SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

TEST: Strešný box nevydržal losí test a spadol z auta

Rešpektujte výrobcom stanovené zaťaženia strechy a nosičov. Nezabudnite tiež kontrolovať priebežne stav utiahnutia držiakov a pokiaľ je to možné, na strechu dávajte len ľahšie veci.

Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.

BREZNO. S cieľom ukázať ako sa správa zaťažené auto s nákladom na streche v porovnaní s autom obsadeným iba jednou či dvomi osobami sme postavili na voľnej ploche losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý simuluje náhlu prekážku na ceste.

Už prvý pokus jasne dokázal, ako dôležité je dobré pripevnenie, ďalšia kontrola uchytenia strešného boxu a tiež, čo dokáže hmotnosť na streche v krízovej situácii. Pre pokus sme ešte pred sezónou vytiahli strešný box a zaťažili ho tromi vrecami cementu.

Kontrolujte počas jazdy

Dosiahli sme tak maximálne zaťaženie boxu udávané výrobcom. Skrutky spájajúce box s koľajničkami priečnych nosičov sme na začiatku dotiahli rukou, pretože matice majú plastový hviezdicový obal zrejme určený na doťahovanie rukou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Opomenuli sme však priebežné dotiahnutie po pár kilometroch jazdy, najmä ak bola v boxe obrovská záťaž, akú bežne na streche nevozíme. Skôr ako by sme ešte kontrolovali upevnenie boxu, prišiel na rad rozbeh na rýchlosť 59 km/h a prudký manéver.

Auto sa síce naklonilo, avšak jeho podvozok zvládal vyhýbanie výborne, dokonca až s takou rezervou, že v počiatočnej fáze nemusel zasahovať stabilizačný systém. Vo fáze druhého kmitu karosérie, kedy sa vodič snažil auto vrátiť spať do svojho pruhu sa vrecia s cementom rázom šuchli na kraj boxu a uchytenie v koľajničkách nevydržalo dynamický ráz nákladu.

naklad_box.jpg

Výrobca povoľuje maximálne zaťaženie boxu na úrovni 75 kg. Počas testu boli v boxe tri 25 kilogramové vrecia cementu.

Neublížite iba sebe

Na naše prekvapenie box odletel zo strechy tak, akoby ho tam nič nedržalo. Spadol na miesto, kde kužele simulovali prekážku alebo protiidúce auto, ktorému sme sa chceli vyhnúť. Odtiaľ letel ďalších 35 metrov po asfalte, kým sa zastavil.

Skryť Vypnúť reklamu

Názorne sa potvrdilo, akú obrovskú kinetickú energiu má ťažký náklad a čo všetko môže spôsobiť. Nesprávne upevnený náklad na streche alebo na prívesnom vozíku môže hlavne ublížiť iným.

naklad_kufor.jpg
Betónové panely v batožinovom priestore vážili spolu 100 kg.

Prax potvrdila teóriu

Skúšobná jazda s boxom potvrdila dôležitosť priebežného kontrolovania upevnenia boxu, najmä v prvých kilometroch jazdy, keď si skrutkové spoje nosičov a boxov takpovediac „sadnú“. Do boxu na streche patria v prvom rade ľahké veci, treba box vyplniť, aby sa veci neposúvali alebo ich uchytiť popruhmi vo vnútri boxu.

Vyhýbajte sa prevozu vecí s vysokou špecifickou hmotnosťou v strešnom boxe. Hoci sú priestorovo nenáročné, pri zabrzdení alebo bočnom manévri majú snahu zotrvať v rovnomernom pohybe, preto sa posunú narazia na vnútorný okraj boxu a môžu ho poškodiť.

Skryť Vypnúť reklamu
koniec_boxu.jpg

Plne zaťažený box sa po dopade na zem zastavil až vo vzdialenosti 30 metrov od miesta vyšmyknutia. Autám v protismere by spôsobil značné škody. Nehovoriac o prípadných chodcoch alebo cyklistoch.

dopad_boxu.jpg

Box dopadol presne na kužele nahrádzajúce prekážku.

Správanie auta so zaťaženou strechou aj batožinovým priestorom je úplne iné ako keď vezie iba jednu osobu. V minulosti sme robili pokus s plne naloženým Peugeotom 207 SW. Kým bez záťaže absolvoval test obchádzania prekážky v 65 kilometrovej rýchlosti bez väčšieho problému, s kufrom plným minerálnych vôd už pri približne 53 kilometrovej rýchlosti a rovnakom manévri navodil nezvládnuteľný šmyk.

Cesta na dovolenku nie sú preteky a pokiaľ je auto zaťažené podstatne viac než bežne, treba spomaliť alebo si dať aspoň 20 percentnú rezervu pri prejazdoch zákrut oproti tomu, na čo ste zvyknutí u prázdneho auta.

Ako s naloženým autom – balíme na dovolenku

- čím vyššie od cesty je umiestnená batožina tým by mala byť ľahšia
- hlavne malé a ťažké veci patria do kufra a naspodok
- snažte sa vyplniť strešný box, aby sa v ňom veci neposúvali
- skontrolujte všetky upevňovacie systémy boxu priebežne, najmä v prvých fázach cesty
- myslite na horšie jazdné vlastnosti auta s vecami na streche
- do boxu patria veci nepotrebné k ceste
montaz.jpg

Je veľa spôsobov uchytenia boxu o strechu avšak každý výrobca poskytuje návod a navyše súčiastky mávajú vyryté symboly, kde sa majú umiestniť. Nezabudnite spoje po hodine jazdy skontrolovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 679
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 302
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 731
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 733
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 477
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 747
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 280
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 140
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 405
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 937
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

14 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar