Seat Alhambra 4WD: Viac trakcie bez obmedzenia v priestore

Nová Alhambra ostáva jedným z mála MPV na trhu, ktoré ponúka možnosť pohonu všetkých štyroch kolies a rodinám jazdiacim celý rok dlhé kilometre viac istoty za rôznych poveternostných podmienok.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Seat rozširuje ponuku modelového radu Alhambra o verziu s pohonom 4x4. Dodáva sa len v kombinácii s motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s päť alebo sedemmiestnym vyhotovením.

Pozitívom je, že zadný diferenciál a spojka Haldex štvrtej generácie neubrali z priestoru v zadnej časti. Za štvorkolku sa pripláca 2.428 €.

V očakávaní roku 2012

Zdá sa, že automobilka Seat sa začína pomaly vzmáhať. V plusových číslach má byť síce až v roku 2013, no už prvý kvartál tohto roku dopadol pre ňu pomerne úspešne, keď vykázala rast predaja aj exportu. Celkové predaje Seatu vzrástli o 2,8% a export medziročne až o 20%.

Optimizmus dodáva predajcom španielskej značky pripravovaná modelová ofenzíva, ktorá by mala odštartovať v roku 2012. Na každom významnom svetovom autosalóne bude predstavená jedna novinka.

Všetko to začne autosalónom v Ženeve, kde absolvuje premiéru facelift modelového radu Ibiza a kde by sa tiež malo prvýkrát objaviť malé mestské vozidlo z rodiny New Small.

Po ňom bude nasledovať nový Leon s tromi verziami karosérie. Trojdverový hatchback bude vyslovene športovo strihnutý model (dizajnom aj charakterom), s kratším rázvorom než jeho päťdverová predloha a širokou dynamicky tvarovanou karosériou na spôsob VW Scirocco.

Kombík a päťdverový hatchback budú klasickejšie kompakty, zvlášť kombík má byť vraj dizajnovo veľmi podarený. Hatchback dostane klasické kľučky na zadných dverách, čím príde o jednu zo svojich charakteristických čŕt.

Iba s jedným motorom a prevodovkou

Alhambra je pre Seat už v tejto chvíli úspešný model. Od uvedenia na trh sa z nej celosvetovo predalo viac ako 11.000 kusov. Z toho 1.400 kusov v domácom Španielsku. Na Slovensku sa z nej za prvých osem mesiacov minulo 106 kusov, z toho osem benzínových a 98 naftových verzií, z ktorých 39 bolo v kombinácii s DSG.

Nová verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má za úlohu pomôcť Seatu posilniť pozíciu lídra v tomto segmente. Dodáva sa len v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Varianta 4WD a DSG nie je v pláne, pretože segment pre takúto verziu je veľmi malý a pre Seat by bolo neefektívne a drahé mať ju v ponuke. Cena novinky vo výbave Reference začína na sume 29.174 eur. Príplatok za pohon 4WD teda je 2.428 eur.

S lepšou trakciou a vyššou úrovňou bezpečnosti na vode, snehu, blate a šotoline dostanete tiež trochu slabšie dynamické parametre. Štvorkolka akceleruje z 0 na 100 km/h o 0,5 s pomalšie (11,4 s), dosahuje o 3 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť (191 km/h) a spotrebuje v priemere o 0,5 l/100 km (6,0 l/100 km) viac než rovnaká verzia s pohonom iba predných kolies.

Alhambra 4WD sa štandardne dodáva so systémom stop/štart, ktorý jej rekuperáciou kinetickej energie pomáha šetriť palivo aj emisie najmä v meste. Súčasťou balíka Ecomotive je tiež špeciálny katalyzátor, ktorý sa podieľa na tom, že hodnotou 158 g/km CO ₂ je Alhambra 4WD jedným z najčistejších naftových MPV na trhu.

O pohon 4x4 sa stará elektronicky riadená a hydraulicky ovládaná spojka Haldex najnovšej generácie, ktorá je kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti umiestnená pred zadným diferenciálom.

Jazdili SME...

Štvorkolka pribrala na váhe v porovnaní s rovnako výkonnou verziou s poháňanou prednou nápravou 117 kg, čo necítiť ani tak na ovládateľnosti vozidla v zákrutách ako na dynamike motora. Agregát pôsobí pridusenejším a menej elastickým dojmom než ako ho v tomto aute poznáme.

Na dosiahnutie požadovanej dynamiky treba často podraďovať a viac ho točiť do otáčok. Aj v miernom stúpaní, hoci len s vodičom na palube sa zadýchal a pýtal si podradiť. Vyššia hmotnosť a distribúcia výkonu cez ďalší diferenciál urobili svoje.

Podiel na tom mohol mať aj surový stav testovaných verzií, ktoré mali nabehaných sotva 3000 km. Preto si ešte radi počkáme ako sa bude správať poriadne zabehnutý testovací kus v domácich podmienkach.

Jazdné vlastnosti štvorkolky sú takmer identické s verziou iba s predným pohonom. Alhambra ostala veľmi ľahko a precízne ovládateľným rodinným vanom, ktorý kladie dôraz na komfort jazdy a pohodlie posádky na dlhých trasách.

Ako predokolka sa správa hlavne na suchom asfalte, pretože pri konštantnej jazde za optimálnych podmienok Haldex štvrtej generácie prenáša dozadu len veľmi malú časť sily a počas brzdenia nejde dozadu vôbec nič. Naopak, pri akcelerácii smeruje väčšina krútiaceho momentu na zadnú nápravu.

V prípade potreby vie Haldex4 preniesť dozadu až 100%, hoci len na veľmi krátky čas, čo sme skúšali pri zrýchlení na šotoline. V prvom momente zadná náprava citeľne zabrala, ale potom elektronika začala distribuovať krútiaci moment tak, aby sa mi v žiadnom prípade nepodarilo dostať auto do driftu.

Na konštrukcii podvozku sa nič nezmenilo, okrem potrebných úprav v súvislosti osadením spojky Haldex a zadného diferenciálu. Taktiež svetlá výška podvozka ostala rovnaká. Na tlačovej konferencii sme sa pýtali, či bude k dispozícii aj spodný kryt na ochranu motora pri jazde po šotoline a nespevnených cestách, ale zatiaľ sme nedostali konkrétnu odpoveď.

Z pohľadu spotrebiteľa je tiež dôležité, že osadením ďalšieho diferenciálu a spojky Haldex dozadu neprišla Alhambra v zadnej časti ani o liter priestoru. Aj s pohonom 4WD ostáva v ponuke päť alebo sedem sedadiel, pričom priestor pre pasažierov v treťom rade aj kufor päťmiestnej verzie vyzerajú byť identické s verziou 2WD.

Preto píšem, že vyzerajú, lebo nikde v tlačovej správe sme sa nedočítali, že by tomu malo byť inak a zmenu sme nepostrehli ani na pohľad.

Technické parametre vozidla Seat Alhambra 4WD
Motor 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968
Výkon [kW/k] 103/140
pri otáčkach [1/min] 4200
Krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1891
Palivová spotreba [l/100 km] 7,4/5,2/6,0
Emisie CO₂ (g/km) 158
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
Maximálna rýchlosť [km/h] 191
Rozmery:
dĺžka 4854mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
objem batožinového priestoru 267/658/2297 l
objem batožinového priestoru (päťmiestna verzia) 809/2430 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 208
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 091
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 535
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 806
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 043
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 810
  7. Moskva alebo Petrohrad? 1 693
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 664
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 506
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 413

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia voči Šajgalovi, ktorý je na úteku, odznova prejedná prvostupňový okresný súd.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.