Hyundai i40: Prvá jazda

Nový model i40 má potenciál. Výborne vyzerá, ponúka veľa miesta a dobre sa ovláda aj jazdí. Bez preháňania ho môžem označiť za doposiaľ vrcholný produkt automobilky Hyundai v Európe. Bude to však stačiť, aby splnil očakávania výrobcu, ktoré nie sú skromné

(Zdroj: Hyundai)

Nový model i40 má potenciál. Výborne vyzerá, ponúka veľa miesta a dobre sa ovláda aj jazdí. Bude to však stačiť, aby splnil očakávania výrobcu, ktoré nie sú skromné?

LARVIK. Na náš trh vstupuje nová generácia vlajkovej lode automobilky Hyundai v Európe. Najprv v prevedení kombi, neskôr aj ako sedan. Dynamikou sršiaci kombík i40 s klesajúcou líniou strechy v štýle kupé a cenou začínajúcou od 21.990 eur stavia predovšetkým na dizajn.

Popritom však nezabúda ani na praktickú stránku. Ponúka veľkorysý vnútorný priestor porovnateľný s Fordom Mondeo. Batožinový priestor je veľký a ľahko prístupný. Nízka nakladacia hrana a široký vstupný otvor robia z nakladania batožiny príjemný každodenný rituál.

Skúška dospelosti

Modelový rad i40 nie je pre Hyundai len ďalším kolom masírovania sebavedomia a ukážky, čoho je kórejský gigant schopný. Ide o strategický model, od ktorého doslova závisí budúcnosť modelovej ponuky automobilky Hyundai v Európe smerom hore.

Za investíciami do modelu i40 je podstatne viac, než len snaha potrápiť tradičných zástupcov segmentu Passat, Mondeo a Insigniu a obrať ich o kus koláča. Ide o ostrý test, či je Hyundai schopný presadiť sa v strednej triede medzi tradičnými európskymi výrobcami a prestať hrať rolu komparzistu.

Nie je totiž tajomstvom, že v budúcnosti uvažuje priniesť do Európy aj svoje luxusné modely Genesis a Equus, či už pod značkou Hyundai alebo pre tento účel vytvorenou luxusnou divíziou Genesis (čo je jedna z alternatív).

Tento krok však nemôže nastať bez toho, aby si vopred vybudoval pre tento segment potrebnú zákaznícku základňu. To znamená, že najprv musí mať v Európe aspoň 200.000 stabilných zákazníkov modelovej rady i40, aby tí potom mali kam hierarchicky rásť, kam sa posunúť. Až potom nastane ten pravý čas na luxusné modely ako Genesis a Equus.

Predpokladá sa, že európski zákazníci budú pripravení prijať až ďalšiu generáciu týchto luxusných limuzín, prispôsobených požiadavkám európskeho trhu vrátane osadenia naftovými motormi, čo môže trvať cca tri až štyri roky. Dovtedy má Hyundai čo robiť, aby pre nich vytvoril pôdu.

Prvý kompletný rok predaja (2012) plánuje v Európe umiestniť 60.000 kusov modelového radu i40 (sedanov aj kombíkov). Z tohto objemu až 50% má pripadnúť na firemný flotilový sektor, ktorý chce presvedčiť dvomi hlavnými argumentmi.

Len pre ilustráciu, za prvých päť mesiacov tohto roka sa v Európe predalo 108.452 kusov (+ 30,6% v porovnaní s rovnakým obdobím min. roku) modelu Volkswagen Passat, ktorý je lídrom strednej triedy.

Hyundai tvrdí, že v rámci typického životného cyklu vozidla sú prevádzkové náklady i40 o 9 až 13% nižšie ako v prípade hlavných konkurentov VW Passat, Toyota Avensis a ďalších, čo predstavuje úsporu na servisných nákladoch do 900 eur ročne.

Druhým faktorom je vysoká zostatková hodnota pri opätovnom predaji, k čomu Hyundai vraj dospel na základe prieskumu viacerých nemeckých a rakúskych agentúr zaoberajúcich sa touto problematikou. No, mám taký dojem, že nasledujúce tri roky bude celkom napínavé sledovať ako sa bude dariť i40 po viacerých stránkach...

Krásny, ale nízky

Tvar exteriéru je skvelý. Šéfdizajnérovi Thomasovi Büklemu sa podarilo vytvoriť jedno z najšportovejších kombi na trhu. Ford Mondeo, Mazda6 aj Opel Insignia dostali v súťaži krásy vážneho konkurenta.

Z profilu mu dynamiku dodáva výrazný bočný prelis tiahnuci sa celou karosériou, aj plynulo klesajúca kupé línia strechy. Tá má okrem iného podiel na tom, že Hyundai i40 je zároveň jedným z najnižších kombíkov v segmente.

