakávaní roku 2012

Zdá sa, že automobilka Seat sa začína pomaly vzmáhať. V plusových číslach má byť síce až v roku 2013, no už prvý kvartál tohto roku dopadol pre ňu pomerne úspešne, keď vykázala rast predaja aj exportu. Celkové predaje Seatu vzrástli o 2,8% a export medziročne až o 20%.

Optimizmus dodáva predajcom španielskej značky pripravovaná modelová ofenzíva, ktorá by mala odštartovať v roku 2012. Na každom významnom svetovom autosalóne bude predstavená jedna novinka.

Všetko to začne autosalónom v Ženeve, kde absolvuje premiéru facelift modelového radu Ibiza a kde by sa tiež malo prvýkrát objaviť malé mestské vozidlo z rodiny New Small.

Po ňom bude nasledovať nový Leon s tromi verziami karosérie. Trojdverový hatchback bude vyslovene športovo strihnutý model (dizajnom aj charakterom), s kratším rázvorom než jeho päťdverová predloha a širokou dynamicky tvarovanou karosériou na spôsob VW Scirocco.

Kombík a päťdverový hatchback budú klasickejšie kompakty, zvlášť kombík má byť vraj dizajnovo veľmi podarený. Hatchback dostane klasické kľučky na zadných dverách, čím príde o jednu zo svojich charakteristických čŕt.

Iba s jedným motorom a prevodovkou

Alhambra je pre Seat už v tejto chvíli úspešný model. Od uvedenia na trh sa z nej celosvetovo predalo viac ako 11.000 kusov. Z toho 1.400 kusov v domácom Španielsku. Na Slovensku sa z nej za prvých osem mesiacov minulo 106 kusov, z toho osem benzínových a 98 naftových verzií, z ktorých 39 bolo v kombinácii s DSG.

Nová verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má za úlohu pomôcť Seatu posilniť pozíciu lídra v tomto segmente. Dodáva sa len v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Varianta 4WD a DSG nie je v pláne, pretože segment pre takúto verziu je veľmi malý a pre Seat by bolo neefektívne a drahé mať ju v ponuke. Cena novinky vo výbave Reference začína na sume 29.174 eur. Príplatok za pohon 4WD teda je 2.428 eur.

S lepšou trakciou a vyššou úrovňou bezpečnosti na vode, snehu, blate a šotoline dostanete tiež trochu slabšie dynamické parametre. Štvorkolka akceleruje z 0 na 100 km/h o 0,5 s pomalšie (11,4 s), dosahuje o 3 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť (191 km/h) a spotrebuje v priemere o 0,5 l/100 km (6,0 l/100 km) viac než rovnaká verzia s pohonom iba predných kolies.

Alhambra 4WD sa štandardne dodáva so systémom stop/štart, ktorý jej rekuperáciou kinetickej energie pomáha šetriť palivo aj emisie najmä v meste. Súčasťou balíka Ecomotive je tiež špeciálny katalyzátor, ktorý sa podieľa na tom, že hodnotou 158 g/km CO ₂ je Alhambra 4WD jedným z najčistejších naftových MPV na trhu.

O pohon 4x4 sa stará elektronicky riadená a hydraulicky ovládaná spojka Haldex najnovšej generácie, ktorá je kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti umiestnená pred zadným diferenciálom.

Jazdili SME...

Štvorkolka pribrala na váhe v porovnaní s rovnako výkonnou verziou s poháňanou prednou nápravou 117 kg, čo necítiť ani tak na ovládateľnosti vozidla v zákrutách ako na dynamike motora. Agregát pôsobí pridusenejším a menej elastickým dojmom než ako ho v tomto aute poznáme.

Na dosiahnutie požadovanej dynamiky treba často podraďovať a viac ho točiť do otáčok. Aj v miernom stúpaní, hoci len s vodičom na palube sa zadýchal a pýtal si podradiť. Vyššia hmotnosť a distribúcia výkonu cez ďalší diferenciál urobili svoje.

Podiel na tom mohol mať aj surový stav testovaných verzií, ktoré mali nabehaných sotva 3000 km. Preto si ešte radi počkáme ako sa bude správať poriadne zabehnutý testovací kus v domácich podmienkach.

Jazdné vlastnosti štvorkolky sú takmer identické s verziou iba s predným pohonom. Alhambra ostala veľmi ľahko a precízne ovládateľným rodinným vanom, ktorý kladie dôraz na komfort jazdy a pohodlie posádky na dlhých trasách.

Ako predokolka sa správa hlavne na suchom asfalte, pretože pri konštantnej jazde za optimálnych podmienok Haldex štvrtej generácie prenáša dozadu len veľmi malú časť sily a počas brzdenia nejde dozadu vôbec nič. Naopak, pri akcelerácii smeruje väčšina krútiaceho momentu na zadnú nápravu.

V prípade potreby vie Haldex4 preniesť dozadu až 100%, hoci len na veľmi krátky čas, čo sme skúšali pri zrýchlení na šotoline. V prvom momente zadná náprava citeľne zabrala, ale potom elektronika začala distribuovať krútiaci moment tak, aby sa mi v žiadnom prípade nepodarilo dostať auto do driftu.

Na konštrukcii podvozku sa nič nezmenilo, okrem potrebných úprav v súvislosti osadením spojky Haldex a zadného diferenciálu. Taktiež svetlá výška podvozka ostala rovnaká. Na tlačovej konferencii sme sa pýtali, či bude k dispozícii aj spodný kryt na ochranu motora pri jazde po šotoline a nespevnených cestách, ale zatiaľ sme nedostali konkrétnu odpoveď.

Z pohľadu spotrebiteľa je tiež dôležité, že osadením ďalšieho diferenciálu a spojky Haldex dozadu neprišla Alhambra v zadnej časti ani o liter priestoru. Aj s pohonom 4WD ostáva v ponuke päť alebo sedem sedadiel, pričom priestor pre pasažierov v treťom rade aj kufor päťmiestnej verzie vyzerajú byť identické s verziou 2WD.

Preto píšem, že vyzerajú, lebo nikde v tlačovej správe sme sa nedočítali, že by tomu malo byť inak a zmenu sme nepostrehli ani na pohľad.

Technické parametre vozidla Seat Alhambra 4WD
Motor 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968
Výkon [kW/k] 103/140
pri otáčkach [1/min] 4200
Krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1891
Palivová spotreba [l/100 km] 7,4/5,2/6,0
Emisie CO₂ (g/km) 158
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
Maximálna rýchlosť [km/h] 191
Rozmery:
dĺžka 4854mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
objem batožinového priestoru 267/658/2297 l
objem batožinového priestoru (päťmiestna verzia) 809/2430 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 018
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 437
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 401
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 960
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 325
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 513
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu