SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

TEST: Strešný box nevydržal losí test a spadol z auta

Rešpektujte výrobcom stanovené zaťaženia strechy a nosičov. Nezabudnite tiež kontrolovať priebežne stav utiahnutia držiakov a pokiaľ je to možné, na strechu dávajte len ľahšie veci.

Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.

BREZNO. S cieľom ukázať ako sa správa zaťažené auto s nákladom na streche v porovnaní s autom obsadeným iba jednou či dvomi osobami sme postavili na voľnej ploche losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý simuluje náhlu prekážku na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už prvý pokus jasne dokázal, ako dôležité je dobré pripevnenie, ďalšia kontrola uchytenia strešného boxu a tiež, čo dokáže hmotnosť na streche v krízovej situácii. Pre pokus sme ešte pred sezónou vytiahli strešný box a zaťažili ho tromi vrecami cementu.

Kontrolujte počas jazdy

Dosiahli sme tak maximálne zaťaženie boxu udávané výrobcom. Skrutky spájajúce box s koľajničkami priečnych nosičov sme na začiatku dotiahli rukou, pretože matice majú plastový hviezdicový obal zrejme určený na doťahovanie rukou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Opomenuli sme však priebežné dotiahnutie po pár kilometroch jazdy, najmä ak bola v boxe obrovská záťaž, akú bežne na streche nevozíme. Skôr ako by sme ešte kontrolovali upevnenie boxu, prišiel na rad rozbeh na rýchlosť 59 km/h a prudký manéver.

Auto sa síce naklonilo, avšak jeho podvozok zvládal vyhýbanie výborne, dokonca až s takou rezervou, že v počiatočnej fáze nemusel zasahovať stabilizačný systém. Vo fáze druhého kmitu karosérie, kedy sa vodič snažil auto vrátiť spať do svojho pruhu sa vrecia s cementom rázom šuchli na kraj boxu a uchytenie v koľajničkách nevydržalo dynamický ráz nákladu.

naklad_box.jpg

Výrobca povoľuje maximálne zaťaženie boxu na úrovni 75 kg. Počas testu boli v boxe tri 25 kilogramové vrecia cementu.

Neublížite iba sebe

Na naše prekvapenie box odletel zo strechy tak, akoby ho tam nič nedržalo. Spadol na miesto, kde kužele simulovali prekážku alebo protiidúce auto, ktorému sme sa chceli vyhnúť. Odtiaľ letel ďalších 35 metrov po asfalte, kým sa zastavil.

SkryťVypnúť reklamu

Názorne sa potvrdilo, akú obrovskú kinetickú energiu má ťažký náklad a čo všetko môže spôsobiť. Nesprávne upevnený náklad na streche alebo na prívesnom vozíku môže hlavne ublížiť iným.

naklad_kufor.jpg
Betónové panely v batožinovom priestore vážili spolu 100 kg.

Prax potvrdila teóriu

Skúšobná jazda s boxom potvrdila dôležitosť priebežného kontrolovania upevnenia boxu, najmä v prvých kilometroch jazdy, keď si skrutkové spoje nosičov a boxov takpovediac „sadnú“. Do boxu na streche patria v prvom rade ľahké veci, treba box vyplniť, aby sa veci neposúvali alebo ich uchytiť popruhmi vo vnútri boxu.

Vyhýbajte sa prevozu vecí s vysokou špecifickou hmotnosťou v strešnom boxe. Hoci sú priestorovo nenáročné, pri zabrzdení alebo bočnom manévri majú snahu zotrvať v rovnomernom pohybe, preto sa posunú narazia na vnútorný okraj boxu a môžu ho poškodiť.

SkryťVypnúť reklamu
koniec_boxu.jpg

Plne zaťažený box sa po dopade na zem zastavil až vo vzdialenosti 30 metrov od miesta vyšmyknutia. Autám v protismere by spôsobil značné škody. Nehovoriac o prípadných chodcoch alebo cyklistoch.

dopad_boxu.jpg

Box dopadol presne na kužele nahrádzajúce prekážku.

Správanie auta so zaťaženou strechou aj batožinovým priestorom je úplne iné ako keď vezie iba jednu osobu. V minulosti sme robili pokus s plne naloženým Peugeotom 207 SW. Kým bez záťaže absolvoval test obchádzania prekážky v 65 kilometrovej rýchlosti bez väčšieho problému, s kufrom plným minerálnych vôd už pri približne 53 kilometrovej rýchlosti a rovnakom manévri navodil nezvládnuteľný šmyk.

Cesta na dovolenku nie sú preteky a pokiaľ je auto zaťažené podstatne viac než bežne, treba spomaliť alebo si dať aspoň 20 percentnú rezervu pri prejazdoch zákrut oproti tomu, na čo ste zvyknutí u prázdneho auta.

Ako s naloženým autom – balíme na dovolenku

- čím vyššie od cesty je umiestnená batožina tým by mala byť ľahšia
- hlavne malé a ťažké veci patria do kufra a naspodok
- snažte sa vyplniť strešný box, aby sa v ňom veci neposúvali
- skontrolujte všetky upevňovacie systémy boxu priebežne, najmä v prvých fázach cesty
- myslite na horšie jazdné vlastnosti auta s vecami na streche
- do boxu patria veci nepotrebné k ceste
montaz.jpg

Je veľa spôsobov uchytenia boxu o strechu avšak každý výrobca poskytuje návod a navyše súčiastky mávajú vyryté symboly, kde sa majú umiestniť. Nezabudnite spoje po hodine jazdy skontrolovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 937
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 885
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 063
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 796
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 793
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 517
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


13 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  3. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  4. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  5. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  7. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  8. Tupou Ceruzou: Iveta
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 202
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 6 601
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 046
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 005
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 443
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 127
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 621
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 541
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu