SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Seat Alhambra 4WD: Viac trakcie bez obmedzenia v priestore

Nová Alhambra ostáva jedným z mála MPV na trhu, ktoré ponúka možnosť pohonu všetkých štyroch kolies a rodinám jazdiacim celý rok dlhé kilometre viac istoty za rôznych poveternostných podmienok.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Seat rozširuje ponuku modelového radu Alhambra o verziu s pohonom 4x4. Dodáva sa len v kombinácii s motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s päť alebo sedemmiestnym vyhotovením.

Pozitívom je, že zadný diferenciál a spojka Haldex štvrtej generácie neubrali z priestoru v zadnej časti. Za štvorkolku sa pripláca 2.428 €.

V očakávaní roku 2012

Zdá sa, že automobilka Seat sa začína pomaly vzmáhať. V plusových číslach má byť síce až v roku 2013, no už prvý kvartál tohto roku dopadol pre ňu pomerne úspešne, keď vykázala rast predaja aj exportu. Celkové predaje Seatu vzrástli o 2,8% a export medziročne až o 20%.

Optimizmus dodáva predajcom španielskej značky pripravovaná modelová ofenzíva, ktorá by mala odštartovať v roku 2012. Na každom významnom svetovom autosalóne bude predstavená jedna novinka.

Všetko to začne autosalónom v Ženeve, kde absolvuje premiéru facelift modelového radu Ibiza a kde by sa tiež malo prvýkrát objaviť malé mestské vozidlo z rodiny New Small.

Po ňom bude nasledovať nový Leon s tromi verziami karosérie. Trojdverový hatchback bude vyslovene športovo strihnutý model (dizajnom aj charakterom), s kratším rázvorom než jeho päťdverová predloha a širokou dynamicky tvarovanou karosériou na spôsob VW Scirocco.

Kombík a päťdverový hatchback budú klasickejšie kompakty, zvlášť kombík má byť vraj dizajnovo veľmi podarený. Hatchback dostane klasické kľučky na zadných dverách, čím príde o jednu zo svojich charakteristických čŕt.

Iba s jedným motorom a prevodovkou

Alhambra je pre Seat už v tejto chvíli úspešný model. Od uvedenia na trh sa z nej celosvetovo predalo viac ako 11.000 kusov. Z toho 1.400 kusov v domácom Španielsku. Na Slovensku sa z nej za prvých osem mesiacov minulo 106 kusov, z toho osem benzínových a 98 naftových verzií, z ktorých 39 bolo v kombinácii s DSG.

Nová verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má za úlohu pomôcť Seatu posilniť pozíciu lídra v tomto segmente. Dodáva sa len v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Varianta 4WD a DSG nie je v pláne, pretože segment pre takúto verziu je veľmi malý a pre Seat by bolo neefektívne a drahé mať ju v ponuke. Cena novinky vo výbave Reference začína na sume 29.174 eur. Príplatok za pohon 4WD teda je 2.428 eur.

S lepšou trakciou a vyššou úrovňou bezpečnosti na vode, snehu, blate a šotoline dostanete tiež trochu slabšie dynamické parametre. Štvorkolka akceleruje z 0 na 100 km/h o 0,5 s pomalšie (11,4 s), dosahuje o 3 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť (191 km/h) a spotrebuje v priemere o 0,5 l/100 km (6,0 l/100 km) viac než rovnaká verzia s pohonom iba predných kolies.

Alhambra 4WD sa štandardne dodáva so systémom stop/štart, ktorý jej rekuperáciou kinetickej energie pomáha šetriť palivo aj emisie najmä v meste. Súčasťou balíka Ecomotive je tiež špeciálny katalyzátor, ktorý sa podieľa na tom, že hodnotou 158 g/km CO ₂ je Alhambra 4WD jedným z najčistejších naftových MPV na trhu.

O pohon 4x4 sa stará elektronicky riadená a hydraulicky ovládaná spojka Haldex najnovšej generácie, ktorá je kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti umiestnená pred zadným diferenciálom.

