Seat Alhambra 4WD: Viac trakcie bez obmedzenia v priestore

Nová Alhambra ostáva jedným z mála MPV na trhu, ktoré ponúka možnosť pohonu všetkých štyroch kolies a rodinám jazdiacim celý rok dlhé kilometre viac istoty za rôznych poveternostných podmienok.

(Zdroj: Seat)

BARCELONA. Seat rozširuje ponuku modelového radu Alhambra o verziu s pohonom 4x4. Dodáva sa len v kombinácii s motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s päť alebo sedemmiestnym vyhotovením.

Pozitívom je, že zadný diferenciál a spojka Haldex štvrtej generácie neubrali z priestoru v zadnej časti. Za štvorkolku sa pripláca 2.428 €.

V očakávaní roku 2012

Zdá sa, že automobilka Seat sa začína pomaly vzmáhať. V plusových číslach má byť síce až v roku 2013, no už prvý kvartál tohto roku dopadol pre ňu pomerne úspešne, keď vykázala rast predaja aj exportu. Celkové predaje Seatu vzrástli o 2,8% a export medziročne až o 20%.

Optimizmus dodáva predajcom španielskej značky pripravovaná modelová ofenzíva, ktorá by mala odštartovať v roku 2012. Na každom významnom svetovom autosalóne bude predstavená jedna novinka.

Všetko to začne autosalónom v Ženeve, kde absolvuje premiéru facelift modelového radu Ibiza a kde by sa tiež malo prvýkrát objaviť malé mestské vozidlo z rodiny New Small.

Po ňom bude nasledovať nový Leon s tromi verziami karosérie. Trojdverový hatchback bude vyslovene športovo strihnutý model (dizajnom aj charakterom), s kratším rázvorom než jeho päťdverová predloha a širokou dynamicky tvarovanou karosériou na spôsob VW Scirocco.

Kombík a päťdverový hatchback budú klasickejšie kompakty, zvlášť kombík má byť vraj dizajnovo veľmi podarený. Hatchback dostane klasické kľučky na zadných dverách, čím príde o jednu zo svojich charakteristických čŕt.

Iba s jedným motorom a prevodovkou

Alhambra je pre Seat už v tejto chvíli úspešný model. Od uvedenia na trh sa z nej celosvetovo predalo viac ako 11.000 kusov. Z toho 1.400 kusov v domácom Španielsku. Na Slovensku sa z nej za prvých osem mesiacov minulo 106 kusov, z toho osem benzínových a 98 naftových verzií, z ktorých 39 bolo v kombinácii s DSG.

Nová verzia s pohonom všetkých štyroch kolies má za úlohu pomôcť Seatu posilniť pozíciu lídra v tomto segmente. Dodáva sa len v kombinácii s dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI (103 kW/140 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Varianta 4WD a DSG nie je v pláne, pretože segment pre takúto verziu je veľmi malý a pre Seat by bolo neefektívne a drahé mať ju v ponuke. Cena novinky vo výbave Reference začína na sume 29.174 eur. Príplatok za pohon 4WD teda je 2.428 eur.

S lepšou trakciou a vyššou úrovňou bezpečnosti na vode, snehu, blate a šotoline dostanete tiež trochu slabšie dynamické parametre. Štvorkolka akceleruje z 0 na 100 km/h o 0,5 s pomalšie (11,4 s), dosahuje o 3 km/h nižšiu maximálnu rýchlosť (191 km/h) a spotrebuje v priemere o 0,5 l/100 km (6,0 l/100 km) viac než rovnaká verzia s pohonom iba predných kolies.

Alhambra 4WD sa štandardne dodáva so systémom stop/štart, ktorý jej rekuperáciou kinetickej energie pomáha šetriť palivo aj emisie najmä v meste. Súčasťou balíka Ecomotive je tiež špeciálny katalyzátor, ktorý sa podieľa na tom, že hodnotou 158 g/km CO ₂ je Alhambra 4WD jedným z najčistejších naftových MPV na trhu.

O pohon 4x4 sa stará elektronicky riadená a hydraulicky ovládaná spojka Haldex najnovšej generácie, ktorá je kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti umiestnená pred zadným diferenciálom.

Jazdili SME...

Štvorkolka pribrala na váhe v porovnaní s rovnako výkonnou verziou s poháňanou prednou nápravou 117 kg, čo necítiť ani tak na ovládateľnosti vozidla v zákrutách ako na dynamike motora. Agregát pôsobí pridusenejším a menej elastickým dojmom než ako ho v tomto aute poznáme.

Na dosiahnutie požadovanej dynamiky treba často podraďovať a viac ho točiť do otáčok. Aj v miernom stúpaní, hoci len s vodičom na palube sa zadýchal a pýtal si podradiť. Vyššia hmotnosť a distribúcia výkonu cez ďalší diferenciál urobili svoje.

Podiel na tom mohol mať aj surový stav testovaných verzií, ktoré mali nabehaných sotva 3000 km. Preto si ešte radi počkáme ako sa bude správať poriadne zabehnutý testovací kus v domácich podmienkach.

Jazdné vlastnosti štvorkolky sú takmer identické s verziou iba s predným pohonom. Alhambra ostala veľmi ľahko a precízne ovládateľným rodinným vanom, ktorý kladie dôraz na komfort jazdy a pohodlie posádky na dlhých trasách.

Ako predokolka sa správa hlavne na suchom asfalte, pretože pri konštantnej jazde za optimálnych podmienok Haldex štvrtej generácie prenáša dozadu len veľmi malú časť sily a počas brzdenia nejde dozadu vôbec nič. Naopak, pri akcelerácii smeruje väčšina krútiaceho momentu na zadnú nápravu.

V prípade potreby vie Haldex4 preniesť dozadu až 100%, hoci len na veľmi krátky čas, čo sme skúšali pri zrýchlení na šotoline. V prvom momente zadná náprava citeľne zabrala, ale potom elektronika začala distribuovať krútiaci moment tak, aby sa mi v žiadnom prípade nepodarilo dostať auto do driftu.

Na konštrukcii podvozku sa nič nezmenilo, okrem potrebných úprav v súvislosti osadením spojky Haldex a zadného diferenciálu. Taktiež svetlá výška podvozka ostala rovnaká. Na tlačovej konferencii sme sa pýtali, či bude k dispozícii aj spodný kryt na ochranu motora pri jazde po šotoline a nespevnených cestách, ale zatiaľ sme nedostali konkrétnu odpoveď.

Z pohľadu spotrebiteľa je tiež dôležité, že osadením ďalšieho diferenciálu a spojky Haldex dozadu neprišla Alhambra v zadnej časti ani o liter priestoru. Aj s pohonom 4WD ostáva v ponuke päť alebo sedem sedadiel, pričom priestor pre pasažierov v treťom rade aj kufor päťmiestnej verzie vyzerajú byť identické s verziou 2WD.

Preto píšem, že vyzerajú, lebo nikde v tlačovej správe sme sa nedočítali, že by tomu malo byť inak a zmenu sme nepostrehli ani na pohľad.

Technické parametre vozidla Seat Alhambra 4WD
Motor 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968
Výkon [kW/k] 103/140
pri otáčkach [1/min] 4200
Krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1891
Palivová spotreba [l/100 km] 7,4/5,2/6,0
Emisie CO₂ (g/km) 158
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,4
Maximálna rýchlosť [km/h] 191
Rozmery:
dĺžka 4854mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
objem batožinového priestoru 267/658/2297 l
objem batožinového priestoru (päťmiestna verzia) 809/2430 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 31 437
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 119
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 342
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 683
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 123
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 330
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 247
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 212
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 996
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 902

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Kuzminová skončila v pretekoch s hromadným štartom štvrtá

Triumfovala domáca pretekárka Justine Braisazová.

DOMOV

Rok 1997: Slovensko ako Albánsko. Demokracia v krajine zlyháva

Referendum o NATO zmarila Mečiarova vláda.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.