V najvyššom bode nad hlavami predných pasažierov dosahuje výšku 1470 mm, čo je o 42 mm menej než Ford Mondeo kombi (1512 mm) a o 45 mm menej ako Passat (1515 mm). Opel Insignia Sports Tourer aj Škoda Superb Combi (1520 mm) sú vyššie až o 50 mm.

Jazdili SME...

Na pravítku to síce nie je veľa, ale sám na sebe som si uvedomil, o koľko viac sa musím zohýnať pri nastupovaní a dávať si pozor na hlavu než v konkurenčných modeloch. Pritom vôbec nie som vysoký (168 cm).

Až na výšku je prístup do interiéru veľmi komfortný. Nízky prah, široký vstupný otvor vpredu aj vzadu a najmä rekordný priestor pre nohy v segmente (aspoň to tvrdí výrobca) maximálne uľahčujú nastupovanie. Taktiež vnútorná šírka pôsobí veľkoryso.

V oblasti hlavy je tesnejšie, na čom má podiel okrem spomínanej výšky karosérie aj panoramatická strecha v testovaných verziách na jednej strane a vysoký posed na strane druhej. Bez ohľadu na priestor nad hlavou by som uvítal, keby sa sedadlo dalo viac spustiť.

Možno v lacnejším verziách s manuálnym nastavovaním výšky sedáka to pôjde. Počas prvých jázd sme mali k dispozícii len luxusne vybavené modely. Pritom paradoxom je, že sedadlo spolujazdca bolo možné nastavovať na výšku vo väčšom rozsahu.

Urastenejším pasažierom preto odporúčam vyskúšať si najprv verziu s manuálnym nastavovaním sedáku alebo sa zriecť efektnej panoramatickej strechy.

Hoci úžasne presvetľuje interiér, aj bez nej si kabínu i40 zamilujete, pretože svojim dizajnom, ergonómiou a remeselným prevedením je jedným z najpríjemnejších miest na trávenie času v strednej triede.

Zase o kus ďalej

Po kvalitatívnej stránke je to doposiaľ vrcholné dielo automobilky Hyundai v Európe. Keby som prelepil všetky korporátne znaky, po usadnutí dnu by ste neuhádli, že sedíte v aute tejto značky.

Za obdobie od uvedenia ix35 išla kvalita o ďalší stupeň hore, z čoho má vraj najviac profitovať druhá generácia modelu i30, ktorá bude debutovať na jeseň vo Frankfurte. Zlepšili sa materiály, ich povrchová úprava, vypracovanie jednotlivých detailov aj prevedenie a fungovanie výbavových prvkov.

Výhradu mám len voči tomu, že stále používa na dverách tvrdšie plasty než na palubnej doske, čo by mal zjednotiť ak chce konkurovať autám ako VW Passat alebo Ford Mondeo. Napriek tomu, v kabíne najluxusnejšie vybavených verzií panuje veľmi príjemná atmosféra.

Priestor na prvom mieste

Zadní pasažieri sedia na pohodlnej lavici (v zime s možnosťou vyhrievania) a majú veľa miesta na nohy aj ramená. Odkladacie plochy sú veľkoryso dimenzované. Máte si kam odložiť fľaše, telefón, kľúče a iné drobnosti.

Samostatnú pochvalu si zaslúži batožinový priestor. V prvom rade za objem 557 l, ktorým prekonáva Mazdu6 (519 l), Opel Insignia (540 l) aj Ford Mondeo (544 l). Viac odvezie len VW Passat (603 l) a Škoda Superb (633 l).

V druhom rade za vysoko otvárateľné veko, v najvyššej výbave ovládateľné elektricky a široký a nízky nakladací otvor, vďaka ktorému sa dnu ukladá batožina nesmierne pohodlne. Počas prvých skúšobných jázd som tiež ocenil pohyblivú multifunkčnú priečku, ktorej poloha sa dá prispôsobiť veľkosti batožiny.

Pozitívnou správou pre slovenských vodičov je, že i40 vozí pod podlahou plnohodnotnú rezervu.

Ceny
Motor Prevodovka Výkon COMFORT STYLE PREMIUM
1.6 GDI 6M 99 kW/135 k 21.990 € 23.990 € -
2.0 GDI 6M 130 kW/177 k - 25.490 € 31.490 €
1.7 CRDi 6M 85 kW/115 k 22.900 € - -
1.7 CRDi 6M 100 kW/136 k - 25.990 € 31.990 €

Bohatá výbava

Silnou stránkou modelu i 40 je výbava, ktorou Hyundai jednoznačne útočí na auto parky firiem a biznis klientelu. Už v prvom stupni výbavy Comfort ponúka sedem airbagov vrátane kolenného, celú batériu elektronických bezpečnostných pomocníkov ako ABS, EBD, TCS a ESP, denné LED svetlá, hmlovky, tónované sklá, el. ovládanie predných aj zadných okien a spätných zrkadiel, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, v dvoch osiach nastaviteľný a kožou obšitý volant, audiosystém s USB a AUX vstupmi, šiestimi reproduktormi a ovládaním na volante, svetelný a dažďový senzor, automatická klimatizácia, elektrická parkovacia brzda s asistentom pre rozjazd do kopca a iné.

Výbava Style naviac obsahuje 17-palcové disky, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, vyhrievané sedadlá vpredu a vzadu, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, inteligentný kľúč a štartovanie tlačidlom, monitorovanie tlaku v pneumatikách, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, Bluetooth hands free a navyše bočné airbagy vzadu, čiže celkovo až deväť airbagov.

Najvyšší stupeň Premium ešte pridáva 18-palcové kolesá, adaptívne xenónové reflektory, kožené čalúnenie, ventilované predné sedadlá, el. ovládanie dvier batožinového priestoru, fixačnú priečku, vyhrievanie volantu a navigačný systém s cúvacou kamerou, externým výkonným zosilňovačom a subwooferom.

Z nových prvkov výbavy som ocenil vetrané predné kožené sedadlá, ktoré rovnomerne chladia sedaciu aj chrbtovú časť. V jesenných mesiacoch oceníte automatický systém zabraňujúci zahmlievaniu okien a z elektronických vychytávok sa na dlhých cestách bude hodiť asistent udržiavajúci auto v jazdnom pruhu a systém sledujúci autá v mŕtvom uhle. Nechýba ani v tejto kategórii už povinný parkovací asistent, ktorý sám točí volantom.

Jazdili SME...

Za prvými jazdnými dojmami som vycestoval do nórskeho Larviku, kde miestna polícia veľmi striktne stráži dodržiavanie rýchlostných limitov. Väčšinou som sa preto mohol pohybovať rýchlosťami maximálne od 60 do 80 km/h, ale vďaka pár zákrutám a množstvu „ležiacich“ policajtov som sa o vlastnostiach podvozka predsa len niečo dozvedel.

Podvozok so zavesením McPherson vpredu a viacprvkovou zadnou nápravou je naladený skôr komfortne, no nezľakne sa ani zákrut. Hoci ich nevie vykrajovať tak precízne ako Mondeo, agilita mu rozhodne nechýba a celkovým charakterom jazdy sa mu dosť približuje.

Z pohľadu jazdných vlastností by som ho charakterizoval ako komfortnejšiu a lepšie odhlučnenú Mazdu6. Nerovnosti v interiéri nepočuť, ani necítiť, pretože na kvalitných nórskych cestách ani takmer žiadne nie sú. Vyskúšať môžete maximálne kopance od ležiacich policajtov, ak ich neskoro zbadáte, a tie zvláda komfortne.

Nielen od podvozku je kabína veľmi dobre odhlučnená. Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom má dostatočný odpor aj presnosť, ale chýba mu viac citu. Na prvý dojem sa ovláda veľmi dobre.

Celkovo sú na výber štyri motory výkonového spektra od 85 kW/115 k po 130 kW/177 k, kombinovateľné s manuálnymi alebo automatickými prevodovkami. Neskôr pribudne do ponuky dvojspojková automatická prevodovka a bi-turbo verzia naftového motora 1.7 CRDi.

Ja som skúšal výkonnejšiu z dvoch naftových verzií 1.7 CRDi (100 kW/136 k) v kombinácii so šesťstupňovým manuálom aj automatom. Manuál umožňuje viac vyniknúť jeho elastickej povahe a dynamike. Automat ho citeľne dusí, aj keď radí pomerne rýchlo a jemne.

Motor je príjemne utlmený, čím iba dotvára atmosféru pohody na palube. Zhrnuté do jednej vety, Hyundai i40 je veľmi príjemným manažérskym autom pre každodenný život.

Technické parametre vozidiel Hyundai i40
Motor 1.6 GDI 2.0 GDI 1.7 CRDi 1.7 CRDi
Zdvihový objem [cm3] 1591 1999 1685 1685
Výkon [kW/k] 85/115 130/177 85/115 100/136
pri otáčkach [1/min] 6300 6500 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 164 208 260 325
pri otáčkach [1/min] 4850 4700 1250-2750 2000-2500
Prevodovka 6MT 6MT/6AT 6MT 6MT/6AT
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1395 1420 1485 1495
Palivová spotreba [l/100 km] 5,9 6,8 4,3 4,5
Emisie CO₂ (g/km) 149 159 122 124
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,6 9,7 12,9 10,6
Maximálna rýchlosť [km/h] 195 210 190 198
Rozmery:
dĺžka 4770mm
šírka 1815 mm
výška 1470 mm
rázvor náprav 2770 mm
objem batožinového priestoru 557/1723 l
objem palivovej nádrže 70 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 221
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 690
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 012
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 192
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 015
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 441
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 167
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 145
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 640

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.