TEST: Strešný box nevydržal losí test a spadol z auta

Rešpektujte výrobcom stanovené zaťaženia strechy a nosičov. Nezabudnite tiež kontrolovať priebežne stav utiahnutia držiakov a pokiaľ je to možné, na strechu dávajte len ľahšie veci.

Auto obchádzalo simulovanú prekážku v rýchlosti 59 km/h s maximálnym povoleným zaťažením strechy a strešného boxu udávaných výrobcom. Uprostred prudkého manévra sa box vysunul z koľajníc a odletel od auta preč.

BREZNO. S cieľom ukázať ako sa správa zaťažené auto s nákladom na streche v porovnaní s autom obsadeným iba jednou či dvomi osobami sme postavili na voľnej ploche losí test alebo vyhýbací manéver, ktorý simuluje náhlu prekážku na ceste.

Už prvý pokus jasne dokázal, ako dôležité je dobré pripevnenie, ďalšia kontrola uchytenia strešného boxu a tiež, čo dokáže hmotnosť na streche v krízovej situácii. Pre pokus sme ešte pred sezónou vytiahli strešný box a zaťažili ho tromi vrecami cementu.

Kontrolujte počas jazdy

Dosiahli sme tak maximálne zaťaženie boxu udávané výrobcom. Skrutky spájajúce box s koľajničkami priečnych nosičov sme na začiatku dotiahli rukou, pretože matice majú plastový hviezdicový obal zrejme určený na doťahovanie rukou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Opomenuli sme však priebežné dotiahnutie po pár kilometroch jazdy, najmä ak bola v boxe obrovská záťaž, akú bežne na streche nevozíme. Skôr ako by sme ešte kontrolovali upevnenie boxu, prišiel na rad rozbeh na rýchlosť 59 km/h a prudký manéver.

Auto sa síce naklonilo, avšak jeho podvozok zvládal vyhýbanie výborne, dokonca až s takou rezervou, že v počiatočnej fáze nemusel zasahovať stabilizačný systém. Vo fáze druhého kmitu karosérie, kedy sa vodič snažil auto vrátiť spať do svojho pruhu sa vrecia s cementom rázom šuchli na kraj boxu a uchytenie v koľajničkách nevydržalo dynamický ráz nákladu.

naklad_box.jpg

Výrobca povoľuje maximálne zaťaženie boxu na úrovni 75 kg. Počas testu boli v boxe tri 25 kilogramové vrecia cementu.

Neublížite iba sebe

Na naše prekvapenie box odletel zo strechy tak, akoby ho tam nič nedržalo. Spadol na miesto, kde kužele simulovali prekážku alebo protiidúce auto, ktorému sme sa chceli vyhnúť. Odtiaľ letel ďalších 35 metrov po asfalte, kým sa zastavil.

Názorne sa potvrdilo, akú obrovskú kinetickú energiu má ťažký náklad a čo všetko môže spôsobiť. Nesprávne upevnený náklad na streche alebo na prívesnom vozíku môže hlavne ublížiť iným.

naklad_kufor.jpg
Betónové panely v batožinovom priestore vážili spolu 100 kg.

Prax potvrdila teóriu

Skúšobná jazda s boxom potvrdila dôležitosť priebežného kontrolovania upevnenia boxu, najmä v prvých kilometroch jazdy, keď si skrutkové spoje nosičov a boxov takpovediac „sadnú“. Do boxu na streche patria v prvom rade ľahké veci, treba box vyplniť, aby sa veci neposúvali alebo ich uchytiť popruhmi vo vnútri boxu.

Vyhýbajte sa prevozu vecí s vysokou špecifickou hmotnosťou v strešnom boxe. Hoci sú priestorovo nenáročné, pri zabrzdení alebo bočnom manévri majú snahu zotrvať v rovnomernom pohybe, preto sa posunú narazia na vnútorný okraj boxu a môžu ho poškodiť.

koniec_boxu.jpg

Plne zaťažený box sa po dopade na zem zastavil až vo vzdialenosti 30 metrov od miesta vyšmyknutia. Autám v protismere by spôsobil značné škody. Nehovoriac o prípadných chodcoch alebo cyklistoch.

dopad_boxu.jpg

Box dopadol presne na kužele nahrádzajúce prekážku.

Správanie auta so zaťaženou strechou aj batožinovým priestorom je úplne iné ako keď vezie iba jednu osobu. V minulosti sme robili pokus s plne naloženým Peugeotom 207 SW. Kým bez záťaže absolvoval test obchádzania prekážky v 65 kilometrovej rýchlosti bez väčšieho problému, s kufrom plným minerálnych vôd už pri približne 53 kilometrovej rýchlosti a rovnakom manévri navodil nezvládnuteľný šmyk.

Cesta na dovolenku nie sú preteky a pokiaľ je auto zaťažené podstatne viac než bežne, treba spomaliť alebo si dať aspoň 20 percentnú rezervu pri prejazdoch zákrut oproti tomu, na čo ste zvyknutí u prázdneho auta.

Ako s naloženým autom – balíme na dovolenku

- čím vyššie od cesty je umiestnená batožina tým by mala byť ľahšia
- hlavne malé a ťažké veci patria do kufra a naspodok
- snažte sa vyplniť strešný box, aby sa v ňom veci neposúvali
- skontrolujte všetky upevňovacie systémy boxu priebežne, najmä v prvých fázach cesty
- myslite na horšie jazdné vlastnosti auta s vecami na streche
- do boxu patria veci nepotrebné k ceste
montaz.jpg

Je veľa spôsobov uchytenia boxu o strechu avšak každý výrobca poskytuje návod a navyše súčiastky mávajú vyryté symboly, kde sa majú umiestniť. Nezabudnite spoje po hodine jazdy skontrolovať.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 871
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 398
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 672
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 474
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 761
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 194
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 517
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494
  10. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 483

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.