Jazdili SME...

Štvorkolka pribrala na váhe v porovnaní s rovnako výkonnou verziou s poháňanou prednou nápravou 117 kg, čo necítiť ani tak na ovládateľnosti vozidla v zákrutách ako na dynamike motora. Agregát pôsobí pridusenejším a menej elastickým dojmom než ako ho v tomto aute poznáme.

Na dosiahnutie požadovanej dynamiky treba často podraďovať a viac ho točiť do otáčok. Aj v miernom stúpaní, hoci len s vodičom na palube sa zadýchal a pýtal si podradiť. Vyššia hmotnosť a distribúcia výkonu cez ďalší diferenciál urobili svoje.

Podiel na tom mohol mať aj surový stav testovaných verzií, ktoré mali nabehaných sotva 3000 km. Preto si ešte radi počkáme ako sa bude správať poriadne zabehnutý testovací kus v domácich podmienkach.

Jazdné vlastnosti štvorkolky sú takmer identické s verziou iba s predným pohonom. Alhambra ostala veľmi ľahko a precízne ovládateľným rodinným vanom, ktorý kladie dôraz na komfort jazdy a pohodlie posádky na dlhých trasách.

Ako predokolka sa správa hlavne na suchom asfalte, pretože pri konštantnej jazde za optimálnych podmienok Haldex štvrtej generácie prenáša dozadu len veľmi malú časť sily a počas brzdenia nejde dozadu vôbec nič. Naopak, pri akcelerácii smeruje väčšina krútiaceho momentu na zadnú nápravu.

V prípade potreby vie Haldex4 preniesť dozadu až 100%, hoci len na veľmi krátky čas, čo sme skúšali pri zrýchlení na šotoline. V prvom momente zadná náprava citeľne zabrala, ale potom elektronika začala distribuovať krútiaci moment tak, aby sa mi v žiadnom prípade nepodarilo dostať auto do driftu.

Na konštrukcii podvozku sa nič nezmenilo, okrem potrebných úprav v súvislosti osadením spojky Haldex a zadného diferenciálu. Taktiež svetlá výška podvozka ostala rovnaká. Na tlačovej konferencii sme sa pýtali, či bude k dispozícii aj spodný kryt na ochranu motora pri jazde po šotoline a nespevnených cestách, ale zatiaľ sme nedostali konkrétnu odpoveď.

Z pohľadu spotrebiteľa je tiež dôležité, že osadením ďalšieho diferenciálu a spojky Haldex dozadu neprišla Alhambra v zadnej časti ani o liter priestoru. Aj s pohonom 4WD ostáva v ponuke päť alebo sedem sedadiel, pričom priestor pre pasažierov v treťom rade aj kufor päťmiestnej verzie vyzerajú byť identické s verziou 2WD.

Preto píšem, že vyzerajú, lebo nikde v tlačovej správe sme sa nedočítali, že by tomu malo byť inak a zmenu sme nepostrehli ani na pohľad.

Technické parametre vozidla Seat Alhambra 4WD
Motor 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968
Výkon [kW/k] 103/140
pri otáčkach [1/min] 4200
Krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1891
Palivová spotreba [l/100 km] 7,4/5,2/6,0
Emisie CO₂ (g/km) 158
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
Maximálna rýchlosť [km/h] 191
Rozmery:
dĺžka 4854mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
objem batožinového priestoru 267/658/2297 l
objem batožinového priestoru (päťmiestna verzia) 809/2430 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  4. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  5. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  3. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  4. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  6. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  9. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 933
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 922
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 570
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 341
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 930
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 663
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 952
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 814
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 571
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 101
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


20 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Marek Košík: Pamätám
  2. Vladimir Rucel: Kovidisti, je čas konať! (Satirický fejtón)
  3. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  4. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  5. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  6. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  7. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  8. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 313
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 040
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 993
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 834
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 600
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 3 584
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 2 776
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 775
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu