BRUSEL. Každý rok v štátoch Európskej únie zahynie okolo 35.000 ľudí a 1,5 milióna Európanov je vážne zranených v dôsledku dopravných nehôd, pričom pre mnohých z nich to znamená doživotné, trvalé následky. Tieto čísla, ktoré uverejnil dnes Výbor EP pre dopravu a cestovný ruch, znepokojili europoslancov natoľko, že žiadajú oveľa tvrdší akčný plán na znižovanie dopravných nehôd v Európe a taktiež rozšírenie pásma s obmedzenou rýchlosťou na 30 km/h pre automobily v husto obývaných urbánnych oblastiach.
Stratégia pre bezpečnosť v oblasti dopravy, ktorú predstavila Európska komisia v roku 2010, sklamala europoslancov. Bola príliš vágna, príliš opatrná a nevhodná, povedal nemecký poslanec EP Dieter-Lebrecht Koch (EĽS), ktorý je hlavným spravodajcom EP pre túto problematiku.
Europoslanci chcú znížiť rýchlosť, schváliť prehliadky zraku
Ako spravodajca EP pre oblasť bezpečnosti dopravy v rámci Výboru EP pre dopravu a cestovný ruch predstavil dnes vlastný dokument, podľa ktorého by do roku 2020 malo dôjsť k badateľnému zníženiu dopravných nehôd s obeťami na životoch.
Podľa jeho správy, europoslanci žiadajú rozšírenie oblastí s pásmom s obmedzenou rýchlosťou na 30 km/h v husto obývaných mestách a na jednosmerných uliciach, kde neexistujú trasy pre bicyklistov. Zámerom je ochrániť najmä deti do veku 14 rokov. V 60 percentách z prípadov smrteľných havárií sa totiž deti stávajú obeťami priamo na ceste. Zo všetkých prípadov vážnych zranení pri dopravnej havárii 40 percent sa takisto udeje na cestných komunikáciách. Europoslanci zároveň vyzvali, aby sa deti od najútlejšieho veku učili pravidlá bezpečnej premávky.
Čo sa týka vodičov áut, podľa nového dokumentu by sa šoféri mali každých desať rokov podrobiť očným testom a po dosiahnutí veku 65 rokov by sa tento interval znížil na päťročné obdobia.
Koordinátor bezpečnosti na cestách
Okrem širokého súboru odporúčaní pre lepšiu bezpečnosť na cestách, eurposlanci by uvítali harmonizáciu cestných označení a tabuliek naprieč celou Európskou úniou.
Vyzvali na zavedenie funkcie hlavného koordinátora pre bezpečnosť na európskych cestách, ktorého Európska komisia plánuje predstaviť v roku 2014. Tento koordinátor, ako dnes uviedol poslanecký výbor, by mal zosúladiť snahy členských štátov únie, úradov pre dopravnú bezpečnosť a ďalších inštitúcií pri hľadaní riešení ako čo najúčinnejšie a najefektívnejšie zaručiť bezpečnosť na európskych cestách.
Poslanci Európskeho parlamentu v stanovisku, ktoré dnes predniesli, navrhujú do roku 2020 znížiť počet obetí dopravných nehôd v krajinách EÚ o polovicu.