BREZNO. S cieľom ukázať ako sa správa zaťažené auto s nákladom na streche v porovnaní s autom obsadeným iba jednou či dvomi osobami sme postavili na voľnej ploche losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý simuluje náhlu prekážku na ceste.
Už prvý pokus jasne dokázal, ako dôležité je dobré pripevnenie, ďalšia kontrola uchytenia strešného boxu a tiež, čo dokáže hmotnosť na streche v krízovej situácii. Pre pokus sme ešte pred sezónou vytiahli strešný box a zaťažili ho tromi vrecami cementu.
Kontrolujte počas jazdy
Dosiahli sme tak maximálne zaťaženie boxu udávané výrobcom. Skrutky spájajúce box s koľajničkami priečnych nosičov sme na začiatku dotiahli rukou, pretože matice majú plastový hviezdicový obal zrejme určený na doťahovanie rukou.
Opomenuli sme však priebežné dotiahnutie po pár kilometroch jazdy, najmä ak bola v boxe obrovská záťaž, akú bežne na streche nevozíme. Skôr ako by sme ešte kontrolovali upevnenie boxu, prišiel na rad rozbeh na rýchlosť 59 km/h a prudký manéver.
Auto sa síce naklonilo, avšak jeho podvozok zvládal vyhýbanie výborne, dokonca až s takou rezervou, že v počiatočnej fáze nemusel zasahovať stabilizačný systém. Vo fáze druhého kmitu karosérie, kedy sa vodič snažil auto vrátiť spať do svojho pruhu sa vrecia s cementom rázom šuchli na kraj boxu a uchytenie v koľajničkách nevydržalo dynamický ráz nákladu.
|
Výrobca povoľuje maximálne zaťaženie boxu na úrovni 75 kg. Počas testu boli v boxe tri 25 kilogramové vrecia cementu. |
Neublížite iba sebe
Na naše prekvapenie box odletel zo strechy tak, akoby ho tam nič nedržalo. Spadol na miesto, kde kužele simulovali prekážku alebo protiidúce auto, ktorému sme sa chceli vyhnúť. Odtiaľ letel ďalších 35 metrov po asfalte, kým sa zastavil.
Názorne sa potvrdilo, akú obrovskú kinetickú energiu má ťažký náklad a čo všetko môže spôsobiť. Nesprávne upevnený náklad na streche alebo na prívesnom vozíku môže hlavne ublížiť iným.
|
Betónové panely v batožinovom priestore vážili spolu 100 kg. |
Prax potvrdila teóriu
Skúšobná jazda s boxom potvrdila dôležitosť priebežného kontrolovania upevnenia boxu, najmä v prvých kilometroch jazdy, keď si skrutkové spoje nosičov a boxov takpovediac „sadnú“. Do boxu na streche patria v prvom rade ľahké veci, treba box vyplniť, aby sa veci neposúvali alebo ich uchytiť popruhmi vo vnútri boxu.
Vyhýbajte sa prevozu vecí s vysokou špecifickou hmotnosťou v strešnom boxe. Hoci sú priestorovo nenáročné, pri zabrzdení alebo bočnom manévri majú snahu zotrvať v rovnomernom pohybe, preto sa posunú narazia na vnútorný okraj boxu a môžu ho poškodiť.
|
Plne zaťažený box sa po dopade na zem zastavil až vo vzdialenosti 30 metrov od miesta vyšmyknutia. Autám v protismere by spôsobil značné škody. Nehovoriac o prípadných chodcoch alebo cyklistoch. |
|
Box dopadol presne na kužele nahrádzajúce prekážku. |
Správanie auta so zaťaženou strechou aj batožinovým priestorom je úplne iné ako keď vezie iba jednu osobu. V minulosti sme robili pokus s plne naloženým Peugeotom 207 SW. Kým bez záťaže absolvoval test obchádzania prekážky v 65 kilometrovej rýchlosti bez väčšieho problému, s kufrom plným minerálnych vôd už pri približne 53 kilometrovej rýchlosti a rovnakom manévri navodil nezvládnuteľný šmyk.
Cesta na dovolenku nie sú preteky a pokiaľ je auto zaťažené podstatne viac než bežne, treba spomaliť alebo si dať aspoň 20 percentnú rezervu pri prejazdoch zákrut oproti tomu, na čo ste zvyknutí u prázdneho auta.
Ako s naloženým autom – balíme na dovolenku
- čím vyššie od cesty je umiestnená batožina tým by mala byť ľahšia |
- hlavne malé a ťažké veci patria do kufra a naspodok |
- snažte sa vyplniť strešný box, aby sa v ňom veci neposúvali |
- skontrolujte všetky upevňovacie systémy boxu priebežne, najmä v prvých fázach cesty |
- myslite na horšie jazdné vlastnosti auta s vecami na streche |
- do boxu patria veci nepotrebné k ceste |
|
Je veľa spôsobov uchytenia boxu o strechu avšak každý výrobca poskytuje návod a navyše súčiastky mávajú vyryté symboly, kde sa majú umiestniť. Nezabudnite spoje po hodine jazdy skontrolovať. |